شیر برقی خودرو چیست؟

شیر برقی خودرو چیست؟

شیر برقی خودرو را می توان همان شیر تخلیه بنزین دانست. این شیر را طراحان خودرو در مسیری که بخارات از سمت کنیستر به سمت مانیفولد عبور می کنند قرار داده اند. این شیر توسط ECU کنترل شده و به این صورت است که یک سمت سیم پیچ با بوبین شیر برقی توسط رله دوبل به سمت مثبت باطری و سمت دیگر سیم پیچ به ECU وصل شده است. در اینجا مقاومت سیم پیچ مربوط به شیر برقی اصولا برابر با 25 اهم می باشد. در واقع می توان گفت شیر برقی خودرو قطعه ای است که در میان موتور خودرو و کنیستر قرار داشته و بخاراتی که از سمت کنیستر ارسال می شود را توسط ای سی یو کنترل می کند.

شیر برقی خودرو
شیر برقی خودرو

کنیستر خودرو چیست؟

کنیستر یکی از قطعات خودروها می باشد که مهمترین وظیفه آن جذب نمودن بخارات بنزین می باشد. در واقع کنیستر موادی دارد که جنس آن ها از کربن متخلخل بوده و به دلیل این مواد می تواند مانند یک اسفنج عمل کرده و بخارات را به سمت خود جذب کند. کنیستر به شکل یک مخزن استوانه ای در خودرو استفاده می شود که دارای سه خروجی می باشد. از میان این سه خروجی دو خروجی دارای شکلی لوله مانند می باشند که یکی به باک بنزین و یکی به منیفولد متصل بوده و در ارتباط می باشد. سومین خروجی دارای ارتباط با هوای آزاد است و در قسمت دهانه دارای فیلتر می باشد تا هوایی که وارد می شود را فیلتر نماید. شیر برقی خودرو نیز یکی از قطعات همین قطعه می باشد که نقشی حیاتی در آن ایفا می کند. تمامی این خروجی ها و قطعات به فعالیت های خود به بهترین شکل پرداخته تا کنیستر و شیر برقی خودرو بتوانند وظیفه خود را انجام دهد.

علائم خرابی شیر برقی خودرو چیست؟

شیر برقی خودرو یا همان شیر برقی کنیستر اگر آسیب دیده و خراب شود چراغ چک آن در دستگاه دیاگ روشن شده و خطایی قابل مشاهده را نشان راننده می دهد و آن را متوجه می سازد. حال از جمله دیگر علائم خرابی این قطعه در خودرو می توان به این موارد اشاره نمود:

  • در صورت خراب شدن شیر برقی خودرو و باز ماندن آن به طور مداوم مانیفولد دارای مکش خلا خواهد شد و مقداری از بخار بنزین سمت موتور انتقال یافته و در نتیجه مصرف سوخت تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر بخواهید این نکته را تست کنید می توانید زمانی که باک خودرو خالی است آن را چک کرده چرا که در صورت باز بودن مداوم شیر برقی، باک هایی که پلاستیکی می باشند مچاله خواهند شد. در باک های فلزی نیز اگر بعد از جدا کردن سوکت شیر برقی هوا وارد شد یعنی خراب است.
  • حال اگر شیر برقی خودرو به صورتی خراب شود که دائما بسته شود بخارات بنزین در خود باک جمع شده و بعد از آنکه باک بنزین را باز می کنید با صدای زیادی این بخارات از آن خارج می شوند.
علائم خرابی شیر برقی خودرو
علائم خرابی شیر برقی خودرو

خرید شیر برقی خودرو از دکترماشینت

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید شیر برقی خودرو یکی از قطعات مربوط به کنیستر خودرو بوده که می تواند به دلایل مختلف آسیب ببیند و در صورت آسیب دیدن و تشخیص آن از سمت شما و متخصصین باید با شیر برقی ای نو جایگزین شود. برای خرید شیر برقی خودرو می توانید به سایت دکترماشینت مراجعه کنید. دکترماشینت یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه فروش قطعات جانبی خودرو می باشد که تمامی محصولات آن از بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برخوردار می باشند. همچنین این سایت تمامی محصولاتی که به فروش می رساند را در سریع ترین زمان به دست خریداران می رساند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *