پمپ کلاچ خودرو چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

پمپ کلاچ خودرو چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

پمپ کلاچ از جمله لوازم یدکی ماشین است که هم در ماشین‌های با گیربکس دستی و هم در انواع خودروهای هیدرولیک دیده می‌شود. کلاچ نیز وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد و دارای یک سیلندر اصلی است که از این طریق روغن مورد نیاز برای حرکت روان قطعات تامین خواهد شد. ممکن است گاهی هنگام رانندگی و به وقت عوض کردن دنده، کلاچ حالت عادی نداشته باشد در این صورت باید سیلندر کلاچ و یا پمپ کلاچ را بررسی کنید و به دنبال عیب‌یابی باشید. اگر متوجه خرابی پمپ کلاچ شوید خواهید دید که امکان تعویض دنده وجود ندارد.

پمپ کلاچ خودرو
پمپ کلاچ خودرو

محل نصب پمپ کلاچ خودرو کجاست و چه وظیفه‌ای دارد؟

پمپ کلاچ به سیلندر کلاچ متصل است و عامل فراهم کردن مایعی هیدرولیکی است که این مایع برای حرکت کلاچ به سمت بالا و پایین لازم است. این پمپ با حرکت عقب و جلوی خود مایع را به مخزنی که در قسمت پایینی آن تعبیه شده است هدایت کرده و این مایع با عبور از دریچه‌ها به سمت سیلندر جریان می‌یابد. سیلندر کلاچ نیز به پدال کلاچ متصل است و مجموعه این عوامل بخشی از سیستم هیدرولیک ماشین را تشکیل می‌دهند.

در خودروهایی با گیربکس دستی برای منتقل کردن حرکت از پدال کلاچ به دیگر اجزا از روغن ترمز استفاده می‌شود. با فشردن پدال کلاچ یک میله متصل به آن باعث جریان مایع هیدرولیکی به سمت مخزن سیلندر می‌شود و به همین دلیل صفحات کلاچ جدا شده و موتور شروع به چرخش می‌کند. پس پمپ کلاچ سبب می‌شود امکان تغذیه از سیستم مرکزی مایع هیدرولیکی فراهم آید.

آیا ممکن است خرابی پمپ کلاچ سبب خرابی سیلندر و پدال کلاچ نیز بشود؟

از آن جایی که پمپ کلاچ به سیلندر اصلی کلاچ متصل است هر گونه خرابی سیلندر سبب خرابی پدال کلاچ و اختلال در تعویض دنده خواهد شد. عمده‌ترین مشکلی که ممکن است در این زمینه ایجاد شود نشت مایع هیدرولیک است که سبب اختلال در حرکت مایع در بخش‌های مختلف خواهد شد.

علائم خرابی پمپ کلاچ خودرو

خرابی پمپ کلاچ علائمی دارد که به ترتیب عبارتند از:

کاهش سطح مایع کلاچ و یا آلودگی این مایع

کاهش سطح مایع داخل مخزن اولین علامت خرابی پمپ کلاچ و یا سیلندر کلاچ است. علاوه بر این آلودگی مایع هیدرولیکی نیز می‌تواند بیانگر وجود خرابی در این قطعه باشد. در واقع کاهش سطح مایع هیدرولیکی و آلودگی این مایع به دلیل وجود اتصالات فرسوده صورت می‌گیرد. در صورت چک کردن این قطعات ممکن است علامت نشت مایع را در یک یا چند بخش مشاهده کنید.

سختی در تعویض دنده

در صورت خرابی پمپ کلاچ و یا سیلندر تعویض دنده بسیار سخت خواهد بود چون حرکت هر کدام از قطعات این مجموعه به کمک مایع هیدرولیک انجام می‌شود و اختلال در حرکت مایع هیدرولیک سبب سخت شدن تعویض دنده خواهد شد.

سختی در تعویض دنده
سختی در تعویض دنده

رفتار غیر معمول کلاچ هنگام رها کردن یا فشردن آن

وجود هر گونه فشار غیر معمولی در پدال کلاچ از جمله علائم خرابی پمپ کلاچ خودرو است برای نمونه وقتی کلاچ را فشار می‌دهید ممکن است در همان حالت باقی مانده و به حالت اولیه خود بازنمی‌گردد.

وجود نشتی از خودرو

ممکن است خودروی خود را داخل پارکینگ و یا جای دیگر پارک کرده باشید و متوجه نشتی مایع از زیر محل پدال کلاچ شوید، این مسئله نشان از خرابی سیلندر کلاچ و یا پمپ کلاچ است از طرفی روغن‌هایی که از کنار چرخ ماشین هم نشت پیدا می‌کنند بیانگر همین مسئله هستند. در این حالت موتور با صدایی بسیار بلند کار می‌کند و هنگام تعویض دنده صدایی غیرمعمول شنیده می‌شود.

در صورت وجود هر کدام از علائم فوق باید اقدام به بازرسی و سرویس پمپ کلاچ و سیلندر کنید. بهتر است تمامی این کارها را به کمک یک مکانیک حرفه‌ای انجام دهید و در صورت خرابی شدید آن را تعویض کنید.

وجود نشتی از خودرو
وجود نشتی از خودرو

خرید پمپ کلاچ خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت فن کلاچ خودرو در عملکرد درست موتور و ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم. پمپ کلاچ انواع خودروها در دکتر ماشینت موجود است.

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
    • دکترماشینت 7 آذر 1401 / 09:05

      سلام
      خواهش میکنم، ممنونیم که با ما همراه بودید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *