هر آنچه باید در رابطه با صندلی کودک خودرو بدانید.

یکی از دغدغه های والدینی که دارای خودرو می باشند این است که چگونه کودک خود را در خودروی خود نشانده و ایمنی آن را در خودرو حفظ کنند. با توجه به آمارهای بدست آمده بسیاری از کودکان به دلیل دارا نبودن ایمنی لازم و عدم نگهداری درست آن ها در خودرو در طی تصادفات و یا رانندگی های هیجان زده دچار آسیب شده اند. به همین دلیل صندلی کودک خودرو طراحی شده است. استفاده از صندلی کودک خودرو می تواند آن ها را در سر جای خود محکم و ایمن نگه دارد و باعث حفظ سلامت آن ها و جمع شدن خیال والدین باشد که در نتیجه به رانندگی ایمن تر آن ها نیز منجر می شود. این صندلی ها برای آنکه بتوانند کودکان را در جای خود نگه دارند دارای ویژگی هایی می باشند و همچنین می توان گفت که برای تمام سنین کودک در بازار انواع صندلی ها موجود می باشد.

صندلی کودک خودرو
صندلی کودک خودرو

انواع صندلی کودک خودرو

صندلی کودک خودرو از نظر نوع طراحی و روش نصب می تواند دارای انواع مختلفی باشد که بعضی از آن ها عبارتند از:

  • صندلی مخصوص کودک

صندلی کودک خودرو که مخصوص کودک به شمار می رود به عنوان کریر نیز شناخته می شود. امروزه در اغلب سیسمونی ها کریر نیز به همراه کالسکه و دیگر وسایل های کودک به کودک هدیه داده می شود. کریرها اصولا به تکیه گاه های خودرو نصب شده و برای کودکانی که وزن آن ها کمتر از 10 کیلو می باشد مناسب و بسیار امن می باشد. این نوع صندلی قابل حمل بوده و خارج از خودرو نیز کاربرد دارد. البته بسته به نوع صندلی می توان گاهی از آن برای کودکانی که تا 13 یا 16 کیلو می باشند نیز استفاده نمود و قد 88 سانتی متر را نیز می تواند پاسخگو باشد. اما به طور کلی اصولا کریر را صندلی ای مناسب برای کودکان کمتر از دو سال می توان به شمار آورد.

  • صندلی کودک قابل تبدیل

این صندلی ها به این صورت عمل می کنند: می توان به صورت فضایی برای قرارگیری نوزدان باشند که به تکیه گاه خودرو متصل شده و در این صورت رو به عقب نصب خواهد شد. اگر صندلی رو به جلو نصب شود برای کودکانی که دارای سن بیشتری می باشند استفاده می شوند. اصولا کودکانی که کمتر از 18 کیلوگرم را دارند در حالت رو به عقب از این صندلی کودک خودرو استفاده کرده و تا زمانی که به وزن 31 کیلو برسند نیز می توانند از این صندلی کودک خودرو در حالت رو به جلو استفاده کنند. بهتر است که برای ایمنی بیشتر کودکان بیشتر از حالت رو به عقب این صندلی ها استفاده کنید. این صندلی ها قابل حمل نبوده و در خودرو به صورت ثابت قرار خواهند گرفت. به همین دلیل باید بدانید که برای حرکت کودک خود حتما باید آن را از صندلی پیاده کنید.

صندلی کودک قابل تبدیل
صندلی کودک قابل تبدیل

 

  • صندلی کودک بوستر

صندلی بوستر را می توان با نام های زیادی در بازار پیدا نمود که از جمله آن ها می توان به صندلی بالابر و ثابت شونده با کمربند ایمنی خودرو و یا صندلی تقویت کننده کمربند و … اشاره نمود. این صندلی ها اصولا مناسب کودکانی بوده که حداقل سن آن ها به چهار سال می رسد و وزن آن ها حداقل برابر با 18 کیلوگرم است. بوسترها در واقع نشیمنگاه هایی می باشند که کودکان در آن ها نشسته و والدین می توانند از کمربند خودرو برای بستن دور کودکان و ایمنی آن ها استفاده کنند. این نوع صندلی کودک خودرو کودک را وادار به درست نشستن کرده و همین امر نیز هم سلامت و هم ایمنی آن را بیشتر تامین می کند. این نشیمنگاه ها بعدا می توانند تبدیل به صندلی هایی شده که مناسب آن ها تا زمانی که قدشان به 144 سانتی متر برسد باشد.

انواع صندلی کودک خودرو از نظر سن کودک

صندلی کودک علاوه بر چگونگی طراحی و نصب آن، می توانند از لحاظ های دیگری مانند رنج سنی قابل استفاده انواع مختلفی داشته باشند. بعضی از این صندلی ها عبارتند از:

  • گروه صفر و گروه مثبت صفر

گروه صفر همان گروهی می باشند که کریرها را استفاده می کنند. اصولا از این صندلی ها برای کودکان تازه متولد شده تا زمانی که وزن آن ها به 10 کیلوگرم برسد استفاده می کنند. گروه مثبت صفر نیز صندلی هایی است که کودکانی که وزن آن ها تا 13 و حتی 16 کیلوگرم می رسد از آن استفاده می کنند.

صندلی کودک مناسب گروه صفر و گروه مثبت صفر
صندلی کودک مناسب گروه صفر و گروه مثبت صفر

 

  • گروه یک

صندلی های گروه یک برای کودکانی است که وزن آن ها بین 9 کیلوگرم تا 18 کیلوگرم می باشد. به همین علت می توان گفت از سن 9 ماه تا سن چهار سال می توانند از این نوع صندلی ها استفاده کنند.

  • گروه دو

صندلی های گروه دو برای کودکانی که وزن آن ها بین 15 تا 25 کیلوگرم می باشد طراحی شده و مناسب می باشند.

  • گروه سه

صندلی های گروه سه برای کودکانی که دارای وزن 25 کیلوگرم الی 36 کیلوگرم می باشند طراحی شده اند و مناسب هستند.

اجزای صندلی کودک خودرو چیست؟

به طور کلی تمامی انواع صندلی کودک خودرو دارای اجزای ثابتی می باشند که این اجزا عبارتند از:

اجزای صندلی کودک خودرو
اجزای صندلی کودک خودرو
  • اسکلت

اسکلت اصلی صندلی کودک از پلاستیک متراکم می باشد که مقاومت زیادی در برابر ضربه داشته و در تصادفات و … خرد نشده و آسیب زیادی نمی بیند. اما نکته ای که راجب آن باید بدانید این است که عمر این پلاستیک ها حدودا 6 سال بوده و بعد از آن دیگر قابل استفاده نیستند چرا که مقاومت خود را از دست می دهند. در داخل صندلی همچنین فوم سختی وجود دارد که به آن پد گفته شده و ضربه گیر می باشند. این فوم به راحتی کودک شما کمک کرده و از طرفی در تصادفات ضربه را به خود جذب می کند.

  • پایه

پایه یکی دیگر از اجزای صندلی کودک می باشد که کمک به بهتر نصب شدن آن در درون خودرو می کند. اگر این پایه ها به درستی در سر جای خود نصب شوند صندلی بیشتر از 2 یا 3 سانتی متر تکان نخواهد خورد و همین ایمنی آن را حفظ می کند. پایه این صندلی می تواند به کمربند ایمنی و یا سیستم لچ خودرو که سیستمی برای چفت و بست کودکان می باشد متصل شود. مهم است که از قلاب ها برای نصب پایه ها به طور دقیق استفاده کرده تا آن ها به خوبی در سر جای خود قرار بگیرند. به طور کلی حتما دقت کنید که دستورالعمل نصب صندلی و پایه را به خوبی مطالعه و اجرا کرده باشید.

  • روکش

روکش های صندلی کودک خودرو از پارچه ای ساخته می شود که به راحتی قابل شست و شو باشد و از طرفی در برابر عواملی مانند حرارت و شعله نیز مقاوم باشد. برای شستن روکش صندلی کودک خودرو باید از صابون و آب گرم استفاده کنید تا آسیب نبیند و از طرفی استفاده از ماده های قوی شیمیایی باعث آسیب به پارچه و از بین رفتن خاصیت مقاومتی آن در برابر شعله و حرارت می شود.

  • تسمه مهار

کودک شما تا قبل از آنکه برای نشستن در صندلی های کودک بالابر آماده شود باید روی صندلی های ایمنی که دارای تسمه مهارهای پنج نقطه ای می باشند بنشیند. این صندلی ها تسمه هایی دارند که روی لگن و شانه های کودک قرار گرفته و روی سگک فاق متصل می شود. این تسمه ها و سگک ها باید آنقدر محکم روی بدن کودک شما بسته شده باشند که اگر مقداری از تسمه را میان انگشت شست و دیگر انگشت خود قرار دهید به بیرون بلغزد. این کار باعث عدم بیرون آمدن کودک شما از سر جای خود شده و آن را به خوبی در برابر انواع ضربات حفظ می کند. باید دقت کنید که تمامی تسمه ها و سگک ها دقیقا در سر جای خود قرار بگیرند در غیر این صورت امکان لغزش کودک و یا ناراحتی وی در سر جای خود خواهد شد.

  • پد

می توان در یکسری از صندلی های کودک خودرو مشاهده نمود که دارای پد ساپورت می باشند. این پد اصولا به صندلی متصل نبوده اما این متصل نبودن نشان دهنده اختیاری بودن آن نیست. در واقع پدها و یا بالشتک ها به کودک شما کمک می کنند تا سر و دستان خود را در جای مناسب قرار دهد و در جای خود راحت تر باشد. از طرفی به صورت ضربه گیر عمل کرده و خاصیت ایمنی دارد. باید دقت کنید که این پدها باید متناسب با وزن کودک شما طراحی شده و مورد استفاده قرار بگیرند. برای بالشتک ها و پدها نیز از پارچه هایی همچون روکش استفاده می شود و در مراقبت از آن ها نیز مانند روکش صندلی باید کوشید و توجه زیادی در شست و شوی آن ها نشان داد.

نکات مهم در خرید صندلی کودک خودرو

برای خرید یک صندلی کودک با کیفیت و مناسب برای کودک خود باید موارد زیادی را در نظر بگیرید چرا که این صندلی مدت ها همراه شما و کودکان خواهد بود و ایمنی آن را حفظ خواهد نمود. بعضی از این موارد عبارتند از:

  • تناسب در ابعاد صندلی کودک خودرو

قبل از آنکه صندلی کودک خودرو را خریداری کنید باید حتما دفترچه راهنمای مربوط به خودروی خود را مطالعه کنید. صندلی کودک خودرو اصولا مربوط به بخش سیستم لچ می باشد و با استفاده از آن به صندلی خودرو وصل می شود و در غیر این صورت با استفاده از کربندهای ایمنی می توان این کار را انجام داد. به همین دلیل بهتر است ابتدا بدانید که در خودروی شما صندلی کودک چگونه باید نصب شود و سپس به خرید آن اقدام کنید.

همچنین برای اتصال به وسیله سیستم لچ نیز باید به خوبی تمام مکان های اتصال آن را بررسی نمایید. از طرفی تعداد اعضای خانواده و افرادی که قرار است در صندلی عقب بنشینند نیز در ابعاد صندلی تاثیر گذار می باشند.

تناسب در ابعاد صندلی کودک خودرو
تناسب در ابعاد صندلی کودک خودرو

 

  • انعطاف پذیر بودن صندلی کودک خودرو

یکی از مهمترین مواردی که در خرید صندلی کودک خودرو باید به آن توجه کنید انعطاف پذیر بودن آن است. چرا که کودکان تا قبل از سن 4 سال با سرعت خارق العاده ای رشد کرده و بهتر است صندلی ای خریداری نمایید که بتواند پاسخگوی این رشد باشد وگرنه هر ساله مجبور به خرید یک صندلی جدید و هزینه ی دوباره برای کودک خود می شوید.

  • ایمنی صندلی

ایمنی کودک اصلی ترین دلیل خرید صندلی کودک خودرو می باشد و به همین دلیل در خرید صندلی کودک حتما باید به این نکته توجه کنید که بتواند به خوبی ایمنی کودک را حفظ کرده و از آن در برابر ضربات و حوادث مختلف محافظت کند. برای اینکار و مطمئن شدن از ایمن بودن صندلی کودک خودرو بهتر است که برچسب های تاییدیه ایمنی آن را بررسی نمایید.

  • توجه به قسمت های مهم صندلی

همانطور که بیان شد صندلی های استاندارد دارای جزییاتی می باشند که این جزییات راحتی کودک در صندلی را ایجاد کرده و باعث حفظ سلامت و ایمنی آن می شود. به همین دلیل در خرید صندلی کودک باید دقت کرده تا صندلی تمامی این موارد مانند نقاط مهار، بالشتک و … را دارا باشد.

توجه به قسمت های مهم صندلی
توجه به قسمت های مهم صندلی

 

  • قابلیت شست و شو

علاوه بر ایمنی صندلی پاکیزگی آن نیز دارای اهمیت زیادی می باشد و به همین علت باید توجه کنید که صندلی هایی را خریداری نمایید که دارای قابلیت شست و شو می باشند و می توان به راحتی آن ها را تمیز نمود چرا که کودکان جسمی حساس در برابر آلودگی داشته و امکان بیمار شدن آن ها زیاد می باشد.

  • راه اندازی و نصب صندلی

توجه به نحوه نصب صندلی از جمله مواردی است که هنگام خرید باید به آن توجه شود. باید مطمئن باشید که می توانید صندلی خریداری شده را دقیقا طبق دفترچه راهنما و درست و مناسب در سر جای خود نصب کرده در غیر این صورت آنطور که باید عملکرد مناسب را نخواهد داشت.

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

یکی دیگر از مواردی که باید برای خرید صندلی کودک خودرو به آن توجه کنید خرید این محصول از فروشگاه معتبر می باشد. فروشگاه های معتبر دارای اجناسی تایید شده و استاندارد بوده و از طرفی به دلیل وجود تنوع محصول در آن ها شما را در خرید راحت تر کرده و دست شما را باز می گذارد. فروشگاه دکترماشینت از جمله فروشگاه های محصولات و قطعات خودرو می باشد که تمامی محصولات آن دارای برندهای معتبر و استانداردهای جهانی و ملی می باشند. شما با مراجعه به فروشگاه دکترماشینت می توانید محصول مورد نظر خود را جست و جو کرده و با انواع کیفیت ها و قیمت های آن رو به رو شده و آن نوعی که مد نظرتان است را خریداری نمایید.

 

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *