همه چیز در رابطه با درجا کار کردن خودرو

همه چیز در رابطه با درجا کار کردن خودرو

درجا کار کردن خودرو به معنی روشن کردن ماشین و کار کردن آن بدون حرکت است. این کار به ویژه در فصل سرما و در اوایل صبح میان رانندگان بسیار شایع شده است که باعث برزو مشکلات خاص می‌شود. درجا کار کردن ممکن است روی میزان سوخت مصرفی و عمر باتری ماشین اثر بگذارد و از نظر مهندسین و طراحان خودرو کاری بسیار اشتباه است.

درجا کار کردن خودرو
درجا کار کردن خودرو

مشکلات درجا کار کردن خودرو

اگر شما هم عادت دارید قبل از حرکت ماشین آن را در حال روشن قرار داده و پدال گاز را فشار بدهید بهتر است این کار را کنار بگذارید چرا که به ویژه در مورد خودروهای بنزینی باور اشتباهی است و موجب افزایش میزان آلایندگی و خسارت به اگزوز ماشین می‌شود.

به علاوه درجا کار کردن ماشین موجب خرابی باتری و موتور شده و در فصل سرما این کار باعث گرم شدن موتور می‌شود در حالی که دیگر قطعات گرم نشده و به همین دلیل ممکن است موتور آسیب ببیند.

مشکل دیگری که با درجا کار کردن خودرو پیش می‌آید افزایش میزان سوخت مصرفی است هر چند برخی بر این باور هستند که ممکن است با درجا کار کردن خودرو سوخت کمی مصرف شود اما از نظر مهندسین و متخصصان این حیطه توقف خودرو بیش از 30 ثانیه با موتور روشن به هیچ وجه توجیه اقتصادی و فنی ندارد و باید از این کار صرف نظر کرد.

از طرفی درجا کار کردن ماشین باعث افزایش استهلاک خودرو شده و این مشکل به ویژه در ترافیک بالا باعث آسیب به موتور می‌شود. به همین دلیل بهتر است وقتی در ترافیک هستید و می‌دانید مدتی طول می‌کشد تا ماشین بتواند حرکت کند از درجا کار کردن خودرو دوری کنید چرا که اثرات چندین بار استارت زدن به مراتب کم‌تر از درجا کار کردن خودرو است.

همچنین درجا کار کردن خودرو موجب اختلاط روغن و بنزین شده و به همین دلیل ممکن است اکسیژن کافی به محفظه احتراق نرسیده و یا هدر رفت بنزین موجب اختلال در حرکت خودرو بشود.

درجا کار کردن خودرو همچنین ممکن است باعث کاهش عمر فن ماشین بشود زیرا درجا کار کردن و افزایش دمای موتور موجب نیاز به بیش‌تر کار کردن فن دارد و همین مسئله باعث استهلاک فن و آسیب به آن خواهد شد.

و در نهایت درجا کار کردن موجب وارد آمدن فشار دو چندان بر سیستم برقی، آسیب دیدن سیلندر به واسطه گازهای اسیدی و گرم شدن بیش از اندازه سیلندر می‌شود.

مصرف سوخت خودرو در حالت درجا

میزان سوخت مصرفی در حالت درجا در هر دو دقیقه برابر با میزان مصرف سوخت برای طی کردن مسافت 1.6 کیلومتر است چون در حالت درجا به دلیل خاموش نشدن موتور باید بنزین به سیلندر پمپاژ شود و سوخت بیش‌تری بسوزاند. اما با حرکت چرخ به کمک گیربکس لازم نیست موتور بنزین بسوزاند. در واقع با افزایش دنده‌های گیربکس مصرف سوخت کاهش می‌یابد.

مصرف سوخت خودرو در حالت درجا
مصرف سوخت خودرو در حالت درجا

خرید لوزام یدکی خودرو از دکترماشینت

در این مطلب با مفهوم درجا کار کردن خودرو آشنا شده و مضرات و معایب این کار را نیز شناختید. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای مختلف خودرو و کاهش میزان سوخت مصرفی و نیز کاهش میزان آلاینده‌های تولیدی از انجام این کار خودداری نمایید و در صورت خرابی هر یک از لوازم یدکی خودرو به سایت دکترماشینت مراجعه نمایید چرا که با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه لوازم خودرو نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد.

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. در دکترماشینت انواع لوازم مورد نیاز خودرو اعم از لوازم موتوری و لوازم جانبی موجود است. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *