فهرست کامل چک لیست تعمیرات خودرو برای تمام رانندگان

تعمیرات خودرو

داشتن چک لیست مربوط به تعمیرات خودرو برای هر راننده ای ضرورت دارد؛ چه برای آنهایی که صاحب خودرو هستند و چه برای آنهایی که با خودروی دیگران کار می کنند، لازم است که درباره نگهداری و تعمیرات و مشکلات مهمی که برای خودروها وجود دارد اطلاعات کامل را داشته باشند. داشتن یک چک لیست کمک می کند که عملکرد وسیله نقلیه بهتر شود و همچنین طول عمر وسیله نقلیه، بیشتر از قبل خواهد بود. اگر به وضعیت خودروی خود رسیدگی کنید، هزینه های اضافی برای تعمیرات یا تعویض قطعات به شدت کاهش پیدا می کند.

چک لیست مربوط به تعمیرات خودرو کاملاً دسته بندی شده است و با توجه به زمان، فصل و هزینه ‌های موجود می توانید آنها را اجرا کنید. برخی از قسمت ها و قطعات خودرو و وسیله نقلیه شما باید به ‌طور منظم بازرسی شوند و برخی دیگر از قطعات در هر دوره، هر چند وقت یک بار باید کنترل شوند.

متناسب با مدل خودروی خود و اطلاع از نکات مهم در نگهداری از آن می توانید برنامه تعمیرات نگهداری را دنبال کنید. برای این کار حتماً به فاصله میان دو سرویس برای خودرو توجه داشته باشید.

اهمیت چک لیست برای تعمیرات خودرو چیست؟


تعمیرات خودرو


شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که چرا باید یک چک ‌لیست داشته باشیم؟ این کار چه کمکی به تعمیرات خودرو یا نگهداری از ماشین می ‌کند؟

مراقبت از اتومبیل و نگه داشتن آن در وضعیت سالم و مناسب باعث می‌شود که تمام قطعات و قسمت های به درستی کار کند. شاید شما یک مکانیک حرفه‌ای نباشید اما اگر نکات و ترفندهای مهم را درباره بازرسی قسمت های مختلف خودرو بدانید به مانند یک مکانیک حرفه ‌ای عمل کرده اید. سعی کنید تلاش خود را هر چند ماه یک بار برای این بازرسی ها انجام دهید.

دانستن اصول ضروری برای اینکه ماشین شما به چه چیزهایی نیاز دارد یا باید چه کارهایی را انجام دهید تا ماشین شما همیشه به درستی کار کند، همگی تضمین سلامت رانندگی شما خواهد بود.

از طرف دیگر وقتی این کارها را انجام می دهید ماشین شما سالم تر است و بنابراین یک امتیاز بزرگ خواهد بود زمانی که قصد دارید ماشین را بفروشید. ماشینی که سالم تر کار می کند، از نظر مشتری، زودتر انتخاب می شود.

برای سهولت کار شما در تعمیرات خودرو یک چک لیست کامل در قسمت بعد معرفی می کنیم که ساده است و می توانید با برنامه ریزی روزانه آنها را دنبال کنید.

در چک لیست تعمیرات خودرو این موارد را کنترل کنید


تعمیرات خودرو


  • سطح روغن موتور و مایع خنک کننده را چک کنید

کنترل سطح روغن موتور و مایع خنک کننده یکی از موارد مهم در چک لیست تعمیرات خودرو است. در هر ماه یا پس از پر شدن مخزن بنزین ، حتماً سطح این دو مایع را کنترل کنید. هر کدام اگر کمبود دارند، باید مخزن را پر کنید تا سلامت رانندگی شما تامین شود.

  • فیلترهای هوا را کنترل کنید

دومین کاری که در چک لیست تعمیرات خودرو باید به آن توجه کنید کنترل فیلترهای هوا است. فیلترهای هوا، ذرات معلق جامد در هوای وارد شده به محفظه خودرو را جذب می کنند. فیلترهای کثیف باعث می شود بازدهی سوخت کاهش پیدا کند. این اگر فیلترها را به صورت دوره ‌ای تعویض کنید، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا می‌کند و عمر موتور ماشین بالاتر می رود. به راحتی می‌توانید تعویض فیلتر ماشین را از خانه خودتان شخصاً انجام دهید.

  • فشار لاستیک ها را باید بازرسی کنید

نکته دیگری که در چک لیست تعمیرات خودرو وجود دارد کنترل کردن فشار لاستیک ماشین است. از آنجایی که لاستیک های سالم، رانندگی ایمن و مصرف کمتر سوخت را موجب می شوند، حتماً این نکته را در اولویت قرار دهید. لاستیک ها را مرتباً بازرسی کنید و مطمئن شوید هم فشار لاستیک ها مناسب است و هم آج لاستیک ساییده نشده است.


مقاله پیشنهادی دکترماشینت: وقتی چراغ روغن خودرو روشن شد، چگونه باید عمل کنیم


بازرسی از لاستیک ها جزو تعمیرات خودرو هستند. به طور ویژه قبل از ورود به جاده و سفرهای طولانی آن را انجام دهید. اگر در زمینه کنترل فشار باد لاستیک تجربه ای ندارید، این کار را به مکانیک واگذار کنید. انواع خودرو با لاستیک متفاوت باید از طریق فشارسنج برای تنظیم فشار باد تایرها کنترل شوند.

  • چراغ های خودرو را بازرسی کنید

در چک لیست تعمیرات خودرو، بازرسی چراغ های خودرو از نظر صحت، عملکرد وجود دارد. همچنین چراغ های جلو را برای روشنایی بیشتر بازرسی کنید. هم چراغ ترمز عقب ماشین را بررسی نمایید. چراغ راهنما و سیستم هشدار را هم کنترل کنید. سعی کنید سنسور پارک ماشین را بررسی کنید و مطمئن شوید که سیستم های هشدار دهنده که به صورت نور از چراغ عقب خودرو عمل می کنند، سالم باشند.

  • فیلتر روغن ماشین را کنترل کنید

وقتی روغن ماشین شما در حالت متعادل باشد و هیچ ناخالصی یا ذرات آلودگی نداشته باشد، کمک می کند که عملکرد موتور ماشین شما بهینه شود. در چک لیست تعمیرات خودرو باید به فیلتر روغن ماشین خیلی اهمیت بدهید. فیلتر روغن باعث می شود که سطح روغن همیشه تمیز باشد و به این ترتیب از خوردگی و سوراخ شدگی موتور ماشین جلوگیری می کند.

نکاتی که در چک لیست تعمیرات خودرو در طولانی مدت اهمیت دارند


تعمیرات خودرو


علاوه بر تمام نکاتی که در قسمت بالا اشاره کردیم و در چک لیست تعمیرات خودرو مهم هستند، سایر موارد نیز وجود دارند که جزو فاکتورهای مهم در طولانی مدت دسته بندی می شوند. منظور از این جمله این است که مواردی وجود دارند که در هر خودرو در طولانی مدت تاثیر خود را می گذارند. این موارد شامل مایعات خنک کننده، سیستم انتقال سیالات و موارد دیگر است که در ادامه همین قسمت به آن می پردازیم.

منظور از سیال انتقال دهنده در خودرو در واقع مایع انتقال است که با خاصیت روان کنندگی می تواند به تمام قسمت های موتور و گیربکس منتقل شود. این مایع، حرکت نرم و روان ماشین را فراهم می‌ کند. اگر مایع انتقال وجود نداشته باشد، گیربکس ها در هم گیر می کنند و به صورت نشانه هایی مانند سر و صدا یا عدم حرکت صحیح ماشین به ویژه در ناهمواری های زمین ظاهر می شوند.

یکی از مهمترین  سیالات داخل خودرو که در طولانی مدت باید همیشه آنها را کنترل کنید سیالاتی هستند که بر روی سیستم ترمز ماشین اثر می گذارند.

برخی سیالات برای درست کار کردن فرمان ماشین اهمیت دارند. یکی دیگر از سیالاتی که حتماً در چک لیست تعمیرات خودرو قرار می‌دهید مایعی است که مسئول خنک کردن رادیاتور ماشین است. به واسطه این مایع خنک کننده، رادیاتور هنگام رانندگی در سطح متعادل تنظیم می شود. معمولاً یک مسافت استاندارد برای خودرو تعریف شده که باید پس از طی آن مسافت، تمام سیالات را کنترل کنید.

موارد فراموش شده از چک لیست تعمیرات خودرو


تعمیرات خودرو


تا به اینجای مطلب، تمام مواردی که اشاره کردیم جزو مهم ترین  نکات چک لیست تعمیرات خودرو هستند اما لازم است خاطرنشان کنیم که برخی پارامترها هم وجود دارد که شاید کمتر دیده شده یا اصلاً به آن توجهی نشده است.

به طور مثال وقتی می خواهید خودرو را بازرسی کنید یا راهی یک سفر طولانی مدت در جاده شوید باید کمربندهای ایمنی را چک کنید. کمربندهای ایمنی در حالت تصادف یا شتاب خودرو از آسیب به سرنشینان جلوگیری می‌کند. کمربند ایمنی نباید دچار پاره شدگی، ترک خوردگی و ساییدگی باشد.

قبل از رانندگی طولانی مدت یا در صورت امکان دو بار در سال، لنت خودرو و کمک فنر را بازرسی کنید. لنت خودرو در اثر رانندگی زیاد یا رانندگی در زمین های سخت ساییده می شود. لنت ترمز از تصادف و حوادث ناگوار جلوگیری می کند، بنابراین لنت ها را بازرسی کنید تا از سلامت آنها مطمئن شوید.

به عنوان کلام پایانی مجدداً یادآوری می کنیم که تهیه چک لیست کامل از برنامه تعمیرات خودرو کمک می کند که عملکرد خودروی خود را بهینه سازید. با این کارها در حقیقت به افزایش عمر وسیله نقلیه خود کمک کرده ‌اید. وقتی خودروی خود را بازرسی می کنید می توانید قطعات آسیب دیده را تعمیر یا تعویض کنید. به این ترتیب از هزینه ‌های بیشتر و خسارت‌ های جدی در آینده جلوگیری خواهید کرد.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *