چه زمانی باید کالیپر ترمز خودرو را تعویض کنیم؟

چه زمانی باید کالیپر ترمز خودرو را تعویض کنیم؟

کالیپر ترمز چیست؟

کالیپر ترمز قطعه­ ای مهم در سیستم ترمز خودرو است و کارایی ترمز به وجود آن بستگی دارد. در واقع کالیپر ترمز را می­توان به مسکنی برای لنت­ های ترمز تشبیه کرد که در زمان ترمزگیری مانند گیره روی دیسک قرار می­گیرد و از طریق ایجاد اصطکاک به وسیله روتورها، در کاهش سرعت چرخش چرخ خوردرو و توقف ماشین، نقش مهمی ایفا می­کند.

کالیپر ترمز خودرو
کالیپر ترمز خودرو

زمان تعویض کالیپر ترمز

یکی از سوالات متداول رانندگان در مورد سیستم ترمز خودرو، این است که چه زمانی کالیپر ترمز خودرو باید تعویض شود؟ برای رسیدن به جواب این سوال باید علائم خرابی کالیپر ترمز خودروی خود را بررسی کنید و در صورتی که متوجه شدید اتومبیل شما یکی از مشکلات زیر را دارد، در سریع ترین زمان ممکن، کالیپر ترمز خود را چک کرده و نسبت به تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید.

علائم وجود مشکل در کالیپر ترمز خودرو

1- صدا های غیر عادی موقع ترمز گیری

صدای غیر عادی و گوش­ خراش موقع ترمز گرفتن، نشان­ دهنده احتمال وجود مشکل در سیستم ترمز خودرو و خرابی کالیپر ترمز است . این صدای تیز و بلند به عنوان نشانگر سایش لنت توسط کارخانه­ های سازنده ماشین ایجاد شده­ است تا راننده با شنیدن این صدا از زمان تعویض کالیپر ترمز خودروی خود آگاه شود و نسبت به تعویض آن اقدام کند؛ زیرا در چنین شرایطی، علاوه بر این­که ترمز کردن با مشکل مواجه می­شود، ممکن است روتورهای خودرو هم خراب شوند و هزینه اضافی به بار آورند.

2- روشن شدن چراغ ترمز یا چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ ترمز ABS و یا چراغ چک اتومبیل شما در نمایشگر پشت غربیلک فرمان و یا بر روی مانیتور خودرو، نشان­ دهنده این است که رایانه مرکزی خودرو مشکلی را در سیستم ترمز خودرو شناسایی کرده است و لازم است برای بررسی تخصصی وضعیت کالیپر ترمز خودرو، آن را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید تا مشکل را به صورت دقیق شناسایی کرده و آن را رفع کند.

3- حرکت خودرو پس از ترمز گیری

در صورتی که پس از ترمزگیری، ماشین شما مسیر زیادی را حرکت می­کند، این مورد می­تواند علامتی از وجود مشکل یا خرابی در سیستم ترمز و کالیپر خودرو باشد و توصیه می­شود وضعیت سیستم ترمز ماشینتان در سریع­ترین زمان ممکن توسط مکانیک بررسی شود.

4- پدال بیش ازحد سفت یا نرم میشود.

اگر  پدال ترمز بیش از حد معمول نرم و یا سفت باشد یعنی وقتی پدال ترمز را تا کف خودرو با فشار معمولی، نه زیاد و نه کم فشار می ‌دهید همچنان ترمز به سختی کار می­کند و خودرو تا زمان توقف مسافت زیادی را طی می­کند و یا با کوچک‌ ترین تماس پدال ترمز، سیستم ترمز شما بلافاصله عمل می­کند، لازم است بدانید که این شرایط نشان­دهنده این است که پدال ترمز ناپایدار است و کالیپر ترمز باید بررسی شود زیرا ممکن است زمان تعویض کالیپر ترمز خودرو رسیده باشد.

5- نشت روغن ترمز

اگر در زیر خودرو، اطراف چرخ ها و یا در قسمت موتور ماشین، روغن ترمز به مقدار بسیار زیادی دیده شود، این موضوع علامتی از خرابی کالیپر ترمز در اثر نشت غیرمعمول مایع ترمز است که می­تواند عملکرد ترمز را ضعیف کند و ایمنی راننده و سرنشینان را در معرض خطر و آسیب جدی و گاها جبران ناپذیر قرار دهد. بنابراین در این شرایط باید سریعا  وضعیت کالیپر سیستم ترمز بررسی شود.

نشت روغن ترمز
نشت روغن ترمز

7- کشش خودرو به سمت جلو

اگر احساس کردید خودروی شما پس از قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد، به سمت جلو کشیده می­شود و یا از مسیر منحرف می­شود، احتمالا این مشکل در اثر گیر کردن کالیپر و اصطکاک یکی از چرخ­ ها، به وجود آمده است و می­تواند نشانه ای از وجود خرابی در سیستم ترمز خودرو باشد. به همین دلیل باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا در صورتی که زمان تعویض کالیپر ترمز خودرو رسیده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

به جز مواردی که اشاره شد، مشکلات دیگری مانند کثیفی کالیپرترمز، زنگ زدگی و آلودگی این قطعات و خراب­ شدن آب­بندهای کالیپر ترمز خودرو هم ممکن است عملکرد این قطعه را دچار مشکل کند. در چنین شرایطی باید در اسرع وقت باید کالیپر خودرو را تعمیر یا تعویض کنید.

تعویض کالیپر ترمز

با وجود این که کالیپر ترمز به گونه ­ای ساخته شده که از دوام بالایی برخوردار باشد اما این قطعه از سیستم ترمز خودرو نیز  مانند سایر قطعات ماشین یک عمر مفید دارد و بعد از گذشت زمان مشخصی باید با قطعه جدید جایگزین شود. عواملی وجود دارند که می­توانند از عمر مفید این قطعه بکاهند و زمان تعویض کالیپر ترمز خودرو را جلو بیاندازند که از جمله آن­ها می­توان به طول مسیر طی شده توسط خودرو اشاره کرد. در صورتی که مسافت پیموده شده توسط خودروی شما، به صد هزار مایل یا بیشتر رسیده باشد، زمان تعویض کالیپر ترمز خودرو فرا رسیده است و برای اطمینان از عملکرد مطلوب سیستم ترمز و رانندگی ایمن باید سرویس کالیپر انجام شود.

نحوه تعویض کالیپر خودرو

در صورتی که کالیپر خودروی شما نیاز به تعویض دارد می­توانید با مراجعه به تعمیرکار نسبت به تعویض آن اقدام کنید و یا خودتان این کار را انجام دهید. برای تعویض کالیپر در مرحله اول باید پس از بازکرن پیچ لنت ترمز، لنت­ ها بیرون آورده شود و سپس پیچ­ ها بسته شود. در مرحله­ ی بعد باید کالیپر باز شود؛ قبل از این­کار با شل کردن سگدست پیچ بانجو کالیپر اجازه می­دهیم مقداری مایع ترمز بیرون بریزد سپس پیچ­ های براکت کالیپر را باز کرده و کالیپر را جایی قرار می­دهیم که فشاری به شلنگ ترمز آورده نشود. سپس دیسک را با دو مهره قفل کننده می­بندیم و قطعه کالیپر جایگزین را نصب کرده و پیچ ها را محکم می بندیم. بعد از این کار پیچ بانجو را روی کالیپر می­بندیم و واشر مسی را تعویض می­کنیم. در این مرحله پس از قرار گیری لنت ها در محل درست، کالیپر را می­بندیم و پیچ­ ها را محکم می­کنیم و پیچ بالای پیچ بانجو را شل میکنیم تا روغن ترمز خارج شود و ترمز هواگیری شود.

نحوه تعویض کالیپر خودرو
نحوه تعویض کالیپر خودرو

خرید کالیپر ترمز خودرو

در صورتی که زمان تعویض کالیپر خودروی شما فرا رسیده است، اولین قدم خرید کالیپر ترمز خودرو است.  در این مقاله با کالیپر ترمز به عنوان قطعه­ ای مهم در سیستم ترمز خودرو که خرابی آن می­تواند ترمز گیری را تحت تاثیر قرار دهد و بسیار خطرناک باشد آشنا شدیم و با توجه به اهمیت تشخیص خرابی این قطعه دریافتیم که کالیپر ترمز با نشانه­ های مختلفی می­تواند وجود مشکل در سیستم خود را نشان دهد که در چنین شرایطی احتمالا زمان تعویض کالیپر ترمز خودرو نزدیک است و لازم است در صورت تمام شدن عمر مفید آن، به تعمیرکار ماهر جهت بررسی وضعیت کالیپر سیستم ترمز مراجعه کنیم و یا خودمان نسبت به خرید و تعویض این قطعه اقدام کنیم. جهت تهیه لوازم سیستم ترمز خودرو می توانید به فروشگاه دکترماشینت مراجعه کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *