نکات مهم در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو که هر راننده‌ای باید بداند

بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو

بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو یکی از مهمترین اقداماتی است که هر راننده‌ای باید برای خودرو یا وسیله نقلیه شخصی خود انجام دهد. شاید کمتر در مورد آن خوانده‌اید یا شنیده‌اید اما انواع تسمه‌های موجود در داخل خودرو هر کدام یک وظیفه را بر عهده دارند و اگر به درستی عمل نکنند، منجر به آسیب‌های جدی خواهند شد.

برای جلوگیری از هرگونه مشکل به وجود آمده برای تسمه‌های خودرو و انواع شیلنگ‌های موجود در داخل خودرو می‌توانید از قسمت زیر کاپوت خودرو بازرسی را شروع کنید.

ممکن است این سؤال در ذهن شما به وجود آمده باشد بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو چه اهمیتی دارد و اگر نسبت به آن کوتاهی شود چه آسیب‌هایی یا صدماتی را به دنبال خواهد داشت؟

این سؤال، بسیار مهم است و از آنجایی که با سلامت و ایمنی خودرو در ارتباط است، تصمیم دارید این مطلب را به طور کامل به این مفهوم اختصاص دهیم.

خرابی تسمه یا شیلنگ موجود در داخل خودرو در هر مکان که قرار داشته باشد به نوعی باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود. گرمای بیش از حد می‌تواند سیستم برقی فرمان را مختل کند یا شارژ الکتریکی قسمت‌های برقی را از بین ببرد.

اگر شلنگ خنک کننده موتور دچار اشکال شود یا نشتی پیدا کند یا اگر تسمه‌ای که پمپ آب را کنترل می‌کند دچار هر گونه نقص یا عیب شود، سیستم خنک کننده غیر فعال می‌شود.

نتایج آسیب‌های فوق، منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود که در نهایت، آسیب‌های جدی به این قطعه مهم وارد می‌کند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه چربی و روغن را از فضای داخلی اتومبیل پاک کنیم


اگر بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو را به موقع انجام دهید از این آسیب‌ها جلوگیری می‌کنید. در نتیجه، نیاز به تعمیرات گران‌قیمت با هزینه‌های بالا نخواهید داشت. فراموش نکنید که آسیب‌های ناشی از نقص در شلنگ‌ها یا تسمه‌های خودرو، زمانی شدیدتر می‌شود که فصل گرما باشد و گرمای بیش از حد هوا، تشدید کننده حرارت تولید شده در موتور خواهد بود.

گرمای به وجود آمده در موتور خودرو معمولاً در تمام فصل‌های سال وجود دارد اما در تابستان به حداکثر مقدار خود می‌رسد. بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو در این دوره زمانی از وارد شدن آسیب به قطعات لاستیکی یا بخش‌های آب بندی شده ماشین نیز جلوگیری می‌کند.

بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو در قسمت خنک کننده و بخاری


بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو


در این قسمت از مطلب به اهمیت بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو در بخش خنک کننده و بخاری اشاره می‌کنیم.

شیلنگ‌ها ضعیف‌ترین اجزای ساختاری سیستم خنک کنندگی ماشین هستند. این قطعات از مواد اولیه انعطاف پذیر لاستیکی ساخته شده‌اند تا بتوانند ارتعاش بین موتور و رادیاتور را جذب کنند. این مسئله درباره شیلنگ‌های بخاری هم وجود دارد. این شیلنگ‌ها هم از قطعات لاستیکی ساخته شده‌اند تا بتوانند حرارت اطراف موتور و بدنه آن را تحمل کنند.

انواع تسمه و شیلنگ خودرو در قسمت داخلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در شرایط تحت فشار بتوانند موتور خودرو را خنک کنند.

از آنجایی که شیلنگ خودرو در معرض نوسان شدید گرما، سرما و نفوذ گرد و غبار قرار دارد، بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو اهمیت پیدا می‌کند.

مواد روغن موتور یا هر گونه مواد روغنی داخل ماشین، اثرات اوزون اتمسفر روی لاستیک‌ها و تغییرات حرارت و رسوب گرفتگی، عواملی هستند که بر ساختار مواد لاستیکی که در ساخت شیلنگ به کار رفته تأثیر منفی می‌گذارند. این شیلنگ‌ها باید به صورت دوره‌ای بازرسی شوند تا از آسیب‌های جدی بتوان جلوگیری کرد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چطور از خودرو در برابر نفوذ حیوانات جونده محافظت کنیم؟


به گفته مهندسان، مخرب‌ترین علت از بین رفتن شیلنگ خودرو در قسمت خنک کننده عاملی است که به عنوان تخریب الکتروشیمیایی از آن یاد می‌کنند. این تغییرات با چشم دیده نمی‌شوند اما زمانی که گسترش پیدا کنند، به صورت ترک‌های ریز روی شیلنگ می‌توان آن را مشاهده کرد. تخریب الکتروشیمیایی شیلنگ خودرو از داخل انجام می‌گیرد.

اسیدها و آلاینده‌های موجود در مایع خنک کننده ماشین می‌توانند پوشش شیلنگ را ضعیف کنند. در نتیجه سوراخ‌ها به تدریج ایجاد می‌شوند و زمانی که حرارت داخل ماشین افزایش پیدا کند، در اثر کوچکترین فشار یا خمیدگی، این شیلنگ‌ها پاره می‌شوند.

شناختن این عوامل مخرب و بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو کمک می‌کند که اثرات را حداقل برسانید و با تشخیص به موقع از آسیب‌های جدی جلوگیری کنید.

راهکارهای کاربردی برای بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو


بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو


برای اینکه بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو را کامل انجام دهید و از اثرات آسیب زننده به این دو قطعه مهم جلوگیری کنید، برخی راهکارها را در قسمت زیر به صورت فهرست گونه معرفی می‌کنیم:

  • برای اطمینان از سطح مناسب مایعات خنک کننده خودرو و مایع خنک کننده موتور، مخزن حاوی این ماده را بررسی کنید.هر گونه علامتی که نشان دهد سطح مایع خودرو به طور غیر عادی کاهش پیدا کرده است، نشان می‌دهد که شیلنگ‌ها دچار نشتی شده‌اند. اثراتی که بعد از گرم بودن موتور روی شلنگ وارد می‌شود، آسیب زننده است. برای شناسایی میزان نشتی مایع خنک کننده از شیلنگ‌ها می‌توانید از مایع‌های رنگی معمولی که برای این کار وجود دارند استفاده کنید.
  • یکی دیگر از کارهایی که برای بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو باید انجام دهید به این صورت است که زمانی که موتور ماشین خنک شده، شیلنگ‌ها را باز کنید و با انگشت اشاره خود، موقعیتی را که نزدیک بست و اتصالات قرار دارد فشار دهید.در این قسمت‌ها، تخریب الکتروشیمیایی رخ می‌دهد. اگر با فشار انگشت شما روی شیلنگ، آثار خرابی را مشاهده کردید، باید آن را به سرعت عوض کنید. وجود علائم آلودگی روغن یا خراب شدن شیلنگ در نزدیکی اتصالات، نشان دهنده نقص در این قسمت است.
  • راهکار دیگر برای بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو جستجو کردن ترک‌های موازی در اطراف خمیدگی شیلنگ است.ترک خوردگی‌ها روی شیلنگ لاستیکی بر اثر تخریب ساختار لاستیک ناشی از اثرات اوزون ایجاد می‌شوند. برخی از ترک‌ها نیز ناشی از آسیب سایشی هستند که باید آنها را پیدا کنید.

نکته‌ای که در این قسمت به عنوان راهکار تکمیلی در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو معرفی می‌کنیم این است که شیلنگ بالایی قسمت رادیاتور بیشتر از هر شیلنگ دیگری در داخل ماشین در معرض خراب شدن قرار دارد. در حقیقت، شیلنگی که مسئول انتقال آب و بخار به موتور ماشین است جزو این دسته قرار می‌گیرد.

از آنجایی که شیلنگ خودرو در هر چهار سال یک بار ممکن است خراب شود، با بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو به صورت دوره‌ای می‌توانید علائم را شناسایی کنید و به موقع نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید.

نکات مهم در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو که نادیده گرفته می‌شوند!


بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو


علاوه بر نکاتی که در قسمت بالا به آنها اشاره کردیم برخی نکات دیگر هم وجود دارد که باید در بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو بدانید. شاید این موارد، نکاتی هستند که کمتر به آن پرداخته شده است:

همه عوامل مخرب که به شیلنگ خودرو آسیب می‌زنند به تسمه‌ها نیز حمله می‌کنند و آن را از بین می‌برند. گرما، آلودگی روغن، تاثیرات اوزون و ساییدگی، مهم‌ترین اثرات تخریب کننده تسمه‌های اتومبیل هستند.

انواع تسمه اتومبیل را همه ما می‌شناسیم. تسمه دینام ، تسمه پمپ آب، تسمه پمپ فرمان برقی، تسمه کمپرسور هوا، سیستم تهویه ماشین، همه با هم در ارتباط هستند. عاملی که یکی از این تسمه‌ها را از بین ببرد بر عملکرد سایر قسمت‌ها هم تأثیر گذار است.

بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو در راستای یکدیگر اهمیت پیدا می‌کند. این بازرسی هم برای وسیله نقلیه شخصی و هم برای ماشین‌های سنگین مثل اتوبوس یا کامیون اهمیت دارد. زمانی وضعیت تسمه‌ها وخیم‌تر می‌شود که علائم ساییدگی به قدری باشد که در معرض پاره شدگی قرار گیرند. تسمه‌های اتومبیل از مواد لاستیکی ساخته می‌شوند و به تدریج ممکن است از بین بروند.

نسل جدید تسمه اتومبیل از مواد کامپوزیتی ساخته شده است که در برابر ساییدگی مقاومت بالایی دارند اما بسیار مهم است که این تسمه‌ها با مدل اتومبیل شما سازگار باشد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: چگونه نشت روغن خودرو را عیب یابی و شناسایی کنیم؟


هنگام بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو حتماً به دنبال ترک خوردگی، پاره شدگی یا هر گونه شکاف روی جداره بیرونی آنها باشید. در نواحی کنار تسمه معمولاً ساییدگی بیشتر اتفاق می‌افتد. هر کدام از انواع تسمه یا شیلنگ اگر بیش از حد گرم شوند در اثر ساییدگی به راحتی ترک می‌خورند.

هم برای تسمه ماشین و هم برای شیلنگ‌ها، آثار ترک خوردگی به صورت لایه لایه شدن یا پوسته پوسته شدن مشاهده می‌شود. به محض اینکه این آثار مخرب را مشاهده کردید باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

یکی از نشانه‌هایی که به شما می‌گوید تسمه‌های اتومبیل نیاز به تعویض دارند، شنیدن صدای جیر جیر هنگام عملکرد خودرو است. اگر به این وضعیت رسیدگی نکنید به قطعات داخلی ماشین آسیب وارد می‌شود. بهتر است با یک تکنسین مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند.


بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو


سخن پایانی

بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو از آن جهت اهمیت دارد که باعث سلامت قطعات جانبی و افزایش ایمنی عملکرد ماشین می‌شود. انواع تسمه و شیلنگ خودرو از جنس پلاستیک هستند. عواملی نظیر گرما، ساییدگی، اثر اوزون اتمسفر یا جرم و آلودگی روغن به ‌تدریج  آنها را از بین می‌برد. توصیه شده است که  هر ۴ سال یکبار تسمه و شیلنگ‌های خودرو را بازرسی کنید و در صورت نیاز، آن‌ها را تعویض نمایید.

سؤالات متداول درباره “بازرسی تسمه و شیلنگ خودرو”:

1- جنس تسمه و شیلنگ خودرو از چه موادی است؟

تسمه‌ها و شیلنگ‌های خودرو از مواد پلاستیکی مقاوم در برابر حرارت و ساییدگی ساخته شده‌اند.

2- عوامل مهم که باعث تخریب تسمه و شیلنگ خودرو می‌شوند چیست؟

حرارت بیش از حد- ازن اتمسفر- تجمع آلودگی روغن و رسوب گرفتگی- ساییدگی زیاد- اثرات اسیدی مایع خودرو

3- بهترین زمان تعویض تسمه‌های خودرو چگونه است؟

پیشنهاد می‌شود تسمه‌ها و شیلنگ خودرو را در هر چهار سال یک بار بازرسی کنید و در صورت نیاز، آن‌ها را تعویض نمایید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *