تسمه تایم در خودرو چیست و چه وظیفه را بر عهده دارد؟

تسمه تایم در خودرو چیست و چه وظیفه را بر عهده دارد؟

تسمه تایم در خودرو چیست و چه وظیفه را بر عهده دارد؟

تسمه تایم اتومبیل چگونه کار می کند؟ این تسمه در خودرو چه وظیفه ای دارد و شکل ظاهری آن چگونه است؟ چه زمانی متوجه می شویم که این تسمه معیوب شده است یا به تعویض نیاز دارد؟ آیا تسمه را باید می توان تعمیر کرد یا در صورت خراب شدن فقط باید آن را تعویض کرد؟ و …….

دانستن اینکه تسمه تایم چگونه کار می کند در هر شرایطی مهم است. این تسمه، یک قطعه بسیار مهم در تمام خودروها است که بودن آن به نوعی به سلامت خودرو و رانندگی ایمن کمک می کند. در این بحث تصمیم داریم درباره این تسمه و نقش آن در خودرو صحبت کنیم. امیدواریم که پاسخ مهمترین سوالات خود را درباره عملکرد تسمه تایم پیدا کنید.

برای درک اهمیت کارکرد تسمه تایم در خودرو، یک مثال ملموس و آشکار برای شما ارائه می دهیم که شنیدن آن حالی از لطف نخواهد بود؛ به نمونه زیر دقت کنید:

“فرض کنید در حال نواختن یک ساز هستید؛ باید مطمئن شوید که ضرب های ضبط شده از نظر حجم، تُن صدا یا اندازه با آهنگ ضرب، برابر است. وقتی صدای نواختن خود را پخش می کنید، متوجه می شوید در برخی قسمت ها، آهنگ، خیلی سریع یا خیلی آهسته نواخته شده است و این حالت می تواند بر یکپارچگی آهنگ شما تأثیر بگذارد. اگر در یک گروه موسیقی یا ارکستر قرار است بنوازید، بدون شک با هم گروهی های خود هماهنگ نخواهید شد.”

با توجه به مثال فوق می توان گفت که تسمه تایم به عنوان یک هماهنگ کننده در خودرو عمل می کند. تسمه تایم در واقع در وسیله نقلیه شما برای یک فرآیند احتراق کامل در موتور ضروری است.

و اما باید بدانید که تسمه تایم در اتومبیل چه کاری انجام می دهد؟ …. این تسمه، همان چیزی است که باعث می شود میل لنگ و میل بادامک به چرخش درآید؛ دریچه ها باز و بسته شوند و فرآیند احتراق، اتفاق بیوفتد؛ همه این قسمت ها در هماهنگی کامل با یکدیگر کار می کنند.

تسمه تایم در خودرو چیست و چه وظیفه را بر عهده دارد؟
تسمه تایم در خودرو چیست و چه وظیفه را بر عهده دارد؟

تسمه تایم چه کاری در اتومبیل انجام می دهد؟

تسمه تایم دارای یک سری بریدگی هایی است که میل لنگ را با هماهنگی محور، می چرخانَد. میل لنگ ها برای هماهنگی عملکرد با سرعت آهسته تر بادامک، در نظر گرفته شده اند. به عنوان مثال، دو دور چرخش میل لنگ برابر است با فقط یک دور از چرخش بادامک.

تسمه های تایمینگ (Timing Belts) علاوه بر صرفه جویی در زمان، وظیفه تأمین انرژی پمپ آب، تعادل در شافت و تنظیم پمپ های روغن و تزریق سیال را بر عهده دارند. تسمه های تایمینگ برای عملکرد مناسب تر باید یک کشش متناسب و متعادل داشته باشند. وسایل نقلیه امروزی مجهز به تسمه تایم اتوماتیک با خاصیت کشسانی هستند که نیازی به تنظیم شدن ندارند. اگرچه شل شدن تسمه در وسایل نقلیه مدل قدیمی، هر از چند گاهی به تنظیم نیاز دارد. تسمه های تایم شل شده، مشکل ساز هستند زیرا باعث می شوند این زمان کارکرد، خارج از محدوده مورد نظر باشد.

تسمه تایم چه کاری در اتومبیل انجام می دهد؟
تسمه تایم چه کاری در اتومبیل انجام می دهد؟

تسمه تایم چگونه کار می کند؟

به عنوان بخشی از فرآیند احتراق، دریچه های ورودی باز می شوند تا هوا و سوخت به داخل سیلندرها وارد شود و سپس در مرحله فشرده سازی و احتراق، بسته می شوند. سپس پیستون ها به سمت بالا حرکت می کنند تا مخلوط، فشرده شود. پس از احتراق، پیستون ها به عقب رانده می شوند یعنی به عقب حرکت می کنند تا گازهای خروجی را از طریق دریچه های خروجی که باز شده، خارج سازند. این فرآیند، بارها و بارها با کارکردن خودرو ادامه می یابد. زمان این فرآیندها بسیار مهم است.

اگر یکی از این عملکردها متوقف شود یا کندتر باشد می تواند بر کارایی موتور اثر گذاشته و در نتیجه موجب از دست دادن قدرت و توان و در برخی موارد، از کار افتادن موتور، شود. بنابراین، با توجه به این توضیحات، فکر می کنید که تسمه تایم کجای این فرآیند قرار می گیرد؟ تسمه های تایمینگ متصل به موتور است و از یک قرقره برای چرخاندن میل لنگ و همچنین میل بادامک برای کنترل باز و بسته شدن سوپاپ ها استفاده می کند.

تسمه تایم چگونه کار می کند؟
تسمه تایم چگونه کار می کند؟

تسمه تایم (Timing Belt) یا زنجیر تایم (Timing Chain)؟

در ابتدا، وسایل نقلیه با زنجیر تایم (Timing Chain) تولید می شدند و میل لنگ و میل بادامک را به هم متصل می کردند، اما آنها در بالای سوپاپ ها قرار داشتد نه در بالای محفظه موتور! در دهه 1960، تسمه تایم برای کاربردهایی معرفی شد که درست بر بالای محفظه قرار داشتند. تولیدکنندگان وسایل نقلیه و خودروسازان امروزی، نسبت به زنجیر تایم، نظر خود را تغییر دادند و همچنان از این تسمه ها استفاده می کنند.

تسمه های تایم و زنجیر تایم کار یکسانی را انجام می دهند اما تفاوت های جزئی دارند. تسمه های تایم از لاستیک ساخته شده اند و زنجیرهای تایمینگ شامل زنجیرهای فلزی هستند. تسمه های تایم، ساکت و کم هزینه تر از زنجیرها هستند، با این وجود، دوام زنجیرها بیشتر است و به ندرت نیاز به تعویض دارند.

از طرف دیگر، یک تسمه تایم پس از پیمودن بین 60 تا 90 هزار مایل، نیاز به تعویض دارد. محل تسمه تایمینگ و زنجیر تایم نیز متفاوت است. تسمه های تایمینگ در قسمت خارجی موتور قرار دارند در حالی که زنجیرهای تایمینگ برای دریافت روغن موتور در داخل موتور قرار گرفته اند. برای تعیین اینکه بدانید آیا خودروی شما از تسمه های تایمینگ یا زنجیر تایم استفاده می کند، به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید.

تسمه تایم (Timing Belt) یا زنجیر تایم (Timing Chain)؟
تسمه تایم (Timing Belt) یا زنجیر تایم (Timing Chain)؟

وقتی تسمه تایم، معیوب می شود!

مهم است که تسمه تایم مورد بازرسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که قسمت های تسمه از هر گونه آسیب مانند ترک خوردگی، چسبندگی، بقایای روغنی یا سایر علائم ساییدگی، در امان است.

تسمه های تایمینگ که در شرایط نامناسبی قرار دارند، در معرض شکستگی قرار می گیرند که این حالت می تواند باعث شود موتور کاملاً از کار بیوفتد. هنگامی که یک تسمه تایمینگ، شل شده و جدا می شود، چرخش میل بادامک، متوقف شده و دریچه ها را در حالت باز نگه می دارد. این مسئله، دردسرساز است؛ زیرا میل لنگ همچنان به چرخش خود ادامه می دهد و باعث می شود پیستون ها به سمت بالا و پایین حرکت کرده و احتمالاً با سوپاپ های باز برخورد کنند و در نتیجه، باعث آسیب دیدگی اجزای موتور شود.

اگر متوجه آسیب دیدگی تسمه های تایمینگ شده اید یا علائم خرابی را مشاهده کرده اید، حتماً وسیله نقلیه خود را بلافاصله برای تعویض به یک مرکز خدمات خودرو ببرید.

وقتی زمان تعویض تسمه های تایمینگ فرا می رسد، تعویض پمپ آب را هم زمان در نظر بگیرید. این دو قطعه در کنار هم اهمیت دارند؛ اگر چه هزینه پمپ آب را پرداخت می کنید، در عوض در جایگزینی های آینده، در هزینه های خود صرفه جویی خواهید کرد. تسمه تایمینگ خودروی خود را پس از پیمودن هر 60000 مایل، تعویض کنید تا اطمینان حاصل شود که موتور شما با هماهنگی کامل کار می کند.

وقتی تسمه تایم، معیوب می شود!
وقتی تسمه تایم، معیوب می شود!

چه زمانی باید تسمه تایم تعویض شود؟

در وسایل نقلیه جدید، تسمه تایم یک تسمه لاستیکی است که چرخش میل بادامک و میل لنگ را همزمان موجب می شود؛ در این شرایط، سوپاپ ها با ایمنی حرکت می کنند و موتور شما روشن می شود. این تسمه برای عملکرد وسیله نقلیه شما بسیار مهم است.

چه زمانی باید تسمه تایم تعویض شود؟
چه زمانی باید تسمه تایم تعویض شود؟

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

اتومبیل های جدید معمولاً می توانند 100000 مایل طی کنند بدون اینکه به تعویض تسمه تایم نیاز باشد. ممکن است وسایل نقلیه قدیمی نیاز به تعویض این تسمه ، پس از پیمودن مسافت هایی بیشتر از 60000 داشته باشند. توجه به این نکته مهم است که اگر پمپ آب خراب شود، معمولاً تسمه تایمینگ نیز باید تعویض شود. دلیل این امر این است که غالباً باید تسمه برداشته شود تا پمپ آب تعویض شود.

نشانه هایی که می گویند تسمه تایم، نیاز به تعویض دارد

اگر یک تسمه تایم فرسوده شده باشد ممکن است شروع به لغزیدن کند و خطاهای شدید رخ دهد. متأسفانه، هیچ نشانه مشخصی وجود ندارد که به ما بگوید تسمه تایم خودرو  خراب شده است. معمولاً، وقتی تسمه های تایمینگ خراب می شوند، یک تخریب تدریجی نیست که ما از روی اثرات آن متوجه شویم، بلکه یک اتفاق ناگهانی است. هنگامی که خرابی در تسمه تایم رخ داد، موتور بلافاصله متوقف می شود یا قدرت قابل توجه خود را از دست می دهد. اگر وسیله نقلیه شما دارای زنجیر تایمینگ است، اگر زنجیر، شل باشد ممکن است سر و صدای زیادی ایجاد کند.

برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند در خودرو ناشی از شل شدن تسمه تایم، طبق توصیه های سازنده خودرو، تسمه ها را در زمان مقرر شده تعویض کنید.

 

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *