مقایسه لنت ترمز متالیک و لنت های سرامیکی؛ کدام را انتخاب کنید؟

مقایسه لنت ترمز متالیک و لنت های سرامیکی؛ کدام را انتخاب کنید؟

لنت ترمز متالیک و لنت های سرامیکی

 

لنت ترمز، یکی از مهم ترین قسمت های داخلی تمام خودروها است. وظیفه لنت، کمک به توقف خودرو هنگام ترمز کردن است. سلامت لنت ها تضمین کننده سلامت خودرو خواهد بود و به طور غیر مستقیم در سیستم ایمنی سرنشینان خودرو دخالت دارد. با نظر به اهمیت خرید بهترین مارک لنت ترمز و اینکه کدام انواع لنت برای خودروهای شما مناسب تر است، تصمیم داریم در این مطلب به بررسی دو نوع متداول از این تجهیزات بپردازیم. تا پایان بحث، ما را همراهی کنید و اطلاعات سودمندی را در مورد لنت های ترمز و مواد اولیه برای ساخت آن به دست آورید.

اهمیت لنت ترمز در خودروها چیست؟

سیستم ترمز در خودروی شما یکی از مهمترین قطعات برای حمایت از مکانیسم ایمنی وسیله نقلیه است. بدون ترمزهای قوی، یک وسیله نقلیه صرفاً با اتکا به گذر زمان و کند شدن حرکت رو به جلو، می تواند متوقف شود؛ که البته این مکانیسم ساده فیزیکی در شرایط بحرانی توقف خودرو، هرگز مفید نخواهد بود! بنابراین لازم است در این قسمت به مفهوم بسیار مهمی اشاره کنیم؛ و آن بحث این است که ” ترمز خودروها چگونه کار می کنند؟”

هنگامی که پای خود را روی پدال ترمز فشار می دهید، اتومبیل، مایعی را از طریق خطوط ترمز به داخل هر یک از چرخ ها منتقل می کند؛ سپس به تدریج، آنها را با همان سرعت متوقف می سازد. به طور کلی، سیستم ترمز خودروی شما، انرژی جنبشی اتومبیل را به اصطکاک تبدیل می کند؛ نیروی اصطکاک، حرکت لاستیک ها را کند کرده و در نهایت، ماشین متوقف می شود. در همین موقعیت است که اهمیت لنت های ترمز، بسیار آشکار می شود. لنت ترمز موجود در وسیله نقلیه، منبع اصطکاک است؛ نیروی اصطکاک در اثر فشار به دیسک های ترمز در خودرو شما ایجاد می شود.

برای درک بهتر اهمیت و ضرورت وجود لنت ترمز در خودروها، اجازه دهید نگاهی دقیق تر به انواع مختلف لنت های ترمز موجود، جوانب مثبت و منفی هر نوع، به ویژه تفاوت بین کاربردهای لنت های ترمز سرامیکی و متالیک بپردازیم. این بررسی کوتاه به شما کمک می کند در شیوه انتخاب و خرید بهترین لنت ترمز برای وسیله نقلیه و داشتن سبک رانندگی سالم، موفق باشید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: آشنایی با بهترین خودروهای ام وی ام + مشخصات و ویژگی ها


انواع لنت ترمز که برای خودروها انتخاب می کنید:

1-لنت ترمز حاوی ترکیبات آلی (ORGANIC BRAKE PADS)

لنت ترمز حاوی ترکیبات آلی (ORGANIC BRAKE PADS) | دکتر ماشینت

قبل از ورود به بحث و معرفی لنت ترمز حاوی ترکیبات آلی، لازم است مرور مختصری بر تاریخچه ساخت لنت برای خودروها بپردازیم:

در ابتدا، لنت های ترمز از “آزبست” ساخته می شدند؛ آزبست، ماده ای است که گرما را جذب می کند، بنابراین برای جلوگیری از سایش و پارگی که در لنت های ترمز ایجاد می شدند، مناسب بود. با این حال، به تدریج مشخص شد که آزبست، یک ترکیب به شدت سرطان زا و بسیار قدرتمند است؛ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن می تواند باعث سرطان شود. استفاده از لنت ترمز مبتنی بر آزبست، با گذشت زمان، از بین رفت. تولید کنندگان بهترین لنت ترمز خودرو متوجه شدند که آزبست، ترکیب کاملی برای استفاده در سیستم ترمز نیست! بر همین اساس بود که لنت های ترمز آلی یا لنت های ترمز غیر آزبستی حاوی ترکیبات آلی (NAO) برای رفع این چالش بزرگ، ابداع شدند.

*اکنون می پردازیم به معرفی لنت ترمز حاوی ترکیبات آلی:

لنت های ترمز دارای ترکیبات آلی، از ترکیبی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس، کولار (Kevlar) – کولار، یک الیاف مقاوم به حرارت است که به صورت سنتزی تولید می شود – و … ساخته شده اند. رزین در تولید انواع لنت، معمولاً گرد و غبار کمتری نسبت به برخی دیگر از لنت های ترمز، مانند لنت ترمز متالیک، تولید می کنند و همچنین ارزان قیمت هستند.

بر خلاف لنت های ترمز عملکردی که در درجه اول در وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا مورد استفاده قرار می گیرند، انواع لنت ترمز بر اساس ترکیبات اولیه آلی، نیروی اصطکاک متوسطی را بدون تولید گرمای زیاد ایجاد می کنند؛ به واسطه همین ویژگی، خودرو برای رانندگانی که از اتومبیل های خود برای رانندگی معمولی و رفت و آمد در شهر استفاده می کنند، مناسب خواهد بود. لنت های ترمز بر اساس ترکیبات آلی فشار زیادی را روی روتورهای ترمز (چرخنده ها ترمز) وارد نمی کنند؛ این ویژگی نیز یک نقطه بسیار ارزشمند است زیرا روتور ترمز در صورت آسیب دیدن، می تواند هزینه زیادی برای تعمیر یا تعویض تحمیل کند.

با این حال، لنت ترمز حاوی ترکیبات آلی در مقایسه با سایر انواع لنت های ترمز دارای معایبی نیز هستند. به دلیل ماهیت کامپوزیتی، این لنت های ترمز، اندکی سریعتر از بین بروند؛ به عبارت ساده تر، این لنت ها، بیشتر به تعویض نیاز دارند.

همچنین این لنت ها عموماً در محدوده درجه حرارت کمتری، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند؛ این جمله به مفهوم آن است که لنت ترمز بر اساس ترکیبات آلی در هوای بسیار گرم، کار نمی کنند و یا در صورت فشار بیش از حد، بیش از حد استاندارد، گرم می شوند. لنت های ترمز با این ویژگی ها، از سطح تراکم بالاتری برخوردار هستند؛ به این معنی که راننده خودرو مجبور است با فشار بیشتری، ترمز را به سمت پایین فشار دهد تا لنت ها درگیر شده و خودرو را متوقف کنند..

2-لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی | دکتر ماشینت

یکی از گزینه های دیگری که برای خرید بهترین مارک لنت ترمز می توانید آن را انتخاب کنید، لنت های ترمز سرامیکی است. این لنت های ترمز از سرامیک ساخته می شود؛ سرامیک هایی که شبیه به ترکیباتی است که برای ساخت ظروف سفالی و بشقاب استفاده می شود؛ سرامیک های به کار رفته در انواع لنت های ترمز سرامیکی، متراکم تر و بسیار بادوام تر هستند. همچنین لنت های ترمز سرامیکی از رشته های مسی با کیفیت تشکیل شده که در داخل آنها تعبیه شده است؛ این رشته ها به افزایش اصطکاک و هدایت گرمایی، کمک می کند.

در اواسط دهه 1980، استفاده از لنت ترمز سرامیکی، توسعه یافت و هنوز هم شاهد آن هستیم که لنت های سرامیکی به دلایل مختلف، بسیار محبوب و پرطرفدار هستند؛ مهم ترین مزایای این لنت ها به صورت زیر معرفی می شوند:

  • سطح سر و صدا: لنت های ترمز سرامیکی، بسیار آرام و بی صدا هستند و در هنگام استفاده از ترمز، صدای بسیار ناچیزی تولید می شود.
  • سطح تولید گرد و غبار: در مقایسه با لنت های ترمز حاوی ترکیبات آلی، لنت های ترمز سرامیکی به مرور زمان، گرد و غبار و ذرات معلق کمتری تولید می کنند.
  • دما و شرایط رانندگی: در مقایسه با لنت های ترمز آلی، لنت های ترمز سرامیکی در طیف گسترده تری از شرایط دمایی و رانندگی، قابل اطمینان تر هستند.

نکته مهم : لنت های ترمز سرامیکی، محدودیت هایی نیز دارند. در درجه اول، هزینه آنها بسیار بالاتر است. با توجه به هزینه های تولید بالاتر، این لنت ها تقریباً گران ترین نوع انواع لنت هستند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: بهترین مدل های خودرو برای سافاری کدام اند؟


3- لنت ترمز متالیک

لنت ترمز متالیک | دکتر ماشینت

یکی دیگر از انواع لنت ترمز، لنت هایر متالیک است. این لنت ها از حدود 30 تا 70 درصد فلزات شامل مس ، آهن ، فولاد یا سایر آلیاژهای کامپوزیت تشکیل شده است. این فلزات با روان کننده گرافیتی و همچنین پرکننده های دیگر ترکیب می شوند تا ساختار کلی لنت ترمز، تکمیل شود. این لنت ها برای استفاده سخت و رفت و آمدهای زیاد با خودروها مناسب تر است. همچنین لنت های متالیک، عملکرد ترمز را در طیف گسترده تری از دما بهبود می دهند. از آنجا که فلزات رسانای خوبی برای گرما هستند، در مقابل گرما مقاومت بیشتری دارند و در عین حال، به سیستم های ترمز کمک می کنند تا سریعتر خنک شوند. لنت های ترمز متالیک به اندازه لنت های ترمز آلی فشرده نمی شوند.

برخی از معایب لنت های ترمز متالیک شامل تولید گرد و غبارات بیشتر، گران تر بودن، وارد کردن استرس و فشار بیشتر به روتور ترمز و همچنین تولید صدا و نویز می باشد.

انتخاب و خرید بهترین لنت ترمز خودرو

انتخاب و خرید بهترین لنت ترمز خودرو | دکتر ماشینت

هنگام تصمیم گیری برای انتخاب میان لنت های ترمز سرامیکی در مقابل لنت های متالیک یا لنت های آلی، با این سوال مواجه هستید که کدام لنت ترمز بهترین انتخاب برای شما است؟ این انتخاب، به کاربری بستگی دارد که شما از خودرو انتظار دارید. سبک رانندگی شخصی شما هم در این مسأله تأثیرگذار است. برای رفت و آمدهای زیاد، لنت های سرامیکی و متالیک توصیه می شوند اما هزینه بیشتری دارند؛ برای استفاده درون شهری، لنت های آلی بهتر هستند که اگرچه ارزان قیمت است اما توان مقاومت حرارتی آنها پایین تر است.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *