دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو چیست؟

دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو چیست؟

چراغ ABS خودرو

ABS که به نام ترمز ضد قفل نیز شناخته می‌شود امروزه تبدیل به یکی از تجهیزات مورد استفاده در بسیاری از خودروها شده است. این سیستم بعد از فشار دادن پدال ترمز شروع به کار کرده و از قفل شدن چرخ‌ها ممانعت خواهد کرد و به این ترتیب باعث کنترل هرچه بهتر ماشین خواهد شد. این سیستم اولین سامانه پایداری است که روی ماشین نصب شده است و برای اولین بار در دهه 1960 به صورت آزمایشی شروع به کار نمود. در آن زمان استفاده از این سیستم به علت هزینه بالایی که به همراه داشت با استقبال زیادی مواجه نشد اما به تدریج با توصیه روز افزون بر ایمنی خودروها و اهمیت این دسته مسائل استفاده از چراغ ABS خودرو نیز افزایش یافت و در کشور ما ایران نیز از سال 1388 استفاده از این سیستم همگانی شد.

چراغ ABS خودرو
چراغ ABS خودرو

 

مکانیسم عمل چراغ ABS خودرو

ترمزهای چراغ ABS دارای انواع مختلفی هستند که از این میان می‌توان به انواع چهارکاناله با چهار سنسور سرعت، سه کاناله با سه سنسور سرعت و یک کاناله با یک سنسور سرعت اشاره کرد. با وجود نام متفاوت می‌توان گفت تمامی این سیستم‌ها از یک عملکرد استفاده می‌کنند. عملکرد ABS خودرو مانند چند بار ترمز گرفتن در جاده خیس و لغزنده‌ای است که نیاز به کنترل هر چه بهتر ماشین دارد اما این کار به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

اجزای اصلی سیستم ABS خودرو

اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:

  • پمپ
  • سوپاپ
  • سنسورهای سرعت
  • کنترل کننده

کنترل کننده نوعی سیستم کامپیوتری است که نقش اصلی را در عملکرد ترمزهای ضد قفل دارد و با کنترل سنسور سرعت و پمپ ترمز سبب خواهد شد که هنگام ترمز شدید سرعت چرخ ماشین با روند ثابتی کاهش یابد و به این ترتیب از قفل شدن چرخ جلوگیری شود. در انواع خودروهای فاقد سیستم ABS هنگام ترمزگیری شدید چرخ‌های ماشین قفل شده و به همین دلیل کنترل ماشین توسط راننده با مشکل روبه‌رو می‌شود.

دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو

به منظور عملکرد درست چراغ ABS خودرو از چند سنسور استفاده می‌شود که این سنسورها بسته به نوع خودرو روی چرخ یا در دیفرانسیل نصب شده‌اند. اگر سیستم ترمز دچار مشکل شود این سنسورها پیامی به کامپیوتر ارسال کرده و به این ترتیب چراغ ABS خودرو روشن خواهد شد. در ادامه مطلب به بررسی دلایل روشن شدن این چراغ خواهیم پرداخت:

1-خرابی رله ممکن است باعث روشن شدن چراغ ABS خودرو شما بشود.

2- اگر سوکت‌هایی که به سنسورها متصل شده‌اند جابه‌جا شوند این چراغ روشن خواهد شد.

3- در صورتی که پمپ به درستی کار نکند.

4- در صورت کم شدن میزان روغن ترمز ممکن است سیستم ABS عمل نکند.

5-اگر سنسورهای چراغ دچار مشکل شده باشند.

دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو
دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو

 

خطرات رانندگی بعد از روشن شدن چراغ ABS خودرو

در صورتی که چراغ ABS  روشن شود و بعد از چند ثانیه خاموش شود یعنی سیستم ترمز ABS به درستی عمل کرده و مشکلی ندارد. اما اگر این چراغ روشن شود و دیگر خاموش نشود یعنی سیستم ABS خودرو دچار مشکل شده است و شما قادر به استفاده از آن نیستید. در چنین حالتی بهتر است به خاطر حفظ ایمنی خود و دیگر سرنشینان هرچه زودتر در جهت رفع این مشکل اقدام کنید. مشکل بزرگ‌تر زمانی اتفاق می‌افتد که هم‌ زمان چراغ ABS خودرو و چراغ سیستم ترمز روشن شده و روشن بماند. در این حالت بایستی فوراً ماشین را متوقف کرده و با امداد خودرو تماس برقرار کنید تا این مشکل به طور کامل رفع شود. در صورت بی‌توجهی به روشن شدن این دو چراغ با هم ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار بیاید.

خرید لوازم یدکی خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت لوازم یدکی خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و  گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *