نحوه بستن زنجیر چرخ در روزهای برفی

نحوه بستن زنجیر چرخ در روزهای برفی

زنجیرچرخ از جمله وسایل ضروری در سفرهای زمستانی و کوهستانی است و با سرد شدن هوا لزوم اقدامات پیشگیرانه برای حفظ جان و ایمنی مسافران افزایش می‌یابد. از طرفی با توجه به احتمال تغییرات آب ‌وهوایی در برخی نقاط بهتر است همیشه زنجیرچرخ به همراه داشته باشید و آموزش لازم را در مورد نحوه بستن آن ببینید. در ادامه مطلب با انواع زنجیرچرخ و نحوه بستن آن آشنا خواهیم شد.

نحوه بستن زنجیر چرخ در روزهای برفی
نحوه بستن زنجیر چرخ در روزهای برفی

انواع زنجیرچرخ

  • زنجیرچرخ تکی

این نوع زنجیرچرخ از جنس آهن بوده و از دو زنجیر موازی طولی بلند و زنجیرهای کوتاه عرضی تشکیل شده است.

  • زنجیرچرخ زوجی

زنجیرچرخ زوجی نیز مانند شکل تکی آن از زنجیرهای طولی و عرضی تشکیل شده است و تنها تفاوت این دو در تعداد رشته‌های طولی است که در نوع زوجی سه زنجیر طولی و رشته‌های عرضی ضربدری شکل استفاده شده است.

  • زنجیرچرخ نانو پلیمری

این نوع زنجیرچرخ نسل جدیدی از انواع زنجیرچرخ بوده و بیش از همه در کشورهای سرد مثل سوئد و کانادا مورد استقاده قرار می‌گیرد. این زنجیرچرخ باعث حفاظت از جلوبندی و آج لاستیک در روزهای برفی شده و در عملکرد سیستم ABS اختلالی به وجود نمی‌آورد.

زنجیرچرخ نانو پلیمری
زنجیرچرخ نانو پلیمری
  • زنجیرچرخ تسمه‌ای

این نوع زنجیرچرخ‌ها به صورت موازی و تمسه مانند به دور چرخ بسته می‌شود و چندان مورد پسند کاربران قرار نگرفته است.

  • زنجیرچرخ ابریشمی

به طور معمول از این نوع زنجیرچرخ‌ها در مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود به این دلیل که ضخامت چندانی ندارند و با هدف ایجاد اصطکاک و جلوگیری از لیزخوردن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • زنجیرچرخ پلیمری

ارزش پلیمر با آهن برابر است با این حال زنجیرچرخ‌ پلیمری به راحتی نصب می‌شود، اصطکاک بیش‌تری ایجاد کرده و در صورت وجود برف عمیق از فرورفتن ماشین دربرف جلوگیری خواهد کرد. اما به دلیل قیمت بالایی که دارد چندان مورد استقبال قرار نگرفته است و با توجه به نصب ساده و آسان و ظاهر زیبایی که دارد در انواع چرخ رینگ اسپرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکاتی که هنگام استفاده از زنجیرچرخ باید به آن توجه داشته باشیم:

استفاده از زنجیرچرخ‌ زمانی مقدور است که ارتفاع برف حداقل 5/2 سانتیمتر باشد.

در جاده معمولی بهتر است از زنجیرچرخ‌ استفاده نشود.

زنجیرچرخ‌ باید حتما متناسب با ابعاد و اندازه لاستیک باشد در غیر این صورت امکان تصادف وجود دارد.

همچنین با توجه به این مسئله که ابعاد موجود روی بسته‌بندی زنجیرچرخ تقریبی است پس از بستن زنجیرچرخ‌ باید مسافت کمی را با احتیاط رانندگی کنید و از جاافتادن مناسب آن مطمئن شوید.

بهتر است قبل از آن که لاستیک ماشین کثیف شده و با گل و لای برخورد کند زنجیرچرخ‌ را ببندید.

نکاتی که هنگام استفاده از زنجیرچرخ باید به آن توجه داشته باشیم
نکاتی که هنگام استفاده از زنجیرچرخ باید به آن توجه داشته باشیم

نحوه بستن زنجیرچرخ‌

برای بستن زنجیر چرخ باید ابتدا خودرو را متوقف کنید. بهتر است در جایی امن کنار جاده توقف کرده و فلاشر ماشین را روشن نگه دارید. قبلا باید از تناسب میان اندازه زنجیرچرخ‌ و لاستیک ماشین اطمینان حاصل کرده باشید. سرعت بیش از 40 کیلومتر در ساعت باعث تخریب زنجیرچرخ‌ و فرسایش هرچه سریع‌تر آن می‌شود بنابراین در هنگام استفاده از زنجیرچرخ‌ باید با احتیاط رانندگی کنید. همچنین در صورت استفاده از زنجیرچرخ‌ نباید ناگهانی ترمز کنید و در صورت شنیدن صدای کشیده شدن فلز روی سطح باید توقف کرده و از سلامت زنجیرچرخ‌ مطمئن شوید.

مراحل بستن زنجیرچرخ‌

در مرحله اول باید گره زنجیرچرخ‌ را باز کنید چون به طور معمول زنجیرچرخ‌ها هنگام جمع شدن دچار گره‌خوردگی می‌شوند، این کار با کابل‌های پلاستیکی انجام می‌شود.

حال باید زنجیرچرخ‌ را روی زمین پهن کنید به شکلی که خارهای زنجیرچرخ‌ به سمت زمین بوده و سطح صاف آن با لاستیک ماشین در تماس باشد. سپس به کمک جک لاستیک را بلند کنید و یا با حرکت به جلو چرخ را روی زنجیرچرخ قرار دهید.

در مرحله بعد زنجیر را روی لاستیک منظم کنید به صورتی که شکل ابتدایی آن حفظ شود.

قلاب پشت لاستیک را در حلقه مناسب ببندید، قفل زنجیر در قسمت رینگ را باید از داخل حلقه سردیگر زنجیر به شکلی رد کنید که حلقه مذکور در کمر قفل جای بگیرد. حال قفل را به سمت عقب برگردانید به شکلی که با حلقه مخصوص خود قفل شود. قلاب دیگر را هم از پشت لاستیک بکشید و در حلقه های دیگر قفل کنید.

سپس باید به کمک یک آچار مخصوص حلقه‌های نقاله شکل را سفت کنید تا زنجیرچرخ روی لاستیک کاملا محکم شود. برای ایجاد ایمنی بیش‌تر می‌توان از انواع بست مخصوص زنجیرچرخ‌ استفاده کرد. مسافتی کوتاه را طی کنید و دوباره زنجیرهای کناری را محکم کنید تا شل نشود. هرچه نصب زنجیرچرخ‌ محکم‌تر باشد لرزش کم‌تراست.

بستن زنجیرچرخ‌
بستن زنجیرچرخ‌

بازکردن زنجیرچرخ‌

برای باز کردن زنجیرچرخ باید ابتدا در یک مکان امن توقف کنید. در مرحله اول قلاب‌ها را باز کنید و در خلاف جهتی که زنجیرچرخ‌ را بسته بودید آن را باز کنید. زنجیرچرخ‌ را به شکلی باز کنید که دچار گره‌خوردگی نشود و قبل از بسته‌بندی باید اجازه بدهید تا کاملا خشک بشود. زیرا بستن زنجیرچرخ‌ در صورت رطوبت باعث پوسیدگی و فرسایش آن می‌شود.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *