قالپاق خودرو چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

قالپاق خودرو چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

قالپاق قسمتی از سیستم چرخ ماشین را تشکیل داده است و علاوه بر این که ساختار تزیینی دارد از ورود آلودگی، چربی، رطوبت و گرد و خاک به داخل چرخ جلوگیری می‌کند. به طور کلی واژه قالپاق شامل قطعاتی است که نقش درپوش دارند و قالپاق ماشین نیز بخش اتصال رینگ به لاستیک را پوشش می‌دهد. رینگ قسمتی از چرخ است که لاستیک روی آن قرار گرفته و در واقع اسکلت نگه دارنده تایر محسوب می‌شود. جنس قالپاق از فلز یا لاستیک است و از گذشته استفاده از قالپاق مرسوم بوده و برای محافظت از مرکز چرخ درشکه‌ها به کار رفته است.

قالپاق خودرو
قالپاق خودرو

قالپاق مناسب ماشین

مواد مورد استفاده در قالپاق باید انعطاف‌پذیر بوده و حالت ضربه‌گیر داشته باشند. این مسئله باعث کاهش هزینه‌های ماشین خواهد شد. همچنین مواد داخلی قالپاق باید قابلیت رنگ‌پذیری داشته باشند و انتخاب رنگ قالپاق بسته به سلیقه افراد متفاوت است. رنگ قالپاق باید از چسپندگی مناسبی برخوردار باشد و در هنگام رانندگی ریخته نشود. براق بودن قالپاق یکی از عواملی است که برای تشخیص کیفیت رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. قالپاق‌ها در انواع و سایزهای مختلف در بازار وجود دارند و بسته به نیاز مخاطبین عرضه می‌شوند. برای نمونه می‌توان قالپاق را به دو نوع واشری و فنردار تقسیم کرد. قالپاق واشری بین پیچ روی چرخ و رینگ قرار دارد و در جای خود با این پیچ‌ها محکم می‌شود اما قالپاق‌های فنردار زبانه‌هایی دارند که در محیط قرار دارد و در جایگاه خود محکم می‌شوند.

قالپاق مناسب ماشین
قالپاق مناسب ماشین

تفاوت قالپاق چرخ با قالپاق مرکزی

ماشین‌های رینگ فلزی یک قالپاق مرکزی در وسط چرخ دارند اما ماشین‌های رینگ فولادی یک قالپاق دیگر هم دارند که از جنس پلاستیک یا فلز بوده و بیش از این که برای جلوگیری از ورود گرد و خاک مورد استفاده قرار گیرد به منظور زیبایی به کار می‌رود. در صورت نبود قالپاق مرکزی نفوذ آب و گرد و خاک به داخل روان کننده بلبرینگ باعث سایش و خرابی توپی خواهد شد اما نبود قالپاق چرخ در خیلی موارد اثرات مثبت داشته زیرا علاوه بر جنبه زیبایی که دارند باعث می‌شوند ترمزها دیرتر خنک شوند. در صورت گم شدن قالپاق مرکزی باید یک قالپاق فابریک تهیه کرده و توپی چرخ را کاملاً شست‌و شو دهید و گریس قدیمی را نیز جدا کنید. حال باید گریس تازه یا نسوز را به درون توپی وارد کنید و سپس قالپاق مرکزی نو را با وارد کردن ضربه در جای خود محکم کنید. لازم است در بازه زمانی مشخص اقدام به نظافت داخل توپی و تعویض گریس آن نمایید، در صورتی که این کار را انجام ندهید صدای جیرجیر و اصطکاک چرخ‌ها به ویژه در پیچ‌ها شنیده خواهد شد ودر نهایت منجر به خرابی توپی می‌شود.

خرید قالپاق خودرو خودرو از دکترماشینت

با توجه به اهمیت قالپاق خودرو در زیبایی و حفظ چرخ‌ها از گرد و خاک و سایر مواد می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. امروزه با وجود قطعات یدکی تقلبی موجود در بازار و با توجه به این که تشخیص قطعه اصل از تقلبی کار چندان راحتی نیست و گاهی حتی با توجه به بسته‌بندی و هولوگرام و برند خاص هر شرکت نیز امکان تشخیص قطعه اصل از تقلبی وجود ندارد، تنها یک روش مطمئن برای خرید قطعات یدکی اصل و با کیفیت وجود دارد و آن هم خرید قطعه از برندهای معتبر و فروشگاه‌های مطمئن است. سایت دکترماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو از جمله قالپاق است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *