علت خرابی شیشه گرمکن

علت خرابی شیشه گرمکن

برای درک بهتر موضوع ابتدا بهتر است با شیشه گرم‌کن و عملکرد آن آشنا شویم:

گرمکن شیشه اتومبیل چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی شیشه خودرو یخ بزند و یا به دلیل وجود بخار، امکان دیدن جاده و خودروهای دیگر به خوبی وجود نداشته باشد می‌بایست از شیشه گرم‌کن استفاده کرد.

به طور معمول در روزهای سرد به دلیل اینکه هوای داخل خودرو سردتر از هوای بیرون است عمل میعان انفاق می‌افتد و بخار آب تمامی سطح شیشه ماشین را می‌پوشاند. برای جلوگیری از بروز حادثه و رفع این بخار آب باید شیشه را گرم کرد و از طرفی گاهی هوا آن قدر سرد نیست که بشود از بخاری استفاده نمود بنابراین در چنین مواقعی از شیشه گرم‌کن استفاده می‌شود.

گرمکن شیشه اتومبیل چیست و چه کاربردی دارد؟
گرمکن شیشه اتومبیل چیست و چه کاربردی دارد؟

شیشه گرمکن چگونه کار می‌کند؟

بعد از روشن کردن شیشه گرم‌کن، هوای تازه از بیرون به داخل خودرو مکیده می‌شود و همین عمل باعث گرم شدن شیشه خواهد شد و به این ترتیب کار بخارزدایی و یخ‌زدایی را انجام می‌دهد. در واقع رطوبت هوای ورودی در ضمن عبور از سیستم تهویه خودرو تا حد زیادی گرفته می‌شود و برخورد این هوای نم‌گیری شده به شیشه مرطوب باعث جذب مقدار زیادی از زطوبت موجود بر سطح شیشه می‌گردد. این شیشه گرم‌کن از بخاری خودرو استفاده می‌کند.

کارنکردن المنت گرمکن شیشه عقب چه دلایلی دارد؟

نوع دیگری از شیشه گرم‌کن هم وجود دارد که از بخاری خودرو استفاده نمی‌کند و معمولا به عنوان گرمکن ثانویه نامیده می‌شود. گرمکن ثانویه بر مبنای مکانیزم گرمایش مقاومتی و توسط یک شبکه سیمی کار کرده و با بالارفتن دمای سطح شیشه و آیینه توسط جریان الکتریکی و یک المنت باعث ذوب شدن یخ و بخارزدایی خواهد شد.

مدار این شیشه گرم‌کن از اجزای زیر تشکیل شده است:

1-باتری

2-سوئیچ

3-آمپرمتر

4-اتومات استارت

5-جعبه فیوز

6-کلید یک پل جلو داشبورد

7-چراغ هشداردهنده شیشه گرم‌کن

المنت داری دو سر سیمی است که یک سر آن به بدنه و سر دیگر به جریان مثبت وصل می‌باشد. جریان مثبت برگرفته از باطری پس از عبور از سر اتوماتیک استارت به آمپرمتر رفته و سپس به بخش BT سوئیچ می‌رود. وقتی سوئیچ باز می‌شود برق با عبور از فیوز به کلید شیشه گرم‌کن رفته و بعد از عبور از لامپ هشداردهنده به سر بعدی شیشه گرم‌کن خواهد رفت و در نهایت با عبور از المنت عقب این مدار تکیمل می‌شود.

کارنکردن المنت گرمکن شیشه عقب
کارنکردن المنت گرمکن شیشه عقب

شیشه گرم‌کن عقب به دو دلیل از کار می‌افتد:

1-مشکل المنت

2- خرابی سوکت و اتصالات

مشکل المنت نیز ممکن است به دلیل خرابی یا سوختن المنت باشد، در ادامه به توضیح بیش‌تر در این باره خواهیم پرداخت:

اگر از خرابی المنت مطمئن باشید برای تعمیر آن باید از چسپ نقره استفاده کنید. این نوع از چسپ‌ها بعد از خشک شدن رسانای جریان الکتریسیته خواهند شد. قبل از استفاده از چسپ نقره باید از محل قطع شدگی خطوط اطمینان حاصل کنیم. این کار توسط پرایمر و توجه به قطعی ولتاژ در محل موردنظر صورت می‌گیرد. همچنین قبل از تعمیر قطعی المنت باید سطح شیشه را به خوبی با الکل سفید پاک نمود و چهار تا پنج میلیمتر از هر طرف قطعی را با چسپ پوشاند.

در مورد المنت‌های سوخته باید ابتدا نقاط قطعی مدار المنت را با یک پاک کننده سیلیکونی پاک کنید و وحدفاصل پایین و بالای المنت را به وسیله دو نوار چسپ مشخص کنید. سپس به کمک یک قلمو و با استفاده از رنگ رسانا محل مذکور را رنگ بزنید و منتظر بمانید تا رنگ خشک شود.

می‌توان برای سریع خشک شدن نوارهای المنت از سشوار استفاده کرد. برای پاک کردن بخش‌های آسیب دیده نباید از بنزین استفاده کرد و بعد از اتمام تعمیر باید شیشه را با یک پارچه نرم و خشک و یا مرطوب تمیز کنید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *