شلگیر خودرو چیست؟

شلگیر خودرو چیست؟

یکی از قطعات مفید ماشین که کم‌تر درباره آن صحبت شده است شلگیر یا همان گل پخش کن  است. ممکن است تاکنون نام چنین قطعه‌ای را نشنیده باشید و از خودتان بپرسید مگر شلگیر هم یکی از قطعات ماشین است؟ این قطعه پرکاربرد که ساده، ارزان و با دوام نیز هست در بخش پایینی گلگیر و در پشت لاستیک ماشین قرار گرفته است و مانع از برخورد خاک و گل و لای به بدنه ماشین و قسمت‌های زیرین  و حفاظت از رنگ و بدنه ماشین می‌شود. در واقع اهمیت این قطعه بیش‌تر در روزهای بارانی مشخص می‌شود هرچند هنگام رانندگی در سطوح ناهموار و پستی و بلندی نیز اهمیت دارد و علاوه بر این که باعث کاهش درصد کثیفی ماشین می‌شود از فرسودگی بخش‌های زیرین ماشین جلوگیری می‌کند. در ادامه مطلب به بررسی بیش‌تر این قطعه و معرفی آن خواهیم پرداخت.

شلگیر خودرو
شلگیر خودرو

جنس شلگیر خودرو

این قطعه ارزان و بادوام از جنس پلاستیک نرم یا همان پلی‌پروپیلن ساخته شده است چرا که جنس شلگیر باید به شکلی باشد که توانایی ضربه‌پذیری بالایی داشته و در برابر حرارت نیز مقاوم باشد. در هوای سرد و گرم دچار تغییر حالت نشود و نسبت به موادی مثل روغن، ضدیخ، بنزین و اسید مقاوم باشد چون یک خودرو همیشه در معرض موادی از این دست قرار دارد.

محل قرار گرفتن شلگیر خودرو

شلگیر ماشین در بخش پایین گلگیر و در پشت لاستیک قرار می‌گیرد. اتصال این قطعه به ماشین به وسیله یک سری پیچ یا خال انجام می‌شود و حالتی نیم‌دایره دارد. به طور معمول شلگیر بخش جلویی کوچک‌تر از بخش عقبی ماشین است. در برخی از شلگیرها یک سری منافذ به منظور دسترسی راحت به قطعات جلوبندی ماشین تعبیه شده است. از طرفی چون قسمتی از هوای موجود در اطراف موتور از زیر گلگیر ماشین جریان دارد شیارهای روی شلگیر تعبیه شده است که به پایین آمدن دمای موتور ماشین کمک می‌کند. طراحی این شیارها به شکلی است که فقط هوا را از خود عبور می‌دهند و از عبور گل و لای و سنگریزه‌های موجود در خیابان و برخورد آن‌ها به بدنه ماشین جلوگیری می‌کنند. هنگام نصب شلگیر چون نمای پشت ماشین عریض‌تر می‌شود ظاهر ماشین نیز عوض شده و ارتفاع صندوق عقب کم‌تر به نظر می‌رسد و به این ترتیب شکل جالبی به ماشین می‌دهد.

مراحل تولید شلگیر

  • مرحله اول ساخت شلگیر برشکاری است. در این مرحله ورق‌ها به کمک لیزر و یا با دستگاه برشکاری برش خورده وخمکاری آن‌ها به کمک دستگاه پرس انجام می‌شود.
  • در مرحله بعد قطعات برش خورده کروماتی می‌شوند تا از زنگ‌زدگی آن‌ها جلوگیری شود.
  • حال نوبت به نفوذ پلاستیک می‌رسد و پلاستیک مذاب وارد سپر شده و در این قسمت شکل می‌گیرد.
  • در مرحله چهارم دمای پلاستیک مذاب را پایین می‌آورند تا پلاستیک کاملاً سرد شود. سرد شدن پلاستیک به تدریج و به آرامی انجام می‌شود تا حالتی یکنواخت داشته باشد.
  • مرحله بعد خمکاری نهایی است، در واقع بعد از نفوذ پلاستیک و قرار دادن ورقه‌هایی از جنس فایبرگلاس و ساخت لایه از فیبرکربن، این قطعه به کمک یک فیکسچر مخصوص انجام این کار خم می‌شود.
  • در مرحله آخر که پلیسه‌گیری گفته می‌شود تمامی پلیسه‌های اضافه گرفته شده و در نهایت قطعه به کمک پیچ یا خال به ماشین متصل می‌شود.

قیمت شلگیر

قیمت شلگیر هر خودرو ممکن است با خودروی دیگر متفاوت باشد هرچند علاوه بر نوع ماشین جنس شلگیر و این که شلگیر در جلو یا عقب ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز بر قیمت شلگیر تاثیر دارد. برای ساخت شلگیر ممکن است از پلاستیک نرم و یا سخت استفاده شود. انواع ساخته شده از پلاستیک نرم دارای دوام بالاتر و کارایی بهتری هستند و هنگام خرید باید به این مسئله توجه کنید. از جمله دیگر عواملی که در قیمت شلگیر موثر است نحوه طراحی آن است. کسانی که به زیبایی ماشین اهمیت می‌دهند باید هزینه بیش‌تری برای خرید یک شلگیر زیبا بپردازند.

شلگیر
شلگیر

خرید شلگیر خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت شلگیر ماشین در حفظ تمیزی ماشین و جلوگیری از آسیب به بدنه و دیگر قطعات و رنگ خودرو می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *