مهمترین اشتباهات رانندگی که نباید مرتکب شوید!

اشتباهات رانندگی

آیا می دانید ۹۹ درصد از تصادفات جاده‌ای در اثر متداول ترین و ساده ترین اشتباهات رانندگی ناشی از خطای انسانی اتفاق می‌افتد؟ این یک واقعیت غم ‌انگیز است که اکثر رانندگان در جاده ها مرتکب همان اشتباهاتی در رانندگی می‌شوند که به سادگی می‌توانند آنها را برطرف کنند و از عادت های نادرست رانندگی خود جلوگیری نمایند. با راهکارهای کاربردی و اندکی توجه و دقت، به راحتی می توان از این اشتباهات آسیب زننده جلوگیری کرد.

همه ما می دانیم تصادف با وسایل نقلیه هر روز اتفاق می‌افتد. بسیاری از آن‌ها ناشی از اشتباهات جزئی رانندگان هستند که اگر اشتباهات رانندگی به موقع تشخیص داده شود، این حوادث ناگوار هم رخ نخواهد داد داد.

برای جلوگیری از آسیب رسیدن به وسیله نقلیه یا بروز هرگونه تصادف، لازم است این اشتباهات رایج را بشناسید. اگر صاحب یک خودرو هستید و در حقیقت، سال هاست که رانندگی می کنید بسیار توجه داشته اید که اشتباهات را مرتکب نشوید.

چنانچه به تازگی به گروه رانندگان پیوسته اید یا قصد خرید خودروی جدید را دارید، الزاماً باید با مهم‌ترین اشتباهات رانندگی هم آشنا باشید. لازم نیست هزینه ای اختصاص دهید یا کارهای سخت و دشواری انجام دهید؛ همین که هنگام رانندگی، تمرکز حواس داشته باشید و نکات ضروری را رعایت کنید از اشتباهات جلوگیری خواهید کرد.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: نکات مهم رانندگی برای کسانی که تازه کار هستند


10 مورد از متداول ترین و مهم ترین اشتباهات رانندگی


اشتباهات رانندگی


در این قسمت به 10 نمونه از مهم‌ترین اشتباهات رانندگی اشاره می کنیم. این موارد را به خاطر بسپارید؛ چرا که باعث می‌شود از بروز حوادث جلوگیری شود:

1- رانندگی پیوسته و مداوم در مسیر سبقت

یکی از مهم‌ترین اشتباهات رانندگی، ماندن در مسیر عبور یا سبقت است. برخی از رانندگان بدون اینکه توجه داشته باشند زمان طولانی را در مسیر سبقت رانندگی می‌کنند و به این ترتیب، مسیر عبور را برای سایر وسایل نقلیه مسدود خواهند کرد.

رانندگی در منتهای سمت چپ خیابان، به ‌منزله سبقت گرفتن در مواقع ضروری است. بسیاری از رانندگان فراموش می کنند که مسیر سبقت را در لحظات عادی رانندگی ترک کنند و به سمت لاین میانی یا کناری، تغییر مسیر دهند. این بزرگترین اشتباه در رانندگی به خصوص در بزرگراه ها است.

ماندن در مسیر سبقت، اجازه عبور به سایر خودروها و وسایل نقلیه را نمی‌دهد و چنانچه آنها تغییر مسیر بدهند، و از سایر خود سبقت بگیرند، احتمال تصادفات افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی در این حالت این است که ترافیک سنگینی را در پشت مسیر سبقت به وجود می‌آورد که نمی‌توان بی تفاوت از آن گذشت.

به عنوان یک قانون کلی به یاد داشته باشید که مسیر سمت چپ فقط مخصوص به سبقت است و نباید برای طولانی مدت در این مسیر به حرکت خود ادامه دهید. اگر قصد سبقت از خودروی جلویی را ندارید، در مسیر میانی با سرعت مطمئنه حرکت کنید.

2- توقف ناگهانی، بدون هشدار یا اخطار

یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهات رانندگی، توقف ناگهانی است. برخی از رانندگان با بی احتیاطی، ناگهان توقف می کنند، بدون اینکه هشدار یا اخطاری به ماشین پشت سر خود یا ماشین های کناری بدهند! یکی از مهمترین دلایل تصادفات در جاده‌ها و بزرگراه ها، توقف بدون دلیل مشخص است. زمانی که در حال رانندگی هستید، اگر تصمیم به توقف دارید باید با استفاده از  چراغ راهنما، خودرو را به آرامی به کنار خیابان یا کنار جاده هدایت کنید.

توقف ناگهانی بدون فکر و حساب، نتیجه نامطلوبی در پی دارد. به عنوان یک راننده حرفه ای باید همیشه از وضعیت اتومبیل های پشت سر خود آگاه باشید؛ به آرامی و با احتیاط توقف کنید و به رانندگان دیگر هم فرصت دهید که نسبت به توقف شما واکنش نشان دهند. توقف ناگهانی، بزرگترین اشتباهات رانندگی محسوب می‌شود که تصادفات بسیار شدید و جبران ناپذیری را موجب خواهد شد.

3- عدم استفاده از چراغ های راهنما و علائم هشدار دهنده

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی، عدم استفاده از علائم نشان دهنده هشدار دهنده یا آگاه کننده است. استفاده از چراغ راهنما که برای تغییر مسیر یا گردش به سمت چپ و راست به کار می رود و نه تنها جزو قوانین راهنمایی و رانندگی است، بلکه نشانه حرفه ای بودن و شخصیت راننده نیز می باشد. استفاده از این علائم هشدار دهنده، سایر رانندگان را از تصمیم راننده خودرو آگاه می کند.

وقتی شما خودروی خود را به مسیرهای مختلف هدایت می کنید بدون اینکه از نشانگر هشدار استفاده کنید، انتظار نداشته باشید که رانندگان در خودروهای پشت ‌سر از تصمیم شما مطلع شوند. به این ترتیب در چنین شرایطی آنها مجبور خواهند شد بدون هشدار نسبت به اقدام شما واکنش نشان دهند که چیزی جز تصادف نتیجه‌ای ندارد. همانطور که می بینید، این یکی از بزرگترین اشتباهات رانندگی است که متاسفانه درصد زیادی از رانندگان آن را مرتکب می شوند.

نکته ای که درباره این وضعیت وجود دارد این است که استفاده نادرست یا خاموش نکردن علائم نشانگر هم می‌تواند جزو اشتباهات رانندگی محسوب شود. اگر شما چراغ راهنمای سمت چپ یا راست خودرو را برای مدت طولانی روشن نگه دارید، راننده خودروی پشت سر، مدت زمان طولانی گمراه و گیج می شود و نمی داند که شما قصد تغییر مسیر را دارید یا خیر.

با رعایت این چنین نکاتی، به عنوان یک راننده حرفه ای عمل کنید و به حقوق سایر رانندگان هم احترام بگذارید.

4- تغییر همزمان بین چند مسیر

یکی از خطرناک ترین اشتباهات رانندگی، تغییر همزمان بین چند مسیر است. به معنای ساده تر، وقتی خودرویی از مسیر میانی به مسیر سبقت تغییر مسیر می‌دهد و مجدداً به همان مسیر میانی باز می گردد، یک حرکت شدید و خطرناک را انجام داده است که باعث گمراه شدن سایر رانندگان خواهد شد.

تغییر همزمان بین دو یا چند مسیر، باعث برخورد اتومبیل ها با یکدیگر شده و حتی می‌تواند منجر به چرخش خودروها هنگام تصادف شود.

اگر مسیر خود را کنترل نکنید، برای سایر اتومبیل ها خطرناک خواهد بود. روش صحیح این است که ابتدا با علائم هشدار به مسیر جدید حرکت کنید و پس از حرکت در این مسیر، مجدداً با استفاده از چراغ راهنما وارد لاین دیگری شوید. در هر صورت باید به خودروهای دیگر نشان دهید که قصد تغییر مسیر را دارید.


اشتباهات رانندگی


5- استفاده بیش از حد از ترمز

یکی دیگر از مهم‌ترین اشتباهات رانندگی، استفاده بیش از حد از ترمز است. درست است که باید به موقع ترمز کنید و سرعت خود را در حالت استاندارد نگه دارید اما بیش از حد ترمز گرفتن، باعث می شود خودروهای پشت سر شما سردرگم شوند و کنترل خودروی خود را از دست بدهند.

وقتی به علائم هشدار در خیابان‌ها می‌رسید، به چراغ قرمز نزدیک می‌شوید یا می‌خواهید سرعت خود را با رسیدن به خط عابر پیاده کاهش دهید باید یک یا دو بار از ترمز استفاده کنید تا خودروی پشت سر شما  متوجه شود که قصد توقف یا کاهش سرعت را دارید. استفاده از ترمزهای شدید، یکی از مهم‌ترین اشتباهات رانندگی است که ممکن است تا ۹۰ درصد منجر به تصادف شود.

6- عبور سریع از چراغ زرد در چهارراه ها

یکی دیگر از مهمترین و بزرگترین اشتباهات رانندگی، عبور سریع از چراغ زرد است؛ زمانی که چراغ راهنمایی و رانندگی در وضعیت هشدار قرار دارد.

متاسفانه بسیار شاهد آن بوده ایم که رانندگان برای اینکه از ماندن پشت چراغ قرمز رها شوند، در حالتی که چراغ راهنمایی به رنگ زرد است سرعت خود را افزایش می‌دهند تا سریع تر عبور کنند. این در حقیقت باعث وقوع تصادف می شود چرا که ممکن است در این حالت، عابر پیاده یا خودرو یا وسیله نقلیه دیگری در چهارراه در حال حرکت باشد.


 مقاله پیشنهادی دکترماشینت: بایدها و نبایدهای نگهداری از خودرو که در هزینه ها صرفه جویی می کنند


اشتباهات رانندگی


7- عدم توقف قبل از خط عابر پیاده

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی، عدم توقف خودرو قبل از خط عابر پیاده است. اگر مشاهده می‌کنید که عابرین پیاده از روی خط مخصوص عابر پیاده در حال عبور هستند، به عنوان راننده وظیفه دارید قبل از این خط عابر پیاده توقف کنید. حتی اگر این مکان شلوغ است باید پیش‌بینی کنید که خودرو را برای چند دقیقه متوقف نگه دارید.

8- استفاده از چراغ های پر نور هنگام شب

یکی از اشتباهات رانندگی که اغلب کمتر به آن توجه می شود، استفاده از چراغ پر نور خودرو هنگام رانندگی در شب است. نورهای خیره کننده در شب ممکن است چشم راننده خودروهایی که از رو به رو در حال حرکت هستند را بسیار آزار دهد. سعی کنید چراغ های جلوی خودرو را به ویژه هنگام رانندگی در شب در حالت معمولی قرار دهید تا حرکت سایر خودروها مختل نشود.


اشتباهات رانندگی


9- تنظیم نادرست آینه های بغل خودرو و آینه دید عقب

از دیگر اشتباهات رانندگی این است که قبل از رانندگی و روشن کردن خودرو، آینه های خودرو را تنظیم نمی کنید. وقتی آینه مربوط به دید عقب تنظیم نباشد نمی توانید خودروهای پشت سر خود را کنترل کنید. این مسئله برای آینه های بغل خودرو هم وجود دارد. استفاده از آینه های بغل به ویژه برای تغییر مسیر حرکت در خیابان ها یا جاده ها ضرورت دارد و یک حرکت کاملاً امن را باعث می‌شود.

استفاده از آینه بغل و آینه دید عقب خودرو باعث می شود راننده بتواند به اندازه کافی، نقاط کور خودرو را کنترل کند. آینه ها را طوری تنظیم کنید که بدون نیاز به حرکت دادن سر، هر سه آینه را بتوانید کنترل کنید. آینه ها باید نمای کاملی از جهت های مختلف را نشان دهند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: نکاتی که باید در خرید لاستیک خودرو بدانید


10- عدم تنظیم صندلی

یکی دیگر از اشتباهات رانندگی، نشستن پشت فرمان اتومبیل است بدون اینکه صندلی و وضعیت خود را تنظیم کنید. این حالت باعث می‌شود کنترل وسیله نقلیه در شرایط مختلف برای شما دشوارتر باشد.

 

سوالات متداول درباره ” مهمترین اشتباهات رانندگی “:

1- اشتباهات خطرناک هنگام رانندگی شامل چه مواردی است؟

تغییر مسیر ناگهانی هنگام حرکت- عدم استفاده از چراغ راهنما- ترمزهای شدید و بی دلیل در هنگام حرکت- رانندگی طولانی مدت در مسیر سبقت

2- هنگام رانندگی چه کارهایی ممنوع است؟

صحبت کردن با تلفن همراه- خوردن و آشامیدن- عدم تمرکز حواس و نگاه کردن به دوردست ها

3- چگونه نقاط کور خودرو را هنگام رانندگی کنترل کنیم؟

با استفاده از آینه بغل خودرو و آینه دیده عقب خودرو به صورت همزمان، وضعیت خودرو را هنگام رانندگی کنترل کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *