اهمیت اویل پمپ در خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

اهمیت اویل پمپ در خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

اهمیت اویل پمپ در خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

بازدهی بهتر در مصرف سوخت از طریق اویل پمپ (پمپ روغن) در خودرو فرآهم می شود….

اویل پمپ یا به عبارت دیگر، پمپ روغن (Oil Pump) یکی از اجزای مهم مصرف کننده در موتور ماشین است. این پمپ ها با رساندن روغن در فشار مناسب به سایر اجزای موتور، آنها را در برابر سایش ناشی از اصطکاک و گرمای مضاعف، محافظت می کنند.

از آنجایی که قوانین و مقررات جهانی و استانداردهای زیست محیطی، خودروسازان را به سمت بهبود محصولات خود برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و مصرف سوخت، سوق می دهد، این صنایع تمام مسائل موجود در سیستم موتور خودرو را برای کاهش تلفات ارزیابی می کنند.

انواع اویل پمپ در حال حاضر، روغن را در اکثر اجزای خودرو به گردش در می آورند. طراحان معمولاً پمپ ها را با ابعادی بزرگ تر از اندازه متداول، تولید می کنند تا بتوانند در سخت ترین شرایط کارکرد موتور، همچنان به کار کردن خود با راندمان بالا ادامه دهند. در اکثر اوقات، اویل پمپ انرژی بیشتری مصرف می کند و فشار روغن را به میزان قابل توجهی، بالاتر از حد لازم فرآهم می سازد.

معمولاً این پمپ ها شامل دریچه های کنترل کننده میزان فشار هستند. این نحوه تنظیم فشار، راه حلی مقرون به صرفه و قابل اطمینان برای جلوگیری از فشارهای زیاد در سیال روغن در اویل پمپ به شمار می رود. اما این طراحی ها ناکارآمد بوده و باعث کاهش قابل توجه انرژی روغن با جریان بالا در اکثر موتورهای درون سوز می شوند.

اهمیت اویل پمپ در خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟
اهمیت اویل پمپ در خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

طراحی اختصاصی اویل پمپ برای تأمین جریان کنترل شده

انواع اویل پمپ با جابجایی متغیر در به حداقل رساندن اتلاف انرژی، بسیار مفید هستند. کنترل آنها با جریان روغن و فشار مورد نیاز موتور، امکان پذیر است. این طراحی ویژه برای پمپ های روغن، جریان اضافی روغن را از بین می برد، بار اضافه بر میل لنگ موتور را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در نهایت، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت می شود.

در پمپ روغن با جابه جایی متغیر، تغییر حجم جابجایی، میزان جریان سیال را کنترل می کند. پمپ پره ای، دارای کنترل هیدرولیکی و الکتریکی، محرک هایی است که محفظه پمپ را به حرکت در می آورد. سیگنال های الکترونیکی کنترل کننده و شیرهای برقی کنترل، شرایط فشار متعادل را متناسب با شرایط کارکرد خودرو تغییر می دهند.

مزایای اویل پمپ متغیر در کاهش جریان روغن

مطالعات نشان داده است که اویل پمپ با جابجایی متغیر، قادر به تنظیم فشار روغن به میزان کمتر، 1-2 بار است؛ دامنه وسیع تری از پمپ های استاندارد با جابجایی ثابت، فشار عملیاتی را حدود 4-6 بار ارائه می دهند. این پمپ ها همچنین می توانند دبی بسیار کمتری را برای روغن فراهم کنند. این ترکیب به طور قابل توجهی انرژی مصرفی پمپ روغن را کاهش می دهد، در نتیجه 3٪ -6٪ در مصرف سوخت صرفه جویی می شود. به ویژه، در خودروها با دور موتور بالاتر، مزایای مصرف سوخت، بسیار بیشتر است.

محققان با مطالعات خود همچنین دریافتند که در هنگام گرم شدن موتور، اویل پمپ، روغن را کمتر گرم کرده و روغن با دمای 4 درجه سانتی گراد خنک تر را تولید می کند. بنابراین گرمای کمتری در شیر کنترل فشار ایجاد می شود و گرمای کمتری به روغن اطراف پیستون موتور و حفره ها انتقال می یابد.

طراحی اختصاصی اویل پمپ، کمک به کاهش آلاینده ها و اتلاف انرژی

طراحی اختصاصی اویل پمپ که بتواند جریان روغن را کاهش دهد، باعث افزایش دمای محفظه احتراق و کاهش خنک شدن پیستون می شود؛ همچنین پوشش های فلز سیلندر را 2 تا 6 درجه سانتیگراد گرم می کند. این اثر، میزان انتشار دی اکسید کربن و هیدروکربن ها را 3٪ -5 کاهش می دهد، اما همچنین میزان NOx را تا 3% افزایش می دهد.

هوای ورودی، محفظه احتراق و دمای احتراق و بار موتور، همه به طور چشمگیری بر انتشار ترکیبات NOx تأثیر می گذارند. به طور کلی، کاهش بار موتور باعث کاهش NOx می شود، اما با کاهش جریان روغن، پیستون، اندکی گرم می شود که این تغییر باعث افزایش NOx می گردد.

در طی یک چرخه رانندگی، با گرم کردن، حجم تولید شده از ترکیبات NOx قابل چشم پوشی است. در یک موتور گرم، مقادیر NOx جزئی است، اما با تغییر چند درجه ای حرارت ورودی، به راحتی مقدار انتشار این آلاینده تحت تأثیر قرار می گیرد. اویل پمپ با جریان متغیر، با کمترین تأثیر بر انتشار NOx موجب بهینه شدن مصرف سوخت می شود، زیرا به طور قابل توجهی بر دمای احتراق تأثیر نمی گذارد.

طراحی اختصاصی اویل پمپ، کمک به کاهش آلاینده ها و اتلاف انرژی
طراحی اختصاصی اویل پمپ، کمک به کاهش آلاینده ها و اتلاف انرژی

کاربردهای گسترده اویل پمپ برای انواع خودرو

همه وسایل نقلیه می توانند از فناوری اویل پمپ با جابه جایی متغیر بهره مند شوند زیرا هزینه كمتری دارد و به طور گسترده استفاده می شود. مزایای پمپ روغن با جریان متغیر، مستقیماً با سرعت كارکرد موتور ارتباط دارد و اتومبیل هایی با سرعت های بالاتر، بیشترین سود را خواهند برد.

این نوع اویل پمپ در هر خودرویی که دامنه سرعت و درجه حرارت عملیاتی بالاتری داشته باشد، همچنان یک راهکار بهینه و مقرون به صرفه محسوب می شود. محققان معتقد هستند که هر چه قوانین زیست محیطی، سختگیرانه تر شوند، پمپ روغن با جریان متغیر به یک راهکار عادی تر تبدیل می شود.

کاربردهای گسترده اویل پمپ برای انواع خودرو
کاربردهای گسترده اویل پمپ برای انواع خودرو

علائم و نشانه های خرابی اویل پمپ چیست؟

اگر چه ممکن است اکثر شما هرگز نیازی به تعویض اویل پمپ نداشته باشید اما در صورت بروز مشکل در وسیله نقلیه، مهم است که علائم آن را بدانید. پمپ روغن خودروی بخشی جدایی ناپذیر از عملکرد موتور وسیله نقلیه شما است و در صورت خرابی می تواند آسیب جدی به خودروی شما وارد کند. اویل پمپ موتور، روغن را از مخزن بیرون می کشد و آن را از طریق فیلتر روغن، به سمت بلبرینگ ها پمپ می کند.

1-چراغ هشدار روغن روی داشبورد روشن می شود

به احتمال زیاد اولین علامت خرابی اویل پمپ خودرو این است که چراغ موتور یا چراغ روغن روی داشبورد روشن می شود تا شما را از وجود مشکلی آگاه کند. لبته همیشه هم اینطور نیست و اغلب اوقات راننده متوجه این روشنایی هشدار دهنده نمی شود یا آن را نادیده می گیرد!

به طور معمول اگر چراغ روغن روشن باشد، نشانه کم بودن فشار روغن است. این نشانگر، خودکار نیست و الزاماً نشان نمی دهد که که پمپ روغن مشکل دارد؛ ممکن است مشکل در نشتی از اویل پمپ باشد یا موتور خودرو در حال روغن سوزی باشد. با بررسی حجم روغن موتور و افزودن روغن در صورت کم بودن آن می توانید این مشکل را حل کنید.

2-کاهش فشار روغن

اویل پمپ خراب، توانایی پمپاژ مناسب روغن از طریق سیستم را از دست می دهد. این شرایط منجر به کاهش فشار روغن می شود که می تواند منجر به آسیب های بیشتری در خودرو شود.

3-افزایش دمای کارکرد موتور

روغن، اصطکاک قطعات موجود در وسیله نقلیه را کاهش می دهد. این به نوبه خود درجه حرارت را هنگام کارکرد خودرو تنظیم می کند. وقتی جریان روغن موتور کاهش می یابد، قطعات به درستی روغن کاری نمی شوند و در نتیجه بیش از حد گرم می شوند. افزایش اصطکاک منجر به افزایش دما و احتمالاً مشکلات بیشتر در حین رانندگی در جاده می شود.

4-سر و صدای زیاد از موتور خودرو

سیستم بالابر هیدرولیکی وسایل نقلیه قسمت مهمی از عملکرد موتور خودرو هستند و مهم است که روغن کاری شوند. هنگامی که موتور به درستی کار می کند، این بالابرها عملاً بی صدا و آرام هستند، اما وقتی جریان روغن به بالابرها قطع می شود، شروع به تولید صدا می کنند و به طور ناهماهنگ، دچار ساییدگی می شوند. تعویض بالابر، بسیار گران است، بنابراین مهم است که به درستی روغن کاری شوند.

در صورت خراب شدن اویل پمپ، علاوه بر بالابرهای هیدرولیکی، ممکن است سوپاپ هم شروع به سر و صدا کند. همه این قطعات نیز باید به درستی روغن کاری شوند. اویل پمپ خراب ممکن است باعث ایجاد صدای اضافی بیشتری از سیستم سوپاپ شود.

بعید به نظر می رسد که خودروها هرگز دچار خرابی اویل پمپ نشوند، اما اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، ممکن است لازم باشد وسیله نقلیه خود را چک کنید. همیشه بهتر است قطعات را به محض اینکه مشکلی را مشاهده کردید تعمیر کنید؛ زیرا فرسودگی طولانی منجر به کاهش عمر موتور خودروی شما می شود.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *