علائم و عوامل خرابی استپ ترمز چیست؟

علائم و عوامل خرابی استپ ترمز چیست؟

همانطور که می‌دانید ترمز یک ماشین از جمله بخش‌های ضروری و اساسی خودرو بوده و نیاز به بررسی مداوم و تعمیر و نگهداری لازم برای حفظ جان سرنشینان خودرو دارد. سیستم ترمز بسیاری از ماشین‌هایی که امروزه در بازار وجود دارند از نوع کاسه‌ای و یا دیسکی بوده و هر سیستم ترمز از اجزا و قطعات مختلفی شکل گرفته است. در این میان استپ ترمز یکی از قطعات بسیار مهم در ایمنی ماشین و کارکرد درست ترمز ماشین است که به نام‌های مختلفی چون سوئیچ چراغ ترمز، سنسور استپ ترمز، فشنگی استپ ترمز و فشنگی ترمز خوانده می‌شود. این قطعه به مکانیسم ترمز ماشین متصل شده و هر چند ظاهری بسیار کوچک و کم اهمیت دارد اما در صورت خرابی صدمات بسیاری به بار خواهد آورد. در واقع این قطعه دو وظیفه اصلی برعهده دارد از جمله:

  • با فشردن پدال ترمز سبب روشن شدن چراغ ترمز خواهد شد.
  • با ارسال یک سری سیگنال به کامپیوتر ماشین اعلام می‌دارد که ترمزها فعال شده است.

تقریبا در تمامی خودروها این قطعه در بالای پدال ترمز قرار دارد و در داخل این قطعه نیز یک سوئیچ یک راهی یا دو راهی وجود دارد.

استپ ترمز
استپ ترمز

علائم خرابی استپ ترمز

از جمله علائم خرابی استپ ترمز این است که با فشار دادن پدال ترمز، چراغ ترمز در عقب ماشین روشن نشده و یا اینکه این چراغ‌ها به صورت مداوم و بدون توجه به فشردن پدال ترمز روشن می‌مانند.

به علاوه اگر فشنگی ترمز خراب باشد ماشین هنگام تعویض دنده از حالت پارک خارج نمی‌شود.

در انواع ماشین‌های با سیستم استارت از نوع push button خرابی استپ ترمز مانع از استارت خوردن ماشین خواهد شد.

همچنین گاهی چراغ چک موتور و یا چراغ هشدار سیستم ABS ماشین روشن می‌شود که می‌تواند نشانگر کارکردن استپ ترمز به صورت تناوبی باشد.

به هر حال در صورت مشاهده هر کدام از این علائم باید نسبت به تست استپ ترمز اقدام کرده و در صورت خرابی آن را تعویض و یا تعمیر نمایید چون خرابی این قطعه حتما موجب بروز تصادف و خسارات مالی و جانی خواهد شد.

عوامل خرابی استپ ترمز

گاهی هنگام رانندگی و در مواجه با موانعی که به صورت ناگهانی دیده می‌شوند راننده مجبور به توقف خواهد شد. در چنین حالتی چون ترمز ناگهانی و به شدت گرفته می‌شود استپ ترمز از حالت رگلاژ خارج شده و کارکرد این قطعه با مشکل مواجه می‌شود. در صورت بروز چنین اتفاقی می‌توان با سفت کردن رگلاژ که در بخش پایینی استپ ترمز قرار گرفته است مشکل را برطرف نمایید.

رانندگی در مسیرهای ناهموار و بدون احتیاط لازم از دیگر عواملی است که ممکن است باعث خرابی استپ ترمز بشود.

به علاوه در داخل استپ ترمز یک سری پلاتین تعبیه شده است که در اثر کارکرد مداوم خال زده و فرسوده می‌شوند و به تدریج باعث از کار افتادن استپ ترمز می‌شوند.

نکته مهم در مورد خرابی استپ ترمز این است که با توجه به این مسئله که در داخل این قطعه دو عدد پلاتین قرار دارد ممکن است با فشردن پدال ترمز چراغ ترمز نیز روشن بشود اما پلاتینی که مسئول انتقال اطلاعات به ای س یو موتور است خراب شده باشد، در چنین مواردی باید استپ ترمز را عوض کرد.

عوامل خرابی استپ ترمز
عوامل خرابی استپ ترمز

خرید استپ ترمز از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت استپ ترمز در ترمز گرفتن کامل و به موقع و حفظ جان سرنشینان و عملکرد درست ماشین می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *