اگزوز خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

اگزوز خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

اگزوز را می توان یکی از قطعات تمامی خودروها و وسایل نقلیه دیگر دانست که دودهایی که در سیلندر خودرو به دلیل وجود واکنش های شیمایی ایجاد شده اند را به خارج از خودرو هدایت می کند.

اگزوز خودرو
اگزوز خودرو

اجزای سیستم اگزوز در خودرو

سیستم اگزوز نیز مانند دیگر بخش های هر خودرو و وسیله نقلیه دارای اجزای مختلفی می باشد که این اجزا در کنار هم باعث کارآمدی و عملکرد اگزوز شده اند. این اجزا عبارتند از:

  • منیفولد خروجی

منیفولد خروجی وظیفه اش این است که دودهایی که در مجراهای سیلندر موجود می باشند را دریافت کرده و به لوله اگزوز انتقال دهد. می توان گفت این قطعه خود دارای انواع مختلفی بوده و از جمله آن ها می توان به منیفولدهای موتورهای V شکل اشاره نمود که در دو طرف موتور قرار گرفته و یا به منیفولدهای موتورهای خطی که در یک طرف این موتورها قرار می گیرند.

  • لوله های رابط

این لوله ها در درون اگزور واقع هستند و کار اصلی آن ها رابط بودن میان سه بخش منیفولد، انباره و همچنین سر اگزوز می باشد. در طراحی این لوله ها یکسری استانداردهای خاص وجود دارد که رعایت آن ها اهمیت بسیاری دارد. در واقع استانداردهایی که بیان شد با توجه به طول لوله ها، شعاع آن ها و جنسشان تنظیم می شود. همچنین استانداردی که باعث کاهش فشار شده و تاثیر زیادی روی آن دارد استاندارد قطری اسمی لوله بوده که از دیگر استانداردهای مرتبط با لوله های اگزوز می باشد.

  • کاتالیست

می توان گفت اصلی ترین وظیفه و کاری که کاتالیست ها در سیستم اگزوز انجام می دهند کاهش آلودگی ها و آلایندگی های خارج شده از آن می باشد. در این قطعه فیلتری سرامیکی وجود دارد که به واسطه ی آن دودهایی که از اگزوز خارج می شوند تصفیه شده و دارای آلودگی کمتری می باشند. کاتالیست ها در بعضی خودروها باعث پایین آمدن شتاب خودرو شده و به همین علت بسیاری از افراد بدون آگاهی و بی اهمیت به آلوده تر شدن هوا این مبدل را از سیستم اگزوز خارج کرده تا ماشین هایشان شتاب بیشتری بگیرد.

  • انباره اگزوز

این بخش از اگزوز با پایین آوردن سرعت خروج گازها از اگزوز باعث پایین آمدن صدای اگزوز می شود. می توان گفت انباره ها انواع مختلفی داشته که با توجه به ویژگی های مختلف هر کدام و جنس و همچنین ابعاد آن ها صداهای مختلفی را از سیستم اگزوز تولید می کنند.

انباره اگزوز
انباره اگزوز
  • گازهای خروجی

در زمان ایجاد احتراق یکسری گازها مانند مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، فسفر و … در خودرو به تولید می رسند و با فشار بسیار زیاد وارد بخش منیفولد سیستم اگزوز می شوند. برای آنکه سرعت و همچنین صدای خروج این گازها را بتوان کاهش داد از صدا خفه کن می توان استفاده نمود. همچنین لازم به ذکر است بدانید برای خروج این گازهای تولیدی نیاز به لوله های اضافه نیست و تنها یک لوله برای آن کافی می باشد.

نقش و وظیفه ی اگزوز در خودروها و وسایل نقلیه چیست؟

سه نقش اصلی که اگزوز در خودروها و وسایل نقلیه بر عهده گرفته است عبارتند از: کاهش دادن آلایندگی ها و آلودگی ها، کاهش دادن صدا و کم کردن دما.

می توان گفت اگزوز از سه قسمت اتصال به موتور، قسمت میانی و قسمت انتهایی تشکیل شده است. از آنجایی که کاتالیست به دمای زیادی، حدودا برابر با 800 درجه نیاز دارد در قسمت ابتدایی قرار می گیرد و بخش های بعدی برای کم کردن صدا و همچنین دما در نظر گرفته می شوند. در واقع اگزوز به وسیله اجزای مختلفی که در خود دارد و بالاتر مفصل توضیح داده شدند به این وظایف خود می رسد و ایراد در هر کدام می تواند باعث ایجاد ایراد در اهداف و وظایف اگزوز شود.

جنس اگزوز چیست؟

اگزوزها در خودروهای مختلف انواع گوناگونی دارند و به همین علت می توانند از انواع متریال ها ساخته شوند اما به طور کلی می توان گفت جنس اگزوز فلزی است. اما قطعات مختلف آن به ویژه در اگزوزهای اسپرت می توانند دارای جنس های دیگر باشند و از آنجایی که چگونگی جنس این موارد می تواند روی کیفیت سیستم اگزوز تاثیر بگذارد مهم است که حتما در ابتدا به این نکته توجه شود.

دلیل ایجاد صدای بلند در بعضی از اگزوزها چیست؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد انباره اگزوز این وظیفه را دارد که مانع بلند شدن صدای اگزوز شده و آن را کاهش می دهد. اگر اگزوز شما صدای ناهنجار و بلند می دهد می توانید حدس بزنید در این قسمت که نام دیگر آن صدا خفه کن اگزوز می باشد مشکلاتی ایجاد شده است. همچنین نشتی اگزوز نیز می تواند از دلایل دیگر صدای بلند اگزوز باشد که بهتر است به رفع این آسیب به محض وقوع آن روی بیاورید.

با رفع این مشکلات و ایرادات می توانید صدای اگزوز خود را کم کرده و اگر هیچکدام این موارد پیش نیامده بود می توانید با استفاده از قطعه سایلنسر در قسمت خروجی صدا، صدای خارج شده از اگزوز را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. نصب این قطعه آسان است به طوری که خود نیز می توانید این کار را انجام دهید.

ایجاد صدای بلند در بعضی از اگزوزها
ایجاد صدای بلند در بعضی از اگزوزها

انواع صداهای تولید شده توسط اگزوز بیانگر چه مشکلاتی است؟

یکی از مواردی که راننده ها و تعمیرکاران در طی استفاده از خودروهای خود و یا تعمیر وسایل نقلیه به آن توجه دارند صدای خروجی از اگزوز می باشد چرا که با توجه به آن می توانند ایرادات مختلف خودرو را شناسایی کرده و به رفع آن روی بیاروند. بعضی از این ایرادات عبارتند از:

  • ممکن است تیغه های اگزوز در داخل پوسیده شده باشند.
  • ممکن است قطعه های اتصال در اگزوز پوسیده شده باشند.
  • ممکن است قلاب متصل کننده اگزوز به خودرو شکسته و یا هرز شده باشد.
  • ممکن است بست هایی که منبع اگزوز را نگه می دارند شکسته شده باشند.

نکته ای که در این میان مهم است این است که تنها از روی صدای اگزوز نمی توان مشکل آن را مشخص نمود بلکه این یک راهنمایی برای شما بوده و می توانید از روی آن حدس هایی بزنید. برای پیدا کردن ایرادات و مشکلات خودرو باید به طور تخصصی تر خودروی شما مورد بررسی قرار بگیرد.

چرا اگزوز صدای پت پت می دهد؟

هر مشکلی که در خودرو پیش می آید حتما دلیلی دارد که با کمی دقت می توان از روی کوچکترین علائم و دلیل مشکلات را پیدا نمود. برای مثال صدای پت پت در اگزوز می تواند دلایلی داشته باشد که از جمله ی آن ها عبارتند از:

  • آلوده و یا خراب بودن حسگر اکسیژن
  • آلوده بودن سوزن انژکتور
  • عدم تعویض به موقع صافی بنزین

صدای انفجار در اگزوز چه علتی دارد؟

اصلی ترین عامل در شنیدن صدای انفجار از اگزوز در خودروها را می توان فلوت کردن موتور دانست. این اتفاق زمانی میافتد که بنزین بیش از حد ظرفیت موتور به آن وارد شده باشد. همچنین خرابی وایرها، خرابی شمع ها و تام شدن عمر مفید اگزوز نیز می توانند دلیل شنیدن صدای انفجار در اگزوزها باشند.

عطسه در اگزوز به چه معناست و چه اقدامی برای رفع آن باید انجام داد؟

از جمله دلایلی که باعث صدای عطسه در سیستم اگزوز می شود می توان به شتاب بیش از حد خودرو اشاره نمود. در واقع با اشتباه و نابجا فشار دادن پدال گاز می توان این صدا را شنید. اگر شما این کار را انجام ندادید و شتاب زیادی در خودرو ایجاد نشد ولی همچنان اگزوز خودرو صدای عطسه می داد علت آن را باید در فرمان کامپیوتر خودرو جست و جو کنید. از طرفی کیفیت کم وایرها و سیم ها نیز می تواند باعث عطسه زدن اگزوز خودرو شود.

با توجه به این نکته اگر شتاب نامناسب به خودرو وارد نکنید و به طور مناسب سیستم اگزوز و خودروی خود را به طور کلی سرویس کنید از این اتفاق جلوگیری می شود و شما با این مشکل رو به رو نخواهید شد.

دلایل شنیدن صدای ترقه در اگزوز کدامند؟

  • سوراخ شدن و آسیب دیدن قسمتی از سیستم اگزوز
  • تنظیم و درست نبودن سیستم برقی موتور خودرو
  • تنظیم و درست نبودن دور آرام موتور خودرو
  • درست کار نکردن شمع ها در خودرو
  • آسیب دیدن سوپاپ های گاز
  • ایجاد فشار و شتاب نا مناسب به خودرو با بیش از حد فشار دادن پدال گاز

تاثیر اگزوز نامناسب در قدرت موتور

در سیستم اگزوز اگر منیفولد گاز بالاتر از منیفولد دود قرار گرفته باشد برای میزان کاهش صدای اگزوز باید از 2 انباره اگزوز استفاده نمود. با اینحال اگر قدرت موتور همچنان بالا باشد با استفاده از 2 انباره اگزوز هم نمی شود باعث کم شدن صدا تا حد قابل توجهی شد و صداها به صورت نامنظم و اذیت کننده به گوش خواهند رسید. در اینگونه از موتورها به تدریج گازها دمایی که دارند را از دست می دهند و فشار آن ها کم می شود که این پایین آمدن فشار باعث شده تا  گازهای تولید شده توسط موتور خودرو از آن خارج نشوند و در نهایت قدرت موتور را کم می کنند.

تاثیر اگزوز نامناسب در قدرت موتور
تاثیر اگزوز نامناسب در قدرت موتور

آیا می توان قدرت موتور را با استفاده از اگزوز مناسب بیشتر کرد؟

برای آنکه بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید و اگزوزی را تهیه کنید که قدرت مورد نظر را به موتور شما و در نهایت خودروی شما بدهد باید به یکسری نکات توجه کنید که بعضی از این نکات عبارتند از:

  • برای بیشتر کردن قدرت موتور بهتر است لوله های ورودی آن را کم کرده و فیلتر هوایی که در آن هست را بزرگتر از آنچه که باید در نظر بگیرید.
  • از لوله هایی که دارای انتهایی بزرگ و آزاد بوده استفاده کنید تا مقاومت هوا کم شده و فشار خودرو کم نشود.

لرزش در اگزوز خودروها به چه علت است؟

از جمله دلایلی که باعث ایجاد لرزه در اگزوز خودروها می شود می توان به خارج شدن لاستیک ها از حالت تعادل خود و یا تنظیم نبودن باد لاستیک ها با یکدیگر اشاره نمود که در این صورت نیاز است اقدام به رفع این ایرادات نمود.

قیمت تهیه اگزوز برای خودروها چگونه است؟

برای تهیه یک اگزوز مناسب باید حتما در ابتدا قدرت موتور خودرو سنجیده شود و هدفی که از تغییر و نوسازی خودرو دارید را برای خود و فروشنده روشن کنید. به هر حال به طور کلی می توان گفت قیمت اگزوز به موارد مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به جنس آن، نوع خودرویی که قرار است برای آن استفاده شود و … اشاره نمود و به همین علت بهتر است که از متخصصین این کار برای تهیه ی آن کمک بگیرید.

خرید اگزوز خودرو از دکترماشینت

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد سیستم اگزوز سیستمی اصلی و جدانشدنی از خودروها و وسایل نقلیه می باشد که با توجه به آن می توان ایرادات مختلف خودرو را شناسایی نمود. همچنین کیفیت و چگونگی آن روی کیفیت و قدرت موتور و رانندگی شخص تاثیر بسزایی دارد و به همین علت حتما مهم است که اگزوزی مناسب و با کیفیت برای خودروی خود تهیه نمایید. یکی از فروشگاه های معتبری که قطعات خودرو را به فروش می رسانند فروشگاه اینترنتی دکترماشینت می باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت دکترماشینت انواع مختلف اگزوز را مشاهده کرده و نوع مناسب آن را خریداری کنید. تمامی محصولاتی که در سایت دکترماشینت به فروش می رسد اورجینال و مطابق با استانداردهای لازمه بوده و به همین علت می توانید از کیفیت خرید خود مطمئن باشید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *