هر آنچه لازم است درباره دیسک و صفحه کلاچ خودروها بدانید

هر آنچه لازم است درباره دیسک و صفحه کلاچ خودروها بدانید | دکتر ماشینت

دیسک و صفحه کلاچ چیست؟

 

سخت ترین مؤلفه در هر وسیله نقلیه با کنترل دستی، کلاچ است. در بازار خرید لوازم یدکی خودرو، برای این قسمت از خودروها معمولاً با نام “دیسک و صفحه کلاچ” مواجه هستید. هر شروع، هر توقف و هر تغییر دنده به این معنی است که کلاچ، درگیر می شود، عمل می کند و در نهایت، از کار باز می ایستد. اصطکاکی که بین دیسک کلاچ، صفحه فشاری و چرخ ها ایجاد می شود، باعث ایجاد گرما و سایش می گردد و هرچه راننده پدال کلاچ را بیشتر استفاده کند، در واقع اجازه می دهد تا بیش از حد، قطعات آن بلغزد؛ در این صورت است که دیسک کلاچ، سریع تر داغ شود.

هر چیزی که باعث اِعمال یک افزایش بار روی کلاچ شود، سایش دیسک و صفحه کلاچ را سریع تر می کند. این حالت شامل مواردی از قبیل بکسل کردن یک تریلر سنگین، حمل بارهای سنگین توسط انواع خودرو وانت یا چرخش لاستیک ها در اتومبیل می باشد. حالت های مختلف عملکردی موتور که باعث افزایش قدرت خودرو می شوند نیز عاملی است که باعث افزایش فشار بر روی کلاچ خواهد شد.

تمام دیسک و صفحه کلاچ، به مقدار معین گشتاور، وابسته هستند. ضریب قدرت کلاچ بستگی به کاربرد آن دارد؛ بر همین اساس، در شرایط مختلف، شما توان خروجی موتور و شیوه متفاوت رانندگی یا استفاده از کلاچ را تجربه خواهید کرد. وسایل نقلیه بزرگتر، سنگین تر و همچنین وسایل نقلیه حمل و نقل، به طور معمول دارای کلاچ هایی با ظرفیت قوی تر و بالاتر هستند. دیسک و صفحه کلاچ فشاری، قطر بزرگتری دارد تا بتواند بار را در یک سطح بزرگتر، توزیع کند. لنت های روی دیسک کلاچ با درجه حرارت بالاتر مواجه هستند، بنابراین از مواد مقاوم به سایش ناشی از اصطکاک، تهیه شده اند. دیافراگم یا سیم پیچ در صفحه فشاری، محکم تر است، بنابراین کلاچ می تواند بدون لغزش، بارهای سنگین تری را نگه دارد. این جمله به مفهوم آن است که خودروهای سنگین باربری می تواند حمل بار را حین رانندگی، کنترل کند.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: معرفی 10 خودروی شاسی بلند در سال 2021 که برای خانواده مناسب است


اگر مالک خودرو هستید، نکات مهم دیسک و صفحه کلاچ را بدانید

اگر مالک خودرو هستید، نکات مهم دیسک و صفحه کلاچ را بدانید | دکتر ماشینت

نکات مهم در خرید دیسک و صفحه کلاچ

نکته شماره 1:

اگر شما با خودروی خود، یک مسافت مشخصی را پیموده اید، ممکن است بخواهید قطعات کلاچ نظیر دیسک و صفحه را بازرسی کنید. شاید تصور کنید که آیا این قطعات نیاز به تعویض دارند یا خیر؟! به یاد داشته باشید که کلاچ خودرو، علائمی نظیر گرمای بیش از حد و سوختن را نشان می دهد، حتماً لازم است دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنید؛ سعی کنید بهترین انواع دیسک و صفحه را بخرید. برای این کار، فروشندگان معتبر را پیدا کنید که در این کار، یک حرفه ای هستند.

نکته شماره 2:

اگر کلاچ به دلیل آلودگی به روغن در حال لغزش است، تا زمانی که علت و محل نشت روغن شناسایی و ترمیم نشود، دیسک و صفحه کلاچ را نباید تعویض کرد. این شناسایی به شما کمک می کند که بدانید قطعات، نیاز به تعویض، آب بندی محور میل لنگ اصلی، آب بندی شفت ورودی یا مجموعه واشرها دارد یا خیر؟!

نکته شماره 3:

اگر یک وسیله نقلیه، مسافت معینی را پیموده است (مثلاً کمتر از 40000 مایل) و دیسک و صفحه کلاچ، به روغن، آلوده شده است و نیاز به تعویض دارد می توانید از یک قطعه دست دوم استفاده کنید و صبر کنید تا به مقصد برسید؛ سپس برای بازرسی و تعویض کامل این قطعات اقدام نمایید. اگر مشاهده می کنید که این قطعات کلاچ، به کلی از بین رفته است، تمام قسمت های کلاچ را که شامل دیسک و صفحه کلاچ نیز می شود، همزمان تعویض کنید. از آنجا که تعویض کلاچ یک کار پر انرژی و دشوار است، بنابراین معقولانه است که همه چیز را به یکباره تعویض کنید تا مجبور نباشید بعداً قطعات دیگری را مجدداً جایگزین کنید.

نکته شماره 4:

اگر قصد خرید بهترین دیسک و صفحه کلاچ را دارید و می خواهید کل سیستم را تعویض کنید، لازم است که کیت کلاچ را بخرید. خرید یک کیت، بهترین راهکار برای تعویض این قطعات است زیرا تمام قسمت ها از یک منبع تهیه شده اند و با هم، همسان و سازگار هستند؛ قطعات ناسازگار در برخی موارد می توانند باعث مشكلات درگیر شدن کلاچ و رهاسازی شوند. سعی کنید خدمات خرید دیسک و صفحه را از بهترین نمایندگی های لوازم یدکی خودرو دریافت کنید.

نکته شماره 5:

یکی دیگر از مهم ترین مشکلاتی که برای دیسک و صفحه کلاچ به وجود می آید این است که گاهی اوقات، یک کلاچ به دلیل وجود یک نقص در آب بندی پیستون، نشتی یا فرسودگی در ساختار اصلی کلاچ، یا به دلیل اینکه مایع هیدرولیک از سیستم خارج شده است، رها نمی شود. در این شرایط باید قطعات را به کلی جایگزین کنید. پیشنهاد می کنیم بازرسی های لازم را به یک تکنسین یا مکانیک خودرو بسپارید.

نکته شماره 6:

سر و صدای کلاچ معمولاً در اثر عیب و نقص های متفاوت ایجاد می شود؛ یکی از این علت ها می تواند نقص در دیسک و صفحه کلاچ باشد. نقص در بلبرینگ خودرو، میل لنگ متصل به چرخ ها، اتصالات و …، می تواند موجب ایجاد سروصدا در کلاچ گرفتن را رها کردن شود. اگر نیاز به تعویض تمام قطعات باشد، مجدد به شما توصیه می کنیم که به خرید کیت کامل فکر کنید.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: معرفی کم مصرف ترین خودروهای جهان در سال 2021


چه موقع نیاز داریم دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟

چه موقع نیاز داریم دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟ | دکتر ماشینت

در وسایل نقلیه با گیربکس دستی، مونتاژ کلاچ (دیسک و صفحه کلاچ ) نقش زیادی در عملکرد موتور دارد. یک اتومبیل با مونتاژ ناقص کلاچ، در آینده با علائم جدی روبرو خواهد شد و رانندگی را دشوار خواهد کرد. بروز علائم خرابی کلاچ، به دلیل وجود مشکلاتی در اجزای مختلف مونتاژ کلاچ از جمله دیسک و صفحه فشاری می باشد.

سایش دیسک و صفحه کلاچ، تا حد زیادی به عادت های رانندگی فرد بستگی دارد. میزان ساییدگی و آسیب به این قطعات که این بستگی دارد که راننده، چگونه از کلاچ استفاده می کنند و خودرو تحت چه شرایطی قرار می گیرند.

به عنوان مثال، کسی که زمان زیادی را در ترافیک سنگین می گذراند یا مسیرهای زیادی را از طریق جاده های کوهستانی طی می کند، خیلی زودتر از آنکه در بزرگراه ها مسافرت می کند، باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کند. واقعیت این است که در نهایت، سایش کلاچ تا جایی رخ می دهد که نیاز به تعویض داشته باشد. دیسک صفحه فشاری بخش جدایی ناپذیر از قطعه کلاچ در خوردو است؛ بنابراین، اگر شما متوجه نقص یا عیب در کلاچ شدید، علتش می تواند مربوط به دیسک و صفحه کلاچ باشد.

آیا علت لغزش دنده می تواند فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ باشد؟

آیا علت لغزش دنده می تواند فرسودگی دیسک و صفحه کلاچ باشد؟ | دکتر ماشینت

لغزش دنده هنگامی اتفاق می افتد که دیسک و صفحه کلاچ، بیش از حد آسیب دیده یا فرسوده باشد؛ بنابراین نمی تواند کاملاً درگیر یک چرخ دنده شود. ممکن است شما متوجه شوید موتور در هنگام چرخش دور موتور تغییر می یابد! به طور معمول وقتی راننده به دنده بالاتری تغییر می دهد و کلاچ، ناگهان قطع می شود، بدون اینکه با یک پا، فشاری را روی پدال گاز، اعمال کند، انتقال دستی متوقف شود. با این حال، عیب های بیش از حد می تواند موجب شود که ماشین شما در حالت عادی متوقف نشود.

علت لرزش هنگام استفاده از کلاچ

رها کردن کلاچ ممکن است با لرزش شدید همراه باشد. لرزش، زمانی اتفاق می افتد که دیسک و صفحه کلاچ نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. این یک علامت نگران کننده در خودروهایی با گیربکس های دستی است؛ اگرچه می تواند به مسئله دیگری نیز مربوط باشد. باید از طرف مرکز خدمات خودرو، در مورد آسیب دیدن کلاچ کمک بگیرید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *