بایدها و نبایدهای چراغ مه شکن خودرو به همراه اصول رانندگی در مه

بایدها و نبایدهای چراغ مه شکن خودرو به همراه اصول رانندگی در مه

بایدها و نبایدهای چراغ مه شکن خودرو به همراه اصول رانندگی در مه

چراغ مه شکن خودرو دقیقاً همانطور که توضیح داده شده، عمل می کنند، اما به نظر می رسد این چراغ های مهم باعث ایجاد سردرگمی برای بعضی از رانندگان می شود. در این بحث تصمیم داریم به تمام اطلاعات کلیدی و مفاهیم اصلی در مورد استفاده از چراغ های مه شکن اشاره ای داشته باشیم….

چراغ ها در انواع اتومبیل، طی سال های اخیر با جهشی در فناوری تولید روبرو بوده اند. به نظر می رسد برخی از چراغ ها نظیر چراغ مه شکن، تقریباً غیرضروری باشند اما قوانین خودروسازی و رانندگی حکم می کند که این نوع سیستم های روشنایی برای خودروها نصب شود. در حالی که چراغ های مه شکن جلو، یک لامپ روشنایی اضافی اما مفید هستند، تولید کنندگان خودرو می توانند با استفاده از آنها، خریداران را به سمت مدل های بالاتر اتومبیل با مشخصات و امکانات بهتر، راهنمایی کنند. به عبارت ساده تر، ماشین های جدیدتر، چراغ های مدرن تر و زیباتر دارند. این باعث افزایش فروش محصولات می شود.

معمولاً چراغ های مه شکن جلوی ماشین را می توانید در مدل های متوسط ​​و بالاتر و حتی در خودروهای لوکس نصب کنید؛ در برخی از خودروهای لوکس، این لامپ ها تا حدی به عنوان یک ویژگی زیبایی که نقطه تمایز این خودروها از مدل های قدیمی تر آنها هستند، محسوب می شوند. این چراغ های خاص، همچنین هنگام رانندگی در مه و هوای بارانی و ابری، بسیار مفید هستند.

شاید بارها در شرایط مه آلود رانندگی کرده اید و بارها متوجه شده اید که بسیاری از رانندگان خودروها حتی نمی دانند چگونه از چراغ های مه شکن به درستی استفاده کنند!

بایدها و نبایدهای چراغ مه شکن خودرو به همراه اصول رانندگی در مه
بایدها و نبایدهای چراغ مه شکن خودرو به همراه اصول رانندگی در مه

چراغ های مه شکن؛ بهترین لامپ ها برای چراغ جلوی اتومبیل

در برخی از اتومبیل های جدید، چراغ های مه شکن جلو، به واسطه طراحی چراغ های LED تزیینی، بهینه سازی شده اند. البته همین چراغ های LED هم می توانند نورهایی تولید کنند که به همان اندازه چراغ های مخصوص رانندگی در مه، مفید هستند. چراغ های مدرن تر مشابه با نمونه های قدیمی، برای رانندگی در شرایط هوای بد و بارانی، مه و ابری، مناسب هستند؛ به طور قطع، این چراغ ها برای تزیینات اتومبیل یا نورپردازی خودرو، نصب نشده اند! چراغ های مه شکن و چراغ های LED به گونه ای طراحی شده اند که برای شما و سایر رانندگان جاده، میدان دید بیشتری فرآهم سازند.

چراغ های مه شکن؛ بهترین لامپ ها برای چراغ جلوی اتومبیل
چراغ های مه شکن؛ بهترین لامپ ها برای چراغ جلوی اتومبیل

 

نحوه استفاده از چراغ های مه شکن اتومبیل

چراغ های مه شکن معمولاً توسط یک سوئیچ جداگانه متعلق به کنترل کننده های اصلی روشنایی خودرو کار می کنند. بعضی از اتومبیل ها از “دکمه” برای فعال سازی آنها استفاده می کنند؛ دکمه ای برای چرغ های عقب و دکمه دیگر برای جلوی ماشین (جایی که چراغ های مه شکن جلو نصب شده اند). در بعضی از اتومبیل ها، برای فعال کردن این چراغ ها باید از سوئیچ کنترل چراغ راهنما استفاده می شود؛ برای این کار، به راحتی، دسته راهنما را به سمت خود بکشید تا این چراغ ها روشن شوند.

در اکثر اتومبیل ها نمادی در داشبورد، روبروی فرمان ماشین وجود دارد که هنگام روشن شدن چراغ های مه شکن به شما هشدار می دهد. این نماد، معمولاً نزدیک به نمادی است که نشان می دهد چراغ های خودرو، همگی روشن هستند.

برای چراغ های مه شکن در عقب ماشین، این نماد در خلاف جهت نماد چراغ جلو قرار می گیرد. بیشتر چراغ های مخصوص رانندگی در مه به گونه ای طراحی شده اند که در هنگام خاموش شدن چراغ یا خاموش شدن اتومبیل خودرو، خاموش شوند، بنابراین بیشترین دلیل این که چرا اتومبیل در هوای صاف هنوز هم با این چراغ های مخصوص، رانندگی می کند، عدم توجه راننده و خاموش نکردن آنها است.

نحوه استفاده از چراغ های مه شکن اتومبیل
نحوه استفاده از چراغ های مه شکن اتومبیل

چه موقع باید از چراغ های مه شکن استفاده کنید؟

به نظر می رسد برخی رانندگان تصور می کنند که کوچک ترین میزان مه آلودگی در جاده، دلیل کافی برای روشن کردن چراغ های مه شکن است، اما مطمئناً این دلیل نمی شود که آنها را در اولین لحظات شروع مه یا بارندگی، روشن کنید. بنابراین اجازه دهید توضیح دهیم که چه زمانی باید از آنها استفاده کنید.

چراغ های مه شکن به گونه ای طراحی شده اند که در مواقعی که میدان دید به شدت محدود می شود، بیشتر به دلیل مه آلودگی یا سایر شرایط ضعف دید مانند برف یا باران شدید نیز استفاده شوند. آنها به روشن تر كردن مسیر رانندگی کمک می کنند. از این چراغ نباید برای رانندگی در شرایط معمولی جاده هنگام شب استفاده کرد. این چراغ ها فقط در مواردی باید مورد استفاده قرار گیرند که چراغ های اصلی اتومبیل شما به اندازه کافی، روشنایی نداشته باشد و نتواند خودروی شما را در معرض دید سایر رانندگان جاده قرار دهد.

“وقتی وسعت دید به طور جدی کاهش می یابد، شما باید از چراغ های جلو استفاده کنید؛ به طور کلی وقتی که بیش از 100 متر (328 فوت) را نمی توانید ببینید، این حالت اتفاق می افتد. همچنین می توانید از چراغ های مه شکن جلو یا عقب استفاده کنید اما باید با بهبود دید، مجدداً آنها را خاموش کنید.”

البته چراغ های مه شکن درصورتی که دید، کم باشد، ابزاری اضافی مفید هستند اما فراموش نکنید که روشن کردن این چراغ ها هرگز شما را شکست ناپذیر نمی کند!

باید عاقلانه رفتار کنید؛ اگر نمی توانید فاصله های خیلی جلوتر را ببینید، سرعت خودروی خود را کم کنید و فاصله زیادی با اتومبیل مقابل خود داشته باشید. اگر هوا مه آلود باشد، جاده ها نیز لغزنده هستند، بنابراین فضای بیشتری برای ترمز گرفتن و کاهش سرعت به خودتان بدهید.

چه موقع باید از چراغ های مه شکن استفاده کنید؟
چه موقع باید از چراغ های مه شکن استفاده کنید؟

چه زمانی چراغ های مه شکن را خاموش کنید؟

اگر مه برطرف شده و هوا صاف شده باشد، باید چراغ های مه شکن خودرو را خاموش کنید، زیرا خطر خیره کردن چشم های سایر رانندگان جاده را دارد. از شرایط جوّی پایدار آگاه شوید؛ در حالی که مه معمولاً صبح زود تشکیل می شود، با طلوع خورشید، به تدریج از بین می رود، بنابراین اگر روز خود را با چراغ های مخصوص رانندگی در مه شروع کرده اید، وضعیت را به طور پیوسته ارزیابی کنید و زمانی که مه برطرف می شود، آنها را خاموش کنید.

یک قانون: “شما نباید از چراغ های مه شکن جلو یا عقب استفاده کنید، مگر اینکه وسعت دید به طور جدی کاهش یابد؛ زیرا نور این چراغ ها سایر رانندگان جاده را خیره می کنند و می توانند نور چراغ های ترمز خودرو را نامفهوم نشان دهند. شما باید با بهبود وسعت دید، این چراغ ها را خاموش کنید.”

یکی دیگر از موارد منع استفاده از چراغ های مه شکن، هنگام خیس بودن آن است. روشنایی اضافی این چراغ ها با انعکاس آنها در سطح جاده مرطوب، دو برابر می شود، در حالی که نور قرمز شدید در صورت بارندگی می تواند از طریق شیشه جلوی سایر اتومبیل ها، باعث خیره شدن چشمان رانندگان شود. چراغ های مه شکن جلو نیز می توانند باعث حواس پرتی آنها شوند، به خصوص اگر تنظیمات ضعیفی داشته باشند و بازتاب های خیره کننده ای ایجاد کنند.

چه زمانی چراغ های مه شکن را خاموش کنید؟
چه زمانی چراغ های مه شکن را خاموش کنید؟

سوال مهم درباره رانندگی در مه:  از کدام چراغ ها در مه استفاده می کنید؟

در هوای مه آلود یا شرایط بد با دید کم، باید چراغ های اصلی خودرو را روشن کنید. چراغ های مه شکن باید علاوه بر چراغ های جلو، هنگام کاهش دید در کمتر از 100 متر، روشن شوند.

 

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *