سنسور کیلومتر در خودرو چیست و چه وظیفه ای بر عهده دارد

سنسور کیلومتر

سنسور کیلومتر یا سنسورهای سرعت، اجزای کوچکی هستند که اطلاعات مربوط به سرعت حرکت یک وسیله نقلیه را جمع آوری می کنند. داده های نمایش داده شده و استفاده شده توسط سیستم های الکترونیکی مختلف در ماشین توسط سنسورهای سرعت خودرو، جمع آوری می شود. در سنسورهای سرعت خودرو دو نوع مکانیسم وجود دارد: مکانیزم Reed و Hall Effect.

سنسورهای سرعت به طور کلی، دو نوع هستند:

  1. سنسورهای سرعت انتقال
  2. سنسورهای سرعت ABS

از علائم سنسور کیلومتر معیوب و آسیب دیده می توان به انتقال کند دنده یا تعویض ضعیف دنده ماشین، قرائت نامنظم کیلومتر شمار، فعال شدن لامپ های هشدار دهنده روی داشبورد و … اشاره کرد. برای خرید یک سنسور سرعت مناسب، بررسی انواع سنسورها برای خودرو، اندازه تایرها و انتخاب میان سنسور سرعت نوری یا آهنربایی دائمی، بسیار اهمیت دارند.

یکی از عوامل اصلی برای ایمنی اتومبیل در جاده، سنجش سرعت حرکت وسیله نقلیه است. وقتی به سرعت فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن می رسد، سرعت سنج در وسیله نقلیه است. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که اتومبیل شما اطلاعاتی را که نمایش می دهد از کجا به دست آورده است؟ داده های نمایش داده شده و استفاده شده توسط سیستم های الکترونیکی مختلف در ماشین شما توسط سنسورهای سرعت خودرو یا سنسور کیلومتر جمع آوری می شود.

در قسمت بعدی درباره این قطعه مهم بیشتر صحبت می کنیم…..

سنسور کیلومتر یا سنسور سرعت چیست؟


سنسور کیلومتر


سنسورهای سرعت اجزای کوچکی هستند که اطلاعات مربوط به سرعت حرکت یک وسیله نقلیه را جمع آوری می کنند. در خودروهای دنده ای و اتوماتیک برای بهبود کارایی و رانندگی مطمئن، این سنسورها بسیار مهم هستند.

این سنسورها بر روی شافت خروجی گیربکس یا میل لنگ ، روی جعبه دنده، درون مجموعه دیفرانسیل عقب یا داخل سیستم ABS قرار دارند. هر وسیله نقلیه معمولاً بیش از یک سنسور کیلومتر دارد که نقش خاصی در ایمن نگه داشتن وسیله نقلیه در جاده ایفا می کند.

سنسور کیلومتر چگونه کار می کند؟


سنسور کیلومتر


در سنسورهای سرعت خودرو دو نوع مکانیسم وجود دارد: مکانیزم Reed و Hall Effect.

سنسور Reed switch:

سنسور Reed switch در اصل یک سوئیچ الکتریکی است که با نزدیک شدن آهنربا به آن خاموش شده و پس از دور شدن آهنربا، مجدداً روشن می شود. این سنسور، یکی از انواع سنسور کیلومتر است. در وسایل نقلیه، یک حسگر مغناطیسی سه قسمت دارد: سیم پیچ مغناطیسی، ردیاب و یک دیسک فلزی دندانه دار متصل به شافت.

هنگامی که ماشین حرکت می کند، دیسک می چرخد ​​و دندانه های آن از کنار سیم پیچ مغناطیسی عبور می کنند و باعث غیر فعال شدن میدان مغناطیسی می شود. این پالس های مغناطیسی ایجاد شده برای محاسبه سرعت خودرو بر اساس فرکانس پالس استفاده می شوند.

سنسور اثر هال (Hall Effect sensor):

این نوع سنسور کیلومتر که به نام فیزیکدان آمریکایی، “ادوین اچ هال” نامگذاری شده است، وقفه های میدان مغناطیسی را برای محاسبه سرعت شناسایی می کند. برخلاف سنسورهای مدل قبلی، این سنسورها هیچ قسمت متحرکی ندارند.

سنسورهای Hall Effect معمولاً روی هر چرخ یا محور قرار می گیرند. هر جز سنسور کیلومتر از یک حسگر و یک آهنربای دائمی تشکیل شده است. هر بار که آهنربا عمود بر حسگر باشد، ولتاژی متناسب با چرخ ایجاد می شود.

 

انواع سنسور کیلومتر


سنسور کیلومتر


سنسور کیلومتر دو نوع هستند: سنسورهای سرعت انتقال و سنسورهای سرعت ABS.

1- سنسور سرعت انتقال یا سنسور کیلومتر خودرو

دو نوع سنسور سرعت انتقالی وجود دارد: سنسور سرعت شافت خروجی و سنسور سرعت شافت ورودی.

هر دو نوع سنسور معمولاً در وسایل نقلیه با گیربکس اتوماتیک یافت می شوند. آنها به صورت جفت نصب شده اند تا سرعت دقیق وسیله نقلیه را که به ماژول کنترل اتومبیل منتقل می شود، دقیق تر قرائت کنید.

  • سنسور سرعت شفت خروجی

سنسور سرعت شفت خروجی انتقالی (OSS)، اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ماژول کنترل خودرو انتقال می دهد. داده های جمع آوری شده از این سنسور توسط سرعت سنج و کیلومتر شمار خودرو استفاده می شود.

  • سنسور سرعت شافت ورودی

سنسور انتقالی شافت ورودی (ISS) اطلاعات مربوط به سرعت چرخش مبدل گشتاور یا شافت ورودی را جمع آوری می کند. این سنسور کیلومتر، چرخش های داخلی گیربکس را تشخیص می دهد و این داده ها را به ماژول کنترل خودرو می فرستد. از این اطلاعات برای تعیین اینکه کدام دنده باید برای رانندگی تعویض گردد، استفاده می شود.

 

2- سنسور کیلومتر ABS یا سنسور سرعت چرخ

سنسور سرعت سیستم ABS، اطلاعات چرخش چرخ را جمع آوری کرده و از آن برای محاسبه سرعت خودرو استفاده می کند. این حسگرها، سنسورهای Hall Effect هستند كه اطلاعات را به سیگنال های دیجیتالی تبدیل می كنند؛ اطلاعاتی كه به سیستم ABS كمک می كند تشخیص دهند چه موقع ترمزها را متوقف کرده و آنها را از محل، جدا كنند.

چرا باید سنسور کیلومتر معیوب و فرسوده شده تعویض شوند؟


سنسور کیلومتر


سنسورهای سرعت که آسیب دیده اند، قابل تعمیر نیستند، فقط باید آنها را تعویض کرد. بر خلاف سایر قطعات خودرو، قانون خاصی برای تشخیص زمان جایگزینی آن وجود ندارد!

به دلیل قطعات متحرک در این سنسورها، سنسورهای سرعت انتقالی ممکن است در معرض شکستگی قرار داشته باشند. در عین حال، حسگرهای ABS نیز به دلیل قرار گرفتن روی چرخ ها مستعد آسیب هستند. اگر یک یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید، ممکن است لازم باشد سنسورهای سرعت را توسط یک مکانیک بررسی کنید.

به علائم زیر برای آسیب یا خرابی سنسور کیلومتر دقت کنید:

  • تعویض کند دنده و یا ضعیف بودن آن
  • کمبود اطلاعات از سنسورهای سرعت خودرو می تواند باعث تاخیر در تعویض دنده شود
  • قرائت نامنظم سرعت سنج و کیلومتر شمار
  • یک سنسور کیلومتر انتقالی معیوب می تواند باعث اختلال در سرعت سنج و کیلومتر شمار خودروی شما می شود.
  • بررسی کنید چراغ هشدار دهنده موتور، ترمز یا ABS روشن است
  • دو یا بیشتر از چراغ های هشدار دهنده، همزمان روشن می شوند؛ به این معنی است که ماشین در سنسورهای سرعت خود مشکل دارد.

هنگام انتخاب سنسور کیلومتر چه مواردی را باید در نظر گرفت؟


سنسور کیلومتر


سنسور کیلومتر خودرو بر عملکرد چندین سیستم در اتومبیل تأثیر می گذارد. سنسورها نه تنها به شما کمک می کنند تا در سرعت محدود، حرکت کنید، بلکه به ماشین نیز کمک می کند تا واکنش بهتر و سریعتری نسبت به شیوه رانندگی نشان دهد. بنابراین در انتخاب سنسورهای جدید برای ماشین خود بسیار دقت کنید.

در این بخش مواردی وجود دارد که باید هنگام خرید سنسورهای سرعت به آنها توجه کنید:

  • انتخاب انواع سنسورهای سرعت مناسب با خودرو (سنسور سرعت موتور و سنسور سرعت چرخ)
  • سنسور سرعت نوری در مقابل آهنربای دائمی ( اگر به دنبال سنسور کیلومتر قابل اطمینان تر هستید، نصب سنسور سرعت آهنربا دائمی، انتخاب بهتری است. این سنسور، سرعت، جهت و موقعیت را با دقت بیشتری نسبت به سنسورهای نوری تشخیص می دهد و عدم تماس آن، باعث افزایش قابلیت اطمینان و طول عمر بیشتر می شود.)
  • اندازه لاستیک ها (اندازه لاستیک همچنین می تواند بر کارایی سنسورهای سرعت شما تأثیر بگذارد. اگر اندازه تایر بزرگتر باشد، توصیه می شود قبل از نصب سنسور کیلومتر جدید، لاستیک های خود را دوباره کالیبره کنید. تفاوت در اندازه لاستیک ممکن است باعث قرائت اشتباه سنسور سرعت سنج شود؛ که در نهایت می تواند بر روی سیگنال های سنسور سرعت تأثیر بگذارد.)
دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *