دیسک ترمز چیست و نحوه کارکرد آن در خودرو چگونه است؟

دیسک ترمز چیست و نحوه کارکرد آن در خودرو چگونه است؟

سیستم ترمز از جمله قطعاتی است که از ابتدای تولید خودرو پیوسته در این صنعت مورد توجه قرار گرفته است به این دلیل که هر جسم دارای حرکت زمانی به توقف نیاز پیدا خواهد کرد. با توجه به اهمیت این مسئله سیستم ترمز نیز هر روزه شاهد تغییرات بسیاری بوده است و قطعات زیادی با توجه به این ضرورت ساخته شده است. در دنیای خودروهای مدرن امروزی دو نوع سیستم ترمز دیسکی و کاسه‌ای وجود دارد و بسیاری از ماشین‌ها دارای ترمزهای دیسکی در چرخ‌های جلویی هستند. هر چند گاهی دیسک ترمز در هر چهار چرخ ماشین دیده می‌شود.

در واقع ترمز دیسکی بهترین ترمز شناخته شده است و در انواع ماشین‌های سنگین و حتی قطارها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیسک ترمز
دیسک ترمز

اجزای دیسک ترمز

سیستم ترمز دیسکی از دو قسمت روتور و کالیپر ترمز ساخته شده است. رتور به بخش متحرک و کالیپر به بخش ثابت چرخ متصل شده و کار توقف را انجام می‌دهند. به طور کلی اجزای اصلی دیسک ترمز شامل لنت ترمز، کالیبر که خود شامل یک پیستون است و روتور یا در واقع همان بخش گردنده ماشین می‌شود.

نحوه کارکرد دیسک ترمز

دیسک که دیسک چرخ یا چرخ ترمز هم خوانده می‌شود یک قطعه دایره شکل است که نقش اساسی در توقف خودرو دارد و همراه با چرخ‌های ماشین می‌گردد. با توقف حرکت دیسک، حرکت چرخ‌ها هم متوقف شده و ماشین نیز از حرکت باز می‌ایستد.

دیسک ترمز در دو سمت خود یک سری سطوح ماشینکاری شده دارد و با دو پیچ و یک مهره مرکزی در برابر لنت ترمز و روی قطعه‌ای به نام بلبرینگ قرار می‌گیرد. سرعت دیسک به واسطه این لنت‌ها و ایجاد اصطکاک بین آن‌ها کاهش خواهد یافت. در حقیقت وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد درگیری بین لنت و دیسک باعث می‌شود که سرعت چرخش دیسک پایین بیاید و به این ترتیب به تدریج حرکت چرخ‌های ماشین نیز متوقف می‌شود. چون دیسک ترمز باید حرارت و اصطکاک بسیار زیادی را تحمل کند معمولاً از جنس چدن و یا سرامیک ساخته می‌شود.

انواع دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز از نظر کارایی به دو شکل در بازار وجود دارد:

انواع دیسک ترمز
انواع دیسک ترمز

دیسک ترمز معمولی:

این قطعه یک دیسک صاف و کاملاً صیقلی است و به طور معمول از آهن ساخته می‌شود. به همین دلیل معمولاً ترمزگیری خوبی ندارد و در رانندگی داخل شهر و در ماشین‌های بدون سیستم ضدقفل خیلی راحت داغ می‌کنند.

دیسک ترمز خنک‌شونده:

به این نوع دیسک هوا خنک یا خنک‌شونده با هوا هم گفته می‌شود. این نوع دیسک‌ها بعد از ترمز گرفتن به وسیله مکانیسمی که برای حرکت هوا در اطراف دیسک طراحی شده است بخشی از گرمای خود را دفع می‌کنند. این خنک شدن عامل کاهش حرارت کالیبر شده و احتمال ترک برداشتن دیسک را کاهش می‌دهد و در نهایت عملکرد سیستم ترمز را بهبود می‌بخشد.

دیسک‌های خنک شونده خود به انواع سوراخ‌دار، شیاردار، مختلط و موجدار تقسیم می‌شوند که هر کدام مزیت‌های خاص به خود را دارند.

آلیاژ دیسک ترمز

امروزه انواع دیسک‌های ترمز با مواد مختلف ساخته شده‌اند. نکته مهم در آلیاژ مورد استفاده برای ساخت دیسک افزایش ضریب حرارتی و کاهش استهلاک در رویارویی با سایش و تماس است. انواع مواد مورد استفاده برای ساخت دیسک ترمز عبارتند از:

  • کامپوزیت ماتریکس آلومینیوم: هرچند طول عمر بالا و وزن سبکی دارند اما استحکام بالایی ندارند.
  • آلیاژ تیتانیم: دارای کیفیت بالا و هزینه تولید بالا است و به همین دلیل در انواع ماشین‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چدن خاکستری: هزینه تولید پایین دارد و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • فولاد ضد زنگ: این نوع از دیسک‌ها بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند چون مقاومت حرارتی بالا، جوش‌پذیری مناسب، حرارت قابل کنترل داشته و در برابر خوردگی مقاوم هستند.
  • سرامیک کربن: دارای بهترین ضریب حرارتی است و در انواع ترمزگیری سنگین کاربرد دارد.
آلیاژ دیسک ترمز
آلیاژ دیسک ترمز

خرید دیسک ترمز از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت دیسک ترمز در ترمز گرفتن کامل و به موقع و حفظ جان سرنشینان و عملکرد درست ماشین می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *