منظور از برق دزدی خودرو چیست؟

منظور از برق دزدی خودرو چیست؟

زمانی که بدون دلیل با خالی شدن باتری خودروی خود مواجه می شوید و یا نمی توانید استارتی موفق داشته باشید ممکن است به فکر فرو روید که دلیل این اتفاقات چه چیزی می تواند باشد؟ این اتفاق ناشی از برق دزدی خودرو می باشد که در این مقاله با چگونگی آن و نحوه ی رفع آن و دلایل و آسیب هایی که دارد آشنا خواهید شد.

برق دزدی خودرو را میتوان یک اصطلاح دانست که عامیانه بوده و زمانی استفاده می شود که خودروی شما کاملا سالم بوده و مصرف کمی از باتری آن داشته اید اما در زمان کوتاهی خالی می شود. در این زمان وسیله ای وجود دارد که هنگامی که خودروی شما خاموش می باشد از برق آن استفاده می کند و همین نکته باعث خالی شدن باتری خودروی شما می شود. این طور مواقع باتری تمام شده و شما مجبور به تعویض آن می شوید. حال اگر بخواهیم این اصطلاح را به صورت حرفه ای بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که اگر یک اتصال غلط و یا اشکالی در برق رسانی خودرو باشد باعث مختل شدن عملکرد درست قطعات شده و ولتاژ را کاهش می دهد. این کاهش ولتاژ را اصطلاحا برق دزدی می گویند.

برق دزدی خودرو
برق دزدی خودرو

برق دزدی خودرو توسط کدام قطعات می تواند صورت بگیرد؟

برق دزدی خودرو می تواند توسط عوامل مختلفی صورت بگیرد که بی توجهی به آن ها می تواند باعث خرابی باتری خودرو شود و هزینه های سنگینی را به شما تحمیل کند. به همین دلیل بهتر است که تمامی این عوامل را شناخته و جلوی برق دزدی آن ها را بگیرید. بعضی از این عوامل در خودرو عبارتند از:

  • دزدگیر ماشین
  • قفل مرکزی خودرو
  • ضبط خودرو
  • شمع وایر
  • کولر
  • سیم های آسیب دیده

علائم و نشانه های برق دزدی خودرو چیست؟

قبل از آنکه باتری به طور کامل تخلیه شود ممکن است چراغ های خودرو و لامپ های آن کم نور شوند و یا اتومبیل شما سخت استارت خورده و روشن شود. این قطعات می توانند علائمی از برق دزدی خودرو را به همراه داشته باشند و تا زمانی که مشکلاتی که دارند رفع نشود این برق دزدی ادامه خواهد یافت. لازم است بدانید که حتی اگر باتری خراب شود و آن را تعویض کنید و این قطعات را تعمیر نکنید آن ها برق دزدی را از باتری جدید ادامه خواهند داد. به همین دلیل در صورت دیدن این نشانه ها حتما سریعا به فکر رفع آن ها بیافتید و باتری خود را نیز بررسی نمایید تا از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

علائم و نشانه های برق دزدی خودرو
علائم و نشانه های برق دزدی خودرو

قبل از تست برق دزدی خودرو باید چه اقداماتی انجام داد؟

برای آنکه بتوانید خودروی خود را تست کرده و متوجه شوید که برق دزدی در آن صورت می گیرد یا نه باید ابتدا اقداماتی را انجام دهید که به عنوان مقدمه برای این آزمایش به شمار می روند. این اقدامات عبارتند از:

  • جدا کردن تمامی لوازم جانبی از خودرو و اطمینان از متصل نبودن هیچگونه وسایل الکتریکی به آن مانند دزدگیر، کولر، سیستم ضبط، برف پاک کن و … .
  • خاموش کردن ماشین به طور کامل و خارج نمودن سوییچ از آن.
  • بستن تمامی درهای خودرو مانند درهای اصلی و صندوق عقب و … .
  • اطمینان از شارژ کامل باتری خودرو و در صورت کهنه بودن تعویض آن با یک باتری جدید و کاملا سالم.
  • جدا کردن کابل منفی باتری از سر منفی آن.

راه بررسی برق دزدی خودرو چیست؟

یکی از ساده ترین راه ها که می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید برق دزدی خودرو در حال وقوع است یا خیر این است که خودروی خود را کاملا خاموش کرده  و سپس قطب مثبت باتری را نیز قطع نمایید. اگر میان قطب منفی و قطب مثبت باتری جریانی وجود داشته باشد و آمپر آن را نشان دهد نشانه برق دزدی خودرو می باشد. در این زمان می توانید تک تک فیوزها را بیرون کشیده تا متوجه شوید که برق دزدی خودرو توسط کدام قسمت دارد صورت می گیرد. در واقع به این صورت که جریان موجود بعد از هر مداری که کشیده شده است قطع شود نشان دهنده برق دزدی آن مدار و قطعه مربوط به آن می باشد. بعضی دیگر از راه های بررسی برق دزدی خودرو عبارتند از:

  • استفاده از دستگاه آمپرمتر

برای استفاده از این روش ابتدا سر قسمت مثبت باتری را باز کرده و آمپرمتر را میان باتری و سر مبثت آن می گذاریم و اگر برقی مصرف شود این دستگاه نشان خواهد داد. در واقع باید بدون برداشتن چشم از روی آمپرمتر فیوزها را یکی یکی جدا کرده و در صورت نشان دادن 0 در آمپرمتر می توان متوجه وجود مشکل در قطعه که فیوز به آن مربوط است شد.

استفاده از دستگاه آمپرمتر
استفاده از دستگاه آمپرمتر
  • استفاده از لامپ

بسیاری از متخصصین برای اینکه برق دزدی خودرو را چک کنند سر باتری را جدا کرده و لامپ مربوط به تست را بین سر آن و قطب باتری می گذارند. اگر لامپ در اینجا روشن شود نشان دهنده برق دزدی خودرو بوده و اگر روشن نشود نشان دهنده عملکرد درست تمامی قطعات و باتری است.

  • جدا کردن بست باتری و تست در روز بعد

در این روش باید ابتدا خودرو را خاموش کنید و سپس یکی از بست های مربوط به باتری آن را جدا کنید. در روز بعد زمانی که می خواهید ماشین را به حرکت درآورید بست را در سر جای خود گذاشته و اگر اتومبیل سریعا و بدون مشکل روشن شد نشان دهنده برق دزدی خودرو می باشد.

برطرف کردن مشکل برق دزدی خودرو

بعد از آنکه از برق دزدی خودرو مطلع شدید و توانستید متوجه شوید که کدام قطعه یا قطعات این کار را انجام می دهد بهتر است که ایرادات مربوط به سیستم برق را رفع نمایید. این کار به این صورت انجام می شود که قطعاتی که مشغول برق دزدی خودرو می باشند را به کارشناس و متخصص مربوطه نشان داده و اقدام به تعویض و تعمیر آن ها نمایید. این کار باعث عملکرد درست آن ها و در نهایت عدم برق دزدی آن ها می شود و سلامت باتری شما را تضمین می کند.

برطرف کردن مشکل برق دزدی خودرو
برطرف کردن مشکل برق دزدی خودرو

خرید باتری از دکترماشینت

همانطور که بیان شد برق دزدی خودرو آسیب جدی به باتری خودرو می زند و آن را نیازمند تعویض می کند. در صورت آسیب دیدن این قطعه خودرو استارت زده نشده و شروع به حرکت نمی کند به همین دلیل حتما باید از سلامت آن مطمئن شد. از طرفی برق دزدی خودرو همانطور که مطالعه کردید زمانی اتفاق می افتد که عملکرد قطعات مختلف مختل شده باشد و آن ها نیز نیازمند تعویض باشند. با توجه به همین نکته باید در ابتدا در صورت مشاهده علائم برق دزدی خودرو قطعات مربوطه را شناسایی کرده و تعویض کنید و در صورت نیاز باتری خودرو را نیز با باتری جدیدی جایگزین کنید. برای خرید قطعات مختلف خودرو و باتری خودرو بهتر است که به سراغ فروشگاه های معتبری مانند فروشگاه دکترماشینت بروید. فروشگاه دکترماشینت یکی از فروشگاه های اینترنتی معتبر می باشد که تمامی قطعات برقی خودرو را در بهترین کیفیت با مناسب ترین قیمت در سایت خود به فروش می رساند. شما می توانید به سایت دکترماشینت مراجعه کرده و قطعات مختلف را در صورت نیاز تهیه نمایید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *