چگونه نشت روغن خودرو را عیب یابی و شناسایی کنیم؟

نشت روغن خودرو

نشت روغن خودرو یک اتفاق نگران کننده است اما این یک مشکل رایج است که برای اکثر خودروها ایجاد می شود. گاهی اوقات، نشت روغن به راحتی قابل تشخیص است، اما گاهی هم ممکن است تشخیص دقیق محل آن اندکی دشوار است. برای عیب یابی نشتی خودرو، با تمیز کردن موتور شروع کنید تا بتوانید محل نشت را بهتر ببینید. اگر نمی توانید موقعیت آن را به درستی پیدا کنید، از ردیاب رنگی یا پودر بچه در تشخیص آن استفاده کنید. یافتن محل دقیق نشت به شما کمک می کند شدت آن را تعیین کنید و به شما نشان می دهد که برای رفع آن چه تعمیراتی لازم است.

برای عیب یابی نشت روغن خودرو این کارها را انجام دهید

1-موتور خودرو را تمیز کنید و به دنبال نشتی باشید


نشت روغن خودرو


اگر رانندگی کرده اید، وسیله نقلیه خود را پارک کرده و اجازه دهید تا خنک شود. اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما روی زمین صاف و هموار پارک شده و موتور را خاموش کنید. اگر در چند ساعت گذشته در حال رانندگی با وسیله نقلیه خود بوده اید، قبل از تمیز کردن موتور، حداقل 15 دقیقه صبر کنید تا موتور خنک شود.

وسیله نقلیه خود را در یک گاراژ یا یک مکان زیر سایه پارک کنید تا سریع تر خنک شود. کلید ماشین را از روشن خارج کنید تا از باتری، نیرو مصرف نکند.

هشدار: پاشیدن آب روی موتور داغ می تواند به آن آسیب زیادی برساند یا موجب شود شما بسوزید. قبل از شروع به تمیز کردن، دست خود را دقیقاً بالای موتور بگیرید تا خنکی را احساس کنید.


نشت روغن خودرو


برای عیب یابی نشت روغن خودرو ، کاپوت را باز کرده و ترمینال منفی باتری را جدا کنید. با این کار، به موتور ماشین دسترسی پیدا می کنید. ترمینال منفی را پیدا کنید که در کنار آن علامت منفی (-) وجود داشته باشد. با استفاده از آچار، مهره اتصال ترمینال منفی را شل کنید و کابل را از پایه بلند کنید تا باتری از موتور شما جدا شود.

همیشه ترمینال منفی را جدا کنید تا از ایجاد جرقه یا کوتاه شدن عمر باتری جلوگیری کنید.

ترمینال منفی معمولاً توسط یک پوشش سیاه محافظت می شود. ترمینال مثبت دارای علامت مثبت (+) در کنار آن است و به طور کلی توسط یک پوشش قرمز محافظت می شود.


نشت روغن خودرو


با یک کمپرسور هوا ، گرد و غبار و ذرات خاک را از روی این قسمت ها پاک کنید. کمپرسور هوا دستگاهی است که جت هوای غلیظ را خارج می کند و برای تمیز کردن سطوح استفاده می شود.

یک عینک ایمنی استفاده کنید، کمپرسور هوا را وصل کنید و از شلنگ برای حذف کثیفی روی موتور خودرو استفاده کنید. حتماً با هوای فشرده به تمام گوشه ها و همچنین زیر خودرو، زیر موتور، ضربه بزنید تا ذرات آن پاک شود. همیشه عینک ایمنی استفاده کنید تا خاک وارد چشمان شما نشود.


نشت روغن خودرو


در مرحله بعدی از عیب یابی نشت روغن خودرو ، اسپری پاک کننده موتور را در سرتاسر موتور بزنید و اجازه دهید 30 دقیقه خیس بخورد. تمیز کننده موتور، یک ماده چربی زدایی است که به طور خاص برای تمیز کردن چربی، آلودگی و روغن جمع شده در موتور طراحی شده است.

تمیزکننده را طبق دستورالعمل موجود در بسته بندی موتور خودرو در تمام قسمت های موتور اسپری کنید. و سپس به قسمت زیر وسیله نقلیه خود بروید تا پاک کننده را بتوانید از پایین، بر روی موتور و زیر موتور اسپری کنید. تمیزکننده را مدتی اجازه دهید روی سطوح بنشیند تا بتواند بقایای روغن را حل کرده و حذف کند. بیشتر تمیز کننده های موتور باید حداقل 30 دقیقه روی سطح بیرونی موتور شما خیس باشند.


نشت روغن خودرو


در ادامه، جهت پیدا کردن نشت روغن خودرو ، موتور را با شیلنگ بشویید تا روغن و کثیفی آن تمیز شود. شستشوی موتور را از بالا و پایین ادامه دهید تا تمام مواد تمیز کننده و دوده از بین بروند و بتوانید روغن نشت روغن خودرو را بهتر ببینید. جریان آب را روی هر نقطه آلودگی و لجن متمرکز کنید تا آب آن پاک شود.


نشت روغن خودرو


30 دقیقه صبر کنید؛ سپس به قسمت بالا و پایین موتور خود نگاه کنید و ببینید که نشت روغن خودرو در چه وضعیتی قرار دارد. بعد از حدود نیم ساعت، هرگونه نشتی در موتور تمیز، یا خط روغن، بسیار بیشتر دیده می شود. به اطراف قسمت بالای موتور نگاه کنید، خصوصاً در امتداد دنده های کناری و واشرهای بالا؛ زیر وسیله نقلیه خود بروید و موتور را از پایین بررسی کنید. وجود جریان های سیاه روغن یا باقیمانده سیاه در موتور را بررسی کنید.


مقاله پیشنهادی ما : اصطلاحات رایج در صنعت خودروسازی که بهتر است بدانید


بعد از تمیز کردن موتور، نیم ساعت وقت، کافی است تا نشت روغن خودرو رخ دهد.

اگر در بازدید قطعات موتور مشکل دارید، از چراغ قوه استفاده کنید. از آنجا که موتور را تمیز کرده اید، هر روغنی که مشاهده می کنید از نشت روغن خودرو ناشی می شود.


نشت روغن خودرو


دنبال مسیر روغن باشید تا نشتی را پیدا کنید. پس از یافتن جریان یا دنباله روغن سیاه، بررسی کنید که از کجا ایجاد شده است. ممکن است مجبور شوید دنباله ای پیچ در پیچ را در موتور دنبال کنید تا منبع نشت روغن خودرو را پیدا کنید.

به مناطقی نگاه کنید که نشت روغن معمولاً اتفاق می افتد؛ جایی مانند اطراف واشرها، تشتک روغن و همچنین ترک های کنار بلوک موتور.


نشت روغن خودرو


باتری وسیله نقلیه خود را دوباره وصل کنید. کابل ترمینال منفی را روی پایه بکشید و از آچار برای محکم نگه داشتن مهره استفاده کنید. کاپوت را ببندید و ماشین خود را روشن کنید تا مطمئن شوید باتری به درستی کار می کند.

2-یافتن نشت روغن خودرو با نور UV

برای یافتن نشت روغن خودرو از رنگ ردیابی روغن، عینک زرد و نور ماورا بنفش استفاده کنید. رنگ ردیابی نشت روغن، یک ماده شیمیایی است که در زیر نور ماورا بنفش ( UV ) به شدت می درخشد و دقیق ترین روش برای تشخیص نشت روغن در موتور ماشین شما است. بسیاری از کیت های ردیابی روغن با عینک های رنگی، روشن و زرد ارائه می شوند.


نشت روغن خودرو

نشت روغن خودرو


برای عیب یابی نشت روغن خودرو ، مایع ردیابی (15 میلی لیتر) را با روغن (240 میلی لیتر) مخلوط کنید. رنگ ردیابی باید در کل سیستم روغن شما جریان یابد. رنگ را به مقدار کمی روغن موتور اضافه کنید تا به اندازه کافی رقیق شود تا به سرعت بتواند از بین خطوط روغن عبور کند.


نشت روغن خودرو


مخلوط روغن و رنگ را در موتور خود بریزید. برای دسترسی به محفظه موتور، کاپوت وسیله نقلیه خود را باز کنید. درپوش روغن موتور را پیدا کرده و آن را بردارید. با دقت، روغن و مخلوط رنگ را به موتور خود اضافه کنید و سپس درپوش را محکم ببندید. مراقب باشید که هیچ یک از مخلوط ها را روی موتور خود نریزید! با استفاده از یک قیف، مخلوط را در موتور بریزید.


نشت روغن خودرو


موتور را روشن کرده و با وسیله نقلیه به مدت 10 دقیقه دور بزنید. رنگ ردیابی نشت روغن خودرو باید در کل سیستم شما جریان داشته باشد تا نشتی را شناسایی کند. بعد از حدود 10 دقیقه، وسیله نقلیه را روی زمین صاف و هموار پارک کنید، موتور خود را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید تا بتوانید نشتی را بررسی کنید.

رانندگی با وسیله نقلیه اطمینان حاصل می کند که رنگ در کل سیستم شما جریان پیدا می کند.

توجه: سعی کنید از رانندگی در جاده های گل آلود یا کثیف اجتناب کنید تا آب گل آلود به زیر ماشین شما نپاشد.


نشت روغن خودرو


با استفاده از نور ماورا UV بنفش به دنبال رنگ ردیابی باشید تا نشت روغن خودرو را پیدا کنید. عینک زرد را بزنید و نور ماورا UV بنفش را به تمام قسمت های موتور خود بتابانید. به دنبال رنگ ردیابی درخشان بگردید و آن را دنبال کنید تا بفهمید از کجا نشت می کند. در زیر وسیله نقلیه خود قرار بگیرید و تا هر ماده ردیابی که نشت می کند و می تواند منبع نشتی را نشان دهد بیابید. با دانستن اینکه روغن از کجا نشت می کند، تعمیر آن برای مکانیک آسان تر خواهد بود.

در اطراف واشرهای بالای موتور و مخزن روغن، جایی که معمولاً نشتی رخ می دهد را بررسی کنید. ممکن است چندین محل نشت روغن خودرو وجود داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که به اطراف موتور و همچنین در زیر وسیله نقلیه نگاه کردید تا نشتی را در قسمت زیرین بررسی کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *