کات اف زدن خودرو چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

کات اف زدن خودرو چیست و چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

تغییر صدای موتور در هنگام رانندگی از جمله مواردی است که توجه بسیاری از رانندگان را به خود جلب می‌کند. وقتی دور موتور بالا می‌رود صدای خروجی از اگزوز تغییر پیدا می‌کند و این مسئله ممکن است باعث آسیب رساندن به بخش‌های مختلف موتور بشود. در ادامه مطلب با کات اف زدن خودرو و دلایل این اتفاق آشنا خواهیم شد.

کات اف رگباری
کات اف رگباری

کات اف زدن خودرو

وقتی دور موتور به ناحیه قرمز رنگ برسد صدای موتور تغییر یافته و رسیدن سوخت به محفظه احتراق با دستور ECU قطع می‌شود. به این ترتیب عمل جرقه‌ زنی انجام نشده و دور موتور کاهش می‌یابد و از منطقه قرمز رنگ فاصله می‌گیرد. در مرحله بعد عملکرد موتور به حالت عادی باز می‌گردد و دوباره به همین شکل دور موتور بالا می‌رود. این توالی تا وقتی راننده پایش را روی پدال گاز فشار دهد ادامه دارد و به این اتفاق کات اف زدن خودرو گفته می‌شود. عمل کات اف زدن در انواع خودروهای انژکتوری اتفاق می‌افتد و به واسطه کامپیوتر ماشین کنترل می‌شود.

مدت زمانی که موتور قبل از صدمه دیدن کات اف زده و وارد این سیکل می‌شود بسته به سیستم خنک‌کننده و مقاومت قطعات در برابر نوسانات مکانیکی متفاوت است و در دور بالای موتور اگر کات اف به موقع انجام نشود ممکن است باعث انفجار موتور بشود. در انواع خودروهای مسابقه ای عمل کات اف زدن باید در کم‌ترین زمان ممکن انجام شود تا دسترسی به دور بالای موتور به سرعت قابل وصول باشد.

بر مبنای مطالب ذکر شده بهتر است رانندگان تا جایی که امکان دارد از کات اف زدن خودداری کنند چرا که معمولاً انجام این کار بدون عیب نیست و ممکن است باعث صدمه رساندن به موتور بشود.

کات اف زدن خودرو
کات اف زدن خودرو

کات اف رگباری

این نوع کات اف به نام هارد کات اف نیز شناخته می‌شود. وقتی دور موتور به حد تعیین شده برسد ناگهان پاشش از همه انژکتورها قطع شده و شمع‌ها نیز جرقه نمی‌زنند. به همین دلیل دور موتور ناگهان افت پیدا کرده و انژکتورها و سیستم جرقه‌ زنی دوباره فعال می‌شوند و در زمانی کوتاه دوباره به کات اف می‌رسند هر چند این موضوع بسته به ECU متفاوت است. کات اف رگباری در خودروهای مسابقه کاربرد دارد و بهتر است در خودروهای معمولی استفاده نشود.

در خودروهای معمولی میل‌لنگ و سیستم‌های مکانیکی باید طوری طراحی شوند که دور موتور را به 9000 تا 9500 برساند اما این استاندارد در همه خودروها رعایت نشده و نظر به این که محدوده قرمز دور موتور 6000 است دقت در تولید چندان ملاک نیست. به همین دلیل نیز فقط خودروهای مسابقه ای قادر هستند به دور موتور بیش از 9000 دور در دقیقه برسند.

اگر خودروی شما در دور بالای موتور آسیب ببیند لازم است تا از طریق برنامه‌دهی به کامپیوتر تنظیمات مورد نیاز برای قطع شدن جریان سوخت و جرقه‌ زنی و ورود اکسیژن به سیلندر را انجام دهید. این کار از رسیدن دور موتور به بالای 9000 جلوگیری کرده و باید توسط متخصصان این حیطه انجام شود.

کات اف رگباری
کات اف رگباری

خرید لوازم یدکی خودرو از دکترماشینت

در این مطلب با مفهوم کات اف زدن خودرو آشنا شده و مضرات و معایب این کار را نیز شناختید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای مختلف موتور از انجام این کار خودداری نمایید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت دکتر ماشینت مراجعه نمایید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه  قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *