شمع آب خودرو چیست؟

خودرو از جمله وسایل ساخت دست انسان است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است و مجموعه این اجزا در کنار هم باعث حرکت و بهبود کارایی آن می‌شوند. هر قطعه ساختار متفاوت دارد و برای وظیفه خاصی ساخته شده است و در جنس و ابعاد مختلف دیده می‌شود. وجود اختلال در ساختار هر کدام از این قطعات عامل ایجاد اختلال در حرکت خودرو شده و ممکن است باعث ایجاد خسارت نیز بشود. شمع آب خودرو یکی از این قطعات است که در ادامه مطلب با کارکرد و وظیفه این قطعه بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

شمع آب خودرو چیست؟
شمع آب خودرو چیست؟

اهمیت شمع آب خودرو

شمع آب خودرو آب ورودی به رادیاتور را تنظیم می‌کند. وقتی دمای آب پایین است شمع آب مقاومت بالاتری نسبت به عبور آب داشته و بنابراین آب کم‌تری از آن عبور کرده و وارد رادیاتور خواهد شد. با افزایش دما مقاومت شمع آب کاهش یافته و آب بیش‌تری از این قطعه عبور می‌نماید. این حالت همچنان ادامه پیدا خواهد کرد تا زمانی که مقاومت شمع آب خودرو صفر شود و همه آب وارد رادیاتور شود. وقتی دمای آب به 95 درجه سانتیگراد برسد شمع آب هیچ گونه مقاومتی نشان نخواهد داد و به همین دلیل فن خودرو روشن می‌شود و خنک کردن موتور با سرعت بیش‌تری اتفاق می‌افتد.

با توجه به توضیحات بالا می‌توان فهمید که اهمیت این قطعه بسیار زیاد است و در صورت خرابی و یا آسیب ممکن است باعث صدمه رساندن به موتور خودرو شود.

نحوه عملکرد شمع آب خودرو

شمع آب یک قطعه الکتریکی است و از یک مدار با مقاومت متغیر تشکیل شده است. مقاومت به کار رفته در این قطعه در اثر افزایش دما کاهش یافته و به همین دلیل جریان بیش‌تری عبور می‌دهد. با تغییر دمای مایع خنک کننده ماشین مقاومت شمع آب نیز تغییر یافته و این مسئله باعث تغییراتی در تنظیم دریچه موجود در شمع آب خواهد شد. به علاوه ای سی یو ماشین نیز که یک پردازنده مرکزی است و به اطلاعات حاصل از سنسورهای مختلف پاسخ می‌دهد در تنظیم عملکرد شمع آب ماشین کاربرد دارد و با افزایش دمای آب موتور فن ماشین را روشن کرده و دور آن را تنظیم می‌کند.

نحوه عملکرد شمع آب خودرو
نحوه عملکرد شمع آب خودرو

علت و علائم خراب شدن شمع آب خودرو

عملکرد شمع آب خودرو گاهی به دلایل مختلف دچار مشکل می‌شود برای نمونه وقتی اتصالات دچار اختلال بشوند احتمال خرابی شمع آب نیز وجود دارد. سوختن شمع و وجود رسوب و اثر آن بر حسگرها نیز می‌توانند از جمله دلایل خرابی این قطعه باشند.

در صورت خرابی شمع آب اطلاعاتی از دمای آب موتور در دست نخواهد بود و خنک سازی نیز کامل و درست انجام نمی‌شود و بنابراین ماشین خیلی زود داغ می‌شود. خرابی این قطعه همچنین می‌تواند باعث اختلال در عملکرد فن ماشین شده و سبب شود فن به صورت پیوسته کار کند و یا گاهی دیر روشن شود.

از دیگر علائم خرابی شمع آب ماشین افزایش مصرف سوخت است. هرچند افزایش مصرف سوخت ممکن است به دلال دیگری نیز اتفاق بیفتد.

تعویض شمع آب خودرو

برای تعویض شمع آب قبل از هر چیز باید خرطومی هواکش را جدا کنید تا به راحتی به همه بخش‌ها دسترسی داشته باشید.

حال باتری را باز کنید.

در حالی که خودرو سرد است سوکت‌های مرتبط به شمع آب خودرو را جدا کنید.

با یک آچار مناسب انجام این کار شمع آب خودرو را باز کنید و شمع سالم را جایگزین کرده و سفت ببندید.

هر کدام از سوکت‌ها را بر اساس رنگ سر جای خود قرار داده و موتور و خرطومی هواکش را نیز در جای خود بگذارید.

تعویض شمع آب خودرو
تعویض شمع آب خودرو

خرید شمع آب خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت شمع آب ماشین در حفظ سلامت موتور و عمکلرد درست فن و تنظیم بودن جریان آب ورودی و خروجی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *