انواع جک سفت کن خودرو کدامند؟

انواع جک سفت کن خودرو کدامند؟

جک سفت کن خودرو که به آن تسمه سفت کن نیز گفته می شود را می توان جز مهمترین قطعات در خودرو معرفی نمود که نقش قابل توجهی در چگونگی عملکرد موتور خودرو ایفا می کند. عملکرد جک سفت کن اصولا حول یک محور بوده و مانند مکانیسم یک فنر عمل می کنند. جک سفت کن ها نیز مانند دیگر قطعات دارای انواع مختلفی می باشند که هر کدام ویژگی های مختص به خود را دارا می باشند. در ادامه به توضیح این قطعه و انواع آن خواهیم پرداخت.

جک سفت کن
جک سفت کن

جک سفت کن خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد جک سفت کن خودرو یکی از قطعات مربوط به موتور خودرو می باشد که نقش حیاتی در آن دارد. از جک سفت کن در خودرو برای کنترل نمودن حرکت تسمه موتور استفاده می شود. در واقع طراحی این تسمه ها طوری می باشد که تنش ها و انواع کشش هایی که تسمه های موتور دارا می باشند را تنظیم کرده و این کار را به صورت کاملا خودکار انجام می دهد. البته لازم به ذکر است که آن دسته از تسمه هایی که محوری عمل می کنند را می توان با دست نیز تنظیم نمود.

از آنجایی که گفته شد این قطعه حرکات تسمه را تنظیم و کنترل می کند می توان گفت مانند دیگر قطعات موتور خودرو باعث هماهنگی و اتصال قطعات موتور خودرو با همدیگر می شود. سالم بودن جک سفت کن خودرو اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر دچار ایرادات و آسیب شود روی حرکت تسمه ها تاثیر گذاشته و در نتیجه عملکرد موتور و در نهایت خودرو را ضعیف خواهد نمود. خرابی جک سفت کن دارای علائمی بوده که اصولا راننده های حرفه ای با بررسی سریعا متوجه خواهند شد و اگر این آسیب زیاد باشد باید آن را تعمیر و تعویض نمایند.

علائم خرابی جک سفت کن خودرو چیست؟

جک سفت کن خودرو نیز مانند دیگر قطعات خودرو ممکن است به دلایل مختلف آسیب ببیند و این آسیب همواره با علائمی می باشد. بعضی از این علائم عبارتند از:

  • ایجاد صدای جیرجیر و یا خراشیدگی از جک سفت کن یا تسمه ها

یکی از معمول ترین و شایع ترین علائم خراب شدن تسمه صدای جیرجیری است که از آن به وجود می آید. اگر جک سفت کن خودرو دچار آسیب شود و به این واسطه شل شود تسمه ها جیرجیر خواهند کرد. می توان گفت در زمان روشن شدن موتور این صدا قابل توجه خواهد بود.

  • ساییده شدن تسمه ها به صورت غیر نرمال

اگر تسمه ها به صورت غیر معمول ساییده شوند نیز می توان متوجه شد که جک سفت کن خودرو دچار آسیب شده است. در واقع اگر پولی جک سفت کن خودرو آسیب دیده باشد این مشکل ایجاد می شود. اگر به این مورد توجه نشود می تواند در نهایت باعث پارگی تسمه ها شده و هم آسیب جدی به موتور وارد کند و هم هزینه ی تعویض کامل را بر دوش شما بیاندازد.

آسیب دیدن جک سفت کن خودرو چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

اگر جک سفت کن خودرو و قطعات مربوط به آن دچار آسیب شوند این قطعه کارآیی خود را از دست خواهد داد و به دلیل شل شدن باعث ایجاد ضربه های محکم و یکدفعه به تسمه خواهد شد. در این زمان بعضی از قطعات جانبی مختلف نیز از کار افتاده که از جمله آن ها می توان به پمپ آب، دینام، کمپرسور و … اشاره نمود. به همین دلیل در زمان آسیب جک سفت کن خودرو اصولا باید همراه آن تسمه ها نیز تعویض گردند. به همین دلیل می توان گفت تسمه سفت کن یا همان جک سفت کن خودرو یکی از قطعات مهم و تاثیرگذار در موتور خودرو به شمار می رود.

آسیب دیدن جک سفت کن خودرو
آسیب دیدن جک سفت کن خودرو

چرا جک سفت کن خودرو اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد جک سفت کن خودرو در چگونگی عملکرد تسمه ها نقش داشته و کشش ها و فشار آن را کنترل می کند. همچنین گفته شد که اگر این قطعه آسیب ببیند هنگام تعویض بهتر است که تمامی قطعات مرتبط که ساییده شدند نیز تعویض گردند و تنها در این صورت است که می توان تضمین کرد موتور خودرو به صورت طولانی کاملا درست به ادامه کار خود خواهد پرداخت. در واقع تمامی این موارد در کنار هم نشان دهنده اهمیت بیش از حد جک سفت کن در خودرو می باشند.

از چه روشی باید متوجه شد که ممکن است جک سفت کن خودرو آسیب دیده باشد؟

اصولا در صورت خراب شدن جک سفت کن خودرو و یا اگر در حالتی قرار داشته باشند که ممکن است هر لحظه آسیب ببیند کشش موجود در تسمه ها بسیار کاهش یافته و ممکن است صدای زیادی تولید کنند. در صورتی که اندکی احساس کاهش فشار در تسمه ها شدید سریعا این قطعه را به متخصصین نشان داده تا آن ها چک کرده و از سلامت جک سفت کن خودرو مطمئن شوند.

دلایل خراب شدن جک سف کن خودرو چیست؟

  • زنگ زدن و ترک خوردن جک سفت کن

اگر بین پایه و بازوی جک سفت کن زنگ زده باشد یا ترک برداشته باشد این قطعه خراب شده و از کار خواهد افتاد. در واقع زنگ زدن این قطعه به معنای ساییده شدن قسمت های درونی آن است و به همین دلیل حتما باید تعویض شود.

  • ساییده شدن یاتاقان پولی

در صورتی که یاتاقان های پولی این قطعه ساییده شود این قطعه قطعا خراب شده است و دیگر کارایی ندارد. این مورد را باید به صورت دستی چک کنید که روش آن این است که موتور را خاموش کرده و تسمه را خارج نمایید سپس پولی را چرخانده و اگر صدا تولید شد یعنی یاتاقان ها ساییده شده اند. در این زمان نیز باید جک سفت کن خودرو به طور کلی تعویض شود و تنها به تعویض و تعمیر قسمت آسیب دیده بسنده نکنید.

  • ساییده شدن پولی

پولی ها اصولا از فولاد، پلاستیک و یا نایلون ساخته می شوند و سطح آن ها باید بدون هیچگونه خشی باشد و کاملا صاف و یکدست بودن آن ها نشان دهنده سلامتشان است. در غیر این صورت آسیب دیده و در نهایت می تواند به جک سفت کن خودرو آسیب وارد کند.

  • تطابق نداشتن جک سفت کن خودرو

اگر تسمه ها و جک سفت کن به درستی در سر جای خود نصب نشوند ممکن است در نهایت باعث ایجاد مشکل در جک سفت کن خودرو شود و به همین علت باید حتما از ابزارهای مخصوص برای مرتب و درست کردن جایگاه این قطعات استفاده شود تا هر دو بتوانند به خوبی به ادامه فعالیت های خود بپردازند.

  • وجود نوسان در بازوی این قطعه

اگر بازوی جک سفت کن خودرو در حین انجام فعالیت به عقب و جلو برود نشان دهنده وجود نوسان در آن است که می تواند باعث آسیب به قطعه شود. به همین علت باید در صورت شدید بودن نوسانات بازوی جک سفت کن خودرو این قطعه تعویض شود چرا که می تواند به دیگر قطعات موتور و خودرو نیز آسیب برساند.

انواع جک سفت کن خودرو کدامند؟

تسمه سفت کن یا همان جک سفت کن خودرو دارای سه نوع می باشد که عبارتند از:

  • جک سفت کن تمام اتوماتیک
  • جک سفت کن نیمه اتوماتیک
  • جک سفت کن مکانیکی

جک سفت کن های اتوماتیک از جک سفت کن خودروها دارای یک قطعه به نام فنر بوده که به وسیله ی آن کششی متناوب و یکنواخت را در تسمه ایجاد می کنند. این نوع از جم سفت کن خودرو از آنجایی که به صورت کاملا اتوماتیک کششی معین را حفظ کرده و به همین دلیل ضربات و لرزشی که در تسمه به وجود می آید کم خواهد شد و در مقابل جک سفت کن های نیمه اتوماتیک و مکانیکی عملکرد بهتری خواهند داشت. اینکه جک سفت کن خودروی شما از چه نوعی باشد بستگی به نوع خودرو طراحی آن دارد به همین دلیل در صورت آسیب دیدن و تعویض آن حتما به نوعی که خریداری می کنید دقت کنید تا جک سفت کن خودرو مناسب برای خودروی خود تهیه کرده و جایگزین نوع آسیب دیده ی آن کنید.

جک سفت کن خودرو
جک سفت کن خودرو

خرید جک سفت کن خودرو از دکترماشینت

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید جک سفت کن خودرو که به آن تسمه سفت کن نیز گفته می شود دارای انواع مختلفی بوده و به طور کلی هر کدام از آن ها نقش مهمی را در خودرو ایفا می کنند. این قطعه در خوب و درست کار کردن تسمه ها و در نتیجه موتور خودرو نقش داشته و به همین علت سالم بودن آن اهمیت بسیاری دارد. در صورت بروز مشکل در این قطعه و مشاهده علائم آن باید به تعویض سریع آن فکر کنید. برای تعویض این قعطه از آنجایی که نقش مهمی در خودرو داشته باید از نمونه باکیفیت و مرغوب آن استفاده کنید. دکترماشینت یکی از جمله فروشگاه های اینترنتی فروش قطعات خودرو می باشد که شما می توانید به سایت آن مراجعه کرده و انواع محصولات اعم از جک سفت کن را بررسی کنید و نوعی از محصول مورد نظر را که به خودروی شما می خورد را خریداری کنید. از جمله مزایای فروشگاه دکترماشینت تضمین کیفیت، ارسال سریع و قیمت مناسب قطعات می باشد.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *