شاخص گرانروی روغن موتور چیست؟

شاخص گرانروی روغن موتور چیست؟

گمراهی صاحبان خودرو در انتخاب روغن موتور خوب به حدی بوده که روزانه هزار نفر درگوگل هم با عبارت هایی مانند انتخاب کردن روغن موتور با کیفیت و یا روغن موتور، دنبال جستجوی روغن موتور می‌باشند. دارا بودن اطلاعات مفید درباره‌ روغن موتور می تواند ما را در انتخاب روغن موتور که تاثیر زیادی بر کارکرد موتور خودرو داشته‌است یاری کند.

به صورت کلی ویسکوزنیه و یا گرانروی به میزان غلظتی که مایعات دارند می‌گویند. هم اکنون گرانروی در روغن موتور خودرو ها، ضمن توجه به شرایط قطعا میزان مختلفی خواهد داشت؛ برای مثال در منطقه سرد سیر لازم می‌باشد که گرانروی روغن موتور خودرو از میزان کم تری نسبت به مناطق گرم سیر برخوردار باشد. در ادامه این مقاله به بررسی هرآنچه بایست بدانید می‌پردازیم.

شاخص گرانروی روغن موتور
شاخص گرانروی روغن موتور

گرانروی و کاربرد آن

گرانروی در راستای تاثیر تولید گرما در یاتاقان ها و همچنین بلبرینگ ها و سیلندرها و اصطکاک داخلی دنده های مربوطه به روغن تأثیرگذار می‌باشد. در واقع ویسکوزیته نسبت به میزان آب بندی روغن و میزان مصرف روغن تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

درحقیقت ویسکوزیته اندازه گیری استحکام روغن در مقابل جریان می‌باشد. با بالا رفتن دما کم می‌شود در حقیقت به رقیق شدن سبب می‌شود؛ و با کم شدن دما بالا می‌رود در حقیقت به غلیظ شدن آن سبب می‌شود. این شرایط به خوبی شرح این است که چرا روغن در تابستان‌ها با دمای بیست و پنج درجه سانتی‌گراد خیلی راحت تر جریان پیدا می‌کند. در مقایسه‌ای زمستان ها با دمای منفی بیست و پنج درجه سانتی‌گراد که جریان پیدا کردن روغن خیلی دشوار می شود. گرانروی روغن زیادی به واسطه ویسکوزیته کینماتیکی اندازگیری خواهد شد و در واحدی به نام سانتریستوک گزارش خواهد شد؛ ویسکوزیته کینماتیک جهت هنگامی که میزان معینی از روغن از راه یک وسیله‌ی بخصوص به اسم لوله مویرگی جریان پیدا می‌کند، اندازه گیری خواهد شد.

شاخص گرانروی روغن موتور

گفتنی است که شاخص ویسکوزیته یا وی‌آی که مخفف کلمه‌ی انگلیسی Viscosity Index  می‌باشد؛ از حایز اهمیت‌ترین پارامتر منتخب روغن صنعتی است. نادیده گرفتن شاخص ویسکوزیته در انتخاب نمودن روغن صنعتی و روانکار صنعتی خواهد توانست مشکلات متعددی به همراه آورد. گرانروی روغن صنعتی و روانکار صنعتی را ضمن توجه به ساختارهای مولکولی آن از نقطه طول زنجیره‌ی هیدروکربن می‌سنجند. هر چقدر طول زنجیره‌ی هیدروکربن بلندتر بوده باشد به سبب وجود اصطکاک میان مولکولی جهت حرکت مولکولی، مقدار  ویسکوزیته ماده‌ بیش‌تر است. شاخص ویسکوزیته یک عدد بدون هیچ بعد و واحدی می‌باشد که تغییرات را ضمن توجه به تغییرات دما نشان می دهند.

شاخص گرانروی هر چقدر که کمتر باشد؛ بیش‌تر تحت تاثیر تغییرات دمایی قرار خواهد گرفت.‌ به عبارتی شدت تغییرات گرانروی در اثر همان تغییرات دمایی در روغن های صنعتی با شاخص ویسکوزیته کم، زیاد می‌باشد و هر چقدر شاخص گرانروی بالاتر رود تغییرات دما اثر کمی روی میزان‌ویسکوزیته می‌گذارد.

شاخص گرانروی روغن موتور
شاخص گرانروی روغن موتور

روغن موتور در خودروها چه نقشی دارد؟

1) کاهش اصطکاک میان قطعات فلزی

موتور از قطعه‌های متحرکی ساخته شده است که اصولا می­‌توانید نیروی اصطکاک را میان آن­‌ها تصور کنید. هرکجا که اصطکاک باشد، گرما هم وجود دارد. روغن موتور، اصطکاک میان قطعات فلزی را از میان خواهد برد تا گرمایی که از آن منعکس می‌شود، موتور را خیلی داغ نکند. همچنین مانع ساییدگی قطعات آن نشود. تعمیر و یا تعویض قطعه‌های ساییده ‌شده در موتور هزینه‌ی سنگینی دارند و بهتر است که از رسیدن به این نقطه مقابله شود؛ پس پیشنهاد ما این است که از یک روغن موتور خوب استفاده نمایید تا در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی بشود.

2) به وسیله آن گرما را از چرخه احتراق دور می‌نمایند.

موتور با تولید یک انفجار کنترل ‌شده ای و یا احتراق درون سیلندرها کار می‌کنند. هم اکنون اگر گرمای ناشی از اصطکاک به این انفجارهای کنترل‌ شده اضافه بشود، موتور خودرو مختل خواهد ‌شد پس بهتر این می‌باشد که از روغن موتور استفاده شود؛ روغن موتور مثل عایق از راه یافتن گرما به این چرخه جلوگیری نماید.

3) مواد جانبی را جذب می‌نماید.

در پروسه احتراق مواد ناخواسته‌ مثل اسید و اکسید سیلیکون تولید خواهند شد که اگر وارد باقی بخش های موتور بشوند، قطعا آسیب وارد خواهد شد؛ درواقع روغن موتور مثل یک آهن‌ربا مواد فوق را جذب می‌نماید و به‌حالت تعلیق درخواهد آورد تا مانع آسیب دیدن موتور بشود.

4) زنگ ‌زدگی را به حداقل می‌رساند.

در پروسه احتراق، سوخت بایستی با هوا که حاوی اکسیژن می‌باشد مخلوط بشود؛ اکسیژن سبب خوردگی و زنگ‌ زدگی فلز خواهد شد. از آنجا که نخواهیم توانست مانع راه یافتن هوا به موتور بشویم، ضمن استفاده از روغن موتور شما می‌توانید اثرات اکسید کنندگی آن را به حداقل ممکن برسانید.

5) استاندارد روغن موتور

دو استاندارد بسیار مهم که روی بطری روغن موتور درج شده است، یکی از آنها شاخص آی پی ال (موسسه‌ی نفت آمریکا است) و  دیگری  ای سی آی ای (انجمن خودروساز اروپا است) می‌باشد که همه‌ی روغن موتورهای باکیفیت بایست این دو استاندارد را دارا باشند.

میزان روغن مصرفی خودروها چقدر می‌باشد؟

شایان ذکر است که حجم یک روغن موتور برای انواع خودروها فرق می‌کند؛ برای نمونه میزان روغن موتور مصرفی برای انواع پراید 3.5 لیتر، پژو 206 حدودا 3.75 لیتر و سمند 4.5 لیتر است. البته این میزان امکان دارد ضمن توجه به تعویض فیلتر روغن (فیلتری که روغن را تصفیه می‌نماید) نوع موتور و بعضی عامل‌های دیگر تغییر می‌کند. برای مثال، برای پراید پس از تعویض فیلتر روغن به حدود 3.5 لیتر و پیش از آن به سه لیتر روغن احتیاج است. به ‌صورت کلی پس از تعویض فیلتر نیم لیتر روغن بیش‌تری بایست ریخته شود.

میزان روغن مصرفی خودروها
میزان روغن مصرفی خودروها

خرید لوازم خودرو از دکترماشینت

دکترماشینت در زمینه فروش و عرضه انواع لوازم خودرو فعالیت می کند. شما عزیزان می توانید انواع لوازم موتوری، لوازم جانبی، لوازم جلوبندی، لوازم سیستم ترمز، قطعات برقی و به طور کلی انواع لوازم یدکی مورد نیاز خودرو را از این فروشگاه اینترنتی معتبر تهیه کنید. در این فروشگاه تمامی قطعات و لوازم خودرو از گارانتی سلامت و اصالت کالا برخوردار است.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *