کاور موتور چیست و به چه منظوری در رو و زیر موتور نصب می شود؟

کاور موتور چیست و به چه منظوری در رو و زیر موتور نصب می شود؟

کاور موتور یک نوع پوشش است که سازندگان خودرو برای محافظت از موتور خودرو به عنوان اصلی ترین قطعه در یک اتومبیل روی آن قرار می دهند. این قطعه که یک قطعه جانبی شناخته می شود موتور را از هر گونه آلودگی حفظ کرده و مانع ایجاد آسیب هنگام ضربه به آن می شود.

کاور موتور خودرو
کاور موتور خودرو

موتور خودرو و لزوم استفاده از کاور موتور در آن

موتور خودرو را می توان اصلی ترین و مهم ترین قسمت یک خودرو دانست. خودرو بدون موتور توان حرکت ندارد چرا که در واقع این قطعه است که نیرو و انرژی مکانیکی مورد نیاز اتومبیل را برای حرکت تامین می کند. در چند دهه گذشته طراحان خودرو همواره در تلاش برای با کیفیت تر کردن موتور خودروها بوده و به همین دلیل می توان ادعا کرد که امروزه در شرکت های بزرگ خودروسازی هزینه زیادی صرف طراحی موتور می شود. با توجه به همین نکته برای محافظت از موتور خودرو در شرکت های بزرگ می توان مشاهده کرد که روی موتور پوششی قرار داده می شود و به آن کاور موتور می گویند.

دلیل نصب کاور موتور در زیر موتور

کاور موتور در قسمت زیرین موتور که به آن سینی زیر موتور نیز گفته می شود یکی از کاربردی ترین قطعات در خودروها شناخته می شود. این قطعه اغلب از جنس فلز و یا پلاستیک ساخته شده و نصب آن در زیر موتور در کنار درب کاپوت که از بالا محافظت موتور را به عهده دارد باعث محافظت از قسمت زیرین موتور می شود. امروزه در بیشتر خودروها از جمله خودروهایی که اسپرت بوده و یا ارتفاع کمی دارند می توان این قطعه را مشاهده کرد. چرا که خودروهای اسپرت و خودروهایی که دارای ارتفاع کم می باشند احتمال برخورد با سنگلاخ ها و موارد آسیب زننده از زیر خودرو را نسبت به دیگر خودروها بیشتر داشته و به همین دلیل محافظت از موتور خودرو به وسیله کاور خودرو در آن ها اهمیت بیشتری دارد.

نصب کاور موتور در قسمت زیرین آن

کاور موتور در زیر موتور اصولا به واسطه 5 پیچ در جای خود نصب می شود. با استفاده از این نوع کاور موتور همچنین می توان در زمستان و پاییز از ورود باران، گل و لای و حتی سرما به موتور خودرو و … جلوگیری نمود و به همین علت می توان گفت این قطعه قطعه ای بسیار کاربردی در خودرو می باشد.

نصب کاور موتور در قسمت زیرین آن
نصب کاور موتور در قسمت زیرین آن

مزایای نصب کاور موتور

همانطور که پیش تر نیز گفته شد کاور موتور مزایای مختلفی دارد که مهمترین آن ها محافظت از موتور در برابر عوامل مختلف مانند سرمای بیش از حد و همچنین آسیب های مختلف می باشد. حال بعضی دیگر از مزایای کاور موتور عبارتند از:

  • بیشتر کردن عمر مفید قطعه های مختلف موتور به دلیل محافظت از آن ها در برابر عوامل مختلف محیطی که از جمله این قطعات می توان به واتر پمپ، پمپ هوا، جعفه فرمان، کمپرسور و … اشاره نمود.
  • مانعی مناسب برای وارد نشدن آب به قسمت برق رسانی خودرو در زمان هایی که به علت شیب جاده آب به صورت یکباره به خودرو برخورد می کند.
  • مانعی برای وارد نشدن حیوانات کوچک به قسمت زیرین خودرو برای گرم شدن در فصول سرد مانند پاییز و زمستان.
  • مانعی مناسب برای عدم برخورد اجسام ریز و خطرناک مختلفی که در جاده ها وجود دارند به قسمت زیرین خودرو مانند رادیاتور و … .

انواع کاور موتور از نظر جنس کدامند؟

کاور موتور می تواند از جنس پلاستیک و جنس فلز ساخته شود که هر کدام مزایا و ویژگی های خود را دارند و بعضی از این موارد عبارتند از:

  • کاور موتور فلزی

کاور موتور فلزی را می توان بهترین نوع کاورهای موتور دانست به طوری که خریدار آن هیچ وقت از خرید آن پشیمان نمی شود. کاور موتور فلزی در برابر عواملی مانند فشار و ضربه دارای مقاومت بسیاری بوده و با توجه به همین نکته بسیار دیر آسیب دیده و خراب می شود و در نتیجه عمر مفید نسبتا خوبی دارد. همچنین کاورهای موتور فلزی که امروزه ساخته می شوند اغلب در برابر زنگ زدن نیز مقاوم بوده و به همین دلیل به راحتی پوسیده نمی شوند.

  • کاور موتور پلاستیکی

مهمترین ویژگی کاور موتور پلاستیکی را می توان قیمت مناسب آن دانست که نسبت به کاور موتور فلزی بسیار ارزانتر می باشد اما می توان گفت به دنبال این ویژگی مثبت کیفیت این نوع کاورها بسیار پایین تر از نوع فلزیشان می باشد چرا که کاور موتور پلاستیکی در برابر فشار و ضربه مقاومتی نداشته و بسیار سریع آسیب می بیند و دارنده ی خودرو را نیازمند تعویض این قطعه می کند. به همین دلیل می توان گفت خرید آن به صرفه نمی باشد.

معایب و ایرادات کاور موتور

هر وسیله و قطعه ای در کنار مزایایی که دارد مشخصا معایبی را نیز دارا می باشد و کاور موتور نیز از این نکته مستثنا نیست. بعضی از معایب این قطعه عبارتند از:

  • بعضی خودروها از گیربکس اتوماتیک استفاده کرده و به همین علت نیازمند خنک شدن سریع می باشند و اگر از کاور موتور در این خودروها استفاده شود سرعت خنک سازی خودرو کم شده و می تواند مشکل ساز باشد.
  • کاور موتور در بعضی خودروها ممکن است باعث برگشت و پخش صدای خودرو در کابینت اتومبیل شوند. این مورد می تواند برای سرنشینان در دراز مدت آزار دهنده باشد.
  • بعضی از اجسام ریز و درشت به کاور زیر موتور برخورد کرده و ممکن است به بخش های پشتی و عقبی خودرو هدایت شوند و از آنجایی که سیستم هایی که در عقب موجود می باشند مانند سیستم اگزوز دارای محافظ مخصوص نمی باشند ممکن است آسیب ببینند.

نکات قابل توجه در خرید کاور موتور خودرو

برای آنکه بتوان کاور موتور مناسبی برای خودروی خود تهیه کرد باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. برای مثال در این مقاله گفته شد که کاور موتور می تواند از جنس پلاستیک یا فلز ساخته شود و با توجه به معایب و مزایایی که دارند و نیاز و بودجه خود می توانید هر کدام از آن ها را تهیه نمایید. همچنین اندازه کاور اهمیت زیادی دارد و شما باید نوع و اندازه آن را با نوع موتور خودروی خود مقایسه کرده و پس از بررسی، اندازه مناسب آن را خریداری کنید. همچنین این قطعه باید توانایی پوشاندن تمامی قسمت های سیستم موتور را داشته باشد و همچنین دیگر موردی که در خرید کاور موتور اهمیت دارد انعطاف پذیری آن می باشد که باید به آن دقت شود.

کاور موتور
کاور موتور

خرید کاور موتور از دکترماشینت

همانطور که گفته شد کاور خودرو نقش مهمی را با محافظت از موتور و سیستم آن در خودرو ایفا می کند و به همین علت کیفیت آن و مناسب بودن آن برای موتور خودروی انواع خودروها اهمیت بسیاری دارد. همچنین امروزه با توجه به وجود قطعات غیر اورجینال و فیکی که در بازار وجود دارد باید بتوان قطعات تقلبی را از قطعات اورجینال و اصل تشخیص داده و سپس خریداری نمود و با توجه به اینکه این کار می تواند دشوار باشد بهترین کار کمک از متخصصین مربوطه و خریداری از فروشگاه ها و سایت های معتبر می باشد. فروشگاه دکترماشینت از جمله فروشگاه های اینترنتی معتبر در زمینه قطعات خودرو می باشد و شما می توانید با مراجعه به این سایت بهترین برند کاور موتور را با کیفیت عالی به راحتی خریداری کنید و از خرید خود مطمئن باشید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *