علت سفت شدن پدال ترمز چیست؟

علت سفت شدن پدال ترمز چیست؟

خودرو دارای سیستم های متفاوتی می باشد که هر کدام از این سیستم ها عملکردهای مربوط به خود را داشته و در نهایت باعث حرکت درست خودرو و فعالیت ایمن آن می شوند. یکی از جمله سیستم های خودرو سیستم ترمز آن می باشد. این سیستم دارای یک پدال به نام پدال ترمز می باشد و برای زمانی کاربرد دارد که راننده می خواهد توقف کند و یا از برخورد با خودرو یا مانع خارجی دیگری جلوگیری کند که با فشار دادن پدال ترمز این کار را انجام می دهد. در واقع با فشار دادن پدال ترمز کفشک های ترمز به دیسک خودرو فشار آورده و اصطکاکی را به وجود می آورند که از انرژی مکانیکی کاسته و باعث کم شدن سرعت خودرو می شود. به همین دلیل می توان گفت سلامت پدال ترمز و به طور کلی سیستم ترمز در خودرو اهمیت بسیاری دارد و در غیر این صورت می تواند باعث آسیب های جانی و مالی بسیاری شود.

 یکی از مواردی که لازم است آن را جدی گرفته و به آن توجه کنید سفت شدن پدال ترمز می باشد چرا که پدال ترمز بدون دلیل سفت نمی شود و حتما نقص بزرگی در خودرو به وجود آمده است که اینگونه خود را نشان می دهد. در واقع پدال ترمز می تواند به دلایل مختلفی سفت شود و به همین دلیل این مشکل را می توان یکی از جمله مشکلات رایج در خودرو دانست.

علت سفت شدن پدال ترمز
علت سفت شدن پدال ترمز
  • وجود گِل در سیستم ترمز

اگر ماده ای که در سیستم ترمز موجود است چسبنده شود باعث جذب آب به خود شده و در نتیجه زمانی که از پدال ترمز استفاده می شود این ماده سفت شده باعث ایجاد گل و لای می شود. گل و لای به وجود آمده می تواند پدال ترمز را سفت کرده و در نتیجه گرفتن ترمز را برای راننده سخت کند.

  • کم شدن قدرت بوستر

بوستر را می توان یکی از مهمترین قطعات در سیستم ترمز دانست. عملکرد این قطعه به این صورت است که زمانی که پدال ترمز فشار داده می شود باعث ایجاد خلا شده و نیرویی که پاهای شما با گرفتن ترمز به چرخ ها وارد می نماید را بیشتر می کند. در واقع با این افزایش نیرو است که شما می توانید ترمز بگیرید و در نتیجه خودروی خود را متوقف کنید. در نتیجه اگر بوستر خودرو خراب شود و یا قدرتش کم شود هنگام ترمزگیری نمی تواند خلا لازم را ایجاد کرده و در نتیجه قدرت انتقالی از پاهای شما افزایش پیدا نخواهد کرد و باعث عملکرد نادرست سیستم ترمز و سفت شدن آن می شود.

  • ایجاد نشت در شلنگ خلا

یکی دیگر از جمله دلایل سفت شدن پدال ترمز می توان به وجود نشت در شلنگ خلا اشاره نمود. اگر شلنگ خلا که در ارتباط با بوستر در سیستم ترمز می باشد دچار مشکلاتی مانند نشت شود هنگام ترمزگیری خلا لازم ایجاد نخواهد شد و در نتیجه پدال ترمز سفت می شود و عملیات ترمزگیری به درستی انجام نمی شود.

ایجاد نشت در شلنگ خلا
ایجاد نشت در شلنگ خلا
  • خراب شدن دریچه کنترلر

خرابی دریچه کنترلر را می توان یکی از جمله دلایل سفت شدن پدال ترمز دانست. این دریچه نیز مربوط به بوستر در سیستم ترمز خودور می باشد. نقش اصلی دریچه کنترلر کنترل نمودن هوای ورودی و خروجی و میزان آن می باشد که در نتیجه به ایجاد مقدار درستی از خلا در بوستر می شود. اگر این دریچه خراب شده و آسیب ببیند هوایی که وارد می شود به طور کامل خارج نمی شود و در نتیجه خلا به درستی انجام نشده و پدال ترمز زیر پای راننده سفت می شود.

  • بی توجهی به زمان تعویض نمودن پدال ترمز

پدال ترمز خودرو نیز می تواند کارایی خود را از دست بدهد و به همین علت باید به میزان عمر آن توجه داشته باشید. یکی از دلایل سفت شدن ترمز همین نکته می باشد و به همین علت در صورت سفت شدن باید حتما آن را بررسی نموده و در صورت قدیمی بودن آن به تعویض آن روی بیاورید.

  • سفتی در روغن ترمز

روغن ترمز نیز می تواند بعد از مدتی به دلایل مختلفی مثل آلوده شدن سفت شود و در نتیجه این سفتی هنگام ترمز به خوبی کار خود را انجام نخواهد داد و باعث سفت بنظر رسیدن پدال ترمز می شود.

سفتی در روغن ترمز
سفتی در روغن ترمز

برای آنکه سفت شدن پدال ترمز رخ ندهد چه باید کرد؟

در ابتدا باید سیستم ترمز را بررسی نمایید تا متوجه شوید که ایراد کار از کجاست و پدال ترمز چرا سفت شده است. اما به طور کلی می توان گفت اگر تمامی دلایلی که باعث سفت شدن پدال ترمز می شود را برطرف نمایید پدال ترمز می تواند مانند روز نخست خود روان و راحت به انجام وظایفت خود بپردازد. بعضی از راه های درست کردن پدال ترمز عبارتند از:

  • تعویض سیم ترمز

به سیم ترمز خودرو باید توجه بسیاری داشته باشید چرا که اگر به دلیل فرسوده بودن یا آسیب، در حین رانندگی بریده شود ارتباط ترمز با چرخ ها را از بین برده و باعث ایجاد حوادث و تصادفاتی غیر قابل جبران می شود. به همین دلیل حتما باید به این نکته توجه کنید و آن را طی دوره های مشخص بررسی کرده و در صورت آسیب، آن را تعویض نمایید تا هم پدال ترمز سفت نشود و هم ترمزگیری خودرو به خوبی کار کند.

  • تعویض بوستر

همانطور که بیان شد بوستر در سیستم ترمز نقش مهمی داشته و از لحاظ های مختلفی می تواند باعث سفت شدن پدال ترمز شود. بوسترها اگر دارای ایرادات جزیی باشند می توان آن ها را تعمیر نمود اما در صورت آسیب فراوان بهتر است که آن را تعویض کنید تا سیستم ترمز شما به خوبی کار کند و مشکلی ایجاد نشود.

تعویض بوستر
تعویض بوستر

روش حل مشکل سفت شدن پدال ترمز چگونه است؟

همانطور که گفته شد یکی از دلایل سفت شدن پدال ترمز عدم کیفیت خوب روغن ترمز می باشد که برای رفع این مشکل باید ابتدا کلاهک مخزن روغن را برداشته و از آچار استفاده کرده و آرام آن را زیر مخزن روغن بکشید. لازم است بدانید که در این کار باید حتما فقط از نوک آچار و پیچ گوشتی استفاده نمایید چرا که اگر آچار روغنی شود به معنای این است که مایع در داخل ترمز لبریز خواهد شد. به این وسیله مایع قدیمی را از مخزن خارج نموده و جای آن را با مایع روغن جدید و با کیفیت پر کنید. توجه کنید تمامی این روغن ها برای تمامی خودروها مناسب نبوده و به همین دلیل باید نوعی از آن را انتخاب کنید که با خودروی شما سازگار است.

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

همانطور که بیان شد در سفت شدن پدال ترمز قطعات مختلفی در سیستم ترمز می توانند نقش داشته باشند که آسیب دیدن هر کدام از آن ها و عدم توجه به آن ها می تواند باعث خوب کار نکردن ترمز و در نتیجه بروز حوادث مختلف می شود. برای آنکه بتوانید این قطعات آسیب دیده را با قطعات نو و با کیفیت تعویض نمایید باید حتما از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا نتیجه کار شما تضمین شده باشد. فروشگاه دکترماشینت یکی از جمله فروشگاه های معتبر اینترنتی است که لوازم سیستم ترمز و متعلقات خودرو را در بهترین کیفیت که همه آن ها مطابق با استانداردهای بین المللی ساخته شده اند و در بهترین قیمت به فروش می رساند. شما می توانید به سایت دکترماشینت مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را بسیار راحت و سریع خریداری نمایید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *