فن کلاچ خودرو چیست؟

فن کلاچ خودرو چیست؟

هر ماشین از قطعات بسیاری تشکیل شده است که هر کدام از این قطعات اهمیت و کارایی خاصی را دارند. برای این که ماشین صدمه نبیند باید همیشه یک دمای مناسب داشته باشد واین دما بسته به مورد استفاده خودرو متفاوت است. کلاچ فن خودرو از جمله قطعات مهم در تنظیم دمای موتور است. این قطعه با چرخش پروانه خنک کننده کار تنظیم دمای موتور را انجام می‌دهد. مکانیسم عملکرد کلاچ فن خودرو با استفاده از قواعد ترمواستاتیک است به این ترتیب که وقتی دمای موتور معمولی است عمل نمی‌کند و با افزایش دمای موتور شروع به کار کرده و باعث خنک شدن آن خواهد شد. در واقع فن کلاچ قطعه‌ای است که در بسیاری از خودروها مثل suvها و خودروهای سواری و وانت‌ها دیده می‌شود و به کمک این قطعه فن مکانیکی واقع در پشت رادیاتور به هنگام نیاز درگیر خواهد شد چرا که فعالیت پروانه به صورت دائم باعث ایجاد صدای ناخوشایند و کاهش توان خودرو می‌شود.

فن کلاچ روی واترپمپ موتور قرار می‌گیرد و در جلو موتورهای خطی و خورجینی که پروانه مکانیکی دارند قابل مشاهده است. با استفاده از یک تسمه حرکت مورد نیاز برای چرخش پروانه و فن کلاچ تامین می‌شود.

 فن کلاچ خودرو
فن کلاچ خودرو

 

نحوه کارکرد فن کلاچ

وقتی موتور ماشین هنوز گرم نشده باشد چون فنر ترموستاتیک کلاچ فن هنوز کامل درگیر نشده است حرکت کلاچ فن و پروانه به کندی صورت می‌گیرد. به همین دلیل در هوای سرد زمستان موتور ماشین خیلی سریع‌تر گرم می‌شود اما وقتی دما به حدی برسد که کلاچ فن خودرو درگیر شود فنر دمایی این قطعه عمل خواهد کرد و به این ترتیب مایع ویسکوز داخل آن به اطراف حرکت می‌کند و در این مرحله ارتباط بین دو قسمت کلاچ برقرار می‌شود و حرکت دورانی از بخش متصل به واتر پمپ به قسمت جلویی کلاچ فن منتقل خواهد کرد. پس درگیری کلاچ فن خودرو برای آن است که با قدرت هر چه بیش‌تر هوا را از رادیاتور عبور دهد و آب داخل بخش سرد کننده موتور را سرد کند و در این مرحله صدای پروانه کاملاً شنیده می‌شود. نکته قابل توجه این است که درگیری این قطعه توسط یک فنر گرمایی و یا به روش دیگر و به وسیله یک مدار کنترل الکتریکی صورت می‌گیرد.

وقتی سیال ویسکوز داخل کلاچ فن از آن خارج شود یعنی عمر قطعه به پایان رسیده است. البته خرابی کلاچ فن وقتی رخ می‌دهد که فنر دمایی آن عمل نکند و یا این که کلاچ فن همیشه درگیر باشد.

فن برقی بهتر است یا کلاچ فن

شاید برایتان سوال باشد که فن برقی بهتر عمل می‌کند یا کلاچ فن؟ در پاسخ به این سوال باید گفت فن برقی مزایای بسیاری دارد مثلاً باعث کاهش توان موتور نخواهد شد و تنها در صورت نیاز شروع به کار می‌کند. از طرفی تاثیری بر کاهش عمر بلبرینگ واتر پمپ ندارد و چون کاملاً به رادیاتور متصل می‌شوند حجم هوای بیش‌تری را به داخل موتور مکیده و باعث بهبود عمل خنک کردن می‌شوند. به این ترتیب زمانی که ماشین در دور پایین موتور باشد استفاده از فن برقی مناسب است و در صورت استفاده از دور بالای موتور فن مکانیکی عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر بتوانید از ترکیب هر دو قطعه فن برقی و مکانیکی استفاده کنید به یک ایده‌ال رسیده‌اید. با همه این مطالب فن کلاچ در عمل ضریب اطمینان بالاتری نسبت به فن برقی دارد و برای رانندگی در مسیرهای بیراهه مناسب‌تر است.

فن برقی بهتر است یا کلاچ فن
فن برقی بهتر است یا کلاچ فن

 

علائم خرابی فن کلاچ خودرو

خرابی فن کلاچ ممکن است علائم زیر را به دنبال داشته باشد:

  • وجود صدای خراشیده شدن یا فشار صدا که با خاموش کردن فن این صدا از میان می‌رود.
  • گرمای بیش از حد معمول
  • افت واضح در قدرت، شتاب و مصرف سوخت ماشین

در صورت بروز هر کدام از علائم فوق لازم است با یک متخصص سیستم خنک‌کننده تماس بگیرید و هر چه زودتر برای رفع مشکل اقدام نمایید چون بروز این مسئله ممکن است آسیب‌های دیگری نیز به همراه داشته باشد.

خرید فن کلاچ خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت فن کلاچ خودرو در عملکرد درست موتور و ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *