شمع موتور چیست به همراه مزایا و نکات مهم درباره آن

شمع موتور

شمع موتور ( Spark Plugs Iridium ) یکی از لوازم داخل هر خودرو است. این قطعه را می توان در گروه لوازم یدکی خودرو ضروری و مهم دسته بندی کرد. اجازه ندهید اندازه کوچک این قطعه، شما را فریب دهد! شمع در انواع وسیله نقلیه، یک جرقه الکتریکی را از شکاف کوچکی منتشر می کنند و احتراق مورد نیاز برای راه اندازی ماشین فرآهم می گردد.

با حرکت کردن پیستون های موتور خودرو، کار کردن وسیله نقلیه امکان پذیر خواهند بود. شمع موتور می تواند سوخت رسانی و احتراق در موتور خودرو را تحریک کند. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری از این قطعه مهم به دست بیاورید یا بدانید که چه موقع باید نسبت به تعویض شمع، اقدام کنید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع شمع موتور

شمع در خودرو بر اساس جنس ماده ای که از آن ساخته شده است به انواع مختلف دسته بندی می شود:

1- شمع موتور، از جنس فلز مس

شمع در خودرو ساخته شده از یک هسته مسی، ابتدایی ترین و مقرون به صرفه ترین نوع شمعی است که در بازار می توانید خریداری کنید. این نوع شمع قبلاً، متداول ترین نوع در بازار بودند، اما اخیراً شمع های پلاتین و ایریدیوم به دلیل عملکرد برتر، کارایی و طول عمر بهتر، به تدریج جای آنها را گرفته اند. در حالی که بسیاری از موتورها در خودروهای مدرن به راحتی نمی توانند با شمع های مسی کار کنند، تعدادی موتور قدیمی هنوز هم وجود دارد که با استفاده از شمع موتور، مسی، بهتر کار می کنند.

2- شمع موتور، از جنس پلاتین

شمع های پلاتینیوم (ساخته شده از فلز پلاتین) در مقایسه با شمع های مسی، عملکرد و بهره وری سوخت بیشتری را ارائه می دهند، اما به طور قابل توجهی، ارزان تر از شمع های ایریدیم هستند. شمع های پلاتین تقریباً مانند شمع های ایریدیم در دمای پایین تری نسبت به شمع های مسی کار می کنند. همچنین شمع در خودرو از جنس پلاتین می تواند تا دو برابر بیشتر از شمع مسی، در مدت زمان عمر خود، به کار کردن ادامه دهد.

3- شمع موتور، از جنس پلاتینیوم – مضاعف

شمع موتور ، دو پلاتینه، عملکرد ، کارایی و طول عمر بیشتری نسبت به شمع های تک پلاتین دارند. علاوه بر این، معمولاً شمع های دو پلاتینه هنوز هم ارزان تر از شمع های ایریدیم هستند.

4- شمع موتور، از جنس ایریدیوم

بهترین شمع برای موتور خودرو موجود در بازار از جنس “ایریدیوم” هستند. شمع های ایریدیوم ، مزایای زیادی دارند. مسافت پیموده شده سوخت، عملکرد، قابلیت اطمینان و طول عمر در این شمع ها در مقایسه با شمع های دو پلاتینه، بسیار بهتر است. با توجه به مواد پیشرفته و فن آوری نوین که در شمع های ایریدیم در هم ادغام شده است، قیمت این شمع ها گران تر از شمع موتور از جنس مس و پلاتین است. شمع های ایریدیوم برای استفاده در موتورهای با کارایی بالا، بسیار مناسب تر هستند.

نگاهی بر مهم ترین مزایای شمع موتور از جنس ایریدیوم


شمع موتور


  • بهبود شتاب خودرو: وقتی از شمع موتور ایریدیوم یا Iridium Plugs استفاده می کنید، در حقیقت، شتاب، بهبود می یابد. در وسیله نقلیه شما، نسبت به عملکرد دریچه ها، پاسخگویی بسیار سریع تر خواهد بود.
  • قدرت بیشتر در موتور: Iridium Plugs از نظر قدرت، عملکرد موتور را بهبود می بخشد. این یعنی یک رانندگی لذت بخش و عالی حتی در مسیرهای کوهستانی.
  • بهینه سازی شرایط احتراق در موتور خودرو: الکترود فوق العاده ریز در مرکز شمع برای موتور خودرو از جنس ایریدیوم، اشتعال سریع تر را فرآهم می کند.
  • مصرف بهتر سوخت: از آنجایی که شمع خودرو یک اشتعال عالی را برای موتور تأمین می کنند ،بنزین به طور مؤثر در خودرو می سوزد. این قطعات، هم مزایای اقتصادی و هم زیست محیطی دارند.

این نشانه ها به شما می گویند باید شمع موتور را تعویض کنید


شمع موتور


یکی از مهم ترین کاربردهای شمع موتور، افزایش بهره وری سوخت است. اگر موتور خودروی شما از شمع های فرسوده تغذیه کند، به اندازه ای که انتظار می رود، کار نمی کند. وقتی شاخه های شمع خودرو معیوب باشد عمدتاً این اتفاق می افتد. در این حالت باید شاخه های شمع معیوب را با یک شمع نو تعویض کنید. با این کار حتماً موتور شما روان تر کار می کند و برای ادامه احتراق، بهتر عمل خواهد کرد. نتیجه این فرآیندها به افزایش بهره وری سوخت در طولانی مدت مبدل می گردد.

یکی از مهم ترین نشانه هایی که به شما می گوید باید شمع موتور را تعویض کنید، تغییر در شتاب و پاسخ موتور برای حرکت کردن تندتر است. اگر متوجه شدید وقتی که روی پدال گاز فشار می دهید، شتاب شما به اندازه خوب نیست، شاید لازم باشد شمع های موتور را تعویض کنید. شمع های سالم، فرایند احتراق در موتور را به حداکثر می رسانند و موجب یک شتاب روان در ماشین خواهند شد.


پیشنهاد ویژه دکترماشینت : خرید انواع شمع موتور خودروهای چینی


شمع موتور مسئول ایجاد جرقه برای آغاز فرآیند احتراق است. هنگامی که شمع ها خراب می شوند، باعث می گردد موتور شما سخت تر از حد معمول، روشن شود. تعویض شمع فرسوده با شمع نو، این مشکل را حل می کند.

با تعویض شمع برای خودرو خطر آسیب رسیدن به موتور و سایر اجزای خود را کاهش می دهید. شمع های معیوب می توانند باعث اتلاف در استفاده از سوخت شوند، در مصرف سوخت اختلال ایجاد کنند، شتاب را کاهش دهند و سایر مشکلات را بری سیستم اشتعال به وجود می آورند. شاخه های خراب شده در شمع، به سایر قطعات مانند مبدل کاتالیزوری آسیب می رسانند؛ بنابراین بسیار مهم است که بلافاصله شمع موتور خراب را تعویض کنید.

نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین شمع موتور


شمع موتور


1-مواد سازنده شمع موتور یا جنس آنها

هنگامی برای خرید شمع برای خودرو مراجعه می کنید، مهم است که بدانید کدام نوع از این قطعات، بهترین گزینه برای رفع نیاز خودروی شما است. شمع هایی از جنس مس برای وسایل نقلیه قدیمی تر که سیستم جرقه زنی مبتنی بر توزیع کننده ولتاژ پایین دارند ایده آل است. شمع پلاتین و شمع ایریدیم بهترین گزینه برای موتورهای مدرن به شمار می روند. شمع پلاتین، ترکیبی عالی از قیمت مناسب، عملکرد و طول عمر است. شمع ایریدیوم، حتی بهتر از نمونه قبلی است از نظر قیمت، گران تر است. برای بررسی یک نمونه بهتر، باید همان مدلی را انتخاب کنید که در خودروی شما نصب شده است.

2-اندازه شمع برای موتور خودرو

توجه به اندازه و ابعاد شمع برای خودرو، نکته مهم در خرید این قطعات است. شمع و مهره آن باید هر دو از نظر اندازه، متناسب باشند.

3-دامنه گرما یا حرارت شمع

اگر شمع برای موتور خودرو عایق حرارتی خوبی باشد، گرم تر می شود و اگر بتواند گرمای بیشتری را از نوک آن هدایت کند، دمای آن را کاهش می دهد و سردتر خواهد شد. به طور کلی، تولید کنندگان، دامنه حرارتی شمع را با یک عدد نشان می دهند. این عدد را باید از فروشنده یا مکانیک خودروی خود سوال کنید.

4-توجه به شکاف شمع موتور یا GAP

شمع ها معمولاً به گونه ای ساخته می شوند که دارای یک شکاف برای جرقه زدن باشند. یک پلاگین ممکن است برای چندین موتور قابل استفاده باشد. شمع های اتومبیل به طور معمول بین 0.6 تا 1.8 میلی متر (0.024 و 0.071 اینچ) فاصله شکاف دارند. برای اطمینان از اینکه شکاف شمع برای موتور خودرو در محدوده مشخص شده است یا خیر، از یک ابزار اندازه گیری فاصله استفاده کنید. در غیر این صورت از تکنسین کمک بگیرید.

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *