چطور از خودرو در برابر نفوذ حیوانات جونده محافظت کنیم؟

محافظت از خودرو در برابر جوندگان

آیا تا به حال درباره محافظت از خودرو در برابر جوندگان شنیده‌اید؟ شاید این عبارت تعجب شما را برانگیخته باشد و شاید هم قبلاً در مورد آن اطلاعاتی را داشته‌اید؛ اما آسیب‌هایی که جانداران موذی و جوندگان به قطعات و برخی قسمت‌های داخل خودرو وارد می‌کنند می‌تواند به حدی شدید باشد که امنیت و عملکرد خودرو را به خطر بیندازد.

متداول‌ترین تاثیری که جانوران جونده بر خودرو می‌گذارند، جویدن سیم‌ها و کابل‌ها است. اگر به هر دلیلی روکش سیم‌ها توسط جوندگان از بین برود، احتمال اتصال برق یا از کار افتادن قطعه یا قسمتی از عملکرد خودرو بسیار زیاد خواهد بود.

معروف‌ترین جانور جونده که در جوامع شهری بسیار با آن روبرو هستیم، موش است. شاید بپرسید که چگونه موش به داخل خودرو راه پیدا می‌کند و چگونه این جاندار جونده می‌تواند سیم‌ها و کابل‌ها را بجود یا از بین ببرد؟

این سؤال در ذهن اکثر مخاطبان ما ایجاد می‌شود اما به دلیل این که اهمیت زیادی در محافظت از خودرو در برابر جوندگان دارد، تصمیم گرفتیم در یک بحث مجزا در مورد آن صحبت کنیم.

 

خسارت وارد شده به خودرو ناشی از جوندگان، بسیار شدید است!


محافظت از خودرو در برابر جوندگان


محافظت از خودرو در برابر جوندگان ، بیش از هر چیزی در صنعت خودروسازی اهمیت دارد….

در این قسمت مطالبی را عنوان می‌کنیم که به شما نشان می‌دهند چقدر خسارت وارد شده به خودرو ناشی از نفوذ جوندگان شدید و آسیب زننده است. این خسارت‌ها در موارد بسیار وخیم‌تر، اثرات جبران ناپذیری به دنبال دارند.

موش یک حیوان جونده است. بسیاری از جوندگان بدون اینکه یک ماده، ماهیت خوراکی داشته باشد به آن حمله می‌کنند و آن را از بین می‌برند.

وقتی یک  جاندار جونده به قسمت داخلی خودرو راه پیدا کند، شروع به جویدن سیم کشی‌ها، شیلنگ‌ها، قطعات پلاستیکی، روکش دسته‌ای از کابل‌ها و سیم‌ها و برخی قطعات داخلی می‌کند. زمانی که این تاثیرات ادامه پیدا کند اگر شما آن را تشخیص ندهید، منجر به نقص الکتریکی در خودرو، نشت مایعات و از بین رفتن کامل قطعه خواهد شد. به همین دلیل است که بارها تاکید شده  محافظت از خودرو در برابر جوندگان در دستور کار خودروسازان قرار بگیرد.

مشکلات فوق زمانی شدیدتر می‌شود که شما به طور مثال، خودروی خود را در فصل زمستان در یک پارکینگ تاریک، زیر سرپوش پارک کرده‌اید. اگر در طولانی مدت از اتومبیل خود استفاده نکنید، به دلیل سرمای هوا ممکن است جوندگان از خودروی شما به عنوان یک سرپناه استفاده کنند.

خسارت‌های وارد شده به خودرو ناشی از جوندگان یک مشکل بزرگ، قدیمی و شناخته شده است که اکثر ناظران و خودروسازان به آن واقف هستند. به همین دلیل، مهندسان خودروسازی به دنبال آن هستند که از مواد زیست تخریب پذیر استفاده کنند.

آن‌ها نوعی پلیمر را به کار می‌برند که از حمله جانداران موذی جلوگیری می‌کند. بسیاری از شرکت‌های تحقیقاتی هم پیرامون همین موضوع وارد عمل شده‌اند. استفاده از مواد اولیه برای خودروسازی که بتواند جانداران جونده را دور نگه دارد، یک مسئله بسیار مهم می‌باشد.

به دلیل اینکه  محافظت از خودرو در برابر جوندگان یک امر ضروری و حیاتی است، تحقیق درباره معرفی مواد مقاوم همچنان ادامه دارد. برخی از ترکیبات جدید که ساختار پلیمری و کامپوزیتی دارند در صنعت خودروسازی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: مهم ترین مشکلات خودرو که باید آنها را بشناسید


با این نکات برای  محافظت از خودرو در برابر جوندگان اقدام کنید


محافظت از خودرو در برابر جوندگان


کارمندان شرکت خودروسازی، مهندسان و تمام کسانی که در این حوزه، دانش تخصصی دارند بارها مواردی را اشاره کرده‌اند که ناشی از حمله جوندگان به قطعات داخل خودرو، به خصوص روکش سیم‌ها و کابل‌ها بوده است.

برخی نیز عنوان کرده‌اند که سیستم متصل به فرمان خودرو توسط جوندگان از بین رفته است. از طرف دیگر، این جانداران می‌توانند ورودی موتور خودرو را مسدود کند یا از طریق لانه گذاری یا لانه ‌سازی، کانال‌های تهویه هوا را مسدود کرده و این مسیر از بین می‌رود.

با چند ترفند ساده می‌توانید برای محافظت از خودرو در برابر جوندگان اقدام کنید. نیاز به دانش تخصصی ندارید. همچنین لازم نیست کار خاصی انجام دهید یا خودرو را به مکانیکی یا تعمیرگاه ببرید.

در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که ساده هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را شخصاً انجام دهید. در هر قسمت اگر سؤال یا ابهامی وجود داشت می‌توانید از مکانیک خودروی خود کمک بگیرید.

یکی از نکاتی که به محافظت از خودرو در برابر جوندگان کمک‌ می‌کند، بازرسی سیم‌ها و کابل‌ها است. سیم‌های جوید شده، یک خطر جدی هستند که باید حرفه‌ای ارزیابی شوند و اگر نیاز به تعمیر دارد، به سرعت اقدام گردد. اگر پوشش کابل‌ها از بین برود، خودرو، ایمن نیست.

برای اینکه مطمئن شوید آیا جوندگان به داخل خودروی شما نفوذ کرده‌اند یا نه باید به دنبال نشانه‌ها و آثار  وجود این جانداران در اطراف خودرو خود باشید.

اما چه چیزهایی ثابت می‌کنند که جونده‌ای به داخل خودروی شما وارد شده است و یا اکنون هم در داخل خودرو حضور دارد یا خیر؟ تشخیص این نشانه‌ها کار سختی نیست.

اطراف خودرو را بازرسی کنید و نشانه‌هایی از مواد دفع شده از بدن جان جانور را جستجو کنید. دقت کنید که آیا خرده‌های جویده شده روکش سیم یا کابل در اطراف خودروی شما ریخته شده است یا خیر.

از آنجایی که جوندگان برای لانه سازی معمولاً از الیاف مختلف استفاده می‌کنند، اگر آثاری از الیاف یا رشته‌های مختلف را دیدید، حتماً به این موضوع شک کنید! ممکن است یک جانور جونده به داخل خودروی شما راه پیدا کرده باشد.

خطرات ایجاد شده ناشی از حمله جانوران جونده به خودرو نه ‌تنها خودرو را تهدید می‌کند بلکه از نظر بهداشت و سلامت برای ساکنین خودرو هم دردسرساز می‌شود. جانداران جونده، ناقل باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک هستند. اگر خودرویی در حوالی منطقه‌ای پارک شده باشد که از نظر آلودگی‌های محیط زیست، وضعیت نامناسبی دارد، یا زباله‌های غذایی در آن ناحیه منتشر شده‌اند، بدون شک، جانداران جونده وارد خودرو می‌شوند.

دقت کنید که هنگام بازرسی حتماً از دستکش استفاده کنید و ماسک به صورت خود داشته باشید. بیماری‌هایی که این جانداران منتقل می‌کنند خطرناک هستند.


بیشتر بخوانید: چگونه رادیاتور ماشین خود را شستشو دهید؟


محافظت از خودرو در برابر جوندگان؛ نکات تکمیلی


محافظت از خودرو در برابر جوندگان


در محافظت از خودرو در برابر جوندگان علاوه بر نکات فوق، یک سری نکات تکمیلی وجود دارد که می‌توانید شخصاً در منزل آن را بررسی کنید. اگر می‌خواهید دوندگان به پارکینگ خودروی شما راه پیدا نکنند و وارد خودروی شما نشوند، مواردی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را در نظر داشته باشید.

  • از پارک کردن خودرو در محل‌هایی که زباله‌ها یا سطل‌های زباله آنجا انبار شده‌اند یا امکان منتشر شدن زباله وجود دارد، خودداری کنید.
  • اگر خودرو را داخل گاراژ یا انبار یا پارکینگ پارک می‌کنید حتماً مطمئن شوید که درب پارکینگ بسته شده است.
  • اگر گاراژ یا پارکینگ شما دارای پنجره است یا یک محل نفوذ دارد، حتماً آن محل‌ها را از نظر دسترسی جانداران جونده مسدود کنید.می‌توانید این مسیرها را با پارچه، روزنامه، مقوا یا شیشه آب بندی شده ببندید. سعی کنید که درزها و شکاف‌ها و حتی لوله بخاری یا شومینه باید بسته شده باشند. برای  محافظت از خودرو در برابر جوندگان این راهکارهای ساده را به عنوان یک چک لیست در پارکینگ خود داشته باشید.
  • اگر در مجتمع بزرگ مسکونی زندگی می‌کنید، به محل جمع کردن زباله‌های کل ساختمان دقت داشته باشید. در این نوع مجتمع‌های مسکونی، یک سطل بزرگ در قسمت پارکینگ قرار می‌گیرد که برای دفع زباله تمام ساکنین در نظر گرفته شده است. سعی کنید این محل همیشه تمیز باشد. اگر خودروی شما نزدیک به این مکان است، حتماً موارد احتیاط را رعایت کنید.
  • برخی از محصولات شیمیایی دور کننده جوندگان به صورت صنعتی در بازار وجود دارند که می‌توانید آن محلول‌ها را در داخل خودروی خود اسپری کنید. این یکی از کاربردی‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های محافظت از خودرو در برابر جوندگان است. برای این کار، کاپوت ماشین را باز کنید و در حالی که از دستکش و ماسک استفاده کرده‌اید، این محصول را در قسمت‌های مختلف به کار ببرید. حتی می‌توانید در محیط نزدیکی از اطراف خود رو این محلول را اسپری کنید.
  • انواع دستگاه‌های جدید که بر اساس امواج فراصوت طراحی شده‌اند برای دفع حشرات و جوندگان کاربرد دارند. می‌توانید این دستگاه‌های فراصوت را داخل خودروی خود نصب کنید و به این ترتیب یک فناوری جدید را برای محافظت از خودرو در برابر جوندگان استفاده نمایید.

مقاله پیشنهادی دکترماشینت: ترفندهای بازرسی و تعویض تسمه کولر ماشین


محافظت از خودرو در برابر جوندگان


محافظت از خودرو در برابر جوندگان در نگاه اول، کم اهمیت به نظر می‌رسد اما اگر از خسارت‌های ناشی از آن مطلع شوید، با توجه به نکات مهمی که در فوق به آن اشاره کردیم حتماً در این باره اقدام خواهید کرد.

جانداران جونده و حیوانات موذی وارد خودرو می‌شوند، مسیرهای تهویه را مسدود می‌کنند، موتور خودرو را از کار می‌اندازند و از همه مهمتر، روکش سیم‌ها و کابل‌ها را از بین می‌برند.

مختل شدن برق خودرو و نشتی مایعات، ایمنی سرنشین آن را به خطر می‌اندازد. با مهمترین نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم، از بروز این اثرات نامطلوب جلوگیری خواهید کرد.

سؤالات متداول درباره ” محافظت از خودرو در برابر جوندگان “

1- جوندگان چه آسیبی به خودرو وارد می‌کنند؟

جانداران موذی و جوندگان، کابل‌ها و سیم‌های قطعات مختلف خودرو را می‌جوند و این منجر به نقص در سیستم الکتریکی و نشتی مایعات خواهد شد. همچنین لانه سازی جوندگان ممکن است مسیرهای سوخت رسانی یا تهویه ماشین را مختل کند.

2- محصولات حشرات و جوندگان از خودرو شامل چه مواردی هستند؟

اسپری دفع جوندگان – دستگاه‌های فراصوت مخصوص دفع جانداران موذی

3- نشانه‌های حضور جوندگان در پارکینگ خودرو چیست؟

علائم ناشی از دفع مواد از بدن جاندار – تکه‌های بریده شده سیم و کابل – آثاری از الیاف

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *