تست کمپرسور کولر خودرو

تست کمپرسور کولر خودرو

از جمله اجزای مهم هر خودرو سیستم سرمایشی و تهویه است که در بین اجزای آن کمپرسور نقش اصلی را برعهده داشته و در نقش قلب سیستم سرمایشی است. نقش اصلی کمپرسور به گردش درآوردن گاز مبرد است و در واقع به نوعی مانند یک پمپ عمل می‌کند. وقتی برای روشن کردن کولر خودرو دکمه AC را فشار بدهیم کمپرسور شروع به کار می‌کند و روند انتقال خنک‌کننده را به اوپراتور ایجاد کرده و امکان بازگشت دوباره آن را فراهم می‌سازد.

تست کمپرسور کولر خودرو
تست کمپرسور کولر خودرو

نشانه‌های خرابی کمپرسور

علائم زیادی می‌تواند به ما در تشخیص خرابی کمپرسورکمک کند از جمله:

دمای کابین بالا

کمپرسور خراب مبرد را در سیستم تهویه به گردش درنیاورده و بنابراین به جای عمکلرد سیستم سرمایشی هوای گرم از دریچه کولر وارد کابین ماشین می‌شود. با این وجود دمای بالا کابین گای به دلیل نشت مبرد و یا کاهش مبرد است.

صدای بلند از کمپرسور کولر

صدای بلند از کولر نشانه خرابی کلاچ کولر است و کلاچ نیز جزء حیاتی و مهم کمپرسور است. آسیب به یاتاقان‌ها و یا از کار افتادن هر یک از اجزای آن نیز می‌تواند باعث ایجاد یک صدای بلند از کمرسور بشود.

نشت رطوبت

در صورت نشت مبرد تنها هوای گرم تولید می‌شود، مصرف انرژی افزایش می یابد و نشت رطوبت از جمله علائم مهم کندانسور برق بد در ماشین است.

سفت بودن کلاچ کمپرسور یا عدم حرکت آن

در صورت آسیب دیدن، مسدود شدن یا عدم تحرک کلاچ، کمپرسور نیرویی از موتور دریافت نمی‌کند.

قطع کننده مدار

قطع شدن مدار به دلیل گرمای بیش از حد کمپرسور است و در صورت قطع شدن نباید دوباره آن را روشن و تنظیم کنید چون این قطع کننده باعث حفاطت از آتش‌سوزی میشود.

خطوط مکش شکسته

برای رفع انسداد خطوط مبرد باید از یک متخصص کمک گرفت.

دلایل کار نکردن کمپرسور

-خرابی کلاچ یکی از دلایل خرابی کمپرسور کولر ماشین است. وقتی سیستم تهویه شروع به کار می‌کند کلاچ نیز درگیر شده و با درگیری این قطعه است که چرخش و عملکرد پولی نیز صورت می‌گیرد. برای حل این مشکل می‌توان گاز کمپرسور را تعویض کرده و یا با رگلاژ ماشین خرابی کلاچ را حل نمود.

-فرسودگی باتری از جمله دیگر دلایل خرابی کمپرسور ماشین است زیرا باتری برق و انرژی لازم را برای عملکرد کمپرسور کولر تامین می‌کند.

-وجود فاصله بین پولی و کلاچ نیز می‌تواند باعث خرابی کمپرسور ماشین شود. در حالت عادی برای عملکرد بهتر سیستم سرمایشی بین پولی و کلاچ نوعی ارتباط و تعامل وجود دارد و هرگونه فاصله بین این دو باعث خرابی کمپرسور می‌شود.

-خراب شدن ترموستات هم باعث اختلال در چرخه کار کمپرسور شده و عامل قطع و وصل دائم کار آن می‌گردد.

-معیوب بودن رله کمپرسور از جمله دلایل دیگر خرابی کمپرسور است. نقش این قطعه ثابت نگه داشتن دما و رطوبت اوپراتور در یک بازه زمانی مشخص و ثابت است.

دلایل کار نکردن کمپرسور
دلایل کار نکردن کمپرسور

کمپرسور خودرو را چگونه تست کنیم؟

موارد بالا از جمله مسائل موارد مهم در تست کمپرسور کولر خودرو هستند و بنابراین برای تست عملکرد کمپرسور ماشین باید مورد توجه قرار بگیرند. نکته مهم دیگر این که در بسیاری از خودروهای ایرانی نیروی مورد نیاز برای حرکت کمپرسور از موتور گرفته می‌شود و به همین دلیل استفاده زیاده از حد از سیستم تهویه باعث کاهش عمر موتور خواهد شد. این در حالی است که استفاده مناسب از سیستم سرمایشی هیچ مشکلی برای موتور ایجاد نکرده و بلکه حتی برای جلوگیری از انسداد سیستم سرمایشی و عملکرد مناسب آن لازم و ضروری است. قطعات مورد استفاده در کمپرسور ماشین قطعاتی با انعطاف پذیری پایین هستند و به همین دلیل گاهی تنها در صورت خرابی یک قطعه باید کل کمپرسور را تعویض کرد، بنابراین بهتر است تمامی نکات ذکر شده در متن را درنظر داشته باشید و در صورت بروز هر کدام از علائم به متخصص مراجعه نمایید.

کمپرسور خودرو را چگونه تست کنیم؟
کمپرسور خودرو را چگونه تست کنیم؟

نکاتی درباره تعمیر و تعویض کمپرسور خودرو

برای تعمیر کمپرسور باید از یک متخصص کمک گرفت اما اگر بخواهید خود کار تعمیر را انجام بدهید باید در ابتدا با یک آچار فرانسه تسمه پروانه را باز کنید و شلنگ بالایی رادیاتور را نیز باز کنید و حالا به کمک یک دم‌باریک بست‌های کوچک و شلنگ زیری را باز کنید و در نهایت بعد از شل کردن تسمه پروانه پیچ‌های روی کمپرسور کاملاً باز می‌شوند. اگر پایه کمپرسور پیچ داشته باشد باید آن را نیز باز کرده و در پایان کمپرسور را به شکل کشویی و با دقت زیاد بیرون بیاورید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *