بلوک سیلندر خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بلوک سیلندر خودرو چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

بلوک سیلندر از جمله مهم‌ترین اجزای خودرو است که بیانگر تعداد سیلندرهای هر خودرو می‌باشد. حجم این بلوک به اندازه‌ای زیاد است که می‌توان گفت بیش‌ترین فضای موتور را به خود اختصاص داده است و به نحوی تکیه‌گاه قطعات موتور به شمار می‌رود. در واقع سیلندر بخشی استوانه شکل و توخالی است که در داخل بلوک قرار گرفته است و با عمل رفت و برگشتی پیستون واقع در داخل سیلندر عمل احتراق انجام شده و موتور روشن خواهد شد.

بلوک سیلندر خودرو
بلوک سیلندر خودرو

 

انواع سیلندر

سیلندرها خود به دو گروه سیلندر تر و خشک تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی بسته به نوع بوش انجام گرفته است. در انواع سیلندرهای تر فراهم کردن یک سطح صیقلی برای حرکت پیستون به واسطه بوش و با تولید یک مانع میان رینگ و پیستون انجام می‌شود اما در سیلندر خشک که سیلندر جدانشدنی با بوش نیز خوانده می‌شود یک ارتباط مستقیم میان دیواره بلوک و رینگ وجود دارد.

اجزای بلوک سیلندر

بلوک سیلندر شامل اجزای متفاوتی از جمله سرسیلندر، واشر سرسیلندر، رینگ پیستون، بوش و پیستون است.

سرسیلندر یک قطعه پیچیده شده روی بلوک سیلندر است که کار حفاظت از بلوک را انجام می‌دهد. جنس این قطعه از آلومینیوم یا چدن است و تقریبا مرز مشخصی بین اجزای مختلف آن وجود ندارد. سطح این قطعه کاملاً صاف است و مجاری زیادی در داخل آن جای دارند. هر کدام از این مجاری وظیفه خاص به خود را دارند. از جمله مهم‌ترین اجزای سرسیلندر عبارتند از:

  • مانیفولد هوا
  • مانیفولد دود
  • سوپاپ
  • میل سوپاپ
  • اسبک
  • فنرها
  • شمع

واشر سرسیلندر دیگر قطعه این بلوک است که برای جلوگیری از ورود آب یا هر گونه مایع خنک‌کننده به داخل سیلندرها استفاده می‌شود. در واقع کار این قطعه ایجاد نوعی عایق است و علاوه بر ممانعت از ورود مایعات به بلوک سیلندر از خروج سوخت یا گاز از محفظه احتراق نیز کمک می‌کند.

رینگ پیستون با هدف سهولت در حرکت پیستون در داخل بلوک سرسیلندر جای گرفته است و نیاز به یک فاصله کوتاه بین بوش و سیلندر دارد.

بوش از جمله قطعات کاربردی این مجموعه است و وظیفه اصلی آن ایجاد مانعی مشخص به منظور عدم اصطکاک بین دیواره سیلندر و پیستون است.

در نهایت پیستون که قطعه متحرکی است به شاتون متصل شده و با انتقال نیروی حاصل از این اتصال یعنی احتراق عملکرد دیگر قطعات بلوک سیلندر را کامل می‌کند.

اجزای بلوک سیلندر
اجزای بلوک سیلندر

 

انواع آرایش سیلندرها داخل بلوک سیلندر

آرایش انواع بلوک سرسیلندر، موتور خودرو و نوع آن را تعیین می‌کند. بلوک نحوه قرار گرفتن سیلندرها را تعیین می‌کند به همین دلیل بررسی آرایش سیلندر در بلوک امری ضروری به نظر می‌رسد.

آرایش افقی

در آرایش افقی سیلندرها حور محور میل‌لنگ و به صورت افقی جای دارند و پیستون‌ها تنها به شکل افقی حرکت می‌کنند. چنین موتورهایی دارای عرض زیاد و ارتفاع کوتاه هستند.

آرایش خطی

در این نوع آرایش سیلندرها به تعداد حداکثر 6 عدد به شکل خطی یا قائم طراحی می‌شوند. چنین آرایشی قدرت بالا در مقایسه با سرعت ایجاد کرده و به طور معمول با 4 سیلندر انجام می‌شود.

آرایش زاویه‌دار

چنین آرایشی در بلوک‌های خطی اما زاویه‌دار دیده می‌شود. اختلاف زاویه سیلندرها تقریباً 60 درجه بوده و این آرایش تامین‌کننده سرعت در کنار قدرت است. در چنین آرایشی بلوک سیلندر با اشغال فضایی بسیار کم بهترین عملکرد را به نمایش می‌گذارد.

آرایش جناغی

در این نوع آرایش سیلندرها به شکل سه ردیف در کنار هم قرار می‌گیرند و زاویه تند و قائمه تشکیل می‌دهند. این زاویه به دلیل طراحی دو سیلندر روبه‌رو و یک سیلندر عمودی شکل گرفته و در خودروهایی با 12 سیلندر که قدرت و سرعت بالایی نیاز دارند، دیده می‌شود.

خرید سرسیلندر خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت سرسیلندر خودرو در عملکرد درست ماشین و جلوگیری از خسارات مالی و جانی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و  گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *