پمپ بنزین یا پمپ سوخت در خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

پمپ بنزین

پمپ بنزین یا پمپ سوخت (Ful Pump) در وسیله نقلیه در حقیقت، یک قطعه ساده است که وظیفه رساندن سوخت را از مخزن بنزین به موتور خودرو دارد. زمانی که صحبت از پمپ سوخت به میان می آید آن را با پمپ هایی که در ایستگاه های سوخت ‌رسانی به خودروها استفاده می کنند، اشتباه نگیرید!

برای اینکه پمپ سوخت در خودرو به درستی کار کند، چند قطعه دیگر در کنار آن به صورت همزمان فعالیت می‌کنند. اگر به هر دلیلی این پمپ نتواند کار خود را به درستی انجام دهد، یعنی ممکن است قطعات دیگر هم دچار مشکل شده باشند و بنابراین سوخت رسانی به موتور خودرو به درستی انجام نمی شود.

به عنوان یک راننده یا صاحب خودرو باید بدانید که پمپ بنزین در ماشین در کدام قسمت قرار دارد و ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شود. درک صحیح از نحوه کار کردن پمپ سوخت یا سر و صداهای به خصوص از داخل موتور اتومبیل و همچنین نامنظم کار کردن وسیله نقلیه هنگام حرکت، علائمی هستند که توجه شما را به خود جلب می کنند.

در حقیقت، تشخیص مشکلات یا آسیب هایی که برای پمپ بنزین در خودرو به وجود آمده، کار ساده ای نیست. افراد معمولی نمی‌ توانند پمپ سوخت را به تنهایی بازرسی کنند یا عیب های آن را تشخیص بدهند. مشخص کردن منبع آسیب یا عیب و نقص هایی که در این پمپ به وجود آمده کمک می کند که فرایند تعمیرات یا تعویض قطعات راحت تر انجام شود.

پمپ بنزین در خودروها، یک قطعه بسیار مهم است و جزو لوازم یدکی خودرو به فروش می رسد. شاید بهتر باشد درباره نحوه عملکرد پمپ سوخت و مشکلاتی که برای آن ایجاد می‌ شود بیشتر صحبت کنیم.

پمپ بنزین در داخل خودرو چیست و چگونه عمل می کند؟


پمپ بنزین


پمپ بنزین در داخل خودرو بر اساس یک مکانیسم مکانیکی یا الکتریکی کنترل می شود. این قطعه، سوخت را از مخزن سوخت خودرو و از طریق فیلتر سوخت در مسیر مربوطه هدایت می کند. در خودروهای جدید، سوخت به انژکتورها وارد می‌شود و در آن قسمت توزیع می گردد. در ادامه، سوخت در داخل هر محفظه احتراق، داخل سیلندر موتور خودرو اسپری می شود. در وسایل نقلیه قدیمی که بر اساس انژکتور کار نمی کنند، این پمپ ها، سوخت را به سمت کاربراتور خودرو می فرستند.

طبقه بندی انواع پمپ بنزین در خودرو چیست؟


پمپ بنزین


اتومبیل های اولیه از پمپ های مکانیکی برای هدایت سوخت به موتور خودرو استفاده می کردند. با توسعه فناوری قطعات داخل خودرو در نسل جدید اتومبیل ها، پمپ بنزین به سمت پمپ های برقی تغییر مدل دادند.

در ادامه این قسمت با یک دسته بندی درباره معرفی انواع پمپ سوخت آشنا می شویم.

1-پمپ سوخت مکانیکی: این نوع پمپ در داخل خودرو، از نوع پمپ های جابجایی مثبت همراه با یک پیستون یا دیافراگم است. عملکرد پمپ بنزین مکانیکی به این صورت است که به صورتی چرخه ای، پمپ، سوخت را به سمت محفظه می کشد و سپس در مسیر موتور به جریان می اندازد. این چرخه، بارها و بارها تکرار می شود.

2-پمپ سوخت برقی: برای این نوع از پمپ بنزین در انواع خودرو، یک تزریق سوخت به روش الکترونیکی انجام می شود. در وسایل نقلیه مدرن برای تزریق سوخت نیاز به فشار بیشتری می باشد؛ به همین دلیل طراحی این پمپ به صورت برقی بوده تا این فشار را تامین کند. پمپ سوخت برقی به انواع مختلف تقسیم بندی می شود در قسمت زیر آن ها را می بینید:

  • پمپ بنزین در داخل مخزن سوخت ( In-Tank): یکی از انواع پمپ سوخت برقی برای خودروها پمپ هایی هستند که داخل مخزن سوخت قرار می گیرند. این شرایط کمک می کند قطعه پمپ سوخت، خنک نگه داشته شود.
  • پمپ سوخت درون مسیر (Inline): دومین دسته از انواع پمپ سوخت برقی، پمپ هایی هستند که در مسیر حرکت سوخت خودرو بین مخزن و موتور نصب می‌شوند. همین شیوه نصب باعث شده که به آنها “پمپ بنزین درون خطی” گفته شود. جایگاه این پمپ ها معمولاً زیر ماشین یا در قسمت موتور خودرو می باشد.
  • پمپ سوخت با پره های چرخان (Rotary Vane ): یکی دیگر از انواع پمپ بنزین برای خودروها همانند پمپ های مکانیکی عمل می کنند. پمپ سوخت با پره های چرخان از جابجایی مثبت برای حرکت دادن سوخت به سمت موتور خودرو استفاده می کند. حرکت چرخنده باعث می شود یک حرکت هلالی در سوخت ایجاد شود، بنابراین سوخت به مسیر مورد نظر، مکش شده و به سمت موتور حرکت می‌کند. شکل پره ها در این پمپ متفاوت است.

چگونه متوجه شویم پمپ بنزین در خودرو  آسیب دیده است؟


پمپ بنزین


یکی از سوالاتی که هنگام خرید لوازم یدکی خودرو، پمپ بنزین، مطرح می ‌شود این است که این پمپ های سوخت تا چقدر ماندگاری دارند؛ یا به عبارت ساده تر، چقدر دوام می آورند.

پمپ های سوخت در حقیقت نیاز به برنامه ریزی دقیق و منظم برای بازرسی یا نگهداری ندارند. اگر پمپ سوخت خودرو خراب شود باید تعویض گردد.

به طور متداول اکثر این پمپ ها با بیشتر از ۱۰۰ هزار مایل مسافت پیموده شده ممکن است دچار اشکالاتی شوند.

برای پمپ بنزین در خودرو مشکلاتی به وجود می آید که باید از آنها مطلع باشید. شما به عنوان راننده خودرو همیشه باید به این علائم توجه کنید و به سرعت آنها را رفع نمایید.

اگر نیاز باشد پمپ سوخت را تعویض کنید تا از آسیب رسیدن به سایر قطعات جلوگیری شود.

مهمترین علائمی که نشان می دهند پمپ بنزین در خودرو آسیب دیده است:

1- ماشین روشن نمی شود:

اولین و مهمترین نشانه ای که به شما ثابت می کند ممکن است پمپ بنزین در خودروی شما خراب شده باشد، عدم روشن شدن ماشین با زدن استارت است. اگر چه روشن نشدن ماشین، دلایل دیگری دارد اما کمبود سوخت یکی از رایج ترین مواردی است که باید بررسی شود. اگر پمپ سوخت نتواند سوخت لازم را به موتور برساند، ماشین روشن نمی شود.

2-پرش ماشین هنگام رانندگی:

اگر وسیله نقلیه شما روشن شد اما مشاهده کردید که هنگام حرکت با پرش مواجه می شود، به احتمال زیاد موتور خودرو، سوخت کافی دریافت نکرده است. در این صورت این امکان وجود دارد که پمپ سوخت خراب شده باشد.

3- حرکت سخت ماشین در شرایط حمل بار یا وزن زیاد:

اگر ماشین شما سنگین باشد اما مشاهده کنید که رانندگی کردن برای شما سخت است، این امکان وجود دارد که پمپ بنزین خودرو درست نتوانسته است سوخت مناسب را به موتور برساند. بهتر است در اولین فرصت نسبت به بازرسی و تعویض آن اقدام کنید.

4- شتاب بیش از حد خودرو:

اگر میزان سوخت رسانی به موتور خودرو درست انجام نشود، ورودی سوخت موتور ممکن است بیش از حد افزایش داشته باشد و شما متوجه شوید که هنگام رانندگی شتاب غیر متعادلی پیدا کرده‌اید!

5-کاهش مصرف بهینه سوخت:

اگر متوجه شوید که وسیله نقلیه شما به طور ناگهانی سوخت زیادی مصرف می کند نشان دهنده این است که پمپ بنزین، آسیب دیده و مقدار استاندارد سوخت را به موتور نمی رساند.

6-افزایش دمای موتور خودرو:

اگر پمپ بنزین در خودرو نتواند سوخت مناسب را به موتور برساند، به موتور بیش از حد فشار وارد می شود و در نهایت باعث خواهد شد دما به طور نامنظم افزایش پیدا کند.

ساده ترین روش برای بررسی پمپ بنزین خودرو چیست؟


پمپ بنزین


یک روش ساده برای بررسی روشن بودن پمپ سوخت، گوش دادن به صدای آن است. درب مخزن سوخت را باز کنید، درپوش را بر دارید. گوش خود را کنار درب مخزن سوخت نگه دارید و به صدای آن گوش دهید. اگر هیچ چیز قابل توجهی نمی شنوید، احتمالاً پمپ به درستی کار نمی کند. فراموش نکنید که بازرسی دقیق و تعویض را به تکنسین با تجربه واگذار کنید.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *