پمپ کلاچ چیست و چه وظیفه ای در خودروها دارد؟

پمپ کلاچ

پمپ کلاچ یکی از لوازم یدکی مهم در هر خودرو است. هم خودروهایی که گیربکس دستی دارند و هم خودروهایی که به صورت هیدرولیک کار می کنند دارای این قطعه می باشند. کلاچ یکی از قطعات خودروها است که به نوعی تعویض دنده ماشین را برعهده دارد. کلاچ، مجهز به یک سیلندر اصلی است که از طریق آن، روغن روان کننده برای حرکت قطعات تأمین می‌شود.

اگر هنگام رانندگی و تعویض دنده متوجه یک اتفاق غیر عادی هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ شوید، لازم است این قطعات را بررسی کنید. ممکن است اشکال اصلی از سیلندر کلاچ باشد. این احتمال هم وجود دارد که پمپ کلاچ خراب شده و هنگام درگیری قطعات، به درستی کار نمی کند.

علائم زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مشکلی در سیلندر و پمپ کلاچ به وجود آمده است. اگر مایعات کلاچ نشتی داشته باشند متوجه می‌شوید که پمپ کلاچ خراب شده است یا به درستی کار نمی کند. رانندگی با کلاچ آسیب دیده خطرناک است؛ به خصوص اگر در جاده در حال حرکت باشید در این حالت قادر به تعویض دنده نخواهید بود و ممکن است هم به خودرو آسیب برسد و هم تصادفات احتمالی را موجب شود.

در این مطلب تصمیم داریم درباره پمپ کلاچ و سیلندر کلاچ که به یکدیگر متصل هستند صحبت کنیم. این قطعات به نوعی با کلاچ خودرو در ارتباط هستند و در راستای یکدیگر کار می کنند. بررسی یکی از این قطعات به منزله ارزیابی عملکرد سایر قسمت ها است. نقص در عملکرد یک قسمت بر روی کل مجموعه تاثیرگذار می باشد.

پمپ کلاچ در کجا نصب شده و چه وظیفه ای دارد؟


پمپ کلاچ


اگر به شکل بالا به دقت نگاه کنید قسمتی که به سیلندر کلاچ متصل است و مایع هیدرولیکی را برای حرکت کلاچ به سمت بالا یا پایین فراهم می کند، همان پمپ کلاچ است. این پمپ به سمت عقب و جلو می رود و می تواند مایع را به مخزن پایینی خود هدایت کند. این مایع از دریچه ها عبور کرده و به سمت سیلندر جاری می شود. سیلندر اصلی کلاچ به پدال کلاچ متصل است. این مجموعه بخشی از سیستم هیدرولیک خودرو است و در اثر یک فشار جزئی در سیال هیدرولیکی به حرکت در می آید.


دنبال پمپ کلاچ خودروی خود هستید؟ انواع پمپ کلاچ خودروهای چینی ما را ببینید


برای خودروهایی که گیربکس دستی دارند از روغن ترمز برای انتقال حرکت از پدال کلاچ به سایر قسمت ها استفاده می شود. هنگامی که راننده، پای خود را روی پدال کلاچ فشار می‌دهد، میله متصل به آن، مایع هیدرولیکی را به سمت مخزن سیلندر می کشد. این باعث می شود صفحات کلاچ جدا شوند و امکان کارکردن و چرخش موتور فراهم می گردد. پمپ کلاچ کمک می‌کند تا از سیستم مرکزی مایع هیدرولیکی تغذیه شود.

آیا خرابی پمپ کلاچ باعث خرابی سیلندر و پدال کلاچ خواهد شد؟


پمپ کلاچ


پمپ کلاچ دقیقاً به سیلندر اصلی کلاچ متصل است. اگر سیلندر اصلی دچار مشکل شود، به پدال کلاچ و نحوه تعویض دنده منتقل خواهد شد. خراب بودن سیلندر اصلی کلاچ علائمی را ایجاد می کند. متداول ترین مشکلات برای این قطعات، نشتی مایع هیدرولیکی است که می تواند حرکت مایع در قسمت های مختلف را با اختلال مواجه کند.

اگر علائم ناشی از خراب شدن پمپ کلاچ، نشت مایع یا هرگونه اختلال در گرفتن و رها کردن پدال کلاچ مشاهده شود باید در اولین فرصت برای سرویس خودرو اقدام کرد.

نشانه های زیر به شما می‌گویند ممکن است سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ آسیب دیده باشد:

1- سطح مایع کلاچ، کاهش پیدا می‌کند یا مایع، آلوده می شود

اولین علائمی که نشان می دهد پمپ کلاچ یا سیلندر کلاچ خراب شده است کاهش سطح مایع در مخزن است. حتی اگر مایع هیدرولیکی کثیف شود باز هم نشان دهنده آسیب دیدن اتصالات و قسمت های آب بندی شده در سیلندر اصلی است. وقتی اتصالات، فرسوده شوند موجب آلوده شدن مایع هیدرولیکی می گردد. اتصالات فرسوده در هر دو قطعه به مرور زمان، باعث نشت مایع به خارج از قطعات شده و باعث می شود سطح آن کاهش پیدا کند. اگر این قطعات را بازرسی کنید، علامت نشتی را در یک یا چند قسمت از آن مشاهده خواهید کرد.

2- تعویض دنده به سختی انجام می شود

اگر پمپ کلاچ یا سیلندر اصلی مشکل داشته باشد یا خراب شده باشد، تعویض دنده خودرو در رانندگی به سختی انجام می شود. هر کدام از این قطعات بر اساس مایع هیدرولیکی کار می کنند. اگر به هر دلیلی اشکالی به وجود بیاید در جابجایی مایع هیدرولیکی تداخل ایجاد می شود و این یعنی تعویض دنده به مشکل برخورد خواهد کرد. اگر سیلندر اصلی کلاچ نتواند فشار لازم را در پدال کلاچ اعمال کند، حرکت کلاچ به سمت بالا یا پایین، سخت‌تر است.

در این حالت شاید موجب شود گیربکس ها از دنده های خود خارج شوند. عملکرد پمپ کلاچ ، رساندن مایع هیدرولیکی به سمت پدال کلاچ است، بنابراین باید همیشه آن را کنترل کنید.

3-  هنگام فشردن یا رها کردن پدال کلاچ، رفتار غیر معمول از آن احساس می کنید

هرگونه فشار غیر عادی در پدال کلاچ، یکی از علائم بروز مشکلات احتمالی در سیلندر اصلی یا پمپ کلاچ است. هرگونه مشکل داخلی برای قطعات این مجموعه ایجاد شود راننده می تواند آن را هنگام تعویض دنده و فشردن یا رها کردن پدال کلاچ متوجه شود. یک حالت به این صورت است که وقتی پدال کلاچ را فشار می دهید، در همان حالت باقی می‌ماند و به حالت اول باز نمی گردد.

خرابی هر کدام از قطعات فوق در رانندگی تأثیرگذار است. اگر علائم فوق را مشاهده کردید باید نسبت به بازرسی و سرویس سیلندر و پمپ کلاچ اقدام کنید. بهتر است این کارها را از طریق یک تکنسین حرفه ای دنبال کنید و اگر خرابی بسیار شدید باشد حتماً به تعویض نیاز دارید.


پمپ کلاچ


4- نشتی از خودرو اتفاق می افتد

وقتی که خودروی خود را در پارکینگ داخل منزل پارک کرده اید یا حتی آن را در  مکان دیگری قرار داده اید، اگر نشتی مایع از زیر محلی که پدال کلاچ آنجا قرار دارد روی زمین اتفاق بیفتد، نشان می دهد که سیلندر کلاچ یا پمپ کلاچ خراب شده است. روغن هایی که از کنار چرخ های خودرو نشت می کنند هم همین دلایل را دارند.

هرگونه نشت روغن از داخل خودرو به مخزن سیال هیدرولیکی مربوط است. در این حالت حتی اگر خودرو را روشن کنید موتور خودرو با سر و صدا کار می کند. به ویژه اگر دنده خودرو را عوض کنید، هنگام رانندگی صدای غیر معمول می شنوید. این یعنی از سیلندر کلاچ، مایع هیدرولیکی در حال نشت کردن است.

سخن پایانی

اهمیتی ندارد که خودروی شخصی شما از کدام مدل است؛ آنچه مهم است این که باید در مورد سالم کار کردن تمام قطعات داخلی از ریزترین قطعه گرفته تا بزرگترین آنها مطمئن شوید.

اگر قطعات داخلی خودرو نظیر پمپ کلاچ، اتصالات سیلندر کلاچ و هر کدام از قطعات دیگر به دلیلی مشکل دچار مشکل شوند یا به طور کامل خراب شوند، رانندگی سخت تر خواهد شد و اگر به آن نپردازید ممکن است خطرناک باشد.

توجه به علائمی که نشان می ‌دهد عملکرد کلاچ خودروی شما با اختلال مواجه شده است کمک می‌کند سریعتر قطعات آسیب دیده را تعویض کنید. برای خرید اینترنت لوازم یدکی خودرو و دریافت قیمت می توانید از طریق وب سایت دکترماشینت اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و موجودی انبار با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

دکترماشینت
دیدگاه کاربران
25 دیدگاه
  • خاموشی 16 دی 1400 / 07:19

    بسیار عالی و شفاف توضیح داده بودین
    دم شما گرم

    • دکترماشینت 18 دی 1400 / 09:15

      سلام روز بخیر
      خواهش میکنیم

      موفق باشید

  • عادل 9 بهمن 1400 / 11:49

    سلام عکس سوم پمپ مشکی مال چه ماشینی هست؟؟

  • عباس 2 فروردین 1401 / 12:16

    سلام آموزش تعویض لوازم بالای کلاج میزارین

    • دکترماشینت 14 فروردین 1401 / 11:33

      سلام وقت بخیر
      بله چشم حتما

  • قاسم حسنی 9 شهریور 1401 / 01:36

    سلام خسته نباشید.ماشین من برلیانس دنده دستی هست.دیسک صفحه و دوشاخه کلاچ تعویض کردم اما توی شهر که دنده زیاد عوض میکنم گاهی کلاچ از کار میفته اما تا ماشین سرد میشه دوباره کار میکنه.مکانیک میگه از پمپ بالای کلاچ هست.نظر شما چیه؟

    • دکترماشینت 12 شهریور 1401 / 09:25

      سلام دوست عزیز
      بله احتمالش هست

    • مکانیک سیار 18 شهریور 1401 / 21:46

      سلام اگه کلاچت کلا خالی میشه زیر پات یعنی انگار نیست در مایع روغن کلاچ رو باز کن ۲۰ ۳۰ بار پدال فشار بده تند تند تا هواگیری شه هم اینکه روغن کلاچ اولین فرصت تعویض کن

      • سعید 23 مهر 1401 / 20:39

        سلام. ماشینم ال نود مدل ۹۶ هستش وقتی کلاچ میگیرم کلاچ خالی میکنه و برنمیگرده و مجبورم پدال رو برگردونم اگ اینکارو نکنم کلا خالی میکنه آیا دلیلش خرابی پمپ کلاچ هست و نیاز به تعویض داره یا دلیله دیگه ای داره؟

        • دکترماشینت 24 مهر 1401 / 09:07

          سلام دوست عزیز
          ممکنه از پمپ کلاجتون باشه، از فنر کلاچ باشه، از بلبرینگ باشه ، از دیسک صفحه باشه و …
          شما باید حتما به یه میکانیک مراجعه کنید.

  • شاهزاده 11 مهر 1401 / 11:32

    سلام و خیل تشکر از توضیحات دقیق و خوب شما .
    موفق باشید

    • دکترماشینت 14 مهر 1401 / 10:27

      سلام خواهش میکنم

  • سعید 23 مهر 1401 / 20:55

    سلام. ماشینم ال نود مدل ۹۶ هستش وقتی کلاچ میگیرم کلاچ خالی میکنه و برنمیگرده و مجبورم پدال رو برگردونم اگ اینکارو نکنم کلا خالی میکنه آیا دلیلش خرابی پمپ کلاچ هست و نیاز به تعویض داره یا دلیله دیگه ای داره؟

    • دکترماشینت 24 مهر 1401 / 09:07

      سلام دوست عزیز
      ممکنه از پمپ کلاجتون باشه، از فنر کلاچ باشه، از بلبرینگ باشه ، از دیسک صفحه باشه و …
      شما باید حتما به یه میکانیک مراجعه کنید.

      موفق باشید

      • امیر 17 آذر 1401 / 13:08

        سلام ماشین من ال۹۰ هست صبح که سرده دنده من بد جا میره وقتی که گرم میشه دندهام خوب میشه علت چیه

        • دکترماشینت 19 آذر 1401 / 09:18

          سلام امیر جان
          این مشکل عمدتا به خاطر استفاده کردن از روغن گیربکس تقلبی و نامرغوب هستش که اول صبح وقتی ماشین سرده، روغن یخ میزنه و باعث بد جا رفتن دنده ها خواهد شد.

          موفق باشید

  • Reza 24 بهمن 1401 / 12:22

    سلام وقت بخیر ماشین6تن دارم در هنگام وایسادن یا به اصطلاح خاموش بودن ماشین دنده ها خوب جا می‌ره اما در هنگام حرکت بد جا می‌ره یا باصدایی غغغغقققق همراه جا می‌ره و ب سختی بنظرتون مشکل از کجاست ؟ باتشکر

    • دکترماشینت 24 بهمن 1401 / 13:13

      سلام دوست عزیز
      در مورد مشکل شما چند دلیل وجود دارد مثلا:
      بد جا رفتن دنده یک می‌تواند از خشک شدن میله‌بندی اهرم دسته دنده و یا تابیدگی و زنگ‌زدگی آن ناشی شود. تنظیم نبودن کلاچ نیز می‌تواند موجب بروز این مشکل شود.
      اگر جا زدن دنده با صدای اضافی چرخ دنده همراه است، ممکن است ماهک آسیب دیده و یا غلاف کشویی و دنده برنجی‌های داخل آن دچار ساییدگی و یا به اصطلاح کچل شدگی شده باشند.

  • آرین 9 اسفند 1401 / 13:54

    سلام ، دلیل اینکه زیرپایی ماشینم دقیقا قسمت کلاچ خیسه چیه؟ ماشین لندرور ، ، حتی خود فلز بالاش آب و روغنه

    • دکترماشینت 10 اسفند 1401 / 13:05

      سلام وقت بخیر
      حقیقتا در این مورد ما اطلاع تخصصی نداریم ولی بهترین مورد برای شما مراجعه به میکانیک میباشد.

      موفق باشید

  • مرتضی 16 فروردین 1402 / 15:06

    سلام وعرض ادب
    تنظیم کلاچ در سیستم پمپ کلاچ چگونه انجام میشود (منظور کلاچ بالا یا کلاچ پایین در هنگام حرکت)

  • داوود 13 اردیبهشت 1402 / 21:15

    سلام و ممنون از مطالب مفید شما
    خیلی مایل بودم برای یک خودروی آردی انژکتوری هم پمپ کلاچ روغنی نصب کنم. فقط می خواستم بدونم آیا شما تجربه این کار را داشتید یا خیر؟ و اینکه برای عملی کردن این ایده صرفنظر از مسایل و مشکلات فنی نصب قطعات روی خودروی قدیمی چه پمپ کلاچی از میان قطعات موجود در بازار قابل استفاده است.

  • محمد تقوی 14 اردیبهشت 1402 / 01:45

    درود بر شما خسته نباشید.. تعمیر پمپ کلاچ 207 را هم توضیح بفرمایید ممنون میشم

  • کاظم 21 مرداد 1402 / 17:01

    با سلام من وانت مزدا کارا ۱۶۰۰ دارم بعضی مواقع موقع حرکت پدال کلاج کلا خالی میشه و باید چندین بار همون موقع پدال رو فشار بدم تا پر بسه و بگیر آیا ایراد از کجاست ؟ و اینکه خودم میتونم حلشکنم؟

  • قاهری 6 شهریور 1402 / 21:55

    سلام .من ام وی ام 315دارم پمپ کلاچم خیلی هوا میگیره و مجبورم از زیر هواگیری کنم .ودر این موقع ماشین اصلا دنده نمیخوره ممنون میشم بگید مشکل از کجاست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *