رادیاتور کولر خودرو و نقش آن در وسیله نقلیه

رادیاتور کولر

رادیاتور کولر در خودرو که با نام کندانسور شناخته می ‌شود، یکی از اجزای سیستم تهویه مطبوع در اتومبیل ها است. همین سیستم تهویه ای از اجزای مختلف دیگری تشکیل شده که هر کدام نقش خاص خود را ایفا می‌کنند. کندانسور برای تهویه و خنک کردن داخل کابین خودرو یکی از قطعات بسیار مهم است و می‌تواند به عنوان لوازم جانبی خودرو در نظر گرفته شود. اگر این قطعه دچار عیب، نقص یا اشکالی شود، فرآیند تهویه خودرو به درستی انجام نمی گیرد.

رادیاتور کولر در خودرو همانند یک مبدل حرارتی عمل می کند. عملکرد این تجهیزات تبدیل یک گاز با فشار بالا به یک مایع با فشار بالا می باشد. با توجه به این توضیح می توان انتظار داشت که مسیرهای جریان سیالات از طریق لوله های باریک تعیین می شود. اگر این لوله ها دچار گرفتگی شوند یا نشتی پیدا کنند، سیال در مسیر خود به جریان در نمی آید و در نهایت، رادیاتور کولر به درستی کار نمی کند.

کندانسور در خودرو وظیفه چگالش گاز را بر عهده دارد. هنگامی که دمای سیال کاهش پیدا کرد، یک مایع خنک بدست می آید که از طریق منافذ رادیاتور کولر آزاد می شود. به عبارت ساده تر، کندانسور، گرمای موجود در گاز خنک کننده را که توسط کمپرسور فشرده شده جذب می کند. محل قرار گرفتن کندانسور در داخل خودرو در قسمت جلوی رادیاتور اتومبیل قرار دارد.

با توجه به نحوه عملکرد رادیاتور کولر و موقعیت قرار گرفتن آن، یک امر اجتناب ناپذیر است که آلودگی ها و ذرات معلق ریز یا درشت وارد اتومبیل شود و کندانسور کولر را تحت تاثیر قرار دهد. این ذرات می توانند مانع از چگالش سیالات و در نهایت، عملکرد صحیح کندانسور شوند.

چه عواملی باعث می شود رادیاتور کولر آسیب ببیند؟


رادیاتور کولر


عواملی که باعث می شود رادیاتور کولر آسیب ببیند می تواند شامل اتفاقات یا اثرات پیش پا افتاده‌ای باشد که اغلب توسط راننده خودرو تشخیص داده می شود. به طور مثال، وجود گرد و غبار، سنگ ریزه ها یا شن در مسیر رادیاتور خودرو، سیستم کندانسور، تهویه مطبوع را تحت تاثیر قرار می دهد. سنگریزه ها به کندانسور برخورد می‌کنند و موجبات نشت سیالات را فراهم می سازند.

عامل دیگری که باعث می شود رادیاتور کولر به درستی کار نکند چرخش فن خنک کننده است. اگر چرخش فن، ضعیف باشد، دمای کندانسور افزایش می یابد. این حالت منجر به استفاده بیش از حد از گاز خنک کننده شده و در نهایت، فشار داخل اتاقک بالاتر می رود. همه این عوامل باعث گرم شدن بیش از حد کندانسور یا رادیاتور کولر خواهند شد. اگر موتور فن، ضعیف عمل کند یا آسیب ببیند فشار هوا کاهش پیدا می کند و باعث آسیب به کندانسور خواهد شد.

عوامل بالا به رادیاتور کولر آسیب می زنند. این به معنای کاهش عملکرد رادیاتور برای حذف گرما از خودرو است. در نهایت، سیستم تهویه و خنک کنندگی کابین خودرو مختل می شود.

کندانسور یکی از مهم ترین اجزای سیستم تهویه مطبوع است که به شدت در معرض شکستن قرار دارند. بنابراین توصیه شده است که به خوبی از این نکته مهم نگهداری کنید. در قسمت های بعدی درباره نکات مهم برای نگهداری یا جلوگیری از آسیب رسیدن به این قطعه حساس بیشتر صحبت می کنیم.

بهترین راهکارها برای جلوگیری از خرابی رادیاتور کولر

بهترین راه جلوگیری از آسیب رسیدن به کندانسور کولر اتومبیل، سرویس دوره ای آن است. با انجام بازرسی های معمول هر 3-6 ماه، می توانید وضعیت کندانسور اتومبیل را بهتر حفظ کرد.

همچنین باید حتماً از تمیز بودن کندانسور در برابر گرد و غبار و خاک اطمینان حاصل کنید. می توانید این کار را با شستن توسط آب انجام دهید. هنگام شستشوی کندانسور با آب، فشار آب باید به درستی کنترل شود: نباید فشار، خیلی زیاد باشد چرا که در این حالت، پره های کندانسور به راحتی کنده می شوند.

چگونه بفهمیم رادیاتور کولر به درستی کار نمی کند؟


رادیاتور کولر


هر یک از قطعات خودرو اگر به درستی کار نکنند شما به عنوان راننده وسیله نقلیه متوجه آن خواهید شد. عدم کار کردن صحیح رادیاتور کولر در خودرو، نشانه ها و علائمی دارد که با توجه به آنها متوجه می شوید این قسمت آسیب دیده و نیاز به بازرسی تعمیرات یا تعویض قطعات دارد.

به طور کلی مشکلاتی که به تجمع گرما مربوط می ‌شود به سیستم کندانسور آسیب وارد می کند. اگر علائم زیر را مشاهده کردید نشانه آن است که کندانسور خودروی شما آسیب دیده و نیاز به بررسی بیشتر دارد:

1- از دریچه های داخل خودرو هوای گرم خارج می شود:

احتمالاً اولین تغییری که شما احساس می کنید و نشان دهنده آسیب دیدن رادیاتور کولر خودرو است، این است که هوای گرم از دریچه های داخل کابین خارج می شود؛ این در حالی است که شما کولر خودرو را روشن کرده و انتظار دارید هوای خنک را احساس کنید!

اگر مسیر جریان هوا در کندانسور مسدود شده باشد یا جریان گاز و مایع قطع شود، سیستم قادر نیست با حداکثر راندمان خود کار کند. این به معنای نقص و آسیب در عملکرد کندانسور است. به این علائم دقت کنید و مطمئن شوید که مسیر سیالات، مسدود نیستند یا نشتی اتفاق نیفتاده است.

2- در داخل کابین خودرو بوی سوختگی احساس می کنید:

وقتی رادیاتور کولر خودرو به درستی عمل نکند، زمانی که کولر را روشن می‌کنید بوی سوختگی به مشام شما می رسد و این به معنای آن است که وسیله نقلیه گرمای لازم را نتوانسته آزاد کند. در نتیجه، دمای تمام قطعات افزایش پیدا می کند و شما بویی شبیه به بوی سوختگی را احساس می کنید.

اگر این شرایط اتفاق افتاد، یک مشکل جدی پیش روی شما قرار دارد. به سرعت قطعات را بازرسی کنید و آنها را در صورت لزوم تعویض نمایید. اگر دما بیش از حد افزایش پیدا کند، ممکن است برخی قطعات حساس، ذوب شوند.

3- بخار بیش از حد در رادیاتور خودرو جمع می شود:

اگر حجم بخار غیر استاندارد را در وسیله خود نقلیه خود در قسمت رادیاتور اتومبیل مشاهده کردید، نشان دهنده این است که گرما به خوبی منتقل نشده است.

به این ترتیب، جریان هوا مختل شده و اثرات آن به صورت بخارات تجمع یافته مشاهده می شود. این بخارات باعث افزایش دما در قسمت رادیاتور کولر می‌شود و از خنک کردن آن جلوگیری می کند.

4- متوجه نشت مایع زیر خودرو می شوید:

یکی از مهمترین علائمی که نشان می دهد رادیاتور کولر یا رادیاتور خودرو دچار آسیب یا نقص شده است خروج مایعات از زیر خودرو می باشد.

اگر نشتی اتفاق افتاد به احتمال زیاد کندانسور، آسیب دیده و مایع تحت فشار را از محل اتصالات یا آب بندی ها به بیرون هدایت کرده است. اتصالات آب بندی به هر دلیلی می توانند دچار اشکال شوند. به این ترتیب مایع به سرعت به بیرون نشت پیدا می کند.

5- چراغ های هشدار در داشبورد خودرو روشن می شوند:

یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد رادیاتور کولر به درستی کار نمی کند، روشن شدن چراغ هشدار دهنده حالت روغن خودروف جلوی داشبورد است. اگر مشکلی در سیستم تهویه تشخیص داده شود، چراغ های هشدار دهنده به رنگ قرمز روی داشبورد قابل دیدن هستند. در این حالت هم برای بازرسی به تکنسین مراجعه کنید.


رادیاتور کولر


سخن پایانی

رادیاتور کولر یکی از مهمترین قطعات داخل خودرو است که نقش مهمی در تهویه مطبوع داخل کابین ایفا می کند. اگر به هر دلیلی این قطعه آسیب ببیند، خنک کردن داخل کابین خودرو اتفاق نمی افتد و به این ترتیب باید نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعات اقدام نمود. بسته به نوع آسیب و شدت آن که به کندانسور خودرو وارد شده، هزینه ها متفاوت خواهند بود.

توصیه می‌کنیم بازرسی تعمیرات یا تعویض قطعات رادیاتور را به تنهایی انجام ندهید. به دلیل اینکه گاز با فشار بالا در این سیستم جریان دارد، تمام مراحل کار باید از طریق تکنسین یا مکانیک با تجربه انجام شود. در ادامه فراموش نکنید که فیلتر هوا خودرو را باید به صورت دوره‌ای تعویض کنید تا مشکلات به حداقل برسد.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *