اصطلاحات رایج در صنعت خودروسازی که بهتر است بدانید

اصطلاحات رایج در صنعت خودرو

اصطلاحات رایج در صنعت خودرو به مجموعه عبارت ها، کلمات یا مخفف های انگلیسی گفته می شود که نشان دهنده یک یا چند ویژگی در خودرو می باشند. اگر راننده تازه کار هستید حتماً با اکثر این اصطلاحات آشنایی ندارید. اما بسیاری از رانندگان حرفه ای و کسانی که سال های سال است مالک خودرو هستند با آن رانندگی کرده ‌اند این اصطلاحات را می شناسند. هنوز هم افرادی هستند که اصطلاحات متداول در صنعت خودرو را چندان نمی شناسند.

آشنایی با اصطلاحات رایج در صنعت خودرو کمک می‌کند ماشین خود را بهتر بشناسید. اطلاع داشتن از یک وسیله نقلیه، هم برای خرید ماشین، شما را راهنمایی می‌کند و هم وقتی صاحب ماشین هستید می توانید عیب، نقص یا مشکلات خودرو را بشناسید. به علاوه با تکیه بر آشنایی با این اطلاعات به راحتی می توانید نسبت به عیب یابی، تعمیرات و تعویض قطعات آسیب دیده هم اقدام کنید.

در ادامه، با متداول ترین و پرکاربردترین اصطلاحات رایج در صنعت خودرو آشنا می شوید. این اصطلاحات هم به موارد فنی مربوط بوده و هم حوزه عملکرد خودرو هنگام رانندگی را شامل می شود.

معروف ترین اصطلاحات رایج در صنعت خودرو


اصطلاحات رایج در صنعت خودرو


1-ترمز ABS

یکی از اصطلاحات رایج در صنعت خودرو که تقریباً همه ما نام آن را شنیده ایم، ترمز ABS است. معنای ترمز ABS یعنی ” قفل شونده ” که باعث می شود خودرو به طور ناگهانی متوقف گردد. به واسطه ترمزهای ABS، رانندگی بسیار ایمن تر خواهد بود. ترمز ABS در خودروهای جدید امروزی وجود دارد. حتی اگر چرخ ماشین شما در حوادث، لغزندگی جاده، شتاب زیاد و موارد حساب نشده، با اختلال روبرو شود، ترمزهای ABS کمک می کند خودروی شما متوقف شده و از واژگونی جلوگیری می کند.

ترمز ABS در حقیقت، یک دستگاه الکترونیکی است که بر اساس فشار سیال هیدرولیک در کمتر از یک ثانیه می تواند عملکرد لنت ترمز و دیسک را سرعت ببخشد. این یعنی ترمز، قفل می شود و ماشین با ایمنی بالا می ایستد.

2-APS یا سیستم هوشمند صوتی برای پارک خودرو

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در صنعت خودرو ،APS  یا همان سیستم کمکی برای پارک خودرو است. سیستم های هوشمند هشدار دهنده یا کمک پارک خودرو، همان سنسورهایی هستند که با نزدیک شدن به یک مانع از طریق ایجاد صوت، راننده را مطلع می کنند. خودرو های مدرن دارای سنسور صوتی در سپر عقب ماشین هستند. اکثر خودروهای لوکس، علاوه بر سپر عقب ، سنسور صوتی پارک خودرو را در سپر جلوی ماشین و طرفین خودرو نیز دارند.

علاوه بر سیستم هوشمند صوتی برای پارک خودرو که در ماشین های مدرن وجود دارد برخی از خودروهای خارجی و خودروهای وارداتی دارای یک مانیتور داخل ماشین هستند که به دوربین ۳۶۰ درجه متصل است و نمای کامل از عقب خودرو را نمایش می دهد.


اصطلاحات رایج در صنعت خودرو


3-فول آپشن در خودرو

یکی از اصطلاحات رایج در صنعت خودرو که بسیاری از جوانان امروزی آن را بیان می کنند و در اکثر معاملات خرید و فروش ماشین هم استفاده می شود، عبارت فول آپشن است. معادل انگلیسی فول آپشن به صورت FULL OPTION می ‌باشد و به معنای این است که یک خودرو چه گزینه هایی را دارد و بر چه اساسی طراحی شده که مزیت بزرگ برای آن محسوب می ‌شود. در واقع فردی که قصد خرید یک خودرو را دارد، به آپشن‌های آن توجه می‌کند؛ یعنی گزینه‌ های خود را از هر نظر مورد بررسی قرار می دهد.

عبارت فول آپشن در خودرو یعنی ماشینی که از هر نظر کامل و مجهز است. خودروهای لوکس جزو خودروهای فول آپشن دسته بندی می شوند.

4-سیستم راداری ضد تصادف یا CRS

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در صنعت خودرو، اصطلاحی است که برای سیستم های پیشرفته در خودروهای لوکس امروزی نصب می شود و به سیستم راداری ضد تصادف معروف است. این سیستم بر اساس امواج رادیویی، مانع را در مقابل خودرو در فاصله های بیشتر، شناسایی می کند و با هشدار دادن به راننده می ‌تواند از تصادف جلوگیری نماید. سیستم راداری ضد تصادف در خودرو، هنگام تغییر مسیر ناگهانی خودرو به راننده اطلاع می دهد تا برای جلوگیری از حادثه، مسیر خود را تغییر دهد یا ترمز کند.


اصطلاحات رایج در صنعت خودرو


5-مرکز کنترل الکترونیکی خودرو یا ECU

یکی دیگر از متداول ترین اصطلاحات رایج در صنعت خودرو، ECU یا مرکز کنترل الکترونیکی خودرو است. این اصطلاح برای خودروهای انژکتوری متداول است. برای اینکه عملکرد این ماشین ها بهینه باشد و از نظر آلایندگی یا سیستم های هشدار در بهترین وضعیت قرار داشته باشند، مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی هستند.

ECU برای سیستم هشدار دهنده دما، سیستم هشدار دور موتور، سنسورهای ضربه و اکسیژن و …، عمل می کند. با این سیستم هوشمند، شیوه سوخت رسانی و حرکت خودرو در هر حالت فرآهم می شود. زمانی که هر قسمت از این سنسورها یا سیستم سوخت رسانی و … دچار مشکل شود، این بخش باید از طریق یک مکانیک با دستگاه مخصوص بررسی شود. عیب یابی سیستم های انژکتوری خودروها به مهارت و تجربه نیاز دارد.


مقاله پیشنهادی : پمپ بنزین یا پمپ سوخت در خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟


6-سیستم تزریق سوخت الکترونیکی یا EFI

سیستم تزریق سوخت الکترونیکی یا EFI یکی از اصطلاحات رایج در صنعت خودرو است. این سیستم می تواند فرآیند تزریق سوخت به موتورهای انژکتوری را کنترل کند. سوخت و هوا باید به نسبت با هم مخلوط شوند تا احتراق با حالت بهینه صورت گیرد. این سیستم می تواند احتراق را برای رانندگی در شرایط مختلف تنظیم کند.


اصطلاحات رایج در صنعت خودرو


7-سیستم ردیابی یا مسیریابی یا GPS

یکی از اصطلاحات رایج در صنعت خودرو، GPS نام دارد. این پنل هوشمند فقط روی برخی از خودروها وجود دارد. سیستم مسیریابی هوشمند یا GPS عموماً در ماشین های لوکس وجود دارد و از طریق نقشه ای که روی مانیتور داخل کابین خودرو وجود دارد می تواند مسیر حرکت را نشان دهد.


اصطلاحات رایج در صنعت خودرو


سخن پایانی

برخی مهمترین اصطلاحات رایج در صنعت خودرو را در قسمت بالا اشاره کردیم. این اصطلاحات، متداول ترین عبارت ها هستند که حتی رانندگانی که اطلاعات یا دانش خودرویی ندارند آنها را استفاده می کنند. یک مکانیک، اصطلاحات مخصوص به خود را به کار می‌ برد؛ همچنین اصطلاحات فنی خودرو هم متفاوت هستند. جالب است بدانید که برای آپشن خودرو هم اصلاحات دیگری وجود دارد و در حقیقت، این اصطلاحات برای خودرو آنچنان گسترده هستند که هر یک از قسمت های وسیله نقلیه را می‌توانند توضیح دهند. به این ترتیب دانش خودرو ایجاب می کند یک دیکشنری شامل اصطلاحات رایج در صنعت خودرو در دسترس قرار داشته باشد.

اصطلاحات رایج در صنعت خودرو برای خودروهای ساخت داخل، خودروهای انژکتوری، خودروهای بنزینی، گازی یا خودروهای دوگانه سوز هم تعریف می شود.

بسیاری از اصطلاحات در حوزه موارد فنی نوشته شده اند، بنابراین برای توضیح مفهوم آن ها نیاز است که در مباحث جداگانه به هر یک مجزا پرداخته شود. به طور مثال، سیستم عملکرد سوپاپ ماشین یا سیستم کنترل و ثابت کننده سرعت، دو واژه دیگری هستند که توضیح آنها از حوصله این بحث خارج است.

اصطلاحات رایج در صنعت خودرو برای خودروهای برند نظیر BMW، یا خودروی مرسدس بنز با خودروهای معمولی و سطح پایین، متفاوت است. برای آشنایی با هر اصطلاح باید  خودروسازی همان برند را بررسی کنید.

دانستن این اصطلاحات کمک می کند که بتوانید عیب یابی خودرو را انجام دهید و یا حتی به عنوان یک راننده، خودتان به تنهایی مشکلاتی که برای ماشین به وجود می آید بررسی کنید. این واژه ها هنگام خرید خودروی نو به کمک شما می آیند.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *