نحوه عملکرد ایربگ خودرو

نحوه عملکرد ایربگ خودرو

امروزه با پیشرفت صنعت و افزایش تولیدات کارخانه‌های خودروسازی و توجه مردم به رفاه در زندگی و نیاز به جابه‌جایی روز افزون میان شهرها استفاده از خودروها نیز بسیار افزایش یافته است و به همین دلیل نیاز به تجهیزات ایمنی خودرو نیز به همان نسبت افزایش پیدا کرده است. طراحان خودرو نیز تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا رانندگی ایمنی را برای مردم فراهم کرده و آسودگی خاطر آنان را تامین نمایند. از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده است استفاده از کیسه‌های هوا یا ایربگ است.

نحوه عملکرد ایربگ خودرو
نحوه عملکرد ایربگ خودرو

 

کیسه هوا یا ایربگ

ایربگ بالشتی است که با تصادف خودرو پر از هوا شده و به عنوان یک محافظ میان سرنشینان و خودرو قرار می‌گیرد. کیسه‌های هوا در مرتبه دوم ایمنی و پس از کمربندهای ایمنی قرار دارند و بر مبنای آمار جهانی استفاده از این ابزارها باعث کاهش تصادفات به میزان 63 درصد شده است.

کاربرد کیسه هوا

به طور معمول با بروز تصادف و برخورد دو ماشین و یا برخورد ماشین با هر مانع دیگر خودرو به شکل آنی و ناگهانی متوقف شده و سرنشینان به دلیل نیروی وارده ممکن است با خودرو برخورد کنند و به جلو پرتاب شوند. با استفاده از کمربند ایمنی احتمال آسیب دیدن چانه و گردن کاهش می‌یابد. کیسه هوا فشار وارده بر گردن و پیشانی و دیگر اجزای بدن را کاهش داده و در مواردی که تصادف موجب ضربه به کناره خودرو بشود نقش اساسی در کاهش آسیب به سرنشینان را دارد. پس می‌توان گفت که کیسه هوا مانع برخورد سرنشین و خودرو شده و به علاوه آسیب ناشی از حرکات غیرارادی بدن را کاهش می‌دهد.

کاربرد کیسه هوا
کاربرد کیسه هوا

 

اجزای کیسه هوا

کیسه

کیسه‌ها در قسمت‌های مختلفی از ماشین که امکان برخورد با سرنشین را دارد قرار گرفته است. جنس این کیسه‌ها از پلیمر است و سطح آن نیز با یک لایه سیلیکونی پوشیده شده است. پیش از این کیسه‌های هوا از پودر ذرت یا گچ تارت ساخته شده و تنها در دورن فرمان و جلوی داشبورد تعبیه شده بودند اما امروزه در بیش‌تر نقاط خودرو مانند درها و یا حتی صندلی‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

حسگرهای کنترل

سنسورهای سیستم ایربگ شرایط ماشین را بررسی کرده و به واسطه انتقال اطلاعات به واحد کنترل مرکزی احتمال تصادف را بیان کرده و به این ترتیب هوا وارد کیسه هوا شده و سیستم ایربگ عمل می‌کند. به طور معمول سنسورها در دو طرف اکسل جلو و کنار چرخ قرار دارند اما گاهی سنسورها در درها، سقف و یا دیگر اجزای خودرو نیز دیده می‌شوند. دقت عمل سنسور نقش بسیار اساسی در بررسی شرایط خودرو و محل قرار گرفتن و تعداد آن‌ها دارد و برخی سنسورها شدت ضربه و برخی نیز سرعت ضربه را اندازه‌گیری می‌کنند.

سیستم باد کننده

سیستم باد کننده یک ژنراتور گاز کوچک است که یک جرقه‌ زن و تعدادی قرص سوخت دارد. جرقه‌ زن شامل یک سری خازن است که در زمان لازم باعث اشتعال قرص سوخت شده و از طرفی به سیستم کنترل مرکزی مرتبط است و اگر تصادفی رخ بدهد سیگنال دریافت کرده و جرقه برای اشتعال سوخت ایجاد می‌شود. قرص‌ها از سدیم آزید و نیترات پتاسیم جامد تشکیل شده‌اند و با اشتعال به گاز نیتروژن تبدیل می‌شوند.

نحوه عملکرد سیستم ایربگ خودرو

در صورت برخورد شدید، دو سنسور واقع در جلوی خودرو اطلاعات مورد نیاز را به دستگاه کنترل مرکزی ارسال کرده و کامپیوتر ماشین با ارسال سیگنال مخصوصی مدار پر شده خازنی جرقه‌زن محفظه ایربگ را فعال کرده و نیتروژن حاصل از احتراق سوخت به سرعت باعث پرشدن کیسه هوا می‌شود. کیسه هوا نیز به سرعت از محفظه خود خارج شده و فضای رو به‌ روی سر و صورت را پر می‌کند. در همین حال دستگاه کنترل باعث سفت شدن کمربندهای ایمنی و چسبیدن راننده و سرنشینان به صندلی می‌شود. به این ترتیب از پرت شدن راننده و سرنشینان به جلو ممانعت می‌شود. سپس هوای داخل کیسه ایربگ از طریق منافذ ریز آن خارج شده و سرنشینان قادر به پیاده شدن می‌شوند. سرعت عملکرد این سیستم معادل 322 کیلومتر بر ساعت است. با این حال ممکن است خروج ایربگ صدایی مانند سوت کشیدن در گوش ایجاد کند که هرچند ناخوشایند است اما ایمنی افراد را تامین می‌سازد.

نحوه عملکرد سیستم ایربگ خودرو
نحوه عملکرد سیستم ایربگ خودرو

 

خرید لوازم یدکی خودرو از دکترماشینت

امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. در دکترماشینت انواع لوازم موتوری، لوازم تزئینی و لوازم جانبی خودرو عرضه می گردد. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *