دیاق سپر چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

دیاق سپر چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد؟

دیاق که به آن تیر عرضی نیز گفته می شود یکی از اصلی ترین اجزای سپر خودرو می باشد. به همین دلیل می توان ادعا کرد که امکان ندارد شما سپر خودرویی را پیدا کنید که دیاق نداشته باشد و این به این علت است که دیاق سپر به عنوان ستون سپر شناخته شده و نگهدارنده حالت مخصوص آن یعنی شکل ژئومتریک آن می باشد. در واقع سپر به وسیله همین دیاق سپر است که می تواند در برابر ضربات و تصادفات مقاومت کرده و آسیب جدی نبیند چرا که نقش آن برای سپر ضربه گیر و بالا برنده ی مقاومت سپر می باشد.

دیاق سپر
دیاق سپر

دیاق سپر دقیقا در کجای خودرو قرار دارد؟

سپر خودرو دارای سه قسمت اصلی که عبارتند از جاذب، پوسته و دیاق، تشکیل شده اند. جایگاه دیاق در سیستم سپر پشت پوسته سپر بوده و جاذب نیز بالا و یا جلوی آن قرار می گیرد و این قرار گیری به گونه ای است که جاذب را نگه داشته و جاذب به آن تکیه داده است. دیاق سپر در تمامی خودروها در سپر جلو وجود دارد اما برای سپر پشت تنها در بعضی خودروها موجود است. همچنین جالب است بدانید که برای آنکه دیاق سپر به گلگیرهای خودرو نچسبد در دو طرف آن اسفنج هایی چسبیده می شود.

دیاق سپر چه فرم و شکلی دارد؟

دیاق سپر به صورتی ساخته می شود که هم بتواند نیروی وارده را تحمل کرده و هم ضربه گیری خوب داشته باشد. به همین علت با فرم مستطیل ساخته شده و طوری است که طرف طویل آن در برابر نیرو و طرفی که طول کمتری دارد محلی است که ضربه گیر در آن استقرار می یابد.

فرم و شکل دیاق سپر
فرم و شکل دیاق سپر

 دیاق سپر چه وظیفه ای دارد؟

دیاق سپر مانند یک تکیه گاه در سیستم سپر جلوه کرده و جاذب و پوسته سپر را در سر جای خود نگه دارد اما لازم به ذکر است که این تنها وظیفه دیاق سپر نیست. دیاق سپر بدون اغراق پررنگ ترین نقش را در سیستم سپر داشته و محافظت از سرنشینان خودرو و خود خودرو اصلی ترین کاری است که انجام می دهد. در واقع دیاق خودرو از انتقال نیروهای بیرونی به خودرو چه بدنه آن و چه داخل آن به صورت کامل و یا درصد بسیار بالایی ممناعت کرده و به این وسیله وظیفه خود را انجام می دهد.

در آن دسته از تصادفاتی که میان خودروها اتفاق می افتد ولی سرعت زیادی در میان نیست انتظار می رود که دیاق خودرو آسیب خاصی نبیند اما تصادفاتی که در سرعت های بالا اتفاق می افتد و بسیار شدید است این قطعه حتی اگر پوسته خارجی سپر دچار آسیب زیادی نشود، دچار آسیب جدی شده و می شکند. علاوه بر شکستن که خرابی کامل دیاق سپر می باشد حتی اگر دیاق سپر ترک نیز بردارد باعث می شود تا در تصادفات بعدی تحمل و مقاومت زیادی نداشته باشد و خسارات زیادی را به بار بیاورد. به همین دلیل بهتر است که در صورت آسیب دیدن دیاق سپر خیلی سریع به تعویض این قطعه روی بیاورید تا احتمال آسیب های جبران ناپذیر را از خود دور کنید.

همچنین یکی دیگر از وظایف دیاق سپر این است که باعث کاهش لرزش در قطعات مختلف شود و در نتیجه از تکان های سپر جلوگیری می کند.

دیاق سپر از چه جنسی ساخته می شود؟

دیاق سپرها اصولا از جنس فلز ساخته شده و گاهی نیز دیاق سپر از جنس پلاستیک هایی که فشرده اند و فوم نیز می توان در بازار یافت.

جنس دیاق سپر
جنس دیاق سپر
  • دیاق سپر فلزی

دیاق سپرهای فلزی دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و به همین علت آسیب پذیری آن ها خیلی کم است اما در کنار این مزیت معایبی نیز دارا می باشد که از جمله آن ها می توان به وزن زیاد آن ها اشاره نمود. همچنین با توجه به اینکه جنس فلز انعطاف پذیر نمی باشد در حین تصادفات ضربات و تکان ها را به بدنه و همچنین داخل خودرو هدایت کرده و همین نکته برای افراد می تواند آزار دهنده باشد. یکی دیگر از نکاتی که راجب دیاق سپرهای فلزی جالب است بدانید اینکه به دلیل فلزی بودن ممکن است زنگ بزنند و به همین دلیل نوع با کیفیت آن ها دارای یک لایه ی پلاستیک می باشد.

  • دیاق سپر پلاستیکی

بسیاری از دیاق سپرها فلزی نبوده و از جنس پلاستیک به تولید می رسند و لازم به ذکر است بدانید که کیفیت این نوع از دیاق سپرها وابسته به کیفیت پلاستیکی است که از آن به تولید رسیده اند. از آنجایی که جنس آن ها نسبت به فلز آسیب پذیرتر بوده و از طرفی سبک تر می باشند و شیوه ساختشان نیز متفاوت است دارای قیمت کمتری نسبت به دیاق سپرهای فلزی می باشند. همچنین نسبت به نوع فلزی خود از انعطاف بیشتری برخوردار می باشند.

  • دیاق سپر فایبرگلاس

با اینکه دیاق پسر فایبرگلاس در برابر ضربات آسیب پذیری نسبت زیادی داشته اما محبوبیت زیادی میان مصرف کنندگان دارد. مهم است بدانید که این نوع دیاق سپر نمی تواند به خوبی به وظیفه خود یعنی محافظت از خودرو و سرنشینان آن در تصادفات عمل کند چرا که کیفیت و مقاومت بالایی ندارد.

خرید دیاق سپر از دکترماشینت

همانطور که گفته شد دیاق سپر انواع مختلفی داشته و از جنس های گوناگونی ساخته می شود. همچنین نوع تقلبی آن نیز در بازار موجود است و برای آنکه بتوانید بهترین نوع دیاق سپر را برای خودروی خود تهیه کنید باید حتما یا از متخصصین مربوطه کمک بگیرید و یا از فروشگاه های معتبر خرید کنید. فروشگاه اینترنتی دکترماشینت از جمله فروشگاه های برتر در زمینه فروش قطعات خودرو می باشد. شما می توانید در سایت دکترماشینت انواع دیاق سپر را در برندها و مدل های مختلف مشاهده نموده و نوع مد نظر خود را بسیار راحت خریداری کنید. همچنین فروشگاه دکترماشینت این مزیت را دارد که تمامی محصولات به فروش رسیده در آن برند بوده و در بهترین کیفیت خود می باشند و از طرفی محصول را بسیار سریع به دست شما می رسانند.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *