پلوس در خودرو چه نقشی ایفا می‌کند؟

پلوس در خودرو چه نقشی ایفا می‌کند؟

سیستم انتقال قدرت خودرو از جمله مهم‌ترین سیستم‌های فنی ماشین است که از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای مربوط به این سیستم در کنار هم کار انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها را انجام می‌دهند. در این سیستم بزرگی یا کوچکی قطعات نقشی در اهمیت آن‌ها ندارد و مسئله مهم تنها سلامت هر یک از قطعات است. از جمله این قطعات که اهمیت بسیاری در سیستم انتقال قدرت دارد پلوس است.  پلوس یکی از قطعات مهم در بخش جلوبندی و سیستم دیفرانسیل ماشین است که وظیفه آن انتقال نیروی تولیدی موتور به چرخ‌های ماشین است. این قطعه به عنوان یک رابط بین خود دیفرانسیل و محور اصلی چرخ ماشین عمل می‌کند. در ادامه مطلب با عملکرد پلوس و اجزای ساختار این قطعه بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

وظیفه پلوس در خودرو
وظیفه پلوس در خودرو

پلوس چیست؟

هر خودرو برای حرکت نیاز به انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها دارد. این نیروی تولیدی برای رسیدن به چرخ باید از اجزایی مانند کلاچ، گیربکس، میل گاردان و دیفرانسیل عبور کند. پلوس یک میله است که دیفرانسیل را به چرخ متصل کرده و روی محور چرخ عقب، جلو و یا هر دو محور جای دارد و کار انتقال نیرو را انجام می‌دهد. اتصال میان پلوس و چرخ‌ها متحرک بوده و حالتی مفصل مانند دارد به همین دلیل هنگام دور زدن ماشین و چرخیدن لاستیک‌ها از شکستگی مصون می‌ماند.

اجزای پلوس

این قطعه با وجود این که قطعه‌ای کوچک است اما از اجزای مختلفی تشکیل شده است، این اجزا می‌بایست با هماهنگی با هم و ایجاد ارتباط بین دیفرانسیل و چرخ نیروی چرخشی را بدون اتلاف به چرخ انتقال دهند. اجزای تشکیل دهنده پلوس عبارتند از:

سرپلوس

سرپلوس بخش متحرک و مفصل مانند است که به چرخ وصل است و باعث چرخش پیچشی پلوس هنگام دور زدن ماشین خواهد شد. این بخش آخرین مرحله در انتقال نیروی موتور به چرخ‌های ماشین است.

 

مشعلی

مشعلی سه شاخه داخلی پلوس را در جای اصلی خود قرار داده و باعث اتصال آن به دیفرانسیل و گیربکس خواهد شد. خود سه شاخه در داخل جعبه دنده قرار می‌گیرد.

گردگیر

محل قرار گرفتن پلوس پیوسته با گرد و خاک و آلودگی در تماس است. این گرد و خاک در صورت نفوذ به داخل پلوس باعث نقص در عملکرد پلوس خواهد شد. گردگیر بخشی لاستیکی و مخروطی است که برای محافظت از پلوس تعبیه شده و نیاز به گریس‌کاری و روغن‌کاری دارد. به همین دلیل در طی سرویس‌های دوره‌ای باید بررسی شده و در صورت آسیب دیدن تعویض گردد.

سه شاخه

سه شاخه از جمله دیگر اجزای پلوس است که وظیفه تامین حرکت طولی این قطعه را بر عهده دارد. این قطعه به خودرو کمک می‌کند که به راحتی از ناهمواری عبور کرده و مسیر خود را به سهولت طی کند. سه شاخه درون پلوس جای گرفته و در صورت خرابی این بخش خودرو دچار لرزش خواهد شد.

میل پولوس

میل پولوس بین دو طرف پلوس قرار داشته و باعث انعطاف‌پذیری این قطعه می‌شود. میل پولوس شافت نیز خوانده می‌شود. با توجه به این که این قطعه فشار زیادی را تحمل می‌کند قطور بوده و از آلیاژ محکمی ساخته می‌شود. به این ترتیب سه شاخه و گردگیر درون دو سر پلوس جای دارند، شافت عامل اتصال این دو است و مشعلی نیز در قسمت گیربکس و دیفرانسیل قرار می‌گیرد. برای اتصال پلوس به دیفرانسیل از خارهای دنده‌ای استفاده می‌شود.

میل پولوس
میل پولوس

 

 

خرید پلوس خودرو از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت پلوس خودرو در عملکرد درست سیستم انتقال قدرت و جلوبندی ماشین و جلوگیری از خسارات مالی احتمالی می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *