پمپ های کلاچ چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟

پمپ های کلاچ چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟

پمپ های کلاچ چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟

یکی از مهم ترین قسمت های یک خودرو، پمپ های کلاچ است. پمپ ها در حقیقت یک وظیفه مهم را بر عهده دارند و آن هم رساندن مایع هیدرولیکی به کلاچ است تا شما بتوانید به راحتی، رانندگی کنید. سیلندر اصلی کلاچ، زی پای چپ شما با یک کلاچ هیدرولیکی در وسیله نقلیه، مجهز به سه پدال پیوند خورده است. اگر تا کنون به مشکلات جدی در کلاچ خودرو روبرو شده باشید، با این بحث متوجه می شوید که این قطعه چه اندازه مهم است. مایع هیدرولیکی کلاچ که از طریق پمپ های کلاچ به آن می رسد به اندازه ای اهمیت دارد که هر نقص در آن می تواند موجب خسارت های جبران ناپذیری شود. این مسئله زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد که مخزن روغن یا مایع هیدرولیکی ترمز و کلاچ، مشترک باشد. اصطلاح “ترمز بریدن” خودرو، ناشی از عیب و نقص در انتقال مایع هیدرولیکی به این قسمت است.

خوشبختانه، متداول ترین حالت خرابی یک سیلندر کلاچ و پمپ های کلاچ، نشت مایعات از کلاچ است که قبل از خرابی کامل سیستم، برخی از علائم هشدار دهنده را به شما نشان می دهد.

پمپ های کلاچ چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟
پمپ های کلاچ چیست و مهم ترین مشکلات آن کدام است؟

 

سیلندر و پمپ های کلاچ چگونه کار می کند؟

وسایل نقلیه مدرن با گیربکس دستی از مایع هیدرولیک (معمولاً مایع ترمز) برای انتقال حرکت پدال کلاچ استفاده می کنند. هنگامی که پدال کلاچ را فشار می دهید، میله متصل به پدال کلاچ روی مایع هیدرولیکی در سیلندر اصلی کلاچ، فشار می آورد.

از آنجا که این مایع قابل فشرده سازی نیست، مجبور می شود از زیر خط کلاچ که به سیلندر می رسد و از آنجا به کلاچ متصل است، حرکت کند. این حالت باعث می شود كه كلاچ از صفحه و دیسک چرخان جدا شود و به موتور و چرخ ها اجازه می دهد كه به طور مستقل حرکت کنند.

علائم خرابی سیلندر و پمپ های کلاچ چیست؟

سیلندر اصلی کلاچ، قطعه ای است که در وسایل نقلیه مجهز به گیربکس دستی وجود دارد و به عنوان پمپ کلاچ سیستم هیدرولیکی عمل می کند. هنگامی که پدال کلاچ را فشار می دهید، سیلندر اصلی کلاچ، مایع را از طریق سیستم به سمت پایین سیلندر هدایت می کند تا بتواند کلاچ را رها کند.

از آنجا که سیلندرهای اصلی کلاچ از نظر ماهیت، هیدرولیکی هستند، غالباً مستعد بروز نشت هایی می باشند که در عملکرد آن در جابجایی مایعات، تداخل ایجاد می کنند. هنگامی که سیلندر اصلی کلاچ دچار مشکل می شود، می تواند منجر به بروز مشکلاتی در پمپ های کلاچ، پدال و چرخ دنده ها نیز گردد. معمولاً یک سیلندر اصلی کلاچ بد و یا خراب برخی نشانه ها را ایجاد می کند که می تواند راننده را آگاه سازد که یک مشکل احتمالی رخ داده است و باید برای سرویس دهی اقدام کند.

علائم خرابی سیلندر و پمپ های کلاچ چیست؟
علائم خرابی سیلندر و پمپ های کلاچ چیست؟

*مهم ترین علائم خرابی سیلندر و پمپ های کلاچ:

1- مایع کلاچ، آلوده و کثیف است یا حجم آن کاهش یافته است

یکی از اولین علائمی که معمولاً نشان دهنده یک مشکل احتمالی در سیلندر اصلی کلاچ یا پمپ های کلاچ است، مایع کم یا بسیار کثیف موجود در مخزن است. کدری و آلوده شده مایع کلاچ در اثر ریزش آببندی های داخل سیلندر اصلی ناشی از فرسودگی، کهنه شدن و آلودگی مایعات، ایجاد می شود. با گذشت زمان، مهر و موم های فرسوده و کهنه به طور فزاینده ای در معرض نشتی قرار دارند. کم بودن مایعات ممکن است نشانه ای از نشت احتمالی در جایی از سیستم باشد؛ یا در پمپ های کلاچ و یا در محفظه سیلندر.

2- تغییر دادن کلاچ، سخت است

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد با یک سیلندر کلاچ بد یا خراب و پمپ های کلاچ آسیب دیده مواجه هستیم، تغییر کلاچ به سختی است. سیلندر اصلی کلاچ از نظر طبیعت، هیدرولیکی است و به همین دلیل مستعد نشتی داخلی می باشد. این حالت می تواند در توانایی جابجایی مایعات، اختلال ایجاد کند. اگر سیلندر قادر به ایجاد فشار صحیح نباشد نمی تواند هنگام فشار دادن پدال، آن را به درستی از هم جدا کند. این شرایط ممکن است منجر به برخورد شدید چرخ دنده ها هنگام جابجایی شود و حتی ممکن است یک گیربکس از چرخ دنده ها خارج شود.

تغییر دادن کلاچ، سخت است
تغییر دادن کلاچ، سخت است

3- رفتار غیر طبیعی پدال کلاچ

فشار غیر طبیعی پدال، یکی دیگر از علائم وجود یک مشکل بالقوه در سیلندر یا پمپ های کلاچ است. اگر سیلندر و پمپ ها با هرگونه عیب یا نقص داخلی مواجه شوند، به طور مستقیم بر استفاده از پدال کلاچ تأثیر خواهد گذاشت. نشتی از سیلندر ممکن است باعث شود شما هنگام استفاده از پدال، احساس خیس یا اسفنجی شدن را داشته باشید؛ در موارد شدیدتر منجر می شود پدال تا قسمت های پایین تر فرو برود و همانجا باقی بماند. این هم می تواند نشانه عدم کارکرد پمپ های کلاچ باشد.

4-تولید سروصداهای عجیب

وقتی می خواهید دنده خودرو را تغییر دهید یا به پدال کلاچ فشار بیاورید، آیا سر و صداهای عجیب و غریب می شنوید؟ اگر اینچنین است، این حالت می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد که سیلندر یا پمپ های کلاچ شما خراب است. با وخیم تر شدن وضعیت سیلندر، سر و صداها اغلب بلندتر یا ضخیم تر می شوند. اجازه ندهید که بیش از حد آسیب به این قطعات وارد شود. بلافاصله سیلندر اصلی کلاچ خود را تعویض کنید.

تولید سروصداهای عجیب
تولید سروصداهای عجیب

5-مشکلات جابجایی در کلاچ و دنده

هر زمان که در انتقال دنده های خودرو مشکل داشتید، همیشه دلیلی برای نگرانی وجود دارد. در بیشتر موارد، علت اصلی، عیب در سیلندر و پمپ های کلاچ است. هر زمان که سیلندر اصلی کلاچ، آسیب دیده یا فرسوده شود، قادر به ایجاد فشار هیدرولیک مورد نیاز برای انتقال صحیح نیست. شاید یک نشتی در داخل مخزن سیلندر وجود داشته باشد که باعث می شود این اتفاق بیفتد. در نتیجه، هنگامی که به پدال کلاچ فشار می آورید، قادر نخواهید بود از کلاچ استفاده کنید.

6-مقاومت کم در استفاده از کلاچ خودرو

همیشه باید مقاومت اندکی را احساس کنید وقتی با پای خود روی پدال کلاچ فشار می آورید. اگر هنگام فشار روی پدال کلاچ، بیش از اندازه فشار را احساس کنید، باید در سیلندر اصلی کلاچ، نشتی وجود داشته باشد. در بسیاری از این موارد، مهر و موم های سیلندر علت این نشتی است. سعی کنید این مهر و موم ها را ترمیم کنید، اما بهتر است فقط سیلندر را تعویض نمایید. پمپ های کلاچ را هم بازرسی کنید.

مقاومت کم در استفاده از کلاچ خودرو
مقاومت کم در استفاده از کلاچ خودرو

سخن پایانی

شما به راحتی نمی توانید با یک سیلندر کلاچ یا پمپ های کلاچ خراب خودرو رانندگی کنید. این شرایط، نه تنها می تواند زندگی شما را در معرض خطر قرار دهد، بلکه می تواند جان مسافران و سایر افراد را که در جاده هستند نیز تهدید می کند. برای درک اینکه چه موقع سیلندر اصلی کلاچ در وسیله نقلیه شما خراب می شود، علائم خاصی وجود دارد که می توانید تشخیص دهید و به سرعت برای رفع آن اقدام نمایید.

اگر پدال کلاچ بعد از فشار آوردن روی آن به سمت کف فرو می رود و باز نمی گردد یا اگر سروصدا احساس می کنید، یا استفاده از کلاچ برای شما دشوار شده است، نقص در مایع هیدرولیکی پمپ های کلاچ را بررسی کنید. تنها کاری که می توانید انجام دهید، جایگزین سیلندر و پمپ های کلاچ برای رفع این مشکل است. این کار را به تکنسین های حرفه ای واگذار کنید.

 

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *