علائم و عوامل خرابی پلوس خودرو چیست؟

علائم و عوامل خرابی پلوس خودرو چیست؟

پلوس از جمله اجزای مهم خودرو است که در بخش جلوبندی ماشین قرار داشته و وظیفه انتقال انرژی و نیروی لازم از دیفرانسیل به چرخ را بر عهده دارد. پلوس از چهار قسمت 3 شاخه، گردگیر، میل و سر پلوس تشکیل شده است و هر گونه مشکل در پلوس باعث جلوگیری از انتقال قدرت و حرکت خواهد شد. در ادامه مطلب با علائم و عوامل خرابی پلوس آشنا خواهیم شد.

علائم و عوامل خرابی پلوس خودرو
علائم و عوامل خرابی پلوس خودرو

علائم خرابی پلوس

اگر هنگام رانندگی و دور زدن متوجه صدای تق تق شوید این امکان وجود دارد که پلوس خراب شده باشد. برای تشخیص این که پلوس کدام طرف خراب شده است کافی است فرمان را کاملاً به آن سمت بچرخانید و صدا را بررسی کنید. خرابی پلوس ممکن است مربوط به خرابی بلبرینگ، مشعل پلوس و یا سه شاخه پلوس باشد که به ترتیب هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

سه شاخه از جمله اجزای مهم پلوس است که وظیفه انتقال قدرت به سوی چرخ را برعهده دارد و علائم خرابی سه شاخه پلوس شامل موارد زیر است:

  • ضربات پی‌درپی به موتور بیانگر خرابی سه شاخه پلوس است.
  • تکان خوردن دسته دنده به ویژه در سرعت پایین و لرزش فرمان و کابین ماشین در سرعت بالا نیز نشان دهنده خرابی سه شاخه پلوس است که بهتر است به محض دیدن این علائم سه شاخه را مورد بررسی قرار دهید.

روی سه شاخه پلوس بلبرینگ‌هایی قرار دارد که علائم زیر نشان از وجود مشکل در این بخش از پلوس دارد:

  • لرزش فرمان هنگام رانندگی
  • بروز صدای غیرعادی از چرخ که با افزایش سرعت شدت صدا نیز افزایش می‌یابد.
  • عدم توجه به مشکلات و علائم ذکر شده در نهایت سبب خرابی محورهای جلوبندی خواهد شد.

مشعل پلوس نیز در انتهای گیربکس ماشین جای دارد و با اتصال به سه شاخه به پلوس متصل می‌شود. علائم خرابی مشعل به شرح زیر است:

  • لرزش کابین در سرعت بالا و بروز صدا از گیربکس هنگام تعویض دنده
  • افزایش تکان‌های ماشین در سرعت بین 70 تا 90 کیلومتر

که در صورت بروز علائم فوق باید مشعل را بررسی و تعویض کنید.

علت خرابی پلوس

خرابی پلوس ممکن است به دلایل مختلفی روی بدهد که در صورت آشنایی با این عوامل می‌توان از خرابی این قطعه جلوگیری کرد. مهم‌ترین علت خرابی پلوس پاره شدن گردگیرهای آن است که باعث می‌شود ذرات گرد و غبار خیلی راحت وارد پلوس بشوند و بقیه اجزای آن نیز آسیب ببیند.

رانندگی با دنده اشتباه در مسیرهای مختلف نیز ممکن است باعث خرابی پلوس بشود چون هر مسیر دنده خاص خود را طلب می‌کند. از جمله دیگر عوامل خرابی پلوس چک نکردن اتصالات سرپلوس، ترمزهای بی دلیل و کشیدن غلط ترمز دستی است. رها کردن ناگهانی کلاچ و برخورد ضربه ناگهانی به ماشین نیز می‌تواند باعث خرابی پلوس بشود.

بکسل کردن و کشیدن یک وسیله با وزنی بیش از وزن ماشین نیز ممکن است به پلوس آسیب برساند و موجب خرابی آن بشود. از طرفی وقتی ماشین به هر دلیلی روشن نمی‌شود بهتر است از هل دادن آن برای روشن کردن خودداری کنید چون این هل دادن ممکن است به پلوس آسیب برساند.

علاوه بر موارد فوق انجام حرکات نمایشی با ماشین، محکم و یا شل بستن پیچ‌های پلوس و در نهایت نگهداری اشتباه از ماشین نیز ممکن است باعث خرابی پلوس بشود.

علت خرابی پلوس
علت خرابی پلوس

خرید پلوس خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت پلوس خودرو در عملکرد درست سیستم انتقال قدرت و جلوبندی ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *