تاثیرات آج لاستیک خودرو بر رانندگی

تاثیرات آج لاستیک خودرو بر رانندگی

لاستیک ماشین علاوه بر نقشی که در زیبایی دارد روی رانندگی نیز تاثیرگذار است و به همین دلیل باید به هر چند وقت یکبار به منظور تعویض مورد بررسی قرار گیرد و لازم است علاوه بر اهمیت به خدمات هیدروگرافیک و تعویض ست دکوراتیو داخلی به سالم بودن آن نیز اهمیت بدهید. در این میان اثرات آج لاستیک بر رانندگی غیر قابل انکار است. در این مطلب به بررسی تاثیرات آج لاستیک خودرو بر رانندگی می‌پردازیم.

تاثیرات آج لاستیک خودرو بر رانندگی
تاثیرات آج لاستیک خودرو بر رانندگی

 

آج لاستیک

آج لاستیک عنصری خارجی و دارای الگوی خاص است که به منظور ایجاد نقطه تماس بهینه با سطوح مختلف جاده طراحی شده است. همچنین باعث محافظت از لاستیک در برابر بریدگی، سوراخ شدن و دیگر صدمات خواهد شد. امروزه تنوع زیادی در الگوی آج لاستیک دیده می‌شود و به طور معمول آج لاستیک از چهار قسمت تشکیل شده است:

  • دنده: بخش برجسته لاستیک که روی بلوک آج قرار دارد.
  • شیار: شیارها به شکل کانال‌هایی عمیق و دورانی در سرتاسر لاستیک وجود دارند.
  • بلوک: بخش برجسته لاستیک که در تماس با سطح جاده قرار دارد.
  • Sipe: شیارهایی باریک و ریز که روی بلوک قرار گرفته‌اند.

با رانندگی بیش‌تر میزان فرسایش آج لاستیک نیز افزایش یافته و به همین دلیل لازم است که به شکلی پیوسته به عمق آج دقت نموده و در صورت لزوم آن را تعویض نمایید. عمق 6 تا 8 میلیمتر آج عالی بوده و عمق 3تا 5 میلیمتر خوب است. اما وقتی عمق به 2 میلیمتر برسد باید به فکر تعویض لاستیک باشید و رانندگی در عمق 1.66 میلیمتر غیر مجاز است.

تاثیرات آج لاستیک بر رانندگی

چسپندگی لاستیک

چسپندگی لاستیک به قدری مهم است که ممکن است باعث ایجاد خسارات جانی و مالی بسیاری شود و بر مبنای اطلاعات سازمان ایمنی راه‌های ایالات متحده سالانه بیش از 200 نفر به دلیل چسپندگی لاستیک در این کشور جان خود را از دست می‌دهند. نبود آج لاستیک در جاده مرطوب و در برف و یخبندان سبب عدم توانایی کنترل خودرو و احتمال لیز خوردن و تصادف می‌شود.

هندلینگ

آج لاستیک اثر زیادی روی فرمان‌پذیری ماشین دارد و هر الگویی از آج ممکن است برای مسیر مشخصی مناسب باشد. برای نمونه انواع آج با طراحی متقارن برای رانندگی در اتوبان مناسب است در حالی که آج‌های نامتقارن که چسپندگی بالایی نیز دارند برای رانندگی در جاده‌های مرطوب و لغزنده مناسب است.

شتاب و ترمزگیری

وجود آج سبب خواهد شد که خودروی شما توان شتاب گرفتن نرم و ایمنی داشته باشد و به این ترتیب کنترل آن به سهولت انجام شود. همچنین باعث می‌شود که ترمزگیری به خوبی و در زمان لازم انجام شود و این مسئله به ویژه در نواحی خیس و برفی بسیار اهمیت دارد.

شتاب و ترمزگیری
شتاب و ترمزگیری

 

بهینه بودن مصرف سوخت

انواع لاستیک‌هایی که دارای آج متقارن هستند به دلیل چسپندگی کمتر به جاده مصرف سوخت را کاهش داده و نیز باعث کاهش میزان تولید کربن شده و در سلامت محیط زیست نقش دارند.

انواع آج لاستیک

انواع آج لاستیک عبارتند از:

الگوی آج متقارن

این الگو بهترین الگو برای خودروهای سواری است و قابلیت جابه‌جا کردن لاستیک را به هر روشی که راننده بخواهد به او می‌دهد. به طور معمول جابه‌جا کردن لاستیک باعث افزایش طول عمر آن‌ و صرفه‌جویی در هزینه می‌شود.

الگوی آج نامتقارن

در این الگو نیمه خارجی آج باعث خروج راحت آب از زیر لاستیک شده و نیمه داخلی باعث چسپندگی بیش‌تر لاستیک هنگام رانندگی و کاهش سر و صدا می‌شود. این الگو سبب سواری نرم و پایداری بهتر فرمان می‌شود.

الگوی آج جهت‌دار

این الگو علاوه بر زیبایی به راحتی قادر است آب را از کناره خودرو کنار زده و ایمنی بالایی را در سرعت‌های زیاد برای خودرو فراهم سازد. این الگو همچنین باعث چسپندگی و عملکرد مناسب لاستیک در گل و برف می‌شود و به همین دلیل لاستیک‌های زمستانه معمولاً جهت‌دار هستند.

الگوی آج جهت‌دار
الگوی آج جهت‌دار

 

خرید لوازم یدکی خودرو از دکترماشینت

در این مطلب با تاثیرات آج لاستیک خودرو بر رانندگی آشنا شده و فواید استفاده از لاستیک آج‌دار را نیز شناختید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی حتماً از لاستیک آج‌دار مناسب استفاده نمایید.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. در دکترماشینت انواع لوازم موتوری، لوازم تزئینی، لوازم جانبی و… عرضه می گردد. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *