ترفندهایی برای خرید روغن موتور که در پول شما صرفه جویی می کنند

خرید روغن موتور

نکات مهم در خرید روغن موتور برای ماشین چیست؟ چگونه بهترین روغن موتور را انتخاب کنیم؟ بهترین مارک روغن موتور چه ویژگی هایی دارد؟ آیا خرید اینترنتی روغن موتور برای ماشین مناسب است یا خیر؟

روغن کاری موتور ماشین، تمیز کردن دوره ای موتور و تعویض روغن یکی از راهکارهایی است که موجب می شود خودرو عملکرد روان تری داشته باشد. انتخاب و خرید روغن موتور برای ماشین به اندازه ای اهمیت دارد که حتی می‌تواند در مهار خوردگی در قطعات خودرو تاثیر گذار باشد.

معیارهای اصلی شما برای خرید بهترین روغن موتور چیست؟ چگونه یک روغن موتور مناسب را انتخاب می کنید؟ چه شاخص هایی را باید در روغن موتور جستجو کنید؟

سوالات فوق، مهمترین مباحثی هستند که برای انتخاب و خرید بهترین مارک روغن موتور مطرح می‌شوند. اینکه روغن خودرو از چه مواد معدنی و مواد مصنوعی ساخته شده و شاخص ویسکوزیته آن چگونه است، بسیار اهمیت دارد. در تهیه و تولید روغن موتور استانداردهای صنعتی به کار می رود. قبل از این که روغن موتور را بخرید، تمام اطلاعاتی را که نیاز دارید باید در نظر بگیرید.

خرید روغن موتور مصنوعی یا روغن موتور حاوی مواد معدنی؟


خرید روغن موتور


برای خرید روغن موتور ابتدا باید نوع روغنی که در موتور خودروی شما استفاده شده بشناسید. روغن های موتور در بازار وجود دارند که حاوی مواد معدنی حاصل از تصفیه نفت هستند. روغن های مصنوعی یا همان روغن های سنتزی، ترکیباتی هستند که با مخلوط کردن چند جزء اولیه تولید شده اند.

روغن موتور به صورت نیمه سنتزی، روغن هایی هستند که ترکیبی از روغن معدنی و روغن سنتزی برای آنها به کار رفته است. برای هر یک از انواع روغن های فوق، یک ویسکوزیته خاصی تعریف شده است که ما به عنوان درجه روغن موتور از آن صحبت می‌کنیم.

ویسکوزیته برای خرید روغن موتور بسیار اهمیت دارد. ویسکوزیته، خاصیتی است که ظرفیت مقاومت سیال در برابر جریان پیدا کردن را هنگام سرد یا گرم شدن تعریف می کند.


مقاله پیشنهادی : اصطلاحات رایج در صنعت خودروسازی که بهتر است بدانید


همان طور که می دانید دمای موتور ماشین می تواند تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد هم افزایش پیدا کند، بنابراین یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب و خرید روغن موتور این است که به عدد گرانروی و ویسکوزیته که برای خودروی شما معرفی شده، توجه کنید. هر چه عدد ویسکوزیته کمتر باشد، محصول یا همان روغن موتور در دماهای پایین هم کارآمد است.

اگر اطلاعاتی درباره خرید روغن موتور ندارید حتماً با مکانیک خودروی خود مشورت کنید. می توانید اطلاعات لازم را از فروشندگان روغن موتور در وب سایت های اینترنتی هم به دست بیاورید. خرید اینترنتی روغن موتور مزایا و معایبی دارد.

ویژگی های انواع روغن موتور خودرو


خرید روغن موتور


به دنبال بحث بالا درباره خرید روغن موتور، در این قسمت سه  دسته اصلی از روغن های موجود برای موتور خودرو را معرفی می کنیم. هر یک از این روغن ها، ویژگی های فیزیکی ظاهری متفاوتی دارند.

1- روغن های معدنی

اولین گزینه برای خرید روغن موتور، روغن های معدنی هستند. این روغن ها برای خودروهای قدیمی تر با موتور معمولی مناسب هستند. روغن های معدنی از تصفیه نفت به دست می‌آیند. از نظر بافت و ضخامت، روغن های معدنی در مقایسه با روغن های سنتزی یا نیمه سنتزی، ضخیم تر هستند.

در خودروهایی که در شرایط آب و هوایی معتدل، برای رانندگی به کار می روند، باید از روغن های معدنی استفاده کرد. این روغن ها با دمای شدید سازگار نیستند. پایداری اکسیداسیون روغن های معدنی نسبت به انواع دیگر روغن موتور، کمتر است، بنابراین باید تغییرات بیشتری نسبت به روغن های سنتزی داشته باشند. مهم ترین مزیت خرید روغن موتور از گروه روغن های معدنی، هزینه ارزان‌تر آنها است.

2- روغن های نیمه مصنوعی یا نیمه سنتزی

دومین گروه از روغن های مناسب برای خودرو، روغن های نیمه مصنوعی یا نیمه سنتزی هستند. خرید روغن موتور از این گروه موجب می‌شود خودرو به صورت بهینه عمل کند. روغن های نیمه سنتزی در واقع ترکیبی از روغن معدنی و روغن سنتزی هستند. این ویژگی در روغن های نیمه مصنوعی باعث می شود خاصیت و ویژگی های آن برای عملکرد خودرو، بهتر شود.

قیمت خرید روغن موتور از این گروه روغن، مناسب تر بوده و کیفیت روغن بسیار بهینه سازی شده است. تغییرات شرایط آب و هوایی و شرایط عملکرد خودرو بر روی روغن موتور تاثیری ندارد.

3- روغن های مصنوعی یا سنتزی

یکی دیگر از انواع روغن هایی که در خرید روغن موتور می توانید انتخاب کنید روغن های سنتزی نام دارند. روغن های مصنوعی برای افزایش قابلیت ها و کارایی خودرو اصلاح شده اند. این روغن ها نسبت به روغن معدنی ناخالصی کمتری دارند، بنابراین کیفیت آن بسیار بالا است.

روغن های مصنوعی برای موتور خودروهایی طراحی شده اند که کارایی بالاتری دارند و در حقیقت، آنها را جزو وسایل نقلیه مدرن امروزی یا خودروهای مخصوص مسابقات اتومبیلرانی طبقه بندی می کنیم.

در حالی که روغن مصنوعی در شرایط دمایی بسیار بالا مقاوم است، باعث می ‌شود موتور سرد خودرو به راحتی روشن شود. با خرید روغن موتور از گروه روغن های سنتزی، موقعیتی را فراهم می کنید که تعمیرات و نگهداری موتور بسیار ساده تر انجام شود. در خودروهایی که روغن های سنتزی برای آنها استفاده شده معمولاً فاصله بین تعویض روغن بیشتر می شود؛ چون روغن، کیفیت بالایی دارد و در مدت زمان بیشتری برای خودرو کار می کند.

برای خرید روغن موتور به دنبال چه معیارهایی باشیم؟


خرید روغن موتور


اکنون که با انواع روغن موتور آشنا شدید شاید به دنبال این هستید که استانداردهای لازم برای خرید روغن موتور چیست؛ حتماً به این فکر می کنید که هنگام انتخاب بهترین مارک روغن موتور به کجا مراجعه کنید یا چه سوالاتی را از فروشنده بپرسید!

زمانی که برای خرید روغن موتور مراجعه می‌کنید می‌توانید استانداردهای محصول را روی بسته بندی مشاهده کنید. در اولین قدم، بهتر است از مدل موتور در خودرو که روغن برای آن طراحی شده مطلع شوید. موتور شما دیزلی است یا بنزینی؟ سطح عملکرد موتور خودروی شما چگونه است؟… شما مطمئن شوید که روغن موتور دقیقاً متناسب با خودروی شما باشد. برخی از استانداردهای شده برای توصیف روغن موتور مناسب وجود دارد که باید از آنها اطلاع پیدا کنید.

استاندارد ACEA

این استاندارد برای روغن موتور اعلام شده و متعلق به انجمن تولیدکنندگان اتومبیل اروپا (European Automobile Manufacturers’ Association) است. این استاندارد، یک شاخص کیفیت برای روغن خودرو به شمار می رود که توسط یک حرف و یک عدد تعیین می شود (به عنوان مثال A1).

به مثال های زیر درباره این استاندارد دقت کنید:

  • A: روغن موتورمناسب، طراحی شده برای موتورهای بنزینی
  • B: روغن خودرو طراحی شده برای موتورهای دیزل، خصوصی
  • C: روغن خودرو برای موتورهای سبک مجهز به مبدل های کاتالیزوری یا فیلتر های ذرات
  • E: روغن خودرو برای وسایل نقلیه کسب و کارها و کامیون ها

این عددها، عملکردهای خاصی را که روغن خودرو باید ارائه دهد نشان می دهد.

ACEA2016  به صورت زیر شرح می دهد:

  • 3 دسته روغن خودرو برای موتورهای بنزینی و دیزلی: A3/B3, A3/B4, A5,B5
  • 5 دسته روغن خودرو برای وسایل نقلیه مجهز به دستگاه کنترل آلودگی: C1, C2, C3, C4, C5
  • 4 دسته روغن خودرو برای وسایل نقلیه تجاری و کامیون های E4, E6, E7, E9 که دو دسته برای وسایل نقلیه مجهز به دستگاه کنترل آلودگی است: E6, E9.

استاندارد SAE

این استاندارد یکی از مواردی است که برای خرید روغن موتور بهتر است به آن توجه کنید. استاندارد SAE که توسط انجمن مهندسان خودرو (Society of Automotive Engineers) تعیین شده است، درجه گرانروی روغن را توصیف می کند. این درجه در جلوی مخزن نشان داده شده است: شاخص 00w00.

استاندارد API

تأسیس شده توسط موسسه نفت آمریکا (American Petroleum Institute )، روغن موتور را با توجه به چندین معیار طبقه بندی می کند: قدرت پراکندگی، محافظت در برابر سایش، اکسیداسیون ، خوردگی و مواد شوینده.

در این طبقه بندی موارد زیر دیده می شود:

  • اولین دستور، کاربردها را توصیف می کند.
  • روان کننده ها برای موتورهای بنزینی با حرف S طبقه بندی می شوند.
  • روان کننده ها برای موتورهای دیزلی، حرف C دارند.
  • متن دوم، شدت شرایطی را که روغن می تواند تحمل کند توصیف می کند. هر چه رتبه حرف “بیشتر” در حروف الفبا باشد، کیفیت روغن بالاتر است. به عنوان مثال، روغن SH عملکرد کمتری نسبت به روغن SN خواهد داشت.
  • روان کننده های خاص می توانند همزمان نیازهای هر دو دسته S و C را برآورده کنند.
دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *