انواع لنت خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

انواع لنت خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

انواع لنت خودرو چیست و علائم خرابی آن کدام است؟

لنت خودرو، یک قطعه بسیار مهم در وسیله نقلیه است که اهمیت وجود آن در هر لحظه، بیش از هر چیز دیگری احساس می شود. کسانی که عاشق سرعت در رانندگی هستند شاید از وجود لنت ها احساس نارضایتی کنند اما این یک واقعیت است! متوقف کردن خودرو در زمان مناسب، بسیار بیشتر از شتاب داشتن در جاده یا خیابان، اهمیت دارد. این به سلامتی خودرو و سرنشینان آن مربوط می شود. با توجه به این نکته، لنت های ترمز، مناسب و سالم، تا حدی موجب اطمینان و ایمنی رانندگان در جاده ها هستند.

خب! به نظر شما لنت خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟ به زبان ساده، لنت ها در خودرو، قطعه ای هستند که فشار و اصطکاک لازم را به روتورهای ترمز وارد می کنند و موجب می گردد ماشین متوقف شود.

توضیحات فنی درباره قطعات لنت در خودروها نشان می دهد که چگونه آنها صفحات حفاظت شده با متریال فولادی هستند و مواد چگونه بر اساس ویژگی اصطکاک به سطح آنها متصل شده اند. این اصطکاک در لنت خودرو برای تبدیل انرژی های جنبشی و حرارتی خودرو مفید است.

سطح اصطکاک لنت ها به سمت روتور یا چرخنده است. هر زمان که راننده ترمز می گیرد، ارتباط این جفت لنت را روی روتور در حال چرخش، قطع می کند، ماشین کند می شود یا بسته به فشار وارد شده روی ترمز، خودرو متوقف می شود. عدم وجود لنت ترمز مناسب و سالم در ماشین منجر به فرسودگی چرخ ها، کاهش قدرت ترمز و در نهایت، یک سیستم آسیب دیده در ترمزها می شود.

با این وجود بسیاری از رانندگان از چگونگی و چرایی لنت ترمز آگاه نیستند. انواع مختلف لنت، متناسب با مدل های مختلف خودرو در بازار موجود است. اجازه دهید نگاهی به این قطعات مهم و حساس بیاندازیم.

انواع لنت خودرو
انواع لنت خودرو

انواع لنت خودرو را بهتر بشناسیم

تقسیم بندی بر اساس مواد سازنده

1-لنت خودرو؛ نیمه فلزی

درصد بیشتری از انواع لنت خودرو، شاید همین مدل لنت های نیمه فلزی باشند؛ این لنت ها از 30 تا 65 درصد فلز تشکیل شده اند. سایر مواد به کار رفته در ساختار این لنت ها می تواند شامل الیاف فولادی، سیم و مس باشد. پس از ادغام ترکیبات سازنده اولیه، این عناصر توسط رزین آلی به همدیگر متصل می شوند. در این قسمت، لنت به شکل از پیش تنظیم شده، به قالب تبدیل شده و در کوره، پخته می شوند و در نتیجه دوام بیشتری پیدا می کنند.

استحکام لنت ترمز نیمه فلزی، یکی از مهم ترین مزایای آنها محسوب می شود. لنت های نیمه فلزی در برابر گرما مقاوم هستند و در روتورها بسیار راحت تر از لنت های سرامیکی عمل می کنند. قیمت لنت های نیمه فلزی، ارزان تر است و در صورت وجود 60٪ فلز در ساختار آن می توانید مطمئن باشید که یک ترمز قوی و مؤثر را خواهید داشت.

در واقع، لنت های ترمز، نیمه فلزی شاید به بهترین وجه، مناسب اتومبیل های مسابقه ای با عملکرد بالا باشند. اگر شما وسیله نقلیه دارید که با سرعت 60 مایل در ساعت می توانید رانندگی کنید، حتماً این نوع از لنت خودرو مناسب شما است.

همانطور که در مورد انواع لنت ها جوانب منفی نیز وجود دارد، در این حالت هم، مهمترین عیب لنت های نیمه فلزی، واکنش نامطلوب نسبت به دمای پایین است.

2- لنت خودرو، سرامیکی

انواع لنت خودرو از جنس سرامیک، بهترین و محبوب ترین لنت ها هستند. این لنت ها می توانند گرمای تولید شده ناشی از سخت ترین و شدیدترین توقف را جذب کنند. ترمز قوی برای وسیله نقلیه بسیار اهمیت دارد، که لنت های سرامیکی این ویژگی را برای یک خودرو فرآهم می کنند.

این لنت ترمز از الیاف سرامیکی و مواد پر کننده از نوع مشابه تشکیل شده اند؛ این لنت ها بدون تولید سروصدا کار می کنند. لنت هایی که از سرامیک تهیه شده اند در مقایسه با لنت های حاوی ترکیبات آلی، ماندگارتر هستند و بهتر عمل می کنند. یک عیب عمده برای لنت خودرو ساخته شده از مواد سرامیکی اسن است که مدت زمان گرم شدن آنها تا دمای عملکرد، نسبتاً طولانی تر است.

3- لنت خودرو با درصد فلز کمتر

این لنت ها حاوی ترکیبات آلی، فرموله شده با 10 تا 30٪ مس یا فولاد هستند. این ساختار باعث می شود به انتقال گرما کمک کند. این لنت ها پر سر و صدا هستند؛ فلز اضافه شده به ترکیب اولیه ساخت آن می تواند مقدار زیادی گرد و غبار فلزی ایجاد کند.

4- لنت خودرو آلی غیر آزبستی (لنت های فاقد آزبست)

همانطور که از نام این مدل لنت خودرو بر می آید، این قطعات عمدتاً از مواد آلی ساخته شده اند. زمان های قدیم که از آزبست برای ساخت آنها استفاده میشد، نگرانی های بهداشتی و ایمنی اغلب درباره این ماده معدنی وجود داشت. به تدریج، ساختار این لنت ها اصلاح شدند و به جای آزبست، الیاف شیشه یا لاستیک به کار رفت. به این ترتیب باعث شده است که لنت ها نرم تر و نسبتاً ساکت عمل کنند.

لنت های غیر آزبستی با ساختار آلی علی رغم اینکه روی دیسک های ترمز، راحت تر عمل می کنند و فقط برای رانندگی روزانه در جاده مناسب هستند. با وجود قیمت گران تر این مدل لنت ترمز، حداقل با اشکالات کمتری همراه است.

کدام لنت خودرو را خریداری کنیم؟

وقتی نوبت به خرید و نصب لنت ترمز می رسد، هیچ راهی بهتر از آن نیست که کامل، تحقیق کنید. قبل از خرید باید از مکانیک خودروی خود سوال کنید. یا می توانید از یک فروشنده معتبر و با تجربه اطلاعات لازم را دریافت کنید.

یک اتفاق نظر وجود دارد که خودروهای سبک و ماشین های سواری بهتر است از لنت های ترمز با ساختار آلی استفاده کنند. این مدل های لنت ترمز، قدرت توقف مورد نیاز را برای خودرو تأمین می کنند، در حالی که حداقل سروصدا را دارند. همچنین خرید آنها نسبتاً ارزان تر است.

برای خودروهای لوکس، پر شتاب یا خودروهای مسابقه ای و خاص، لنت های ترمز سرامیکی نیمه فلزی یا لنت خودرو با عملکرد بالا توصیه می شود. هر دو لنت، ترمزهای قوی را فرآهم می کنند.

و در آخر، رانندگان کامیون و وسایلی که بار قابل توجهی را حمل می کنند، به لنت ترمز با ساختار فلزی، بیشتر نیاز دارند.

کدام لنت خودرو را خریداری کنیم؟
کدام لنت خودرو را خریداری کنیم؟

علائم لنت خودرو خراب چیست؟

اگر ترمز خودروی شما پر سر و صدا عمل می کند، پدال ترمز، ضربه می زند یا ترمزها واکنش ضعیفی نشان می دهند، ممکن است لازم باشد لنت ترمز را تعویض کنید.

لنت های ترمز جز مهمی از سیستم ترمز ماشین هستند و اصطکاک را برای کند شدن وسیله نقلیه شما فراهم می کنند. از آنجا که لنت خودرو یک قطعه قابل فرسایش هستند، لنت ها با گذشت زمان فرسوده می شوند و باید تعویض شوند. معمولاً خراب بودن یا خرابی لنت های ترمز علائمی را ایجاد می کند که به راننده هشدار می دهد ممکن است وسیله نقلیه به سرویس نیاز داشته باشد.

در مورد علائم خرابی لنت ترمز در خودرو به نشانه های زیر توجه کنید:

علائم لنت خودرو خراب چیست؟
علائم لنت خودرو خراب چیست؟

 

1- سر و صدای زیاد هنگام ترمز گرفتن خودرو

رایج ترین نشانه خرابی در لنت خودرو، ترمزهای پر سر و صدا است. لنت های ترمز در اثر فرسودگی گرد و غبار جمع می کنند، که اگر بیش از حد شود، ممکن است باعث لرزش و سروصدای زیاد شود. وقتی صفحات پشتی لنت ساییده شود معمولاً این اتفاق می افتد.

2- پدال ترمز، حالت ضربه زدن دارد

یکی دیگر از علائم خرابی لنت خودرو، ضربه زدن پدال ترمز است. لنت هایی که شدید یا غیر طبیعی ساییده شده اند، این حالت را ایجاد می کنند. همچنین ضربه زدن پدال ترمز ممکن است نشان دهنده وجود یک مشکل احتمالی در روتور باشد.

3- پاسخ ضعیف خودرو هنگام ترمز گرفتن

لنت خودرو خراب یا ساییده شده منجر به عدم پاسخ مناسب هنگام ترمز گرفتن می شود. اگر لنت ترمز بیش از حد گرم یا به شدت فرسوده شده باشد، ممکن است از ظرفیت کامل آنها برای کاهش سرعت خودرو جلوگیری شود.

اگر شک دارید که لنت خودرو فرسوده است یا در حال سر و صدا هستند، سیستم ترمز وسیله نقلیه را از طریق یک تکنسین حرفه ای بازرسی کنید. در صورت لزوم، این افراد می توانند لنت های ترمز را برای شما تعویض کنند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *