علائم خرابی رله برق خودرو چیست؟

علائم خرابی رله برق خودرو چیست؟

ممکن است بارها و بارها نام رله برق را شنیده باشید اما به احتمال زیاد دقیق نمی‌دانید وظیفه این قطعه چیست و چه اهمیتی در عملکرد درست ماشین دارد. در صنعت خودروسازی به منظور کاهش سیم‌کشی برق ماشین و عملکرد خودکار ماشین از رله استفاده می‌شود. رله نیز انواع مختلفی دارد که هر کدام به نحوی در رفاه و آسایش سرنشینان و یا حرکت خود ماشین اثر دارند.

در واقع رله برق از جمله اجزای بسیار مهمی است که در صورت خرابی باعث خاموش شدن ماشین شده و یا اینکه ماشین به درستی کار نخواهد کرد. این قطعه وظیفه حفاظت از سیستم الکتریکی ماشین را بر عهده دارد و در صورتی که جریان ولتاژ ورودی به سیستم بیش از حد مجاز باشد با مانعت از عبور جریان از صدمه دیدن بخش‌های الکتریکی جلوگیری می‌کند. از رله در موارد دیگری مثل استارتر برقی ماشین، رابط کامپیوتری و کنترل ترافیک نیز استفاده می‌شود. در ادامه مطلب با علائم خرابی رله برق آشنا خواهیم شد.

علائم خرابی رله برق خودرو
علائم خرابی رله برق خودرو

توقف ناگهانی ماشین

در صورت خرابی رله برق ممکن است ماشین به شکل کاملاً اتفاقی دچار توقف بشود. در واقع این مسئله زمانی رخ خواهد داد که رله برق قادر نیست جریان الکتریکی لازم را به شمع ماشین برساند.

نور کم چراغ‌ها

مسئله نور کم چراغ‌های ماشین به دلیل قطعی اتصال و یا بارگذاری بیش از اندازه رله اتفاق می‌افتد، البته این مشکل ممکن است در چراغ داخل کابین و یا حتی صفحه نمایش نیز دیده شود.

خراب شدن بالابر شیشه

وقتی شیشه ماشین تا حد معینی بالا رفته و یا پایین آمده و سپس گیر می‌کند و یا هنگامی که بالابر برقی شیشه کلاً از کار افتاده است باید به فکر تعمیر و یا تعویض رله برق ماشین باشید.

عدم تهویه مناسب

در صورت خرابی رله برق با فشردن دکمه ACهوایی از کولر خارج نمی‌شود و یا هوای خروجی سرد و مطبوع نیست.

دلایل خرابی رله برق خودرو

به دلایل مختلفی ممکن است رله برق خودرو دچار خرابی شود از جمله این دلایل عبارتند از:

اتصال کوتاه

اتصال کوتاه وقتی است که در یک مدار، جریان الکتریکی از مسیری غیر از مسیر مصرف کننده می‌گذرد. در این حالت سیم‌کشی آسیب جدی خواهد دید چون جریان طولانی مدار باعث داغ شدن سیم و اضافه بار منبع تولیدی برق خواهد شد.

بار القایی

به بارهایی که در اصول راه‌اندازی آن‌ها از سیم پیچ استفاده شده است بار القایی می‌گویند. در این حالت برای کاهش آسیب دیدن رله برق از مدار اسنابر و آلیاژ اکسید قلع و نقره استفاده می‌شود.

  • استفاده از سطح ولتاژ نامناسب و یا نوع ولتاژ نامناسب
  • استفاده از رله‌ها در محیط نامناسب مثل مکان‌های مرطوب و یا قلیایی
  • وجود فرسودگی و یا آسیب در قطعات سیستم الکتریکی ماشین
  • شل شدن بخش‌هایی از سیم‌کشی ماشین
  • سیم‌های اتصال آلوده

اگر رله برق ماشین خراب شود چه اتفاقی می افتد؟

با توجه به کاربرد رله در سیستم الکتریکی ماشین در صورت خرابی رله برق ممکن است کار هر یک از بخش‌های ماشین مانند پمپ بنزین، قفل در، تهویه، شیشه‌های برقی و … دچار اختلال شود. در حقیقت خراب شدن رله ماشین ممکن است بر هر یک از اجزای خودرو اثر بگذارد هر چند گاهی این مشکلات فقط در اثر شل شدن و یا کثیف شدن رله ایجاد شده و به راحتی برطرف می‌شوند.

خراب شدن رله برق ماشین
خراب شدن رله برق ماشین

تعمیر یا تعویض رله برق خودرو

اگر رله ماشین دچار مشکل شود باید یک متخصص آن را برطرف کند، به طور معمول رله ماشین دوام بالایی دارد و با این حال گاهی ممکن است دچار خرابی شده و نیاز به تعویض پیدا کند. در کشور ما ایران هزینه تعمیر رله برق خودرو و یا خرید آن نسبت به دیگر کشورها چندان بالا نیست و بیشتر دستمزد نیروی کار و هزینه تعویض است که بالا است.

خرید رله برق از دکتر ماشینت

با توجه به اهمیت رله برق خودرو در عملکرد صحیح ماشین و رفاه حال سرنشینان می‌بایست به طرز تهیه این قطعه نیز اهمیت داد و زمان و هزینه را در جایی صرف نمود که بالاترین کارایی را داشته باشد. سایت دکتر ماشینت یکی از معتبرترین سایت‌های موجود در زمینه لوازم خودرو است و شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به این سایت از اصل بودن قطعات و تضمین لازم و گارانتی هر قطعه اطمینان حاصل نموده و با خیالی آسوده خرید کنید. امیدواریم بتوانیم در جهت رضایت شما مشتریان گرامی قدمی برداریم و مایه آرامش و آسودگی خیال در سفرهایتان باشیم.

 

دکترماشینت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *