نحوه اضافه کردن روغن در خودرو

نحوه اضافه کردن روغن در خودرو

نحوه اضافه کردن روغن در خودرو

اگر بتوانید روغن خودرو را خودتان اضافه کنید، در هزینه­های­تان صرفه جویی کرده­اید. با اینکه همه خودروها کمی با هم متفاوت هستند، اما اضافه کردن روغن کاری است که هر کس می­تواند با کمی دقت و اشتیاق به کثیف کاری، آن را انجام دهد. با این حال، اضافه کردن روغن، جایگزین تعویض روغن نیست.

  1. بعد از اینکه خودرو به مدت 5 دقیقه استراحت کرد، روغن را چک کنید.

اگر بلافاصله پس از خاموش كردن خودرو، روغن را چک كنید، مقداری که اندازه­گیری می­کنید نادرست خواهد بود، چون هنوز مقداری روغن در بالای موتور قرار دارد. خودرو باید تراز و روی یک سطح هموار باشد تا اطمینان حاصل گردد که روغن آن، روی سطح شیبدار چک نمی­شود.

بیشتر تولید کنندگان خودرو، از شما می­خواهند که ابتدا خودرو را به مدت 3-5 دقیقه روشن کنید و روغن را بعد از گرم شدن خودرو چک کنید. اگر شک دارید کتابچه راهنمای خودرو را بخوانید.

برای اطمینان، باید روغن را هر ماه چک کنید، و اگر مجبورید مسافت­های طولانی رانندگی کنید، این کار را باید بیشتر انجام دهید.

https://www.wikihow.com/video/1/1f/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%202%20Version%202.360p.mp4

 

  1. کاپوت ماشین را باز کنید.

معمولاً برای باز کردن قفل کاپوت، در نزدیکی صندلی راننده یک اهرم کوچک وجود دارد که باید آن را بکشید یا یک دکمه را فشار دهید. سپس دست خود را بین کاپوت و بدنه خودرو ببرید تا یک اهرم کوچک را پیدا کنید، که معمولاً در وسط کاپوت قرار دارد، و آن را به سمت داخل فشار دهید تا کاپوت کاملاً آزاد شود.

https://www.wikihow.com/video/b/b6/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%203%20Version%202.360p.mp4

 

  1. میله اندازه گیری روغن را پیدا کنید.

روی این درپوش کوچک و معمولاً زرد، اغلب عنوان “روغن موتور” نوشته شده است، اما حتی اگر اینطور هم نباشد، پیدا کردن آن دشوار نیست. میله اندازه گیری روغن، یک قطعه فلزی بلند است که از یک لوله به داخل کارتل (تشتک روغن) کشیده شده است، و بر اساس اینکه خط روغن چقدر بالا باشد، به شما می­گوید میزان روغن در موتور چقدر است. این میله تقریبا نزدیک به جلوی خودرو قرار دارد و دارای یک دسته دایره­ای یا قلاب شکل است که می­توانید بوسیله­ی آن، میله را بیرون بکشید، بدون اینکه به روغن دست بزنید.

https://www.wikihow.com/video/d/d0/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%204%20Version%202.360p.mp4

 

  1. میله اندازه گیری روغن را بیرون بکشید و با یک پارچه خشک آن را پاک کنید.

هنگامی که خودرو روشن است، روغن موتور تا بالای میله پاشیده می­شود، و این یعنی باید آن را تمیز کرده و مجدداً در جای خودش قرار دهید تا مقداری که اندازه­گیری می­کنی، دقیق باشد. به علائمی که نزدیک به وسط یا پایین میله هستند توجه کنید، غالباً نقاط، خطوط، مربع­های هاشور خورده، یا خمیدگی­ها در میله. بالاترین علامت، “خط تکمیل” است و روغن شما باید بین این دو خط باشد.

https://www.wikihow.com/video/6/67/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%205%20Version%202.360p.mp4

 

  1. میله اندازه گیری روغن را مجدداً در جای خود را قرار دهید و آن را بیرون بکشید تا روغن را چک کنید.

این بار باید توجه داشته باشید که روغن، تا کدام نقطه از میله آمده است. باید به علامت بالا نزدیک­تر از علامت پایین باشد. با این حال نیازی به افزودن روغن بیشتر ندارید، مگر اینکه سطح روغن در نقطه­ی مینیمم یا کمتر از مینیمم باشد.

اگر میزان روغن، نزدیک خط تکمیل بود و شما مطمئن نبودید که باید روغن اضافه کنید یا خیر، با خودرو رانندگی کنید و بعد از 2-3 هفته دوباره روغن را چک کنید.

میله اندازه گیری روغن را مجدداً در جای خود را قرار دهید و آن را بیرون بکشید تا روغن را چک کنید
میله اندازه گیری روغن را مجدداً در جای خود را قرار دهید و آن را بیرون بکشید تا روغن را چک کنید
  1. از ظاهر میله اندازه گیری روغن باید متوجه شوید.

آیا رنگ روغن، سیاه، قهوه­ای یا روشن است؟ آیا خود میله اندازه گیری، تمیز است ، یا لکه­دار و تیره؟ رنگ روغن به تدریج قهوه­ای روشن می­شود، اما هر چقدر که از مصرف آن توسط موتور می­گذرد، تیره­تر می­شود، ناخالصی­های حاصل از سیکل احتراق را جمع می­کند و داغ می­شود. رنگ آن، به مسافت پیموده شده نیز بستگی دارد. مثلاً اگر با یک اتومبیل قدیمی 5000 مایل در ماه رانندگی می­کنید، خودروی شما ممکن است در ماه یک کوارتس روغن بسوزاند.

اگر ظاهر روغن، شیری یا سفید باشد، امکان دارد که ضد جوش در آن نشت کرده باشد و یا آب روغن قاطی کرده باشد و باید ماشین را سریعاً پیش مکانیک ببرید.

اگر داخل روغن، ذرات فلز وجود داشته باشد، باید سریعاً آن را به مکانیک برسانید.

اگر به نظر می­رسد که روغن، کثیف یا لجن مانند شده است، وقت آن رسیده که روغن را عوض کنید.

نباید هر چند هفته یا هر چند ماه، روغن را پر کنید – این می­تواند نشانه نشتی باشد.

انتخاب روغن مناسب

  1. از روغنی استفاده کنید که در دفترچه راهنما توصیه شده است.

دلایل زیادی برای تغییر روغنی که در دفترچه راهنما توصیه شده است وجود ندارد، اما این هم دلیل نمی­شود که خرید روغن، کار آسانی باشد. دانستن اعداد و درجه بندی­های مختلفی که روی بسته بندی روغن موتور نوشته شده­اند، شما را به مصرف کننده بهتری تبدیل خواهد کرد و می­تواند به سالم ماندن خودروی شما کمک کند.

انتخاب روغن مناسب
انتخاب روغن مناسب
  1. نحوه خواندن ویسکوزیته روغن را بدانید.

ویسکوزیته (چسبندگی) نشان دهنده غلظت مایعات، یا مقاومت در برابر جاری شدن است. مایعی که ویسکوزیته بالایی دارد، به دلیل غلیظ­تر بودن، کمتر جاری می­شود (مثلاً ماست چسبنده­تر از شیر است). برای ویسکوزیته روغن، دو عدد وجود دارد که بصورت ترکیب نشان داده می­شوند، مانند 10W-30 یا 20W-50. عدد اول، با W، مخصوص دمای زمستان روغن است. این عدد به شما می­گوید که وقتی روغن در هوای سرد غلیظ­تر می­شود، چقدر می­تواند جریان خود را حفظ کند. عدد دوم می­گوید که روغن چقدر می­تواند غلظت خود را در گرما حفظ کند.

عدد اول باید حداقل 5W باشد یا اگر در مناطق بسیار سرد زندگی می­کنید، این عدد می­تواند پایین­تر باشد (به کتابچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید)، چون اگر ویسکوزیته­ی زمستان، بیش از حد بالا باشد، روغن ممکن است برای استارت ماشین، خیلی غلیظ شود.

در کتابچه راهنمای خودروی شما، درجه ویسکوزیته پیشنهادی برای خودروی شما ارائه شده است. اگر مانند بعضی از اتومبیل­های قدیمی، فقط یک عدد در کتابچه راهنما وجود دارد، خودروی شما از روغن “تک وزن” استفاده می­کند.

  1. کتابچه راهنمای خود را چک کنید و ببینید که روغن شما باید چه گواهینامه­های ضروری داشته باشد.

این به شما اطمینان می­دهد که خودروی شما تحت ضمانت است و سالم می­ماند. هر روغن موتوری، دارای چندین گواهینامه مختلف است، مانند گواهینامه API که به شکل ستاره است، تا دستورالعمل­های پیشنهادی ILSAC. حتماً از روغنی که استفاده کنید که مطابق با استانداردهای ارائه شده توسط سازنده­ی خودرو باشد.

برخی از گواهینامه­ها با مدرن­تر شدن، تغییر می­کنند. نام فعلی API ، SL است، گرچه قبلاً SJ و قبل از آن هم SI بوده است. باز هم به کتابچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

  1. برای اتومبیل­های رده بالا یا در شرایط افراطی، از روغن­های مصنوعی استفاده کنید.

روغن­های مصنوعی اگرچه مؤثرتر هستند، اما نسبت به روغن­های طبیعی، گران ­قیمت­تر می­باشند.

ترکیب کردن روغن­ها هم کاملاً قابل قبول است، بنابراین اگر از نظر شما این روغن­ها خیلی گران هستند، لازم نیست هزینه روغن مصنوعی خالص را بپردازید.

برای اتومبیل های رده بالا یا در شرایط افراطی، از روغن های مصنوعی استفاده کنید.
برای اتومبیل های رده بالا یا در شرایط افراطی، از روغن های مصنوعی استفاده کنید.
  1. در اتومبیل­های قدیمی، از روغن چند وزنی استفاده نکنید.

اگر خودروی شما با روغن تک وزنی (درجه ویسکوزیته­ی یک) خوب کار می­کند، لازم نیست روغن را تغییر دهید. این کار باعث ایجاد جرم و دوده در موتور می­شود و برای موتور، مشکل ایجاد خواهد کرد. از همان روغنی استفاده کنید که خودرو نیاز دارد – اگر به جای همان روغن بخواهید از روغن رده بالا استفاده کنید، باعث مشکلات بیشتر خواهد شد.

مثلاً در ماه های تابستان که روغن داغ­تر می­شود، به جای اینکه از روغن چند وزنی مانند 20W-40W استفاده کنید، روغنی با وزن بالاتر (40 برای 30) مصرف کنید.

  1. اگر میله­ ی اندازه­گیری روغن، نزدیک به خط مینیمم را نشان می­دهد، باید روغن اضافه کنید.

اگر روغن در سطح مناسب یا پایین­تر از آن قرار دارد، باید بلافاصله روغن آن را اضافه کنید تا از آسیب رسیدن به خودرو جلوگیری شود. اما اضافه کردن روغن به خودرو، جایگزین تعویض روغن نیست.

همیشه کتابچه راهنمای خود را بررسی کنید تا ببینید که هر چند وقت یکبار باید روغن خود را تعویض کنید – ممکن است هر 3000 مایل یا به ندرت، هر 20،000 مایل باشد. توصیه اکثر کارشناسان این است که تعویض روغن باید هر 5000 مایل انجام شود.

اگر میله­ ی اندازه­گیری روغن، نزدیک به خط مینیمم را نشان می­دهد، باید روغن اضافه کنید.
اگر میله­ ی اندازه­گیری روغن، نزدیک به خط مینیمم را نشان می­دهد، باید روغن اضافه کنید.
  1. روغن مناسب بخرید.

کتابچه راهنمای خودرو را چک کنید و ببینید چه روغنی برای ماشین شما مناسب است، و یا می­توانید با مکانیک خودتان صحبت کنید. از روغنی به غیر از روغن توصیه شده استفاده نکنید مگر اینکه دلیل بسیار موجهی داشته باشید – این کار لزوماً باعث نمی­شود که خودروی شما عملکرد بهتری داشته باشد مگر اینکه برای آن روغن ساخته شده باشد.

روغن مناسب بخرید.
روغن مناسب بخرید.

    3. کاپوت ماشین را باز کنید.

برای باز کرد کاپوت، باید کنار صندلی راننده، یک اهرم را بکشید یا یک دکمه را فشار دهید. جلوی ماشین بیایید و دست خود را بین کاپوت و بدنه بگذارید تا یک اهرم پیدا کنید، که معمولاً وسط کاپوت قرار دارد. آن را به سمت داخل فشار دهید تا کاپوت کاملاً آزاد شود و موتور در دسترس قرار گیرد.

https://www.wikihow.com/video/8/8e/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%2015%20Version%202.360p.mp4

کاپوت ماشین را باز کنید.
کاپوت ماشین را باز کنید.
  1. دریچه­ ی تعویض روغن را پیدا کنید.

تقریباً همیشه لیبلی با عنوان روغن و یک تصویر کوچک از یک قوطی روغن روی آن وجود دارد. اگر مشکل دارید، کتابچه راهنمای خودرو را چک کنید، هر چند این دریچه معمولاً در نزدیکی جلوی خودرو، نزدیک به موتور و میله­ی اندازه­گیری روغن قرار دارد. سر آن را باز کنید و کنار بگذارید.

https://www.wikihow.com/video/3/3c/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%2016%20Version%202.360p.mp4

 

  1. میله­ ی اندازه ­گیری را چک کنید تا ببینید که چه مقدار روغن باید اضافه کنید.

معمولاً اختلاف بین سر و ته میله، 1 کوارت است، بنابراین می­توانید از این روش برای تخمین مقدار روغنی که باید اضافه کنید استفاده نمایید. اگر مثلاً تا نیمه، پر باشد، باید نصف کوارت روغن اضافه کنید. به عبارتی، برای جلوگیری از سرریز، همیشه روغن را باید در چهار کوارت اضافه کنید، چون این مسئله می­تواند باعث مشکلات جدی برای موتور شود.

https://www.wikihow.com/video/b/b2/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%2017%20Version%202.360p.mp4

 

  1. روغن را به آرامی در مخزن بریزید، و مرتب آن را چک کنید.

روغن را به مدت 2-3 ثانیه اضافه کنید، یک دقیقه صبر کنید و سپس میله­ی اندازه­گیری را چک کنید. وقتی این کار را کردید، آن را تمیز کنید، مقداری دیگر روغن اضافه کنید و دوباره بررسی کنید. سطح روغن باید نزدیک به علامت سر میله­ی اندازه­گیری باشد، بنابراین تا جایی که امکان دارد اضافه کنید، اما سرریز نشود.

با استفاده از یک قیف، می­توانید از ریختن روغن روی موتور جلوگیری کنید.

https://www.wikihow.com/video/9/91/Add%20Oil%20to%20Your%20Car%20Step%2018%20Version%202.360p.mp4

 

  1. درپوش دریچه­ی روغن را ببندید.

  2. به ندرت نیاز می­شود که بیش از یک کوارت روغن اضافه کنید. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً مشکلات جدی در موتور وجود دارد و باید طی یک هفته، مجدداً روغن را چک کنید تا از نشتی آن مطلع شوید. در غیر این صورت، موتور شما باید خوب کار کند. یادتان باشد که روغن را هنگام کثیف شدن یا بعد از 5000 مایل عوض کنید

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *