استپ ترمز چیست و چه وظایفی در خودرو بر عهده دارد؟

استپ ترمز چیست و چه وظایفی در خودرو بر عهده دارد؟

در دنیای مدرنی که هر لحظه در حال پیشرفت است خودروها نقش مهمی در زندگی هر یک از ما دارند. با گسترش علم و پیشرفت تکنولوژی، صنعت خودروسازی نیز دچار دگرگونی بسیار شده و به تجهیزاتی مجهز شده است که به عملکرد درست ماشین کمک می‌کنند. استپ ترمز یا در واقع میکرو سوئیچ پدال ترمز یکی از این قطعات است، در ادامه مطلب با این قطعه و نقش آن در عملکرد درست ماشین بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

استپ ترمز
استپ ترمز

ساختار استپ ترمز

سیستم ترمز از جمله اجزای حیاتی و اساسی مورد استفاده در ماشین است و نقش بسیار مهمی در حفظ جان سرنشینان و کاهش صدمات مالی و جانی دارد. یکی از اجزای مهم این سیستم میکرو سوئیچ پدال ترمز یا همان استپ ترمز است. روشن شدن چراغ ترمز در عقب خودرو هنگام فشردن پدال ترمز توسط این قطعه صورت می‌گیرد، هر استپ ترمز خود از اجزایی شامل موارد زیر ساخته شده است:

استاتور:

استاتور از جمله اجزای بسیار مهم استپ ترمز است و از تعداد زیادی سیم‌پیچ تشکیل شده است. هنگام عبور جریان الکتریکی از این قسمت استپ ترمز فعال خواهد شد.

رتور:

روتور از تعدادی طبقه تشکیل شده است که تعداد این طبقات بسته به گشتاور ماشین متفاوت است.

قاب:

قاب در طول عمر میکرو سوئیچ پدال ترمز اهمیت دارد، در واقع بلبرینگ موجود در دو طرف استپ ترمز است که کارایی این قطعه را بهبود بخشیده و به طول عمر آن می‌افزاید.

وظیفه استپ ترمز در خودرو

قبلاً عنوان شد که استپ ترمز از جمله اجزای اساسی سیستم ترمز است. وقتی فرد پا روی پدال گاز قرار داده و آن را فشار می‌دهد استپ ترمز فشار ورودی را گرفته و سیگنالی از این قطعه به چراغ‌های ترمز پشت ماشین می‌رود. وقتی این چراغ‌ها روشن می‌شوند رانندگان دیگر متوجه خواهند شد که ماشین ترمز گرفته و در حال توقف است و به این ترتیب سرعت خود را کاهش داده و فاصله را بیش‌تر می‌کنند. با توجه به توضیحات بالا می‌توان نتیجه گرفت که وجود هر گونه خرابی در استپ ترمز ممکن است خطرات بسیاری به دنبال داشته باشد و صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری را موجب شود بنابراین بهتر است با تست فشنگی ترمز از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید.

برای تست استپ ترمز می‌توان از یک مولتی‌متر استفاه کرد. برای این کار باید وقتی پدال ترمز فشرده و رها می‌شود ولتاژ را در کانکتور بررسی کنید و یا با فشردن و رها کردن پدال ترمز پیوستگی عمل سوئیچ را مورد بررسی قرار دهید. اگر در این حالات ولتاژی دیده نشود یعنی استپ ترمز مشکل دارد و باید نسبت به تعویض یا تعمیر آن اقدام کنید.

وظیفه استپ ترمز در خودرو
وظیفه استپ ترمز در خودرو

تعویض استپ ترمز

برای تعویض استپ ترمز باید دقت بسیاری به خرج داد، در واقع اگر عمل تعویض به درستی انجام نشود قطعه به درستی عمل نکرده و حتی گاهی صدمه خواهد دید. برای این کار باید فاصله بین پدال ترمز و استپ ترمز به درستی و دقیق تنظیم شود.

هرچند هر خودرو دارای استپ ترمز مخصوص به خود است و برای نمونه استپ ترمزی که در پژو به کار می‌رود با انواع به کار رفته در پراید متفاوت است اما در تمامی خودروها میکرو سوئیچ پدال ترمز باید دارای حساسیت بالایی باشد، اتصال صحیحی داشته باشد، درست و در زمان لازم روشن شود و در نهایت فاصله زمانی کمی بین فشردن پدال ترمز تا روشن شدن چراغ قرمز باشد.

مشکلات استپ ترمز

از جمله علائم خرابی استپ ترمز این است که با فشار دادن پدال ترمز چراغ ترمز در عقب ماشین روشن نشود و یا اینکه این چراغ‌ها به صورت مداوم و بدون توجه به فشردن پدال ترمز روشن بمانند. هر دوی این حالات سبب ایجاد خطرات بسیار زیاد به ویژه در اتوبان‌ها و یا در هنگام ترافیک شده و ممکن است سبب بروز تصادفات زنجیره‌ای بشود. به علاوه در برخی خودروها چون سیستم استارت ماشین از نوع push button است در صورت خرابی استپ ترمز استارت ماشین نیز با مشکل مواجه شده و عملاً غیرممکن خواهد شد.

مشکلات استپ ترمز
مشکلات استپ ترمز

خرید استپ ترمز از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت استپ ترمز در ترمز درست و به موقع و حفظ جان سرنشینان و عملکرد درست ماشین می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. از طرفی با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاههای مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • نوید 15 آذر 1402 / 16:09

    وظیفه استپ ترمز خط دومش اشتباه نوشتید
    باید مینوشتید، وقتی فرد پا روی پدال ترمز قرار داده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *